Gå til innhold

Uenig med en kollega- hva mener du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere ingen rettningslinjer rundt dette fra ledelsen gjør dere som du vil og du får finne deg i å være den sure. Herre jemen, hva får deg til å diktere de andre på den måten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke be noen andre forandre seg for å endre inntrykket DU gir til andre...

Skrevet

Kollegaen din har tydeligvis ikke forstått hvordan man skal opptre overfor klientene på fritida. Å slå av en prat med klienter på fritida, kan faktisk innebære at hun bryter taushetsplikten hvis hun samtidig er sammen med noen utenforstående. Da blir det nemlig til at hun må forklare i hvilken sammenheng hun kjenner disse klientene. Å dele ut klemmer er heller ikke noe man forventer av en med en noenlunde profesjonell innstilling til arbeidet.

Skrevet

Takk 13.21. Akkurat det jeg mener!

Hi

Skrevet

Jobber også med rus og er av type ganske lik deg, HI. Har ikke behov for å småprate med brukerne på gata, og er ikke fysisk med andre enn nære venner og familie. Men.

For brukergruppen er det utrolig verdifullt med disse ansatte som ønsker og evner å gi mer av seg selv enn det vi to gjør. Livet som rusmisbruker er ingen dans på roser, som du vet, og de møter ikke like mange smil på sin vei gjennom livet som vi gjør. Overskuddsmennesker som din kollega kan være helt avgjørende for livskvaliteten til brukerne, og det synes jeg vi skal unne dem.

Balansen privat/ profesjonell og håndteringen av taushetsplikt må vi ha som utgangspuknt at mennesker takler i denne bransjen, uavhengig av personlighetstype. Hvis ikke, er det jo i såfall en helt annen diskusjon.

La kollegaen din spre litt glede i brukernes hverdag, gudene vet de har motgang nok. Så får mer reserverte mennesker som du og jeg finne andre måter å vise at vi ikke er sure på. Det ene er ikke til hinder for det andre.

:)

Skrevet

14.36, du sier mye fornuftig, men jeg er likevel ikke enig med deg. For når min kollega alltid aksepterer en klem så er det mye vanskeligere for meg å avslå. Jeg ønsker en felles politikk på at vi ikke skal ha fysisk kontakt med brukerene. Man kan spre glede uten å måtte bli fysisk. Jeg mener selv jeg gjør en god jobb med brukerene. Jeg spanderer en kopp kaffe, tar meg tid til å prate, følger alltid opp det jeg sier jeg skal gjøre, men jeg vil ha en viss personlig grense.

Hi

Skrevet

Ditt problem og jeg håper du aldri når frem med ditt syn slik at din kollega må slutte å være som hun er.

Skrevet

14:36 igjen.

Er det på jobb eller på fritiden denne klemmingen foregår? Uansett har jeg også kolleger som er langt mer fysiske i sin omgang med brukerne enn jeg er, og noen ganger hender det jeg sier det. "Jeg er ikke helt klemmetypen", kan jeg for eksempel si, med et smil, og det tar brukerne helt fint. Vanligvis merker jo mennesker at jeg er litt reservert fysisk, og de prøver sjelden å krysse den grensen.

I motsetning til deg har jeg aldri blitt oppfattet som sur, snarere tvert om. Får stadige tilbakemeldinger på mitt gode humør, så det er ikke sikkert det er klemmingen det står på.

Lykke til.

Skrevet

Det er HI som har rett, og er den eneste profesjonelle her. De andre legger opp til brudd på taushetsplikten og helt uakseptabel sammenblanding av privatliv og jobb. Én ting er et smil når man passerer en klient på gata, men ikke noe utover det, om det da ikke er klienten selv som aktivt legger opp til det.

Skrevet

Det står ikke noe sted at damen bryter sin taushetsplikt. Med forbehold om at klientene tar initiativ til samtaler når de møtes utenom jobb og at hun ikke klemmer i vei på klienter ved første møte, er det ingenting uprofesjonelt i damens oppførsel. Tvert imot er hun personlig og varm noe som kan være svært verdifullt for mennesker med problemer.

Skrevet

Klemmingen foregår på jobb, og jeg har faktisk fått reaksjoner på at jeg ikke ønske rå bli klemt på. De kan komme mot meg med åpne armer og klemme før jeg får sukk for meg. Og da snakker vi bjørneklemmer av lang varighet. Så jeg ønsker rett og slett at klemming skal tas av menyen for tjenester vi tilbyr..

Hi

Skrevet

Du skjønner åpenbart ikke problemstillingen, men har kanskje heller ingen faglige forutsetninger for å gjøre det. Som det framgår av et innlegg høyere opp, er det nettopp brudd på taushetsplikten hvis den ansatte på fritida åpent viser at hun kjenner en klient, vel å merke hvis det også er andre personer til stede, noe som gjør at de vil få en forklaring på i hvilken sammenheng man kjenner hverandre.

Skrevet

Det er slett ikke brudd på taushetsplikten dersom klienten initierer kontakten først og fortsetter en samtale. Les deg litt opp på taushetsplikt. Man bryter ikke taushetsplikt dersom en klient selv gjør det kjent at han er en klient.

Skrevet

Jo, det kan det være. I tilfeller der en person f.eks er svært ruset og ikke istand til å ta rasjonelle avgjørelser, skal ikke vi røpe wet klientforhold selv om vedkommende legger opp til det selv. Noen ganger må man faktisk beskytte folk mot dem selv.

Hi

Skrevet

I en slik situasjon vil jo enhver med vettet i behold forsøke og bevare klientens privatliv best mulig. Som fagperson er du ikke ansvarlig for brudd på taushetsplikten dersom en overstadig ruset person plutselig forteller om alt mulig til deg på gata utenom jobb. Hvis du tror det trneger du virkelig å oppdatere deg.

Ellers skriver HI langt nede i denne tråden at klemminigen foregår på jobb. Da er det helt avhengig av hva slags stilling det er snakk om hvorvidt dette er uakseptabelt eller ikke. Det er nokså pussig oppførsel av en ansatt i NAV som driver med oppfølging av tiltak, men for en medlever på en rusinstitusjon er det slett ikke rart.

Skrevet

Du må gjerne "lese deg opp" for din egen del. Selv er jeg forlengst tilstrekkelig oppdatert, og trenger ingen slike råd fra en uvitende sjel som deg. No brain, no headache er et ordtak som passer godt til dine uttalelser.

Skrevet

Og det var ment til 15:00.

Skrevet

Jeg klemmer ingen på jobb. Det er ikke en del av "pakka".

Skrevet

15.16; du er arrogant og tilsynelatende kunnskapsløs. Det er en tragedie hvis du er et menneske som skal være en del av helse- eller sosialsektoren i dette landet. Du har en så motbydelig måte å diskutere på at du mister all troverdighet.

Skrevet

Du fortsetter kun med din personsjikane, i mangel av fagkunnskap, ser jeg. God bedring til deg! Håper for Guds skyld at du ikke har noe med mennesker å gjøre i ditt arbeid, for å legge meg ned på samme lave nivå som du selv, i all din idoti, legger opp til.

Skrevet

Støtter HI fullt ut her. Det er hun som oppfører seg mest profesjonelt, og er altså på trygg grunn. At enkelte klienter legger opp til klemming, betyr aldeles ikke at man umiddelbart skal føye seg etter dem.

Skrevet

Klokken 15.25; hvis du er den samme som klokken 15.16 begynner du å fremstå som et menneske med særs dårlig realitetsorientering.

Skrevet

Du er fremdeles ute av stand til å argumentere saklig, ser jeg. Da er det vanskelig å skjønne hvilke "realiteter" du selv befinner deg i, om noen.

Skrevet

Bare det at du fremstiller deg selv som saklig med kommentarer som "idioti", "no brain no headache" ol viser jo bare hvor lite du ser av realitetene. Du slenger dritt der du finner det for godt, og i det øyeblikket noen påpeker hvor motbydelig den diskusjonsteknikken er, da setter du deg på din høye hest og preker saklighet. Hahahahaha.. Lykke til videre i livet. Du er bortkastet tid i denne diskusjonen, men takk for underholdningen :-)

Skrevet

Jeg nevnte i en bisetning at jeg herved legger meg ned på samme lave nivå som deg, ja. Det er åpenbart det eneste språket du forstår, som et barn i sin verste trassalder. I tidligere innlegg har jeg derimot framført de faglige argumentene her, noe som har vært en stor mangelvare fra din side. Men skjellsord er du flink med, det skal du ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...