Gå til innhold

De streikende burde skamme seg!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om arbeidsgiver hadde lønnet og verdsatt sine ansatte så hadde det ikke vært nødvendig å streike og det er i streik man oppdager at det er folket på "gulvet" som i realiteten får Norge til å gå rundt. Så gi de en anstendig lønn, flere folk og en anstandig arbeidshverdag

Skrevet

Streiker man for å få flere folk også? Trodde bare det var for likelønn jeg....Synes altfor mange sutrer over for lav lønn uten grunn, men at det trengs flere lærere og sykepleiere overalt er jeg helt enig i.

Skrevet

Det kan jo være fare for helsa, for noen som blir liggende i senga i dagevis kommer seg ganske sikkert ikke opp igjen!

I alle tilfeller er det uverdig å si til de eldre at de ikke får stå opp i dag fordi det er streik.

Skrevet

Det er så utrolig barnslig å skylde på andre for egne valg. Har man valgt å streike har man ansvaret for konsekvensene. Sånn er det bare. Å forsøke og skyve skylden over på arbeidsgiver er så utrolig lite intelligent at det er skremmende.

Skrevet

Og omdet går utover hjelpeløse mennesker er jo ikke det så farlig? Jeg forstår streikegrunnen, men jeg forstår ikke hvordan de har samvittighet til å la det gå utover folk som er avhengig av daglig hjelp.

Skrevet

Det er helt umulig å ha en streik i offentlig sektor uten at det går ut over en tredjepart.. Når man fjerner folk fra jobben deres og tar de ut i streik sier det jo seg selv at det vil få konsekvenser i forhold til det tilbudet som gies.. Så i følge dere burde ikke sykepleiere/hjelpepleiere osv ha streikerett da???? For det er jo det dere egentlig sier? Hvordan skal man presse fram bedre lønninger i offentlig sektor da?? Tror mange har glemt eldrebølgen som er på vei i de nærmeste årene, da kommer det til å bli skrikende mangel på helsepersonell og når da dagens ungdom ikke vil utdanne seg til sykepleiere pga dårlige arbeidsvilkår og elendig lønn, så kan politikerne klø seg i rompa når de selv om 20 år har bruk for en sykepleier... Da finnes det ingen som er villig til å gjøre jobben...

Skrevet

Ingen burde ha streikerett. Streik skal ikke gå utover tredjepart. I dagens samfunn er det tredjepart som rammes hardest. Det gjør at streik er et håpløst virkemiddel, brukt av mennesker som kun tenker på seg og sitt.

Jeg kan trygt si at dagens streik på ingen måte kommer til å hjelpe på eldrebølgen (som forøvrig er noe ganske annet enn det folk flest later til å tro). Sykepleiere er ikke den viktigste gruppen for å bekjempe utfordingene med flere eldre :)

Skrevet

Men tenk litt nå..Det er streik i skoler og barnehager også..VI må innordne oss og ta vare på være EGNE barn..Hvorfor skal ikke det samme gjelde for våre eldre? at vi under streiken også må ta på oss ekstra ansvar for mor og far? Er det bare BARNA våre vi ofrer litt ekstra for når streiken rammerde? Også får mamma og pappa evt besteforeldre gå for lut og kaldt vann? Min mors søster (har ikke barn som bor nårt hjemmet) rammes av streiken, men søskenen har gått sammen om å ta over de tjenester hun har mistet midlertidig..Skal det ikke være sånn da?

Skrevet

så fantastisk bra sagt:)

Skrevet

Ser argumentet, men har du tatt med i betraktningen at det finnes eldre som ikke har hverken barn eller andre slektninger i live? Er det greit at de blir gående for lut og kaldt vann pga av de som er betalt for å ta vare på dem er misfornøyd med lønna?

Skrevet

De fleste streiker går utover en tredje part.

Transportarbeidere streiker - varer blir ikke levert - salget stuper i en forretning - ansatte kan bli permitert / miste jobben - kunder får ikke ferdigstilt prosjekter.

Barnehageansatte streiker - barna må holdes hjemme - foreldre må bruke opp ferien / ta ulønnet permisjon - det kan bli problemer i forhold til jobben siden ikke alle kan uten videre ta ut permisjon uten at det rammer arbeidsplass.

Skoleansatte streiker - elever må holdes hjemme - de går glipp av undervisning de har rett til (lovbestemt) - de mister eksamener noe som kan ødelegge for standpunkt (mange høgskoler har kun eksamensresultater som karaktergrunnlag).

Selvfølgelig bør ikke streik ramme de svake - de må få hjelpen de har krav på, men skal streik kun være forbeholdt de som rammer samfunnet minst. Da er det ikke rart at lønninger og arbeidskår seiler akterut i kvinnedominerte yrker. Alt for mange ganger ender disse streikene i tvungen lønnsnemd, uten gode resultater for arbeidstakerne.

Mange av de som klager høyest på streiken (som rammer dem, slik at de evt. må være hjemme med barn), protesterer ikke hvis streiken er for å heve lønn i eget yrke. Da ser man nytten av streiken, og man overser ringvirkningene av den.

Hvis streik som virkemiddel utgår, blir arbeidstakere mer umyndiggjorte ovenfor arbeidsgiverne. Det er ikke slik at god jobbinnsats uten videre blir premiert med høyere lønn.

Skrevet

Men hvis de som har familie får hjelp av nettopp familien, vil de små ressursene som er igjen kunne bli benyttet på de som ikke har noen, eller de som trenger mest hjelp.

Skrevet

Streik er bra, vi er heldige som KAN streike, og nordmenn burde streike mer.

Skrevet

Det er faktisk helt uakseptabelt at streikende synes det er greit at folk mister jobbene sine, at bedrifter kan vakle på kanten av økonomisk ruin, og privatpersoner kan få det veldig vanskelig som følge av at det streiker. Det er så forbannet egoistisk og smålig at jeg blir kvalm. Hadde jeg ikke vært så godt oppdratt hadde jeg spyttet på hver eneste streikevakt jeg ser.

Skrevet

For noe forbannet sprøyt.

Skrevet

kan ikke du anonym 08:59 prøve for en gangs skyld å tenke langsiktig?om ikke lønna i offentlig sektor blir bedre vil kompetente mennesker flykte til andre jobber og da skal man se hvor fantastisk bra kvalitet det blir i barnehager,skoler og innen helsesektoren da!

om alt til slutt blir privatisert fordi det er RÆVA dårlig betalt innen kommunal sektor og de som er kompetente og som vil ha lønn for den jobben de faktisk gjør flykter til private næringer,ja da skal vi se at det blir gøy her i Norge!

lær deg å tenke langsiktig!streik rammer BESTANDIG en uskyldig part, men hvilke andre virkemidler skal man bruke da?tror du virkelig at ord løser alt?det gjør nemlig ikke set!her må det handling til og det er akkurat det vi gjør!!

Skrevet

Tror dere virkelig at personer som jobber med både barn og de eldre er egoistiske og tenker bare på sitt? De fleste som velger slike jobber ønsker å hjelpe andre. Skulle bare mangle at de skal ha rett til å kreve bedre vilkår. Dere som mener at det ikke skulle være streikerett..hvilke andre hjelpemidler skulle man da ta i bruk?

Skrevet

Jeg kan tenke langsiktig. Og hvis du kan et fnugg av historie så vil du oppdage at streik i tidligere tider rammet tredjepart i liten grad og arbeidsgiver i stor grad. Nå er det omvendt.

Forøvrig er det ikke noen fare de nærmeste 20 årene for at vi går tom for sykepleiere her i landet. Det som irriterer sykepleierne er vel at vi kan gå tom for norske sykepleiere. Handlingen dere utfører er så tåpelig at jeg har mistet all respekt for dere. Egositiske sytekjerringer.

Skrevet

Typisk høyrenonsens.

Skrevet

Sånn kan det være på lørdager og søndager også, fordi det er for lite folk på jobb og ingen vil jobbe ekstra, for det er så dårlig betalt..

Skrevet

Helt enig med deg 08:59!

Hele verden har utrolig forferdelige økonomiske problemer, så mange folk som ikke har jobb i det hele tatt, og de i Norge ber om mer penger?! De burde skamme seg. Nå er ikke tidspunktet for å be om mer lønn. Helt utrolig idiotisk.

Alle de som streiker tjener mye mer enn meg uansett. Har noen lyst til å kompensere meg for all dagene jeg må være hjem fra jobben uten lønn for å passe barnet mitt?

Skrevet

Her er det tydeligvis folk helt uten økonomisk peiling som uttaler seg frekt og freidig og nedlatende om de som streiker. Det hjelper ikke Hellas eller Portugal eller Italia en døyt om norske arbeidere godtar nedgang i reallønna si, eller godtar at de skal tjene mye mindre enn folk med tilsvarende utdanning med jobb i privat sektor. Her er det snakk om fordelingen av midler internt i et land, ikke at vi tar noe fra folk i andre land.

Skrevet

Oi oi oi, så mange gretne folk dere er her innpå. På tide å jobbe litt med innsikten i andres situasjon? Det er jo ingen som kan svare på hva andre virkemidler man da heller skal bruke når, til dags dato, man blir presset til å bruke streik. Be pent?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...