Gå til innhold

Straff og konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen?

Er ikke dette 2 sider av samme sak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke egentlig. Straff er mer som en type hevn, med hensikt å få deg til å føle deg fæl eller gi deg vondt pga noe du har gjort.

Konsekvens er den naturlige etterfølgen av valget du har gjort. Som feks nekter du å pusse tennene og sliter ut mamma på badet er hun for sliten til å lese på senga, spiser du godteri i dag har du brukt opp kvoten din før lørdag når vi andre skal ha, slår du andre barn må dere adskilles for å roe ned dere selv og situasjonen osv Hensikten er å lære de naturlige følgene ikke å hevne noe.

Skrevet

Straff er konsekvensene du får ved å ha oppført deg dårlig.

Skrevet

Straff: Vil ikke puse tenner - du mister en leke

Konsekvens: Vil ikke puse tenner- du får tannpine

Skrevet

12:36 og barna dine lærer mye av dette tenker jeg...?

Skrevet

Straffen bør være satt i samenheng med det barnet har gjort.

Noen ganger er ikke straff det rette i det heletatt. Kanskje man bør snakke med bare og fortelle hva slags koneskvener oppførselen hans/hennes kan få.

F. eks.

Barnet mister en leke fordi han slo søsten sin. Hva har barnet lært?

At det er viktig å ikke bli oppdaget når man slår søstern sin...

Skrevet

Men det er jo uansett det samme?

Om jeg kjører alt for fort og blir tatt i en radarkontroll så mister jeg lappen (straff) og konsekvensen er at jeg ikke har lappen lenger.

Men politiet både straffer meg og gir meg en konsekvens.

Og jeg føler ikke at politiet hevner seg på meg med å ta lappen, for det er jo konsekvensen av å bryte fartsgrensen.

HI

Skrevet

"Straff" overfor barn vil si å forklare dem hva som er riktig og galt, fornuftig og mindre fornuftig, ikke å leke domstol og frata dem gjenstander eller gi dem husarrest e.l.

Skrevet

12:36 her...

Vi snakker med barnet, på en barnevenlig måte. Nå bruker vi litt karius og baktus. Og jeg forteller om de reelle konsekvensen uteblitt tanpuss får. Det er virkningfult, ja!

Skrevet

Enig. Jeg husker at jeg var veldig redd for at mamma og pappa skulle oppdagen når jeg hadde gjort noe galt, da fikk jeg straff. Jeg var opptatt å sjule de gale tingene jeg hadde gjort.

Jeg vil ikke at barna mine skal være redd for meg. Jeg vil være en veileder forbarna mine. En de faktisk tør komme til for å få hjelp til å rydde opp i problemene sine, når de ikke klarer det selv.

Komunikasjon er undervurdert!

Skrevet

Så er timeout en straff eller en konsekvens?

Og hva med større barn? Er husarrest en straff eller en konsekvens?

Det er da det samme???

Alt gjelder ikke babyer eller barn under 5 år vet dere;-)

HI

Skrevet

En konsekvens som står i forhold til din oppførsel.

Han tok lappen din ikke pc din.

Skrevet

Timeout er å sette barnet og den andre i konflikten adskilt for å roe ned situasjonen så man kan snakke med barnet om det etterpå...Hvertfall her i huset:)

Skrevet

Det er greit med kommunikasjon, men når barnet gjør noe riktig ille som det vet det ikke har lov til, så må det jo få følger. Jeg snakker ikke om å låse det inne på rommet el. men å f.eks ta vekk en gode. Eks. Det blir ikke maling/ kosestund idag, siden du ikke kunne gjøre som mamma sa.

Skrevet

Jeg syns ikke det er to sider av samme sak.

Straff kan være en konsekvens av at du har gjort noe du ikke skulle/burde, men mange ting kan få konsekvenser uten at det egentlig er straff.

Eks: jenta mi ville ta strikk og spenner i håret sitt selv til morningen. Konsekvensen av det ble at hun ikke rakk å bli helt ferdig med håret sitt før vi måtte dra, slik at hun ble sendt i barnehagen med en museflette på en side og håret hengendes løst på den andre siden (var så fin så!)

Skrevet

Dere som er i mot straff, hvordan mener dere barn som sparker og slår skal håndteres? Vil ikke en alvorlig samtale, sitte på stolen sin i ro i fem minutter, gå på rommet sitt el være effektivt? Tror dere at et barn slutter å slå andre barn fordi du klarer å forklare det at det ikke er snilt å slå og at barnet som blir slått får vondt?

Eller mener dere at dere vil at barnet gjør de "slemme" handlingene foran dere og ikke er redde for å skjule det?

Skrevet

Følgene av at barnet gjør noe galt, er at man må snakke sammen om det. Målet er jo at barnet skal ta til seg disse reglene og normene som sine egne, og ikke være avhengig av sanksjoner "utenfra". Å inndra goder kan i verste fall bare gjøre vondt verre. Kosestunder med barna er ikke noe man har fordi barnet har "gjort seg fortjent" til det. Av samme grunn kan slike goder heller ikke inndras fordi om man mener at nå har barnet ikke fortjent dette godet.

Skrevet

Passene straff:

Barnet dytter over ende et melkeglass.....

Barne må hjelpe til å tørke opp. Gjør han det flere ganger må han bruke tutekopp.

Skrevet

Det vil jo få en konsekvens, fordi om man ikke hevner. Man tar barnet ut av sitiasjonen til det er rolig, man snakker om det, barnet må be om unnskyldning og forsøke å bli venner igjen. Mener du at man skal slå barnet tilbake da? Eller ødelegge lekene hans..?

Skrevet

Da er det konsekvens (naturlig følge) og ikke hevn/straff.

Skrevet

Hehehehehe

Artig å lese om all denne praten ja.

Når barna blir store nok, og man har pratet seg tom, ja da ender man opp med straff uansett;-)

Skrevet

Det lurer jeg og på Figa:-)

Jeg har aldri hørt om det før,men man skal jo lære noe nytt så lenge man lever.

Artig å tenke på at domstolen i Norge hevner seg på forbrytere.

LOL

Skrevet

Jeg vil at barnet skal FORSTÅ at det har gjort noe galt.

Hvis du bare skipper barnet vekk og straffer det uten å hør på deres forklaring vil antagelig barnet bare bygge opp sinne og frustrasjon.

Jeg pleier å si:

Barn er ikke egoistiske, de er egosentriske. Det er ikke noe vondt i det, men barn klarer ikke å se omverden ut i fra andres stå sted. Barn ser vedren ut fra sit stå sted, der JEG er sentrum. Derfor må man vinkle problemet slik at barnet kan se situsajonen fra sit stå sted.

"Hvordan ville du opplev det hvis....?" ikke bruk sinne, det kommer du sjelden noe sted med. Bruk tid. Prøv å forstå og forklar barnet. Vær intresert.

Målet er ikke straffen, men å oppnå ny forståelse og innsikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...