Gå til innhold

Kritikk av barnets navn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i butikken i går da datteren min på 3 år plutselig løp avgårde, jeg ropte navnet hennes for å stoppe henne. Da sier en dame ved siden av meg; "uff, måtte du valgt DET navnet da?, det kunne du vel spart deg for". Jeg ble satt ut og forklarte at det er mitt oldemors navn og at jeg er veldig stolt av det. Hun mumlet et eller annet og gikk bort til en venninne og bagynte å snakke høylytt om hvor mange stygge navn folk kunne velge. Vanligvis bryr jeg meg ikke om sånt, men det synes jeg var så utrolig dårlig gjort! Tenk om datteren min møter på mange sånne mennesker når hun vokser opp. Hva har egentlig andre med hennes navn å gjøre lurer bare jeg på!?!? Jeg er enig i at vi har valgt et litt gammelt og spesielt navn til datteren vår(begge to i grunn..) men det er jo et navn vi synes er kjempefint og er stolt av!....

*sur*:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke i går, lørdag såklart;P

Skrevet

Syk dame. Jeg reagerer ofte på navn selv, men bløffer og spyr galle bare til min bedre halvdel. Vi har vel også et slektsnavn som mange ikke liker, men både gutten vår og vi oppdaget raskt at de "rette" folka likte navnet. Ta det som et kompliment! Det hadde sikkert vært verre om hun likte navnet:)

Skrevet

Jeg synes det var helt unødvendig å kommentere dette til dere, samme hva hun måtte mene om navnet. Jeg har også hørt mange rare, uvanlige, og etter min mening helt latterlige, navn ropt ut i butikker eller på lekeplasser, men kunne ikke ramle meg inn å si noe til foreldrene eller barnet selv. Som erteposen skrev over, det er heller noe jeg og mannen kommenterer eller ler av etterpå.

Skrevet

Takk for svar:) Jeg har full forståelse for at alle ikke har lik smak som oss, men å kritisere på den måten blir for drøyt.

Skrevet

Hun kan ikke ha hatt det helt godt med seg selv hun der. Ikke bry deg du. Skjønner at det ikke er lett å bare overse altså. Jeg har også et navn på eldstejenta mi som et par bare måtte kommentere. Ikke i fullt så kvass grad som du opplevde, men typisk "jaja, blir vel kanskje vandt til det etterhvert", og "Åja, det var et....eh.... UVANLIG navn". Jeg ble faktisk litt såret av det, selv om vi også har fått masse skryt av navmevalget. Så ekstra glad ble jeg da en kollega hadde lyst å kalle jenta si for det samme, og en slektning faktisk valgte det navnet :-)

Datteren min har også fått navnet til oldemoren sin som betydde veldig mye for oss, så det er ikke bare for å ha et spesi navn :-)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Hun mangler totalt sosiale antenner. Hvis noe sånt skjer en annen gang stirrer du på henne og sier høyt:

"Hun har et navn du ikke liker.Du har en oppførsel jeg ikke liker. Lær deg litt folkeskikk før du går i butikken neste gang."

Skrevet

Makan til frekk kjerring!!!! Hun har da ABSOLUTT ingenting med hva dere kaller barna deres!!!! Og hvis hun syns navnet var mindre pent, så burde hun virkelig ha holdt det for seg selv likevel.

Er det lov å spørre hva navnet er?

Skrevet

Joda, i frykt for å bli avslørt;) hehe.... Det er Evina:)

Skrevet

Skjønner at det kan virke sårende, men det er ikke bare bare å skjule den første reaksjonen når man hører et navn heller. Jeg synes heller ikke det blir riktig å stå og lyve noen opp i ansiktet og rose det "nyyydelige" navnet hun har valgt til datteren sin. Like lite som jeg sier "for et vakkert barn" til moren til en jeg ikke synes er spesielt vakker. Da sier jeg heller noe annet som faktisk er sant, men like positivt. Så jeg kunne godt funnet på å si (og har helt sikkert sagt også) at "det var et uvanlig navn", men jeg ville aldri sagt at "det blir jeg kanskje vant til etterhvert" (for det oppfatter jeg som indirekte negativt).

Skrevet

Evina må være et uvanlig navn, jeg har aldri hørt det før! Men, jeg synes det var et veldig fint navn. Spesielt, men fint :)

Og - folk som slenger dritt til fremmede mennesker kan ikke ha det greit med seg selv! Man kan mene hva man vil, men man trenger vel ikke å si alt man mener?

Har fått både positive og "negative" tilbakemeldinger på navnet til datteren min også. Det er et veldig vanlig navn, bare ikke for 1 åringer ;o) Mange oppfatter det som et "tante-navn", men vi synes det er nydelig og passer perfekt til vår datter! Gidder ikke å forsvare navnevalget, når noen hever øyebrynene og sier: "ååååh, ehhhh... ja..." og rynker på nesa hvertfall.

Gjest Yunaa
Skrevet

Evina er vel ikke så ille. Da vi skulle ha første fikk jeg stadig høre fra min far at navnet ikke var et navn etc. Veldig hyggelig. ETter hun ble født har ingen kommentert navnet hennes.

Skrevet

I alle dager. en ting er navnedebatten her inne, når mn a ber om tilbakemelding. Men å få kkommentarer fra en vilt fremmed dame på butikken - den blir for drøy. Hva har hun med det ???

Hadde blitt forbanna ja.

Skrevet

Makan til frekkhet!!

Synes navnet var fint jeg:):) morsomt med uvanlige navn! Vi har også valgt ett navn vi får komentarer på, men vi liker det og hun "kler" navnet sitt:)

Skrevet

Takk for koselige tilbakemeldinger:) Vi er veldig glad i navnet, hun kler det godt med masse krøllete hår og grønne øyne:) Ja det er helt greit å ha en mening om navnet, men hvis jeg ikke spør(faktisk ikke snakker med vedkommende i det hele tatt..) så trenger man kanskje ikke kommentere det hvis man ikke liker det tenker jeg. Da er man jo frekk bare for å være det, eller? Hadde jeg spurt henne så måtte jeg jo tålt tilbakemeldinger som ikke var positive selvsagt.

Smaken er jo som baken. Jeg hører også navn jeg ikke liker, men kommenterer det ikke hvis jeg bare overhører det.

Skrevet

Synes navnet var kjempefint jeg :)

Frekt å si sånt da! Hører man et navn man ikke liker, så holder man det for segselv!

Skrevet

Evina var nå et fint navn!! jeg liker litt spesielle navn, men ikke sånne superspesielle. Evina var akkurat passe spesielt. Datteren min heter Anéa. det synes jeg også er akkurat passe spesielt :o)

Skrevet

Jeg syntes Evina var et fint navn, jeg :)

Ikke bry deg så mye om det!

Vi har også kalt opp veslejenta etter oldemoren hennes, og får mange kommentarer på det, men det får bare være. Vi liker navnet, og vi vil jo ikke ha et navn som alle liker, heller. Da hadde vi jo gått for navnetoppen ;)

Skrevet

Jeg synes og det er litt spesielt, det er et gammelt norsk navn. Anéa var veldig fint:)! Enig i at begge navnene er passe spesielle. Trist om barna våre skal høre kritikk fra voksne mennesker om navnet sitt..

Skrevet

Evina er fantastisk :-) Så ikke bry deg om sjalu jævler som ikke kommer på noe så fint selv :-)

Skrevet

Evina var jo bare helt nydelig da! Jeg har aldri hørt det før, men jeg falt pladask.

Skrevet

Oi nå ble jeg overrasket over hvor mange som likte det. Den vanlige tilbakemeldingen jeg får er; "å det var spesielt....";) he he....Veldig koselig hvertfall, tusen takk:)

Skrevet

Vet ikke om jeg har hørt det før, men tenkte.."Ååå, ikke værre??" Hadde vært et helt ok navn... Syns Petra eller Serina (-Kake) hadde vært værre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...