Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #1 Skrevet 14. april 2010 Jeg er fadder for to nydelige jenter (eneggede tvillinger), som ble 1 år i helga. Jeg var bedt i selskapet. Jeg hadde kjøpt en rosa/grå adidas joggedress, og 2 bodyer+ stjernetegn smykke til den ene. Til hun andre kjøpte jeg en grønn nike joggedress, 2 bodyer + samme smykke. Da mor pakket opp kikket hun på meg og sa: Hadde de ikke to av disse?Siden du kjøpte en av hver?? Jeg sa at det hadde de riktignok,men jeg syntes det var litt kjedelig å kjøpe akkurat det samme til jentene. Begge joggedressene var veldig fine. Må de absolutt gå i like klær da,spurte jeg. De er jo to forskjellige individer. Hadde de vært født med 2 års mellomrom hadde du sikkert ikke kledd dem likedan. Er det kun fordi de er eneggede,så skal de kles helt likt også? Er det ikke litt greit å skille dem,nettopp med klær fordi det er UMULIG å se forskjell på dem? TABBE! Jeg kunne se at mor ble snurt, det ble helt stille i stua. "NEI,selvfølgelig MÅ de ikke det, men jeg synes det er finest"..."Men takk for gavene".... Hun gikk bort til gavebordet og la gavene der, da kunne jeg se hva jentene hadde fått av de andre. KUN klær som var likedan, 2 sett av ALT, til og med strømpene matchet. Følte meg som en idiot. Satt i et hjørne og spiste et kakestykke,og mor, som egentlig er en venninne, ignorerte meg. Veldig koselig må jeg si. MÅ virkelig tvillinger være likedan kledd?? Er det et SÅ følsomt tema?
Gjest sug lut Skrevet 14. april 2010 #3 Skrevet 14. april 2010 Herre. Da veit du i alle fall hvor hun står - kjedelig, forutsigbar og uten sosiale sperrer.
♥Nemi♥ Skrevet 14. april 2010 #4 Skrevet 14. april 2010 Hadde jeg vært deg, hadde jeg også spurt om det samme. For selv om det er mosomt for mor, er det faktisk to individer, og ikke ett! Skal de måtte vokse opp å ha samme interesser også, fordi det passer mor? Nei, vettu, jeg synes ikke du tråkka i salaten:)
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #5 Skrevet 14. april 2010 Tvillingene er to forskjellige personer. Utrolig kjedelig om de hele tiden skal være kledd likt. Synes ikke du tråkka i salaten, tvert imot! Synes moren er litt sær.. Jeg synes faktisk det er sært når folk hele tiden skal kle opp barna sine helt likt!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #6 Skrevet 14. april 2010 Hahaha, så merkelig.Utakknemlig dame. Hvis jeg hadde hatt tvillinger ville jeg nok ha gjort et poeng ut av at de var to individer som ikke trenger å være helt like til enhver tid, men det er nå bare meg....
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #7 Skrevet 14. april 2010 Godt å høre at det ikke er bare meg da Klærne jeg kjøpte kommer sikkert ikke til å bli brukt,med mindre hun drar å kjøper en adidas og en nike-dress til,så de kan være likedan.... Kommer til å kjøpe forskjellige ting i fremtiden også jeg;) HI
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 14. april 2010 #8 Skrevet 14. april 2010 Jeg syns ikke du tråkka i salaten, for jeg tenker også at tvillinger bør behandles som to ulike individer. Jobber i barnehage og i de tilfellene hvor vi har hatt tvillinger så har jeg bedt foreldrene kle de forskjellig, hvertfall i begynnelsen slik at vi lettere lærer oss forskjellen på dem. Alle barn har behov for å bli sett som et unikt individ. Med tvillinger mener jeg det er enda viktigere å være bevisst på dette. Derfor mener jeg at de bør kles i ulikt tøy, benevnes med navn og ikke tvillingene eller jentene og oppleve ulike ting hver for seg. Tvillinger jeg har hatt i barnehagen har f.eks blitt plassert på ulike grupper slik at de er på tur hver for seg, på ulike lesegrupper, formingsgrupper osv. Altså ikke hele dagen, men deler av dagen blir de "tvunget" til å gjøre noe hver for seg. Jeg korrigerer også personalet når de omtaler dem som tvillingene, guttene/jentene o.l.
Gjest Skrevet 14. april 2010 #9 Skrevet 14. april 2010 Nå vet ikke jeg hvordan det er å ha tvillinger, men jeg hadde da absolutt ikke blitt sur om de hadde fått forskjellige farger på klærne! Må da vel være greit å ha noe å skille dem fra hverandre på? Begynner jo nesten og lure på om begge må bytte klær hvis den ene griser seg skikkelig til når de spiser =P
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #10 Skrevet 14. april 2010 Fint tiltak dere har i bhg syns jeg:) Disse jeg snakker om skulle gått i bhg din,hadde vært godt for dem tror jeg. De er faktisk så kliss like at for en som ikke kjenner dem,er det umulig å se forskjell.Kun når de er lettkledd,kan man se at hun ene har en liten føflekk på skulderen. Skremmende like!! Og da synes jeg ikke det blir bedre av at de alltid har like klær. Det er ikke en gang fargeforskjeller. F.eks en likedan joggedress,med en er rød og en rosa...ååånei...begge har likedan farge på alle klærne også. Ikke rart d ble tull da jeg kjøpte det jeg kjøpte...og mor kaller dem konsekvent for tvillingene.. Skal nevnes at barnefar ikke er tilstedeværende. Så de blir dullet bort i rosa prinsessetyll dagen lang. Kanskje vært annerledes hvis det hadde vært en farsfigur inne i bildet,jeg vet ikke... HI
brooklyn Skrevet 14. april 2010 #11 Skrevet 14. april 2010 Har et tvillingpar i bhg til guttene, skjønne jenter, eneggede. Og de har alt likt. Inneklær, uteklær, sko, hårfrisyre, matbokser, you name it. De er pøkk like utseendemessig, og når foreldrene ikke gidder å hjelpe andre til å se forskjell på dem, så gidder jeg heller ikke å lære meg hvem som er hvem av dem. For å understreke likheten, heter de nesten det samme. Jaja. Hva skjedde med individer??
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #12 Skrevet 14. april 2010 Hehe,kanskje det er fadderbarna mine du snakker om
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #13 Skrevet 14. april 2010 Jeg har en venninne som er tvilling og hun har selv fått tvillinger. Hun og søsteren har blitt kledd opp likt hele livet og selv når de ble gamle nok til å bestemme selv hva de skulle ha på seg, så endte de ofte opp med det samme, rett og slett fordi det var det de var vant til. Folk som har kjent dem hele livet ser ikke forskjell på dem, selvom det egentlig er ganske lett, fordi de alltid har vært "tvillingene". Sine egne tvillinger kler hun alltid forskjellig! Når hun har fått like klær til dem, så har hun passet på at de ikke bruker klærne samtidig. Når jeg kjøpte barselgave til henne, passet jeg på å kjøpe forskjellige klær, selvom jeg ikke var klar over at hun alltid kledde dem forskjellig, og da fortalte hun at hun var veldig oppmerksom på at de skulle være forskjellige. Hun var også opptatt av at de ikke skulle være "tvillingene" men at man skulle bruke navnene på dem. Jeg syns dette er et godt eksempel på at barna ikke nødvendigvis syns det beste er å være først og fremst tvillinger og så seg selv. Det er sikkert ikke alle tvillinger som mener det samme heller, men jeg tror veldig mange ønsker å først og fremst være seg som individ og så tvilling som nr2, hvem andre hadde vel ønsket å aldri bli tenkt på som en person, men som en del av to personer...
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #14 Skrevet 14. april 2010 Hmmm har nabojenter som er tvillinger og jeg har ennå ikke sett de i like klær. Så jeg tror ikke de MÅ være likedan kledd. Selv synes jeg det tar bort personligheten til barna. De er jo to personer, selv om de har fødselsdag samme dag.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #15 Skrevet 14. april 2010 Det er vel opp til mor og bestemme om hun vil kle dem likt eller ei! Hi, du kunne vært litt mer ydmyk og heller sagt at hun kunne bytte dem hvis hun ikke var fornøyd, enn å legge ut om at de SKAL være 2 forskjellige individer og derfor skal de IKKE kle seg likt. Det er jo der tabben ligger HI. Og hvorfor skal du kjøpe forskjellig hver gang...når du vet veldig godt at hun kommer til å gå å bytte det uansett..for pur f..? Skjerp deg HI. Du må godta at venninna di har en annen mening og gjør ting annerledes enn hva du ville ha gjort.
Gjest Morn du Skrevet 14. april 2010 #16 Skrevet 14. april 2010 At venninna di ikke eier mer takt og tone enn 2 gram, vel ... Dette sier mer om henne enn om deg. Synes man skal takke for gavene jeg, og er det et stort problem, får man ta det opp på tomannshånd. Men synes det er ganske ok at tvillinger kler seg forskjellig, lettere å se forskjell bla. Og de er to, ikke en:)
Gjest Persille☠Kadalma Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 Nå har jeg ikke lest alle innleggene, men! Du har en særdeles barnslig venninne. Nå er jentene mine 3,5 år (snart) og det blir RAMASKRIK hvis de ikke har like klær, og det er en krangel jeg ikke gidder å ta;) Så de får bestemme det selv nå. Litt annerledes med mine som er toeggede og som det per i dag skiller 4 kg og 10 cm på, jeg kledde dem likt av og til da de var små, bare fordi folk ikke skjønte at det var tvillinger. Noe helt annet når det gjelder like eneggede tvillinger. Og selv om venninna di er av den en annen mening, burde hun da ikke sagt det sånn.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #18 Skrevet 14. april 2010 Jeg sa aldri at de SKAL være to forskjellige individer og at de ikke skal kles likt, jeg poengterte det faktum at de faktisk ER to forskjellige individer, og LURTE bare på hvorfor de absolutt skulle kles likt. Det må vel være lov å spørre en venninne om det?? Jeg fortalte henne også hvor jeg hadde kjøpt klærne,så da får hun gjøre som hun vil. Enten det er å bytte ene settet til det andre, så de blir helt like,eller hva hun nå vil. Helt greit at hun har den meningen,jeg visste bare ikke at det var SÅ nøye. Du snakker om at jeg skulle vært mer ydmyk? Det synes jeg hun kunne vært også. Hun kunne bare takket for gaven, og heller tatt opp senere, "du,jeg byttet den ene dressen,så de kunne være helt like,for det er sånn jeg liker det". HI Da hadde jeg visst det da, i stedet for å bli snurt å lage dårlig stemning i selskapet. For det var virkelig ikke min mening.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #19 Skrevet 14. april 2010 artig holdning, brooklyn! "...og når foreldrene ikke gidder å hjelpe andre til å se forskjell på dem, så gidder jeg heller ikke å lære meg hvem som er hvem av dem." hvem tror du det går utover? foreldrene? herlighet altså
Gjest Skrevet 14. april 2010 #20 Skrevet 14. april 2010 Slapp av HI. Du har helt rett. Det er viktig at eneggede tvillinger behandles som individer. Greit nok å kle dem likt som nyfødte, for da spiller det ingen trille men når ungene passerer året er det best at mor for huet vekk fra egen navle og tar hensyn til ungene heller enn hva hun synes er "fint". Hun kommer nok over sjokket at noen motsa henne når hun etter hvert får samme rådet "alle" andre steder Hilsen ei som er tante til to nydelige tvillinger som er fine i forskjellige klær!
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #21 Skrevet 14. april 2010 Helt uavhengig av tvillinger, ulike individer, samme gave - ulike gave etc etc så synes jeg faktisk mor var den som totalt manglet takt og tone her. Tror de aller fleste opplever en eller annen gang å få gaver (enten til seg selv elelr til barna) som kanskje ikke faller heeeeelt i smak. Men man kritiserer da vel ikke giveren åpenlyst av den grunn?? man takker pent for gavene og så får man heller bytte hvis ting ikke passet - no big deal!
4barns mor Skrevet 14. april 2010 #22 Skrevet 14. april 2010 Jeg er selv tvilling, og vi ble kledd likedant. Ikke alltid like kult når jeg ser på bilder fra vi var små, ingen vet hvem som er hvem. Jeg er enig med deg i at tvillinger ikke alltid behøver å ha like klær.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #23 Skrevet 14. april 2010 Er det noen som tråkka i salaten, så er det den sure moren Når noen gir barna en gave, så blir man ikke sur for at de ikke ser prikk like ut! Utakknemlig oppførsel..
Anne-B. Skrevet 14. april 2010 #24 Skrevet 14. april 2010 Hjelpes og bevares. Kravstor og med dårlige sosiale antenner.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #25 Skrevet 14. april 2010 Skjønner ikke hvorfor tvillinger ofte på død og liv må ha like klær jeg da! Kan de ikke få lov til å være ulike individer og ha forskjellige personligheter fra starten av? Joda, selvfølgelig er det søtt at de er kledd likt av og til, men som oftest synes jeg de kan få lov til å være seg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå