Gjest Lykkeliten2 Skrevet 25. mai 2010 #26 Skrevet 25. mai 2010 gratulerer med nytt barnebilsete. Vi har brukt fremovervendt siden barna vaare var rundt aaret.. og jeg skammer meg ikke. Barna sitter trygt og godt. jeg gikk forbi en bil her om kvelden som var full av 5 voksne mennesker hvor nesten alle roeykte og 2 av de hadde babyer paa fanget og vinduer som var minimalt aapne.. dette er i spania i 2010.. noen har fremdeles tilgode aa i det hele tatt bruke bilsete til barna sine.. Sett det litt i perspektiv, gled deg til gutten som kommer snart, og ikke gru deg for aa maatte forsvare valgene dine, sannsynligvis maa du ikke det Det sete du har kjoept er da et flott dyrt bilsete som innfrir alle sikkerhetskrav.
Gjest Skrevet 25. mai 2010 #27 Skrevet 25. mai 2010 LOL hvis du skjønner hvorfor kommentere.....? og det andre som en annen luring nevnte "noen av oss er så lange...." vel, her strekker vi langt over snittet begge to, har en liten fis av en bil og klarte alikevel å sitte mindre "comfy" i de årene som måtte til. Bestilt sete allerede sier du? trodde ikke du ville kjøpe noe uprøvd? Uansett, mennesker tar forskjellige bevisste valg. Ingen kan skyte noen for noen av dem. Mange mennesker velger tross alt å røyke, enda vi i 2010 er veldig klar over hva konsekvensene av røyk er. Osv osv. Lykke til! :-)
ellen-propellen Skrevet 25. mai 2010 #28 Skrevet 25. mai 2010 Herregud sier nå bare jeg. Fremovervendte seter er sikre og gode seter.Du har ingenting å skamme deg over. Nakkemusklaturen på baby er ikke sterk nok til å tåle en kollisjon,haha.Det er ikke min heller selv om jeg er over 30:-P Selv om bakovervendte seter kommer bedre ut i tester, så er det ett kjempeargument for fremovervendt: Man kan gi barnet smokk osv mens man kjører!!!!!! Det er ikke trygt for noen med mor (kanskje bare meg?) i 100sonen på motorvei, uten mulighet for stopp på flere kilometer med HYLENDE barn i bilen.Jeg er da så superstressa at det er ovehodet ikke trygt.Derfor SKAL jeg ha fremovervendt sete. Det er mindre sjans for at jeg faktisk kolliderer med ett slikt i bilen:-)
ALIICE Skrevet 25. mai 2010 #29 Skrevet 25. mai 2010 Det blir nok helt fint bompibomp:) VI begynte med framovervendt sete da mini var 1 år, for da begynte han å bli bilsyk i sitt bakovervendte. Her var det ikke noe alternativ! Å ha en unge baki som sitter og kaster opp er helt uaktuelt. Dama i butikken som vi handla det i var skikkelig spydig, og da måtte jeg fortelle henne det at det aller tryggeste hadde vært å gått! Så da bør vi alle bare selge bilene våres og bruke apostlenes hester!
Gjest Skrevet 25. mai 2010 #30 Skrevet 25. mai 2010 hohoho! LOL men det ER trygt i en HUNDRE sone at du snur deg bakover for å gi ungen din smokk??? Hihihi ååå så herlig, jeg hadde glemt hvor underholdene disse sidene er!
Full house Skrevet 25. mai 2010 Forfatter #31 Skrevet 25. mai 2010 Åh, takk ELLEN F og Lykkeliten! Det hjalp faktisk veldig! :-) Ja, det er nå ikke et billig sete, men testene gjør meg gal.. Men som du sier lykkeliten, så innfrir jo setet sikkerhetskravene:-)
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 25. mai 2010 #32 Skrevet 25. mai 2010 Det er ikke bare viljen det går på alltid, dessverre, selv om du kanskje vil ha det til det;-) Vi har et barn på hver side, og i midten er det jo bare et magebelte. Så for oss hadde det vært umulig. Og som sagt, de fleste vet at det finnes seter til alle biler, men det hender jo også at bilen har med en voksen eller to...........:-)
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 25. mai 2010 #33 Skrevet 25. mai 2010 Og siden viljen til å misforstå er stor her, må jeg jo bare legge til at vi kjører med bakovervendt, for jeg antar at det er det som teller i denne saken ?
Full house Skrevet 25. mai 2010 Forfatter #34 Skrevet 25. mai 2010 Hehe det var faktisk litt morsomt svart, Aliice :-) Det er slike ting som irriterer meg, at folk skal ha meninger om ting de kanskje nødvendigvis ikke vet årsaken til. Så blir det slik da som du opplevde, at man må nødt til å svare for seg :-/
Regnbuens barn™ . Skrevet 25. mai 2010 #35 Skrevet 25. mai 2010 Vi måtte la minstemann sitter forovervendt da hun var 2 år gammel, hun var rett og slett bilsyk og spydde støtt og stadig i bilen, og det ble ekstremt mye skriking i bilen når vi var ute og kjørte. Det var ikke med lett hjerte vi gjorde det, men måtte. Har heldigvis gått veldig fint.. bank i bordet, hun er snart 3.5 år gammel. Jeg tror det kommer til å gå helt fint, selv om jeg selv støtter bakovervendt kjøring med små barn, men noen ganger har man bare ikke så mange muligheter. Tvi tvi ;-)
¸.·´¯`·.¸><((((º> Skrevet 25. mai 2010 #36 Skrevet 25. mai 2010 For en triumf for dere som kan skilte med lange bein og bakovervendte seter! Wow!!! Ærlig talt, snakker dere sånn som dette til vennene deres også ?? Jeg klarer ikke sette meg inn i tankegangen til dere som mister (eller kanskje aldri hadde) all folkeskikk på nettet. For meg vitner sånt om programmeringsfeil i topplokket. skjerp dere, folkens!
BlåBlå Skrevet 25. mai 2010 #37 Skrevet 25. mai 2010 Vi har to barn, og løste det med å sette setet til storebror foran, etter å ha koblet ut airbag. Å sette et sete bakovervent foran er også fullt mulig. Mener fortsatt det er viljen det står på.
ellen-propellen Skrevet 25. mai 2010 #38 Skrevet 25. mai 2010 Sånn sett mamma i farta, så burde nok jeg hatt barnet i forsetet:-P Men har innsett at airbag er farligere enn når jeg er hysterisk stressa bak rattet:-)
Ksenia & Anjem Skrevet 25. mai 2010 #39 Skrevet 25. mai 2010 Får virkelig ikke håper dere havner i en kollisjon, da hadde du kanskje tenkt på bedre sikkerhet til barnet ditt. I 2010 burde alle vite at bakovervendt er aller best. Mener fremdeles at du kunne fint fått et bakoversetet i bilen din om du hadde kanskje lett litt lengre enn et par dager. Godt at noen her inne som har forovervendt bilsete kan "lette samvittigheten din" Men dessverre hjelper det lite når man først havner i en ulykke. Skjønner ikke at du kan engang forsvare valget ditt jeg, når du vet at bakoverbest er det aller beste. At setet ikke passer i bilen din, blir bare for dumt. Da har du ikke prøvd mange nok bilseter.
BlåBlå Skrevet 25. mai 2010 #40 Skrevet 25. mai 2010 Ja, mange velger fremovervendte seter fra barna er bittesmå. Det er opp til hver enkelt. Men det blir for dumt å skylde på alt mulig, som liten bil, rare seter, lange voksne etc og si at det er med veeeldig tungt hjerte at man setter barna i det setet. VIL man ha bakovervendt, så velger man det. VIL man ha forovervendt så er det vel bare å kjøpe det. Og stå for det omman skal lage et innlegg om det her inne. Ikke unnskylde...
Gjest amandine Skrevet 25. mai 2010 #41 Skrevet 25. mai 2010 Det er lett å være spydig! Men at det er vanskelig å finne seter er en kjent sak! Vi har en ganske stor stasjonsvogn, med plass til tre seter bak, men det bakovervendte til minstemann er et stort problem. Foreløpig sitter han i den minste stolen, men er snart vokst ut av. Vi har store problemer med å finne et sete som passer, da mannen er over 1.90 og jeg er nesten 1.80. Vi kjører en del lange turer, typ 6-8 timer, og er avhengige av at også den minste av oss voksne (meg) får plass foran i passasjersetet. Noen av dere snakker om at den voksne kan sitte bak, det er jo ikke noe problem for de av dere som har 1 barn. For oss andre er det ikke en opsjon, kan ikke sette en av de andre ungene foran, heller. Det er ingen tvil om at det faktisk er et problem for mange av oss!
Ksenia & Anjem Skrevet 25. mai 2010 #42 Skrevet 25. mai 2010 Så bytt bil da vel om dere ikke får plass.
BlåBlå Skrevet 25. mai 2010 #43 Skrevet 25. mai 2010 Hei Amandine Om du kobler ut airbagen, kan et av barna sitte foran. Det er en løsning anbefalt av Trygg Trafikk. Men det blir jo ikke så brei sitteplass til den voksne bak, med to andre seter. Tre seter bak er en utfordring, det er jeg enig i - men mange seter kan stå bakovervendt i midten, og det hjelper litt siden det da kan komme mellom de voksnes seterygger.
ellen-propellen Skrevet 25. mai 2010 #44 Skrevet 25. mai 2010 Jeg syns hele denne debatten er teit. De fremovervendte setene er da mer enn gode nok.De er godkjente og sikre. Så hva er problemet? At de andre kommer bedre ut i test ved frontkollisjoner? Og hvor mange av dere har vært i en frontkollisjon? Jeg har en ganske stor omgangkrets og kjenner ingen som har frontkollidert! Ingen! Og det er da annen sikkerhet i bilen, samt midtdelere på veien.Sjansen er jo minimal for at man skal frontkollidere. Dere må da kunne akseptere og respektere at ikke alle kan eller vi lfølge "best i test".
mamma >to gull Skrevet 25. mai 2010 #45 Skrevet 25. mai 2010 Det er ingen grunn til å flytte barnet fremovervendt fordi det blir bilsyk da så små barn ikke har utviklet den evnen til å bli kvalme. Det er da i så fall andre faktorer som gjør at barnet har blitt dårlig (ref.mnd utgave F&. Vår gutt har aldri klaget på å sitte bakovervendt. Vi har nå 2 seter som tar STOR plass baki og jeg kan helt fint sitte komfortabelt nok i passasjersete.Dette er i en liten bil (kun midlertidig til vi får ny). Han største er 3 år og hadde kanskje tenkt at han skulle snus om noen måneder, men etter å ha sett video og lest det Trygg Trafikk skriver blir han sittende slik en god stund til! Britax Two Way Elite og Acta Graco Duologic passer fint i små biler. Hvis ikke du har prøvd disse kan du jo gjøre det. Du kan jo bare sende tilbake det nye sete og få pengene i retur hvis du har tatt vare på kvittering. Jeg mener, hvis du virkelig har dårlig samvittighet og angrer på kjøpet.
Regnbuens barn™ . Skrevet 25. mai 2010 #46 Skrevet 25. mai 2010 Så hva mener du er årsaken til at små barn spyr i bilen hver gang man er ute og kjører mere enn ti min da? Jeg hadde ekstrem bilsyke som barn selv, og spydde fra jeg var rundt 2 års alderen til langt oppi tenårene.. Min mor kan fort bli bilsyk enda.. ;-)
BlåBlå Skrevet 25. mai 2010 #47 Skrevet 25. mai 2010 Jada, debatten er teit den. Men om man skal opplyse om sine valg (av bilstol denne gangen), nytter det ikke å komme med unnskyldninger som ikke er riktige, for å begrunne valget.
mamma >to gull Skrevet 25. mai 2010 #48 Skrevet 25. mai 2010 Regnbuens barn: Det er derfor jeg skrev (ref.mnd utgave av F&!!)) Der sier hun at det er andre faktorer som spiller inn f.eks mor/fars bilkjøring, fått mye mat før bilturen ... Har heldigvis ikke vært plaget med bilsyke barn, men bare skrev det jeg hadde lest i bladet:))
Gjest amandine Skrevet 25. mai 2010 #49 Skrevet 25. mai 2010 Det er klart alt er en avveining! Og det hjelper fint lite med riktig sete hvis bilen i seg er en blikkboks og sjåføren sender sms i farta.. Man gjør det man kan ut fra de forutsetningene man har. Nei, vi kommer ikke til å skifte bil, ja
Gjest Nabaat Skrevet 25. mai 2010 #50 Skrevet 25. mai 2010 Unnskyld meg? Hva slags mennesker er dere som sier "Håper du ikke kommer ut for en kollisjon da.... da kommer du til å angre på at du ikke kjøpte bakovervendt" etc.. Har dere ikke nok hjerneceller til å forstå at ikke alle har råd til å bytte bil for å kjøpe et sete ? De fleste har ingen planer om å kræsje og skulle det gå virkelig til helvete så hjelper neppe setet uansett... Så lenge barna er festet har man jo gjort sitt... Ærlig talt.. Dere skriver jo nesten at HI kunne latt være å feste ungen, den er jo død allikevel pga det grusomem forovervendte setet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå