Gå til innhold

Vi kjøpte fremovervendt sete.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påkjørsler bakfra er sjelden like kraftige som frontkollisjoner. Tror du virkelig Trygg Trafikk ville anbefalt bakovervendt til fire år hvis det egentlig er like trygt å sitte forovervendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollisjon bakfra er ikke like kraftig som en fronkollisjon.

I en front mot front kollisjon er to prosjektiler i fart på vei MOT hverandre, noe som utløser langt større samlet energi enn om de var på vei i samme retning. Da kan du trekke fra den ene bilens hastighet i den samlede energiutløsningen.

Bakovervendt er tryggest uansett.

Skrevet

Til hovedinnlegger vil jeg si at hvis det hadde vært lurt å oppsøke en annen forhandler før dere handlet og sjekket litt på nettet hva slags bakovervendte seter andre folk med lik bil som dere har fått inn i sin bil.

Til Angelina Jolie vil jeg si:

Når det gjelder påkjørsler bakfra (der det eventuelt ville vært en fordel å sitte forovervendt) skjer den typen ulykker, som regel, i så lav hastighet at risikoen for alvorlige skader er relativt liten. Nå er det en stund siden jeg sjekket tallene men tallene for 2007 viste at 2 % av de omkomne døde i ulykker med kjøretøy i samme kjøreretning, mens over 50 % omkom i møteulykker. Tallene er hentet fra SSB og Trygg Trafikk.

Det betyr at man bør velge den sikringen som gir best beskyttelse ved frontkollisjoner, selv om det ikke er risiko for det i det daglige.

Ser man på skader ved forsikringssaker er det mange påkjørsler som skjer bakfra, men de aller fleste tilfellene av alvorlige person skader/eller død er frontkollisjoner. Syntes dette er veldig viktig å merke seg.

Skrevet

Ser forresten at dere har prøvd flest BeSafe seter, veldig dumt at dere ikke har prøvd noe særlig andre merker for disse setene er ofte veldig plasskrevende.

Det beste for dere om det er så trangt hadde vært å koble ut airbagen og plassert barnet bakovervendt i forsetet. Mye tryggere enn fremovervendt i baksetet. Les mer om akkurat dette hos Trygg Trafikk:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3259

Skrevet

Syns faktisk dere er veldig "perfekte" og kjepphøye her nå.

Det er ikke alle som bare kan bytte bil fordi om bakovervendte seter ikke passer.

Om dere tenker så skjønner dere det?

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, helt utrolig hvor mange som må få sagt at dette er forferdelig!

HI - det hjelper ingenting at du har dårlig samvittighet! Du har ikke brutt loven, og sikrer barnet ditt på en forsvarlig måte! Vi har alle våre kameler vi må svelge, og det har HELT sikkert Dibberne som kritiserer deg også - de mangler bare evnen til å se det. :-)

Skrevet

Dibberne er bare helt utrolig!

Tar det som en selvfølge at de med "sikrest" bilsete også kjører den sikreste bilen! Og har bilsete i midten bak - for det er faktisk den sikreste plasseringen.

Og da kommer jo spørsmålet - hva gjør de med flere barn?? Rangerer de barna? Hvem får sitte tryggest? Skylapper er no dritt! ;-)

Skrevet

Alle må selvsagt selv bestemme hvordan man ønsker å sikre sitt barn. MEN: Når man kommer med argumenter som at sjansen er minimal for at man skal frontkollidere, kjenner jeg at det blir litt for dumt. Det skjer frontkollisjoner hver eneste dag på norske veier. Og man kan helt uforskyldt bli involvert i en ulykke, f.eks. at man treffer en møtende bil i feil kjørefelt.

Jeg hadde heller aldri hørt om noen som var i en trafikkulykke, inntil for et par uker siden, da vi uforskyldt havnet i en ulykke. Barnet mitt satt heldigvis i bakovervendt sete. Hun fikk ikke en skramme, mens jeg som var passasjer i bilen fikk knekte ribbein og en forslått overkropp (pga trykket fra setebeltet når jeg ble kastet fremover), samt brudd i foten. Hadde farten vært større hadde det kunne gått mye verre. Det var utrolig skremmende å se hvilke krefter som opererer i en slik kollisjon, og hvordan en bil i lav fart kan bli helt vrak i møtet med en annen bil. Politiet kastet et blikk inn i bilen og sa "Takk og pris for at dere er så fornuftige at dere har bakovervendt sete til barnet". Så jeg kommer til å sikre mitt barn best mulig (altså fortsatt bakovervendt), når vi nå må ut og kjøpe nytt sete til henne. Hva andre gjør må bli opp til dem - men det er uansett viktig å ta opplyste valg. Så på den måten er denne debatten nyttig.

Skrevet

IKKE ha dårlig samvittighet. Her har vi flyttet poden framovervendt, pga at han kastet opp på HVER minste lille tur!

Da jeg og mine søsken var små så satt vi flere ganger på i bestefar sin bil, som ikke hadde belter i baksetet i det hele tatt.

Gikk heldigvis bra, men er sjele glad for at det i det hele tatt finnes bilbelter :D

Hovedsaken er at han er sikret i bilen :D

Skrevet

Er litt usikker på kva som var formålet til HI med å skrive denne tråden. Skulle verkeleg alle her inne seie at det er heilt fint å plassere barna framovervendt, når det heilt beviseleg er farlegare for barna? Det er greit at Hi har teke det valget ho har gjort i deira situasjon, og ho skjønar at ho vil få kritikk for det når ho legg det ut her.

Om alle berre skulle jatta med at framovervendt er fint, så vil jo det vere å spreie feil informasjon til andre som er les her. Det er ein grunn til at Trygg trafikk går ut og sterkt anbefalar bakovervende barnesete så lenge som mogleg.

Skrevet

" Det er ein grunn til at Trygg trafikk går ut og sterkt anbefalar bakovervende barnesete så lenge som mogleg."

De samme menneskene som "hører på" Trygg trafikk på dette området, er sikkert noen av de samme som overhørte FHI's anbefalinger vedr Svineinfluensavaksinen.

Hver og en hører på/gjør det som passer dem best i den situasjonen de er i. Og så er det selvfølgelig greit å argumentere for det man tror på, men her inne har det en tendens til å utvikle seg til "den som ikke mener det samme som meg, de er dumme"...

Gjest thricane
Skrevet

vet du, vi kjøpte sete til sønnen vår for snart 5,5 år siden. det var to dager før det ble så stor debatt rundt forovervendt pga en test som ble publisert. i butikken ble vi anbefalt et sete som var forovervendt, best i test besafe, som vi kjøpte. fikk ingen sure kommentarer fra bekjente i hvert fall, hvis det er noen trøst. sønnen vår brukte det jo litt for tidlig hvis man skal se ut i fra hva de anbefaler nå. kjenner følelsen du snakker om, hadde det litt kjipt da jeg kort tid etterpå fant ut at forovevendt var "bannlyst".

når det først er gjort og spist, så ta heller det valget at du holder deg på rette side av fartsgrensa hver dag du kjører:-) det tror jeg er minst like viktig, og der er det mange syndere, både med forovevendte og bakovervendte seter i bilen.

Skrevet

Her var det kommet litt siden jeg var her inne sist, gitt!

Jeg takker for både positive og negative innlegg, det jeg reagerer mest på er hvorfor noen lurer på årsaken til innlegget. Må jeg ha en årsak? Jeg luftet bare noen tanker, det var ikke verre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...