Gå til innhold

Barnevernsansatt: "Det blir sopp i vognbagen din!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 1 mnd har sovet i vognbagen til nå, og den barnevernsansatte mente gulping kom til å føre til sopp. Men jeg bruker jo putevar under hodet hennes, og lammeskinn under der igjen.

Den andre representanten fra barnevernet (det var selvsagt to av dem), spurte: "Hva har du tenkt å gjøre når hun vokser ut av bagen?"

(Ja, hva tror hun jeg har tenkt å gjøre - stå der og sage opp bagen så den blir større??)

Dette brukte de som argument for at jeg må si ja til assistanse fra miljøarbeider flere timer i uka. Artige mennesker.

De mente også at jeg hadde tatt for lite på babyen under møtet med dem, og lurte på om jeg var klar over betydningen av hudkontakt. Vel, under et møte med barnevernet slapper ihvertfall ikke jeg av nok til å kose med babyen. De bombarderer jo med spørsmål hele veien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ingen ting på det du skriver. De ville aldri presse på deg hjelpetiltak fordi de lurer på hva du skal gjøre når vognbagen blir for liten, eller pga gulp.

Kanskje du skal prøve med litt realitetsorientering?

Skrevet

Hehe.. javel. Hva mente de at du skulle gjøre for å unngå denne soppen da? *Venter i spenning*

Skrevet

Vel, det var nettopp det de gjorde.

Skrevet

Hvorfor hadde du besøk av barnevernet i utgangspunktet da?

Skrevet

Og grunnen til kontakten med barnevernet er en bekymringsmelding pga potensiell fare for sopp da eller? Kan ikke du ta å sjekke virkeligheten litt da? Det er KNAPPE ressurser i barnevernet. De setter ikke inn en miljøarbeider flere timer i uka pga det du nevner i hovedinnlegget.

Skrevet

19:09:

De mente at jeg skulle ha henne over i en annen seng om natta, ellers kom det også til å bli forferdelig vanskelig når vognbagen ble for liten. Men det er bare å sette vognbagen oppi den andre senga en periode. Mange gode foreldre som gjør det...

Skrevet

Skjønner at det var ubehagelig for deg, men prøv å bite tenna sammen og samarbeid med dem. Ellers kan det koste deg dyrt.

Og det er helt riktig som de sier, barna skal ikke sove i en tett vognbag. Det kan føre til sopp. Dessuten blir ikke den gjennomluftet som en seng gjør. Og at de spurte om hva du skulle gjøre når bagen blir for liten er jo ikke rart, de sjekker vel om du er i stand til å skaffe babyen en seng.

Men når det er sagt, så er det mange babyer som sover ofte i vognen som små, da mange barn ikke sovner så lett og trenger å bli trillet.

Om det er folk tilstedet så tar man jo opp barnet og bysser å koser.

Det burde jo ikke ha noe å si. Sliter du kanskje med en form for depresjon eller lignende, siden de spør?

Hvorfor var bv på besøk?

Skrevet

Latterlig unødvendig av dem å påpeke/insistere på dette med sopp -SOPP, altså ??

jeg antar at de var der av andre grunner, og de burde ha holdt fokus på det de kom for. Antar at de kom for å hjelpe deg/ah en konstruktiv samtale med deg ? Da burde de velge sine kamper med omhu.

Syns de høres uproffe og ufølsomme ut. - Men det er vanskelig å uttale seg uten å vite hele historien, da.

Skrevet

Det var meg som lagde tråden "Bekymringsmelding fra jordmor" tidligere, og ja jeg har vært noe deprimert. Men når jeg nå har fått en herlig datter og er bedre av depresjonen, skal de selvsagt lage mest mulig trøbbel.

Skrevet

Bare det at du tror barnevernet kommer for å lage mest mulig trøbbel sier jo litt om hvor lite grep du har om realitetene.

Skrevet

19:13: Dersom man bruker bleier på babyen og har putetrekk under hodet dens, er sjansen tilnærmet null for at det skal bli sopp i løpet av en måned eller to. Noe annet er det selvsagt hvis babyen tisser fritt nedi bunnen på bagen. Men det er det ingen som gjør.

Skrevet

Så godt at du ikke er så deprimert lengere, det er bra!

Men ta i mot den hjelpen du kan få. Og vis dem at du kan:)

Om du er imøtekommende og samarbeidsvillig vil dette bli bedre og bedre, til de rygger unna.

Skrevet

Jeg har hørt fra ansatt i barnevernet at det er omsorgs svikt at barna ikke har seng.Det er sikkert derfor de er opphengt i dette.

Og de lager da ikke trøbbel. De gir deg hjelp.

Ta imot.

Jeg har en datter på 5 år og ei lita på 2 mnd.Skulle ønske jeg kunne få noen tilmer hjelp hver uke;-)

Dette er ett tilbud til deg, og dere som familie drar nytte av det.

Gjør det beste ut av det!

Skrevet

Huff naa tror jeg du har virkelig vaert uheldig! Du blir ikke akkurat mindre deprimert av dette, gjoer du vel? Skaff advokathjepl, dette er SJIKANE.

Skrevet

Ble litt bekymret, så jeg har avtalt med mora mi at hun skal være med på neste møte. Da blir jeg ikke totalt overkjørt.

Jeg behøver ikke å diskutere det med miljøarbeider, for de har nettopp begynt på undersøkelsen sin og trekker ikke noen konklusjon før om tre måneder.

Når de allerede er her en time i uka, vil det bli for mye med en miljøarbeider i tillegg. Blir vanvittig stresset bare ved tanken. Da blir det i tilfelle fem-seks timer i uka med barnevernet, der alt jeg sier og gjør som tyder på usikkerhet/manglende erfaring vil bli rapportert videre til saksansvarlig!

Skrevet

Synes skikkelig synd på deg altså.. Må være en fæl situasjon og være i.

Håper alt ordner seg fort. Pass på å ha mamman din der, og kanskje engasjer en advokat til å være med på møtene. Så han/hun kan hjelpe.

Da vil vel bv føle det noe mer viktig å være proffe.

Skulle ønske jeg kunne hjelpe til.

Skrevet

De har sikkert sjekket navnene våre hos politiet og blitt skuffet over at de ikke fikk noe på oss der.

Skrevet

Burde du ikke være glad for litt hjelp da?

tenk på det som gratis barnepike. de skal jo ikke ta babyen ifra deg, men hjelpe deg i ditt eget hjem.

jeg spurte om hjelp fra bv da babyen min var nyfødt med kolikk og jeg var alene uten noe familie rundt meg. fikk tom. hs til å sende melding, men det tok dem 3 mnd å komme på besøk til meg, og da var kolikken over og jeg hadde fått rutiner på det meste, og skulle flytte til en annen by hvor jeg hadde familie.

tenker nå at hvis jeg hadde fått den hjelpen hadde jeg sluppet å oppleve de tre vanskeligste månedene i mitt liv rett etter fødselen.

Skrevet

Dersom du har slitt med depresjon så er det veldig lett å bli deprimert igjen og med litt hjelp kan du kanskje unngå det. Hva med å ta imot hjelpen og bruke det til din fordel? Vis dem at du er en god mor og at du har det bedre nå og sett pris på at du får den hjelpen. Jeg skulle ønske det var meg som hadde hatt noen til å hjelpe meg de første mnd, syntes det hadde vært lettere å hatt noen å spørre litt og som hjalp meg med de tingene jeg ikke så. Å tro meg, det er mange ting jeg kunne gjort på en enklere måte, men det var jo første barnet.

De konkrete eksemplene du kom med som bv hadde bemerket ønsker jeg ikke å kommentere. Saken har to sider og selv om du føler det ble feil nå så kan det jo hende du selv syntes de hadde rett i ettertid eller at ting blir tatt opp feil. Det er ikke alltid lett å være mor. Syntes det høres smart ut å ta med din mor så får du en til å se saken fra din side. Lykke til!

Skrevet

Det høres veldig slitsomt ut å ha barnevernet tilstedet på en slik måte. Jeg er helt enig i at det er vanskelig å vise den gode kontakten man har med barnet og hvor glad en er i det når det sitter noen for å vurdere hvordan en fungerer i morsrollen. En av de værste tingene jeg kan tenke meg å gå gjennom som mamma.

Men når det kommer til å ha babyen i vognbagen om natta har de rett. Det blir veldig lett blåmann/sopp i en bag som er tett i bunn. Jeg har opplevd to ganger å ha fått sopp i madrassa i sprinkelsenga til barna mine, selv etter å ha laget ekstra hull. Da bor vi i nytt hus som ikke har fuktig luft, og har madrass som skal være sopphemmende.

Når de gir deg råd eller påpeker ting de mener ikke er tilstrekkelig vil jeg råde deg til å late som du samarbeider og setter pris på det. Det er vel den eneste måten du kan bli kvitt dem. Setter du piggene ut vil du lett oppfattes som at du ikke er samarbeidsvillig og kanskje ikke har en realistisk selvinnsikt.

Ønsker deg lykke til og at du snart får være mamma i fred.

Skrevet

Til alle dere som hyler om at HI må ta advokat:

Vær klar over at det koster fra 800 - 1800 kr pr time. Og at det vil se MEGET mistenkelig ut hos barnevernet.

Sjikane?? Vel, barnevernet gjør bare jobben sin. Nemlig å se til at barnet har det så bra som mulig.

HI bør være glad for å få hjelp, og det så tidlig.

Tenk på barnet først, deretter på HI! Barnevernet hadde aldri satt inn en miljøarbeider dersom de ikke hadde ment at det var bra for barnet. Det heter BARNEvern, ikke FORELDREvern!

Skrevet

Du bruker sopp i sprinkelseng til å begrunne at det kan bli sopp i vognbag? Husk at en sprinkelseng brukes i årevis, men en vognbag brukes bare i noen måneder. Derfor er det mye større sjanse for sopp i en sprinkelseng. Og det er nettopp det de ønsker at hun skal flytte over i.

Enig i at det er lurt å late som jeg samarbeider, men når de nærmest krever at jeg skal ha miljøarbeider hjemme må jeg si enten ja eller nei. De har ikke lov til å presse på tiltak før undersøkelsen om oss er avsluttet. De vil nok ha inn en miljøarbeider som kan rapportere en masse skandaløse ting om privatlivet vårt. Det blir jo perfekt å få det før undersøkelsen er avsluttet og de skal skrive konklusjon.

Skrevet

20:59, ja det er veldig dyrt med advokat. Hvis de tar barnet fra oss senere vil vi bli nødt til å betale for en, for å gå til rettssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...