Gå til innhold

Har du noen gang meldt noen til barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eventuelt, hva var grunnen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men har hatt lyst. grunnen vil jeg ikke legge ut her, kan bli kjent igjen....

Skrevet

Nei, men jeg skal snart sette meg ned med solbriller og hullete avis ved siden av en kassadame og se om der er mødre som kjøper for mye brus og snop og for lite frukt og grønt - så skal jeg melde alle mødre som ikke spiser riktig.

Skrevet

Ja, grunnet omsorgsvikt. Hadde ikke nølt med å gjøre det igjen!

Skrevet

Føler du deg trufet for noe eller?? Spar oss den sarkastiske tonen din.

Jeg håper for all del at hun som sitter i kassa i den andre tråden melder til barnevernet. Vi trenger flere som sier i fra, ikke flere som deg.

Skrevet

HAHA 18.32. Hurra for hysteriet :D

Skrevet

Ikke akurat meldt, men har kontaktet barnevernet i forbindelse med problemer med min eks i forhold til vår datters omsorg ved samvær. Fikk noen råd og tok en prat med eksen på fam.vernkontoret. Blitt endel bedring, er ikke lenger livredd når jeg leverer henne fra meg.

Skrevet

Nei, men burde dessverre ha gjort det:(

Skrevet

Ja, flere ganger. Heldigvis aldri vært nødvendig som privatperson, men gjennom jobben min som tannlege. Da har det stort sett vært fordi barnet/barna har flere hull, og foreldrene gjentatte ganger unnlater å møte til timen, selv om vi har understreket viktigheten av behandling. Et par ganger har det vært (små) barn som har kommet alene i småsko/lett påkledd midt på vinteren, møkkete, ustelte og svært spake, gjerne med sår de ikke kan forklare.

Skrevet

Jeg har meldt flere til barnevernet. Jeg jobber på sykehus. 99% pga alkoholoverforbruk, alkohol og drogmissbruk eller selvmordforsøk hos begge eller en av foreldrer. Da har vi plikt å si ifra til pasienten først. Jeg har også meld 2-3 stk p.g.a misstanke om våld melommor og far og 2-3 stk p.g.a våld mot barnet.

Skrevet

Ja, har meldt fra tre ganger, forskjellige familier alle gangene.

Første jeg meldte var en bekjent som hadde jevngammelt barn med mitt som jeg oppdaget ruset seg og neglisjerte barnet. Var snakk om for lite og dårlig mat, forferdelig dårlig hyigene og direkte vannstell som kunne gått utover liv og helse siden moren og faren lå rett ut i rus mens barnet tasset rundt i full bleie og kunne både forsynt seg med sigaretter og alkohol, samt narko.

Andre gang var en alenefar som var alkoholiker som ikke evnet å ta seg av barna sine overhode. Tredje tilfellet var en alenemor med mange barn der barna manglet rene klær og tilsyn.

Man har ansvar som nabo, bekjent eller hva man nå er å varsle hvis man observerer at barn har det vanskelig og trenger hjelp utenfra.

Skrevet

Ja, da jeg jobbet som vekter. En gang pga fulle foreldre med en 2 åring og en pga at en mor hadde brukt barnet sitt til å stjele.

Skrevet

Ja, pga rusmisbruk hos mor. To ganger. Bekymringsmelding. Er glad for at jeg gjorde det, skylder barna det når jeg har sett det.

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg blir bare utrolig trist over det jeg leser. Utrolig at barn har det slik. Jeg har heldigvis aldri vært vitne til noe slikt, men ville ikke nøle med å ta kontakt dersom jeg så ting som nevnt over.

Skrevet

Ja, grunnet omsorgssvikt, der foreldrene prioriterte å kjøpe seg øl og dop, fremfor å kjøpe mat til barna sine. Barna var skitne, og dårlig stelte i tillegg. Alltid sultne og fikk sjelden ordentlig mat hjemme.

Barnevernet kom på hjemmebesøk og fant ikke noe, så vi måtte melde en gang til etter en tid, men heller ikke da gjorde barnevernet noe annet enn å komme på varslet hjemmebesøk.

Skrevet

Ja, levert bekymringsmld 1 gang mot en av mine bestevenner på den tiden.

Utrolig vondt å gjøre noe slikt, men etter å ha prøvd å snakke med vedkommende om dette og det ikke ble bedring men bare løgner så jeg meg nødt til å snakke med BV til slutt.

Det var mistanke om omsorgssvikt.

Skrevet

Ja. Flere ganger da jeg jobbet på sosialkontor pga rus og manglende disponeringsevne hos foreldrene.

En gang som privatperson da jeg fant en liten unge som lekte ved en bekk kun kledd i bleie, midtvinters. 200 m fra huset.

Skrevet

19.15 du virker meget oppegående...not!

Skrevet

Ja, seksuelle overgrep og den samme tennåringens hasj vaner (12 år)

Til orientering skjedde det absolutt ingen ting. Familien sa nei til hjelpetiltak og 12 åringen sladret ikke på overgripern. Hun slapp å ta urinprøve også, fordi de stolte på henne. I dag er hun selv sosionom og syntes det var merkelig at de ikke ble tittet litt nærmere på.

Skrevet

Tror 19.15 er svensk, det vil forklare en del av stavefeilene. I Sverige staver man blant annet vold med å.

Skrevet

Jobbet i en bolig for rusavhengige, og én av beboerne der fikk besøk av to jenter som jeg visste var 13 år (de gikk i klasse med barnet mitt). Var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, men etter å ha diskutert det med en kollega, kom vi til at 13-årige jenter ikke har godt av å omgås langtkomne rusmisbrukere, og ringte barnevernsvakten.

De ble hentet den kvelden, men siden vet jeg ikke hva som skjedde. Dette er fem år siden nå, og hun ene er på kjøret i dag, dessverre. Noen ganger får man grepet inn for sent. Det er trist.

Skrevet

Ja, maange ganger, men kun i jobbsammenheng. Har jobbet både i barnehage, SFO og skole. I alle tilfeller blir foreldrene infomrert først om at vi vurderer melding, deretter når vi har bestemt oss for at nå sender vi den. Den blir alltid lest opp for foreldrene på forhånd (unntak: mistanke om grov vold eller incest).

Eksempler på hva jeg har sendt på:

- barnets atferd (hvis barnet viser symptomer på å ikke ha det bra, og man ikke finner noen annen forklaring på dette)

- skolefravær (som ikke bedrer seg etter å ha blitt tatt opp mangfoldige ganger)

- ting barn forteller (f.eks. vold eller rus i hjemmet)

- mistanke om rusbruk hos barnet

- mistanke om kriminalitet hos barnet

- foreldrenes atferd (hvis foreldrene virker psykiske syke og/eller ruset)

- generell manglende oppfølging (foreldre som aldri møter til foreldresamtaler, er umulige å få tak i på telefon, barn som er ustelt osv.)

- mistanke om seksuelle overgrep (symptomer ved barnet)

- bekymring for omskjæring

- bekymring for tvangsgiftemål

- foreldre som viser manglende evne/vilje til å ta tak i problematikk hos barnet sitt (f.eks. et barn med atferdsvansker eller emosjonelle vansker)

Skrevet

Eller kanskje du grep inn fortidlig og at det var adskillelsen fra familien som gjorde henne rusavhengig.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...