*Lissi* Skrevet 22. mai 2010 #26 Skrevet 22. mai 2010 Har født alle 4 barna mine på en liten fødeavdeling. Kjempe flinke der! Beste: Å få babyen opp på magen etter fødselen:-) Alt var så rolig, enerom og hjelp når som helst. Frokost på sengen hver dag, hehe! Og selvfølgelig å kle på babyen egne klær ved hjemreise. Værste: Da jeg fikk nummer 3 måtte vi flyttes til et større sykehus. Han måtte ligge i lys, og var snakk om blodutskiftning. Stort sykehus, og masse mas. Måtte ligge på 4 mannsrom, og var utslitt. Grått da vi måtte være 1 dag ekstra. Ingen god opplevesle.
Ranveig R Skrevet 22. mai 2010 #27 Skrevet 22. mai 2010 Teller barselloftet (hotell)? Første gong Beste: Rom med berre meg, baby og pappaen. Maten på hotellet ) Verste: Melka som ikkje kom - og kjempesulten baby. Ikkje mykje trøst å få for ein førstegangsmamma som følte seg fullstendig mislykka. Andre gong Beste: Maten Verste: At huset vårt ikkje var innflytningsklart så eg kunne ikkje reise heim rett etter fødselen. Strengt tatt ikkje barsel(loftet) sin feil men det får våge seg. Og vi kom i hus fire dagar etter fødsel, så kan vel ikkje klage så mykje heller )
Ranveig R Skrevet 22. mai 2010 #28 Skrevet 22. mai 2010 Må for øvrig ta med morsomste: Jm som kom inn på rommet på hotellet morgonen etter fødselen og ikkje fann babyen. Ho gjekk inn, såg oppi "baljen", i senga og kikka inn på badet før eg skjønte kva ho leita etter og peikte på meg sjølv, babyen låg i bæresjalet )
Rødhette <309+<312 Skrevet 22. mai 2010 #29 Skrevet 22. mai 2010 Beste: Fantastiske barnepleiere, fikk mye hjelp. Hadde rom med bare meg, pappaen og babyen Verste: At jeg hadde så vondt i bekkenet at jeg nesten ikke klarte å gå, måtte ha hjelp til alt.
lille sprelle Skrevet 22. mai 2010 #30 Skrevet 22. mai 2010 beste: hun som sørget for å stappe inn en ekstra seng til mannen min på det kottet av et rom jeg ble tildelt. værste: at jeg aldri ble trodd før jeg nesten holdt på å stryke med (flere ganger) og at de på død og liv skulle bruke meg som prøvekanin/øvelsesdukke for blodprøver og venefloner. Det er au og bli stukket gjennom blodårene stadig vekk.
aomeg Skrevet 22. mai 2010 #31 Skrevet 22. mai 2010 Dessverre ingen gode minner.En barnepleier fordelt på 14 kvinner. Et toalett hvor dusjen også var, så var dusjen opptatt måtte man bare holde seg. Dusjen bestod av en slange uten dusjhode som man måtte holde siden vegg feste var ødelagt. Delte rom med en kvinne som stadig ville ha meg til å passe babyen-for hun var så røyksugen.Itillegg snorket hun og hadde ALLTID lyden PÅ mobilen på.. Reiste hjem etter 36 timer.... KK bergen 2009 ... Negativ her, men det var jaggu ikke noe å skryte over her..
Bebés'ilvousplâit Skrevet 22. mai 2010 #32 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har født 2 ganger og tror ikke jeg har noe negativt å si om oppholdet mitt på barsel etter nr. 2. Da følte jeg meg bare trygg som mamma og godt ivaretatt. Vil trekke frem matbuffeten som et kjempepluss - var så skrekkelig sulten etter fødselen, så jeg bodde omtrent i matsalen :-) Første gang var det en annen dans. Jeg følte meg usikker og oppfattet barnepleierne som sure og stressa. Særlig husker jeg en eldre barnepleier som skulle klemme råmelk ut av puppene mine til å dryppe i øynene på babyen, når jeg ikke klarte det selv. Hun sukket "åhh" irritert når jeg ikke lyktes med det. Da var ikke tårene langt unna! Skulle ønske de generelt kunne trå litt mer varsomt rundt førstegangsfødende.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 22. mai 2010 #33 Skrevet 22. mai 2010 Beste: fantastisk barnepleier som satt leeeenge og snakket med meg når barseltårene kom og jeg lå og gråt mine modige tårer. verste - Når jeg ble stappet inn på et firemannsrom 2 timer etter å ha fått mitt første barn, min mann ble sendt hjem og jeg fikk beskjed om å sove. Var helt fortvila og følte meg veldig alene da, visste ikke hva jeg skulle gjøre når babyen begynte å grine heller, hehe=P
Frøken Freken Skrevet 22. mai 2010 #34 Skrevet 22. mai 2010 Beste: selve fødselen! (Høres sikkert helt sykt ut!) Fødte uten smertelindring og følte jeg hadde full kontroll! Hadde også veldig kjekk jordmor. Verste: bli sendt hjem etter to dager uten å ha fått til amminga. Sett i ettertid har nok det ødelagt veldig mye av den første tida med snuppelure.
Pixie Power Skrevet 22. mai 2010 #35 Skrevet 22. mai 2010 Verste: 4 på 3-mannsrom, ammemas: pleiere som "hele tiden" styret med puppene mine for å koble på den stakkars babyen, gule stafylokokker, følelsen av ensomhet, besøkspress, kjip mat. Beste: Da mannen kom for hente oss!!!
abella Skrevet 22. mai 2010 #37 Skrevet 22. mai 2010 Lå ikke på barsel, men ble flytta direkte til pasienthotellet på Ullevål. Allikevel: Beste: Å slippe masse besøk, var ikke tillatt pga svineinfluensa. Jeg hadde stort behov for ro og fred. Og dessuten en kjempelettelse over at fødselen var såpass enkel og grei. Verste: Grusomme ammeproblemer og ingen som tok meg alvorlig. Jordmødrene var etter min mening inkompetente så snart man har problemer som er litt utenfor 'normalen'. Jeg gikk forøvrig til ammespesialist på helsestasjonen etter fødselen og fikk mye bedre oppfølging der. Hun var enig med meg i at pasienthotellet på Ullevål ikke har den beste ammekompetansen, merkelig nok... (Ammingen funket forresten aldri og etter et 2 måneders helvete fikk jeg endelig vett nok til å slutte) Alt i alt synes jeg oppholdet på pasienthotellet var stressende. Neste gang reiser jeg rett hjem. Amming er utelukket for min del.
PogT med septemberprins :o) Skrevet 22. mai 2010 #38 Skrevet 22. mai 2010 Beste: Få sønnen min opp på magen etter fødselen, og se pappaen holde ham for første gang. Få lov til å ha alenerom i 1 1/2 dag! Verste: Ligge på tremannsrom. Er overlykkelig over å ha fått slappe av den første tiden på alenerom. Det var ett par grettene barnepleiere der også. Fikk beskjed av ei etter å ha ringt etter hjelp på natta at "amminga må du nå greie selv. Du skal jo snart hjem." Dette var siste natta jeg lå der og siden melka ikke hadde kommi igang ente jeg opp med at babyen min gråt helt til han sovna halv fem om natta sulten. Var sikkert kjempehyggelig for de andre jeg delte rom med, og blei lite søvn på meg. Jeg hadde aldri sett denne barnepleieren heller, så var ikke slik at jeg maste på dem for å si det slik. Jeg savna også veldig å få besøk, tiden gikk utrolig sakte og selv om de forsøkte å jage meg hjem igjen tidligere ble jeg der i tre dager. Jeg forstår at noen liker at det ikke er lov med besøk på barsel, men jeg kunne gjerne tatt imot litt. Det hadde kanskje gjort de første dagene hjemme litt roligere da alle ville se den nye verdensborgeren når vi kom hjem..
Piken på landet Skrevet 22. mai 2010 #39 Skrevet 22. mai 2010 Lå bare på barsel første gang, og jeg har faktisk ingenting positivt å si. Er sykepleier selv, så vanligvis pleier jeg å ha rimelig god tålmodighet for jeg vet hvordan det er å jobbe i helsevesenet. Jenta hadde litt startvansker, så hun var innlagt på nyfødtintensiv fra fødselen kl 19 om kvelden, til de kom opp med henne 11 på morenen dagen etter. Da ble hun innskrevet på barsel. Jeg hadde enerom akkurat da, og den dagen var det faktisk ikke en sjel inne hos meg. Jeg satt det som førstegangsfødende og visste knapt hvordan jeg skulle gi dette barnet mat. Nå kunne jeg jo bedt om hjelp altså, og jeg klarte meg jo på et vis, men det ble litt slik at jeg ikke ville ringe på for å se om det virkelig ikke var noen som hadde tenkt å komme. En assistent kom inn med middag til meg, det var det hele. DET er kritikkverdig. På kvelden ble vesla igjen innskrevet på nyfødtintensiven. Der fikk var de fantastiske. Så hjelpsomme og greie. Jeg var fortsatt innskrevet på barsel, og de enset meg ikke. Hadde en samtale der med en jordmor, og hun sa at siden barnet var innskrevet på nyfødten, så følte jeg kanskje at jeg fallt litt mellom to stoler. Ble rimelig provosert over at de faktisk var klar over hvor "oversett" jeg ble, også ikke gidde å gjøre noe med det. I tillegg klarte de å lire av seg en masse dritt om personalet på nyfødten. Uprofft rett og slett. Med nr 2 var jeg på barselhotellet. Fantastisk!
Bettybu Skrevet 22. mai 2010 #40 Skrevet 22. mai 2010 Beste: Pleierene som klarte å overbevise meg om at lillegullet var spesiellt pen!! Hihi...liksom ikke alle mødre er enig i det! Forøvrig så var vi 2 uker på Neo, og noen av de andre babyene var tidlig prematur, med sånne "fiskeøyne" så de var jo ikke så "søte!" Verste: At jeg jeg ble innlagt med Hellp-symptom for andre gang..Og regnet med at det gikk over denne gangen også... Skulle være der til overvåking, og det ble bestemt keisersnitt (i uke 34.. ) Og da ventet de ikke på far, som pga ferge ikke kunne komme seg fram, og være med.. Ikke minst dumt for han, fordi det visstnok ikke blir noen flere babyer...
stearin Skrevet 22. mai 2010 #41 Skrevet 22. mai 2010 Beste minne: - Første gang jeg så prinsessa mi etter fødsel (hun er født 10 uker før termin), hun var helt perfekt! Det var da i intensivavdelinga da.. - Hadde et stort rom helt for meg selv, fikk hvilt meg ordentlig. - Mat når jeg var sulten:p - Følte meg så utrolig ren! Og sterk etter å ha klart en helt naturlig fødsel:) Verste minne: - At jeg ikke fikk ha min lille prinsesse hos meg.. Veldig sårt. - En barnepleier som oppførte seg veldig merkelig, er ting jeg ikke har lyst å skrive hit.. Bare tanken på om hun er på jobb neste dag skremte meg.. Ødela ganske mye. - Middagen på barsel var ikke bra..
neste*gang Skrevet 23. mai 2010 #42 Skrevet 23. mai 2010 Beste: damen som kom og tok dyna godt rundt meg og la varmeflaske på beina mine 3 dager etter fødsel da jeg fikk gråteanfall etter fødselhendelsen. Beste: den gode sykepleieren på barneavdelingen som trøstet og pratet rundt det å få en premature baby, skulle gjerne hatt henne med hjem det var så trygt og godt. Værste: de to sykepleierne som sto utenfor døren på rommet og kranglet så fillene føyk om hvem som måtte trille senga inn på barneavdelingen så jeg fikk se min lille sønn. (første dag etter KS) eller hun som ikke ville hjelpe med ut på do etter KS for hun mente jeg kunne gå selv. Eller hun som ga med 1 mugge med kjempesøt saft der jeg lå med alvorlig svangerskapsforgiftning. Eller hun som ga med huden full på barneavdelingen fordi hun mente jeg var en uansvarlig mor som satt og kosa med en premature baby.. Regelen var å bytte på babyen, sonde den, og deretter komme meg til helvete ut fra barneavdelingen.
shari_z Skrevet 23. mai 2010 #43 Skrevet 23. mai 2010 Aller, aller verste: å ligge i sengen min sent om natta og høre at babyen i rommet ved siden av gråt, når min egen baby lå i det kalde og mørke likhuset. Var helt grusomt. Beste: å ha en supersnill og omsorgsfull jordmor som forsto min fortvilelse da jeg skulle forlate sykehuset uten baby, og kjøpte en englebaby statue til meg. Skal aldri glemme henne. Ved en normal fødsel var det verste å ikke få melken før dag 5 og hormonelt som jeg var, bli fortalt at babyen måtte ha tillegg, noe jeg forsto som å si "du duger ikke som mor, du som ikke engang har nok melk til babyen din". Og det beste var å få en sprell levende baby opp på magen like etter at hun kom ut.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. mai 2010 #44 Skrevet 23. mai 2010 Shari_z: Sitter her og har 6 dager igjen til termin, takker for at du gav meg et nesten hjerteinfarkt! Greit, du har kanskje den værste historien, men denne synes jeg egentlig var skikkelig fæl å dele! =((
husmus &2 Skrevet 23. mai 2010 #45 Skrevet 23. mai 2010 Hvor i alle dager har dere alle født hen?? Jeg har ingen verste i det hele tatt og har begge ganger vært storfornøyd med barseloppholdet på Riksen. Flere av barnepleierne og jordmødrene der jeg gladelig skulle hatt som mødre i stedet for det jeg har!! Det "verste" må eventuelt være at maten der er grusom, så gang nr 2 hadde vi lært og hadde medbrakt. Digg å ligge der og spise uante brødskiver med salami. Forsåvidt var det irriterende å få ha rommet alene i en halv dag før nestemann kom inn. Snorket hele natten og baby som hylte og hun dro heldigvis dagen etter.
Monajenten Skrevet 23. mai 2010 #46 Skrevet 23. mai 2010 shari_z: Så utrolig trist å lese, fikk helt vondt inni meg:-( Mammaen til Iris: Skjønner at det er tøft å lese sånne ting når man straks har termin, men dette var jo en tråd for å dele beste og verste minne, og alle må dele hvis de ønsker det, til tross for at det er sterk kost.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 23. mai 2010 #47 Skrevet 23. mai 2010 Monajenten; Ja, skjønner at alle må få dele.. Men man kan jo velge å formulere setningene sine litt "snillere"...
stearin Skrevet 24. mai 2010 #48 Skrevet 24. mai 2010 Jeg er fornøyd, personalet på barsel og jordmørdrene på UNN synes jeg er utrolig greie:)) Evig takknemlig!
Lovemelikeyoudo Skrevet 24. mai 2010 #49 Skrevet 24. mai 2010 Trangt med 7 stk på et rom, mye mas og babygråt+at en av damene på rommet ødela mobilen min! Regner med den hadde ringa endel da jeg var å spiste og hun prøvde å få den til å slutte, men å ødelegge den var drøyt!!
Nå da? Skrevet 24. mai 2010 #50 Skrevet 24. mai 2010 Beste minnet: Bortsett fra å få en frisk og perfekt sønn, enerom med eget bad på St. Olavs, hyggelige pleiere som sto på pinne dag og natt. Meget hyggelig jordmor under fødselen og hyggelige kirurger som broderte meg sammen igjen. Verste: Ammemafian som kløp og dro i puppene mine, og at de glemte at jeg skulle hjem... Litt komisk egentlig!! Ellers, dopapiret (sandpapir) =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå