Gå til innhold

Programmet unge mødre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

..viser en klokkeklar grunn for at jenter under 18 burde tvangs prevensjoneres!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor mener du det? Hva er det jeg ikke har fått med meg? Så ikke siste episode..

Skrevet

hahaaaa.. blir litt dumt å si det it ifra noen jenter du ser litt på tv kanskje, eller er du slik som alltid tar alle under en "kam"?(eller hva det heter!)

Skrevet

Innlegg som dette "viser en klokkeklar grunn for at kvinner som, HI burde tvangs prevensjoneres!!!!" (Litt av et ord forresten; tvangs prevensjoneres)

Skrevet

at jenter under 18 år burde tvangs prevensjoneres er det dummeste jeg har hørt, programmet Unge mødre er desverre laget slik at de plukker alt ut av sammenhenger for å få personen til å virke dummere enn hun er eller for å få personen til å virke som en dårlig mor. Selv bor jeg hos kjæresten min som er broren til Mari (unge mødre) og hun er en fantastisk mor, Mia kunne virkelig ikke hatt en bedre mor enn henne ! = ) . så jeg anbefaler at du slutter å komme med sånne uttalelser før du faktisk vet hvordan ting er!

Skrevet

liker programmet veldig godt jeg, syntes jentene der gjør en god jobb som kjærlige mamma`er :)

Skrevet

Kunne man bare sett litt om hvordan de er som mødre, det handler jo om det meste unntatt det å være hvor, hvor er barna????

Skrevet

det er vel slik tvselskapet vil at vi skal oppfatte de: festglade og dumme.. Syns oppriktig synd på de, for tror mange blir framstilt helt feil utifra slik de er. Det er da helt vanlig å ta seg en fest en gang i blant selv om man er eldre mor også? Selv om noen kommentarer og klipp kommer feil ut, tror jeg dette er klippingen som har mest skyld.. Syns de gjør en god jobb!

• 3 uker senere...
Skrevet

hvordan skal eldre kvinner kunne få barn hvis alle unner atten år skulle "tvangsprevensjoneres"??

Skrevet

oj...der dumma jeg meg litt ut.... hehe.. det står jo prevensjoneres, ikke steriliseres :) kobla litt feil der.... hehe

• 3 uker senere...
Skrevet

Uff blir så lei meg når jeg ser sånne teite debatter som dette! programmet unge mødre er et underholdnings program der hvor produsentene tar med det de tror folk vil se! man får ikke engang se en tredjedel av hva som foregår i dems liv! selv kjenner flere fantastiske unge mødre:)

• 1 måned senere...
Skrevet

JEG er 17 ÅR og vil tro at jeg klarer å ta meg av ungen min like godt som ei på 30.

fordommer kaller vi det der, å det liker vi ikke.

TVANGS PREVENSJONERES faktisk, jeg ler av deg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Herreguuuuud NÅ ble jeg virkelig provosert.

For det første er det et Tv Program?!!! Det burde si sitt !!

Århh, vet ikke i hvilken ende jeg skal begynne engang!!

Mamma fikk meg da hun var under 18, og hun har ALLTID vært som ei ekte superwoman for alle. ! Verdens beste dame! Klarer seg topp og jeg vil ikke si at jeg har blitt ett veldig dårlig utfall med tanke på at jeg hadde ei ung mor.

Min lillesøster på 17 er også gravid. Hun er absolutt ingen festglad fjortiss jente. Stikk motsatt!

Har også mange venninner som har fått tidlig.

Hva er liksom problemet, at de er mindre ansvarsfulle?

Tenk deg om to ganger, åpne øynene og få litt EKTE erfaringer med unge mødre før du dømmer dem.

Ser for meg deg som ei av de snipete kjerringene som stirrer unge mødre og gravide og i senk når vi går forbi på gate.

Er 19 selv, btw!

Skrevet

Slik som mange sier her, de plukker ut det som stiller mødrene i dårligst lys.. De fleste er nok ansvarlige mødre som får hjelp og støtte når de trenger det, men det finnes jo avvik, som det så klart finnes hos noen av dere 30-40 år gamle nybakte mødre også:)

Fordelen med å få barn når man er litt eldre er jo at man har stabil økonomi og kanskje hus og mann også. Det finnes sjeldent i en så ung alder. Vet selv siden jeg er alenemamma til en liten baby og er ganske så blakk for tiden, men det gjør meg ikke til en dårlig mor.

Det som kanskje også ødelegger for mange unge par er kranglingen (sier ikke at det ikke forekommer hos de eldre også). Presset til å holde sammen pga. barnet gjør det bare verre for barnet om forholdet mellom mor og far ikke er bra. Det får unge mødre i et dårlig lys siden forhold sjeldent funker helt fullstendig bra i mange, mange år når man blir sammen som 15-16 åring.

Skrevet

Tvangs-prevensjoneres...All respekt for det fantasifulle vokabularet! Hihi :))

Men anyways, så hjelper det ikke alltid med prevensjon heller, det er jeg (eller ev. datteren min et levende bevis på.. :)) )

Min oppfatning er egentlig den at unge mødre kan være VEL så gode mødre som mange av de eldre.

Argumenter: Unge mødre er (ofte) ikke så forutinntatte, fulle av bekymringer, anspent, usikre på hva som er rett/galt (de handler ofte mer i rent instinkt) o.l. De er i det hele mye mer avslappet i morsrollen og møter problemer/utfordringer underveis med et mye mer åpent sinn enn en noe eldre mamma som ofte tar bekymringene på forskudd er i stand til å gjøre.

Dette har jeg sett maange ganger, lest endel rundt temaet, for ikke å snakke om; erfart selv. Jeg var 17 da jeg ble gravid 1. gangen, og datteren min har aldri manglet noe! Hun er like frisk og sunn,lykkelig og intelligent som hvilken som helst annen jente på sin egen alder.

SÅ - det er faaaaarlig å generalisere. Som nevnt lengre oppe er fordommer noe vi IKKE liker.

Dårlige mødre finnes, men i ALLE ALDRE!!!! På akkurat samme måte er det med gode mødre!

Føler meg forøvrig mye mer usikker på om jeg kan takle alle utfordringene en baby fører med seg nå enn det jeg gjorde sist gang. Og denne gangen er jeg nærmere 30...

Men men... ALL respekt til unge mødre som gjør sitt beste! Det er som regel mer enn godt nok! Feil gjør ALLE mammaer, minst 1 million i løpet av de første årene - men asså - det er vel blitt folk av de fleste av oss??

Skrevet

Jahaja, det var et sterkt utsagn fra HI.En venninne av meg var emd der i fjor og er utrolig avsvarsfull og jordnær, men på tv virket hun ikke slik, Tv klipper helt enkelt slik de vil karakterene skal være slik at det selger. Blir fort kjedelig å se en helt vanlig ung jente være helt vanlig normal mor. dette er trist.

Jeg er selv 20 år og gravid og ser på det som et enormt + å være ung. For mange unge mødre er mer avslappede til det meste, noe som gir trygge barn.

Unge mødre har også mer energi så de orker ofte å løpe og leke mer med banra sine enn eldre sies det.

De fleste sier meg at jeg i hodet et som en 30 åring, og jeg kjenner mange 30 åringer som er som 20 åringer, man skal ikke ta alle under en kam mener nå jeg.

Jeg tar min graviditet mega seriøst og har nå på de korte 14+3 ukene jeg har vært gravid har jeg skaffet meg en 3-roms lgh, og mye stabilitet rundt meg.

Det gjelder å lese mellom linjene, og ikke ta alle under en kam. For da blir mennesker rett og slett snillere med hverandre og mildere mennesker gir bedre omgivelser for barn å vokse opp i, enn fordomsfulle omgivelser =)

• 2 uker senere...
Skrevet

Var selv bare 19 år når jeg fikk sønnen min, og kjenner meg ikke veldig igjen i tv serien. Det er som andre sier her mye variasjon blant alle mødre. Jeg er også av den som har blitt litt flau når jeg har sett serien da den virker veldig ekstrem. Fordommer mot unge mødre har jeg selv fått føle på kroppen. Det er ikke alltid ok å komme på foreldremøter på skolen når alle andre er 10-20 år eldre. Har det fremdeles slik noen ganger, for selv om min er 12 år, og jeg har passert tredve opplever jeg fremdeles at jeg er ung i forhold til de andre mødrene. ;)

Skrevet

Jeg var 16 når jeg ble gravid, 17 når jeg fødte barnet mitt.

Blir veldig provosert av deg, du dømmer mennesker uten å faktisk kjenne de.

Jeg har en sønn som har alltid fått masse kjærlighet, trygghet og alt annet han har trengt.

Jeg fullførte videregående skole, tok 2 private utdannelser, fagbrev, og eier mitt eget hus.

Selvsagt blir det noe festing, er ofte deilig å bare være seg selv og ikke bare mamma. Det gjelder i alle alder,

Kanskje du har noen problemer angående dette som du ikke har bearbeidet ordentlig ???

Alder har veldig lite å si om man blir/ er en god mor - det er modenheten i hjernen som teller.....

Vet ikke hvor gammel du er, men hva gjør deg til en bedre person en ei på 17-18 år ??

Skrevet

Er vell mange eldre mødre som egner seg dårligere som mødre enn ei på 17...

Tenk deg om før du uttaler deg.. tvangs prevensjoneres.. seriøst??

Tror du serien "unge mødre" hadde slått like bra ann om alle mødrene var hjemme og passa ungen og hadde middagen klar hver dag..

De sett ting ut av sammenheng for å lage bedre tv.. det må vell du å skjønne #brød.no.

Syntes mødren i serien gjør en god jobb som mødre...

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg er 20 år, gift og eier mitt eget hus. Både jeg og min mann jobber fulltid og har nok til overs etter regninger.

Jeg synes ikke at det alltid skal være fordel ved å

Være eldre, stabil inntekt o.l fordi det er som du sier; hvordan mor og far har det sammen:)

Vi gleder oss til å få baby sammen, og jeg synes det ikke er riktig å dømme noen utifra alder, inntekt, hus, giftermål om det er fordelaktig.

Så lenge man klarer å ta vare på både baby, mor og far så er det bra:)

Skrevet

Tror det finnes gode unge mødre... men syns alle burde leve ut ungdomsårene og gjøre seg ferdig med skolen før de begynner å planlegge å få barn. Uplanlagt graviditet er en annen sak. Selvsagt er det mer sannsynlig at eldre klarer mammarollen bedre, skulle bare mangle, de er jo mer rustet til ansvaret det innebærer og har mye mer livserfaring... det er ikke noe de unge mødrene skal ta seg ned av, men slik er livet, man lærer så lenge man lever og derfor er voksne smartere enn unge.(stort sett) Ser mange unge gravide på venterommet hos legen, og de fleste av dem har med mamman sin, det er ingen feil i det, men det er et tegn på at de er usikre og trenger mye støtte... hadde kanskje vert lurt å vente til den usikre ungdomstida var over! Men jeg skal vel ikke uttale meg om fornuft til unge mennesker, for det er de sikkert ikke interessert i å høre på. Bare det å synest at programmet unge mødre består av dyktige mødre, det er vel et bevis på at de ikke vet så mye om oppdragelse og er unge selv. Men nå har jeg bare sett 2 episoder da og det var nok for meg:P

Skrevet

Fra naturens side er 16, 17, 18 års alderen den optimale alderen å få barn på..=)

ja..NOEN av mødrene i den serien er ofte ute og fester, og NOEN virker for meg helt tette på flere områder (beklager!!), men det sier jo mer om akkurat de enn om alle "jenter under 18 år".. Også sier det mye om hvordan dagens samfunn har blitt!!

Er det bedre at de hadde tatt abort..?! Det er nok flere som hadde sett ned på de av den grunn...

• 2 uker senere...
Skrevet

Nogen folk alså !

eg e sjøl 18 år , vente min fuste unge å det e noge eg virkeligt ser fram t å e stolte øve !

eg bekymre meg sje for at hu ska få det godt hos meg og faren , eller familiane våre ! eg vett sjøl eg velgte beholda hu å eg ska fint klara det ! dagane kome sje alltid t ver bare goe men det e det sje me nogen sitvasjona...

mor mi fødte meg som 15 åring ! hu har vert å e verdens beste mor !

eg e glad hu beholdt meg , eg e super stolte at hu klarte stå i mot folk så jekk mot na ! hu har nå meg å mine 4 flotte søsken i en alder av 33 . hu e et godt eksempel på unge mødre så faktisk klare seg her i livet !

suns det e flott at de som faktisk velge beholda et isje planlagt barn å bere det fram t verden å gir de såå mye mar kjærlighet enn nogen andre kone jidd , vise bare kor modne dei e ! folk bestemme sjøl øve sin kropp å liv når en sånn sitvasjon oppstår positift eller negatift !

Skrevet

Pass blodtrykket jenter - smil å vær glad :)

Sinneutbrudd gir høyt blodtrykk som igjen påvirker babyen i magen :)

Ta det folk skriver her med en klype salt, det er somregel hormonene som snakker :)

Ha en fin kveld gladjenter :D

Skrevet

Ja, ja så sier eller gjor noen av de unge mødrene noe dumt i ny og ne... Er ganske sikker på at det gjør jeg også selv om jeg er 32 år, også ganske sikker på at produsenten klipper programet slik at alt det "naive" som blir sagt skal komme godt fram.

Jeg syntes de aller fleste unge mødrene kommer godt ut, de virker som de elsker barna sine høyt og vil gjøre alt for dem. Det er trossalt det viktigste.

Jeg vet meg meg selv at jeg ville ikke vært klar for å få barn i så tidlig alder, eller sagt med andre ord jeg trengte 10 år til å dumme meg ut gjøre naive ting før jeg ble mor.

Syntes mange av de unge mødrene virker mye mer voksne og reflekterte enn det jeg var på samme alder.

Kjærligheten og forholdet man har til barna sine måles ikke i alder, men i handlinger/omsorg. Der kommer de fleste av mødrene godt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...