Gå til innhold

Vi kjøpte fremovervendt sete.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg leser ikke det bladet så lurte på om du visste hva som stod der..

;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest amandine
Skrevet

fortsetter her he he, -ja vi er lange. Det er ingen unnskyldning, bare sånn det er. Derfor leter vi fremdeles etter et sete som gjør at vi alle kan klare turene tilfredsstillende. Vi har allerede stor bil, og ja komfort er et tema så vi ønskler å fortsatt ha en bil med gode seter, altså ikke en Touran, for eksempel. har vurdert en XC90, men jeg synes det er litt i overkant.

Gjest amandine
Skrevet

Det er den skinnhellige dib-mobben, Nabaat, bare å lukke øynene.

Skrevet

Den var ikke til deg, men til Hi.

Skrevet

Vi byttet til framovervendt da minste ble født, eldste var da 2 år og hadde klagd i ett halvt år over dårlig plass til beina. Mannen min er 1,90 og fikk ikke plass til beina(har en passat stasjonsvogn) Går så fint så HI:) Jeg har aldri følt jeg måtte forsvare det, og vi har venner som har gjort det samme av samme grunn.

MEN; Har det noe å si hvordan man kolliderer evt eller er framovervendt best samme hva? (jeg lurer virkelig uten å være sarkastisk så legg gjerne ved link:)) Vi skal bytte bil nå så kunne vært greit å vite synes jeg.

Skrevet

Om man frontkolliderer er bakovervendt best.

Ved kollisjon bakfra, er fremovervendt naturligvis best.

Men selv om kollisjoner bakfra er det mest vanlige, er det vesentlig mindre krefter ute og går da. Bilene beveger seg i samme retning, og farten er som regel mye lavere.

Ved frontkollisjon kommer bilene mot hverandre, i tillegg til at farten da kan være mye høyere. Det er da de største skadene oppstår.

Om du leser på Trygg Traqfikk eller sikring avbarn i bil sin side står det mer utfyllende.

Det er også et stykke om det i det site F&B bladet om du vil lese mer.

Skrevet

Ja jeg har bestillt setet, og om du kan lese ser du at jeg har prøvd det også. En venninne av meg har det .

Skrevet

OK takk for svar:)

Skrevet

Det er jo dere som foreldre som tar valget! Hvorfor grue deg til kommentarer når du vil "tilstå" :) ?

Du har tatt ditt valg, for ditt barn.

Barna er det kjæreste man har sier jeg bare :) men du kjører jo lovlig så lenge barnet er over 9 kg...

Skrevet

Det finnes utallige argumenter både den ene og den andre veien og det eneste argumentet som egentlig er viktig er sikkerhet.

Vi har et sete som kan settes begge veier og er også beregnet til å bruke vanlig belte fremovervendt når barnet blir så stort. Når det er sagt så står det fremovervendt allerede nå, så skyt meg de som vil.

Våre argumenter for å snu setet fremover var både komfort, men også det at vi har en liten bil. Gutten vår hang veldig med hodet og selv om vi prøvde med nakkestøtte så funket det ikke optimalt. Jeg fikk argumenter som at det ikke var farlig å sove med bøyd nakke, men den kjøper jeg ikke helt. Alle som har sovnet i bil og blitt sittende med bøyd nakke vet at det er grusomt når du våkner igjen og jeg har ikke fått noen beviser på at det ikke gjør skader på et lite barn under utvikling.

For oss er det ingen mulighet for at den ene kan sitte i baksetet da deler av vogna må ligge i baksetet ved siden av bilstolen. Det er heller ingen mulighet for å koble ut airbag og sette setet foran da dette er ulovlig på vår bil og vi ville fått en kraftig bot ved kontroll.

Så til deg bompibomp: Det viktigste er at du er komfortabel med det setet dere har bestilt og ikke hva alle andre mener.

Det er som er dumt med disse debattene er at det bare er hva allmennheten synes er forsvarlig som blir nevnt. Jeg ser det er et fåtall andre her som har kommet med den andre sidens meninger rundt dette og det synes jeg er bra. Alt er ikke svart på hvitt i den virkelige verden.

Skrevet

Du har gjort et valg, Bombibomp, og du har fått pepper så det holder.

Jeg er av dem som ikke skjønner hvorfor noen velger framovervendt til så små barn som ditt, men jeg er meg og du er du.

Det eneste jeg gjerne kunne tenke meg å vite, er hva slags bil dere har, hva slags seter dere har prøvd og hvilke(n) plassering(er) dere har prøvd setene i.

Jeg klarer nemlig ikke å tro på at det ikke finnes bakovervendte seter som passer. Da skal dere ha en rimelig spesi bil, tror jeg.

Skrevet

Her ble Britax Hi-Way redningen. Prøvde alle setene vi fant men det var bare det som passet perfekt i bilen våres. Kan sette det i midten.

Skrevet

Vi har en Hyundai i20, ikke store bilen.

Pepper er helt greit det, jeg har ikke klaget på noen av svarene jeg har fått. Synes kanskje det har vært en del unødvendige og dryge uttalelser, og på et punkt fikk jeg vel litt følelsen av at noen nesten unner meg en frontkollisjon :-)

De setene jeg har prøvd er de fleste til Besafe.

Skrevet

Tror virkelig dere burde prøvd flere seter. Jeg nekter å tro at det ikke finnes et sete som passer bakovervendt også i denne knøtte-bilen. Har både hørt og lest at Britax har seter som passer godt i små biler.

Men hvorfor ikke vurdere en større bil? Det vil jo gi dere flere valgmuligheter? Og etterhvert vil vel også det bli nødvendig, for skal dere ha med barn, stelleveske og barnevogn i den bilen der, så er det jo ikke plass til mer enn håndveska di i tillegg?

Synes i alle fall at du bør forske litt mer på bakovervendte seter! Det setet du har bestilt, det kan avbestilles. Og btw: jeg unner ingen en frontkollisjon, eller noen kollisjon i det hele tatt. Jeg vet litt for godt hva slags plager og problemer selv forholdsvis små kollisjoner kan medføre, og denslags unner jeg ingen.

Skrevet

Synes det er litt rart at det er kommentarar frå andre du bekymrar deg for, og ikkje at barnet ditt ikkje er optimalt sikra i bilen, men deg om det.

Det er ikkje altid like lett å finne rett sete, men i Sverige er det ikkje lov å køyre med så små barn framovervendt, så dei må jo klare det på eit vis?

Skrevet

Klart du er nøgd med eit framovervendt sete som er meir praktisk, det er i ein eventuell kollisjon at du ikkje vil vere like nøgd.

Skrevet

Og alle har med seg sete til barnet når de er i syden og skal ta taxi..??

Skrevet

Vi har en liten trang bil, men snuppa SKAL sitte mot kjørerettninga!

Vi valgte Britax two-way som tar veldig lite plass!

Har dere prøvd dette setet?? Kan dere ikke bytt det inn igjen, evt. selge det?? Jeg hadde aldri turt å gamble på dette. Det er en grunn til d, og lter man lenge nok finner man et sete som funker, tro du meg!

Skrevet

Jeg synes det er litt pussig at du er mer bekymret for kommentarer fra andre enn for ditt barns sikkerhet. Jeg hadde heller kjøpt ny bil enn å sette barna mine forovervendt (men jeg hadde heller aldri sagt noe som helst om jeg så andre med barna forovervendt, deres barn deres ansvar).

Skrevet

Ser du har fått anbefalt Britax Two Way Elite som et lite og godt bakovervendt sete.... Det er et sete vi har hatt, og jeg hadde mye før valgt et godt forovervendt sete enn det til en på 18 mnd. Min erfaring var at barnet satt dårlig i det, spesielt om det sov, helt til det var godt over 2 år. Vi valgte å kjøpe et nytt bakovervendt sete til minstemann da han skulle over i sete 2. Eldstemann på 2,5 måtte vi samtidig snu forovervendt i beltestol (ja vi må være dårlige foreldre).

Jeg tenker så lenge det er forovervendte seter til salgs i butikkene så er de godkjent og det må være lov å velge dem. Vi har alle grunner for de valgene vi tar.

Skrevet

hehe, kan faktisk være noe i at kjøringen til foreldrene er en faktor. Kjenner ei som pleide å bli utrolig bilsyk som barn. Trodde hun hadde vokst det av seg helt til hun satt på pappan sin en tur igjen, da vendte brått dårlige minner fra barndommen tilbake gitt:)

Skrevet

Nei, jeg har ikke med sete, men jeg sørger for å forhåndsbestille sete der hvor det er nødvendig å ta taxi framfor kollektivtransport. Jeg kjører ikke med barnet mitt forovervendt.

Skrevet

Slapp av HI, et forovervendt sete er jo godkjent, så du kan bruke det med god samvittighet. Jeg ville aldri ha satt barna mine i forsete selv om airbagen er koblet ut? Har dere ikke sett bilder av hvor knuste biler kan bli i en kraftig frontkollisjon? Da er det ett fett hvilken vei ungen sitter. Det tryggeste er baksetet. Det er jo ofte påkjørseler bakfra også som er kraftige, og da er man jo like langt med et bakovervendt sete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...