Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #26 Skrevet 14. april 2010 Snakking kommer du ingen vei med når det gjelder min datter. Timeout derimot funker som bare det. Eks. Hun kommer sur hjem fra barnehagen og denger løs på lillebroren sin som er 6mnd. Jeg tar henne ut av situasjonen (hun er allerede rolig) snakker med henne om at broren får vondt når han blir slått, og at ingen har lov til å slå. I det jeg setter henne ned begynner hun å slå meg, kaste ting på lillebroren, evt tegner på sofaen osv. Uansett hvor mye jeg snakker med henne, og gir forslag til andre ting hun kan finne på, så ender det som regel opp med at jeg må gi henne en timeout. Da sitter hun rolig og tenker, og så snakker vi sammen etterpå og ber om unnskyldning.
Lady lovely locks Skrevet 14. april 2010 #27 Skrevet 14. april 2010 Har du lagt merke til at behandling av krimminelle er blitt mer og mer vanlig? Opptimalt bør flere få tilbud om dette, men så er det noe med kapasitet. Men vi kan løse mange problemer i barndommen. Hvis barna lærer holdninger tidlig er jeg overvbevist om at vi får ferre forbrytre i fremtiden
Figa Skrevet 14. april 2010 #28 Skrevet 14. april 2010 Hehe, ja! Politiet hevnet seg på meg da jeg fikk fartsbot. Ehm..? Tror det er en liten misforståelse her ute og går.
Lady lovely locks Skrevet 14. april 2010 #29 Skrevet 14. april 2010 Gå opp å les mitt svar til det innlegget da
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #30 Skrevet 14. april 2010 De kriminelle som blir behandlet har vel noe de kan behandles for? At man stjeler for å bli rik er vel vanskelig å behandle? Men vet at endel med sykdommer og diagnoser blir behandlet. Vi kan jo ikke si at alle kriminelle er syke heller:-P
Lady lovely locks Skrevet 14. april 2010 #31 Skrevet 14. april 2010 selvfølgeli må vi straffe krimminelle. MEN hvorfor er de kriminelle? Kanskje kunne ting i barndommen gjort noen forskjeller
Figa Skrevet 14. april 2010 #32 Skrevet 14. april 2010 Sylihe: Det var et ganske forenklet bilde av hva som skal til for at mennesker blir forbrytere. Så mye annet enn en god oppvekst påvirker et menneske til å gjøre dumme gjerninger. Når det er sagt, tror jeg at en god oppdragelse er for alle en god forutsetning og en god oppdragelse inneholder at barn får straff når de gjør slemme ting. Hva straffen er vil være forskjellig ut i fra hvilken situasjon man er i. En tre-åring blir straffet ved at h*n må sitte på stolen sin i tre min etter å ha slått sin lillebror. En tenåring blir straffet ved at h*n ikke får være med vennene sine fordi h*n nektet å rydde rommet sitt.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #33 Skrevet 14. april 2010 Her er en gitt situasjon: Vi har middag hver dag halv seks. Barnet legger seg kl halv syv og blir lest for ca en halv time.Barnet er 5 år. Så en dag finner barnet ut at h*n ikke liker spagetti (som barnet likte forrige uke.) Jeg prater med barnet og sier, dette er middagen, det blir ikke mer mat i dag før leggetid, du liker spagetti- du spiste det forrige uke osv. Barnet nekter å spise, ser barnetv og når det er slutt maser om mat. Jeg sier da nei, og legger barnet med den vanlige leggerutinen. Neste morgen er barnet kjempesulten. Har jeg straffet barnet eller opplever barnet en konsekvens? *sjekke at anonymknappen er trykket på så jeg ikke blir anmeldt til bv* Og dette pleier ikke å skje nei, det er en gitt situasjon. HI
Figa Skrevet 14. april 2010 #34 Skrevet 14. april 2010 Konsekvensen var at barnet måtte legge seg sulten og det var straffen for å ha nektet å spise. Jeg tror ikke et barn tar skade av å legge seg sulten og jeg kjenner mange mødre som har gjort det samme som deg. Selv vet jeg ikke om jeg kommer til å gjøre det samme med mine barn når de blir gammel nok til å forstå konsekvenser, men det skal ikke utelukkes. Du får se om det funket da og hvis ikke må du kanskje vurdere en annen metode slik at barnet ikke legger seg sulten hver kveld.
Lady lovely locks Skrevet 14. april 2010 #35 Skrevet 14. april 2010 Jeg vil si det er en konsekvens. Men jeg ville pratet veldig tydelig med 5 åringen først. 5 åringer forstår MYE hvis de vil.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #36 Skrevet 14. april 2010 Hadde såklart barnets yndlingsmat dagen etter, siden jeg hadde dårlig samvittighet. Syns dette er kjempevanskelig, ikke gi etter og få en bortskjemt drittunge og lære det om straff/konsekvenser på ett vis som gjør at dette blir en samfunnsnyttig voksen:-S Balansegangen er vanskelig og litt skummel. HI
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #37 Skrevet 14. april 2010 Jeg ville tenkt nøye med meg selv.... Hva er det som utløser dette problemet?
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #38 Skrevet 14. april 2010 Konsekvens er et videre begrep. Straff er EN type konsekvens. Hvis et barn f.eks. slår et annet barn i barnehagen så kan dette få mange konsekvenser: - den som blir slått blir lei seg og får vondt - man blir upopulær blandt de andre barna - man får en kanskje en "straff" i barnehagen - foreldrene blir sinte e.l. - man må si unnskyld En konsekvens ka også være at man må ordne opp. Da er det ikke straff som er hovedfokus Ordet konsekvens kan være et bedre ord å bruke når man snakker om grensesetting, fordi man da ikke bare fokuserer på straff, men også forklarer barnet hva som er konsekvensene av hans/hennes handlinger - andre blir lei seg f.eks.).
Lady lovely locks Skrevet 14. april 2010 #39 Skrevet 14. april 2010 FIGA Jeg liker å diskutere med deg. Jeg respekterer at du har andre meninger enn meg. For min del er det lærerikt å sette mine egne holdninger på prøve... Jeg har kanskje en naiv holdning til kriminelle, men jeg har en stor tro på det gode i menneske. Hvis du ser på bakrunden til mange stor krimminelle, som f.eks Thomas Kvik, så har han hatt en ganske tragisk oppvekst. Som pedagog i bhg har jeg et stort ansvar for andres barn. Det er et ansvar jeg ikke tar litt på. Jeg ønsker å dyrke det gode hos barna. Noe jeg synes det blir satt alt for lite fokus på er å skryte av barna når de gjør noe bra. F. eks "Problem gutten" hvordan skal vi håndtere han? Jeg tror han må bli satt på plass hver gaqng han gjør noe galt. MEN vi må finne mange ting å rose han for også. Om vi så må fotfølge han for å finne hans gode sider så gjør jeg gjerne det. 10 positive for 1 negativ er en god leve regel synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #40 Skrevet 14. april 2010 Straffen er å miste lappen. Konsekvensen kunne vært at du måtte betale for skade eller at du hadde drept noen. Hvis barna mine ødlegger noe med vilje kan konsekvensen være at de må betale det av ukepengene sine eller erstatte det på andre måter. Straffen vlle være skjenn eller for eksempel husarest.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2010 #41 Skrevet 14. april 2010 konnsekvensen av å gjøre noe galt er straff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå