Gå til innhold

Hva synes du er god folkeskikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gytha Ogg kjenner ikke meg, og jeg kjenner (heldigvis) ikke henne. Likevel later hun til å tro, mine fire barn til tross, at jeg kan lite om å ta hensyn til hverandre og å oppføre seg pent. Du verden så glad jeg er for at jeg ikke kjenner denne Gytha Ogg, og at jeg sannsynligvis aldri vil støte på henne i det virkelige liv. Hun virker til de grader ufyselig og frastøtende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og kranglinga oppi tråden her et sted viser at folkeskikk er det motsatte av hva man ser her inne på anonymforumet

Skrevet

Og den kranglinga kommer av at noen ser på sine egne regler som de eneste rette, og betrakter alle andre mennesker med en annen oppfatning som uhøflige.

Skrevet

En god kamerat av meg ble opplært hjemmefra til å ikke drikke med mat i munnen, altså ikke blande mat og drikke inni munnen. Han gjør det fortsatt ikke, og nå er han voksen:)

Skrevet

Man lærer seg faktisk å like ting ved å smake på dem ofte, om du ikke visste det...

Skrevet

Alternativt at noen synes regler er noe tull, og angriper enkelte andre som synes noe annet...

Skrevet

Disse reglene er jeg vokst opp med, og vi viderefører dem til barna:

Vi venter med å forsyne oss til alle sitter med bordet og verten/vertinnen har sagt værsågod (dette gjelder også ved måltid hjemme)

Man sier ikke "æsj" om det er noe man ikke liker, men "nei takk". Selv om hovedregelen er at man skal smake på alt. Er det noe man vet man ikke liker, så tar man heller veldig lite, og er det noe nytt, må man alltid smake litt.

Man tar heller lite på tallerken og forsyner seg flere ganger, enn å ta for mye.

Man snakker ikke med mat i munnen.

Man sitter med bordet til alle er ferdig. Er det den type middager/selskap som drøyer litt, har vi det slik at barna kan gå fra bordet når alle barn er forsynt.

Man takker pent for maten.

Skrevet

Dette er god folkeskikk? Det du presenterer er jo mildest talt underlig, bortsett fra punkt en.

Folkeskikk blant de jeg kjenner er å være høflig og behandle andre mennesker pent. Man takker for det man får, takker for hjelp, tilbyr seg å hjelpe andre når man ser de trenger det, reiser seg for eldre og syke og holder opp døren for den som kommer bak. For å nevne noen få ting.

Skrevet

dette lærte jeg

dersom du få noe du ikke liker på tallerken.Bare la vær å spise uten å lage noe nummer ut av det. skulle noen spør om hvorfor du ikke spiser f,ek gulerøtten. Kan mann godt si sanheten på en fin måte.

de voksne satt rundt bordet til alle var ferdig.

takke for maten

eller så var det generelt om vanlig høflighet,hjelpsomhet osv

Skrevet

at fjortiss bertene peller seg ut av heisen når det står 3 barnevogner utenfor og vil inn... FAEN! (ja, jeg har nettopp vært i byn)

Skrevet

Det har vi sett fint lite av, faktisk, bortsett fra at man til slutt nærmest tvinges til å svare på tiltale.

Skrevet

Tøv. Det er bare en vrangforestilling som spise-alt-fanatikerne har diktet opp. Smak og behag er noe langt mer enn en vanesak. Jeg ser f.eks. ingen grunn til å nærmest få brekninger ved å spise sylteagurk, rødbeter, muggost, majones o.l. søppel, som noen på død og liv skal ødelegge ellers god mat med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...