Gjest Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Disse reglene er jeg vokst opp med: - Sitte til bords til alle er ferdige, bortsett fra små barn - Ikke snakke i løpet av måltidet - Spise opp alt hvis man forsyner seg selv, får man ferdig tallerken spiser man det man klarer når man er på besøk, men hjemme må man uansett spise opp uansett hvor lang tid det tar. Det er det jeg kommer på. Hva med dere andre?
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 For noen dusteregler, særlig den om ikke å snakke i løpet av måltidet. Hvor er du oppvokst, egentlig? I en nazifamilie?
Dunder Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 "Ikke snakke i løpet av måltidet"? Det var da veldig så pietistisk..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 nr 1 og 3 er greie nok, men det er da ikke uhøfflig å snakke mens man spiser, bare man ikke snaker for mye med mat i munnen.
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Folk i familien i generasjonene over min mener seriøst at det er stygt å snakke i løpet av måltidet. Det er bra å høre at ikke alle er oppvokst med den teite regelen!
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Vi sitter til bords til alle er ferdige, smaker på det vi ikke har prøvd før, spiser opp hvis vi har forsynt oss selv (og er over 4 år...), snakker gjerne i løpet av måltidet...hm, har vi flere regler da tro..? Ikke matkrig og ikke krangling er jo nødvendige når man har en haug med unger i familien som da jeg var liten:) Ellers tror jeg det var det..
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Istedenfor å sette opp sånne regler er det faktisk mulig å bruke sunt vett (om man har noe) og se an situasjonen. Firkantet praktisering av regler gir aldri gode resultater. Det aller viktigste er å ha et hyggelig måltid. Og hvis det er hyggelig, så blir folk sittende helt av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #10 Skrevet 14. mai 2010 Og jeg er oppdratt til ikke å le av andres synspunkter.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #11 Skrevet 14. mai 2010 Vedmåltidet så sitter man rolig og ordentlig vedbordet. Altså sitter man ikke og hopper, opp og ned av stolen,leker med alt og ingen ting. Man kan snakke, men med innestemme som er normalt i hele huset. Man spiser seg mett, og ikke lov å si man ikke liker før en har smakt. jeg kan ikke spise all mat, så da kan jeg ikke forvente at andre skal spise alt. Alle får pelle ut hva de vil, syns det fungerer veldig greit. Sier ifra når vi får besøk også, at de kan pelle ut hva de vil. Selv de kresene ungene spiser masse, også han gutten som nesten ikke spiser som hans mor sier. Han spiser masse når han er her.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #12 Skrevet 14. mai 2010 Jeg tror ikke noe på at du har 1 engang. Med barn må man ha regler, man kan ikke regne med at man skal være så hyggelig at de oppfører seg.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #13 Skrevet 14. mai 2010 Huff da, må de smake hver gang? Hvis man først har smakt på en sylteagurk én gang, og ikke liker den, må man likevel smake på den hver gang den blir servert, i tilfelle den skulle ha endret smak? Jeg bare lurer, er så opptatt av å virke høflig, vet du.
Ugl@ Skrevet 14. mai 2010 #14 Skrevet 14. mai 2010 Vi snakker rundt matbordet, men ikke med mat i munnen. Måltidet skal være hyggelig og sosialt. Alle skal smake på maten, men å spise opp alt er ikke noe krav. Men man takker for maten etter måltidet og alle blir sittende til alle er forsynt.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #15 Skrevet 14. mai 2010 ser ut som din familie fort kan være særdeles hyggelig å sitte ved siden av på resturanter 14.07 not
ellen-propellen Skrevet 14. mai 2010 #16 Skrevet 14. mai 2010 Nesdten helt enig med deg,kakledama. unntaket er at vi prater ved bordet,men uten mat i munnen. Og så glemte du å si takke for maten;-)
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #17 Skrevet 14. mai 2010 Ah, hvordan kan jeg glemme sånt? Vi takker den som har laget for maten (og vi snakker selvfølgelig da, men jeg vokste opp med at det ikke var lov og trodde lenge at det var sånn det skulle være)
Gjest Sauen og ungene Skrevet 14. mai 2010 #18 Skrevet 14. mai 2010 Generelt sett... -Være hyggelig, høflig og imøtekommende -Hjelpe fremmede om det trengs (gamle damer over veien osv) -Reise seg for eldre, gravide og syke på buss osv -Vise forståelse og høflighet ovenfor f.eks butikkansatte om man skal klage på en vare (mange som ikke har forstått den der) -Si takk for maten -Smake på alt man har på tallerkenen -Si unnskyld meg om man må trenge seg forbi noen, og beklager om man dulter borti noen -.Si unnskyld før man snakker til fremmede på gaten
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #19 Skrevet 14. mai 2010 Hvordan det? De oppfører seg veldig bra, faktisk, nettopp fordi vi sørger for at måltidene blir hyggelige. Dine barn, derimot, er åpenbart helt avhengig av firkanta regler, og så sitter de der og ser pottesure ut, mens foreldrene er tilsvarende sinte. Bra jeg ikke er i nærheten av sånne idioter.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 14. mai 2010 #20 Skrevet 14. mai 2010 Barna mine slipper forøvrig å spise opp om de har for mye på tallerkenen. Vet hvordan det er å være stappmett og kvalm og kjenne maten vokse i munnen, men bli tvunget til å spise opp. Jeg prøver å gjøre måltidene hyggelige for barna :-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #21 Skrevet 14. mai 2010 Alle sitter pent ved bordet, ikke prate med mat i munnen, strengt forbudt å si "æsj" til maten, ikke lov å si "liker ikke" før de har smakt, og all mat skal smakes på hver gang det blir servert. Smaksløkene forandrer seg stadig, det man ikke liker i dag, kan man like i morra. Forsyner seg ikke for mye, spiser til enn er mett. Overspising er ikke sunt. Normal høflighet er et must, man takker for maten.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #22 Skrevet 14. mai 2010 Nå ja, jeg får vel bære over med sånne som deg, som har overtro på betydningen av regler. Men du skjønner det, lille venn, at regler er ikke noe man setter opp for barna på forhånd, men de lærer seg "reglene" likevel gjennom praksis (det kalles internalisering av normer, som du sikkert vil få høre om den dagen du begynner å lese litt elementær psykologi).
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #23 Skrevet 14. mai 2010 "lille venn" ?? Om du argumenterer med "lille venn" kan du dra deg til hælvete vekk herfra! Det viser at du ikke har noenting i en diskusjon å gjøre, at du prøver å opphøye deg selv ved å snakke nedsettende til folk, og dessuten viser du så utrolig godt at du ikke engang har møtt et barn over 1 mnd!
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2010 #24 Skrevet 14. mai 2010 Jeg la meg bare ned på ditt nivå et øyeblikk, så du ikke skulle føle deg så underlegen.
Gjest Skrevet 14. mai 2010 #25 Skrevet 14. mai 2010 Hvis du tror man må være sint for å ha regler så har du misforstått noe...Det handler om å ta hensyn til hverandre og oppføre seg pent. Det kan du tydeligvis lite om:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå