Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #1 Skrevet 1. april 2010 Tenker dere at de er tøffe, dumme eller andre ting? De må jo klare seg helt uten smertestillende også, hva tenker dere om det?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #2 Skrevet 1. april 2010 Tenker ikke så mye om å føde uten smertestillende. Hjemmefødsel mener jeg er uansvarlig og dumt. Man vet aldri hva som kan skje og det er dumt å utsette seg selv, og barnet, for fare. Tenk om man ikke skulle rekke frem til sykehuset i tide når uhellet er ute?
bitthen Skrevet 1. april 2010 #3 Skrevet 1. april 2010 Nå må de jo bo veeldig nærme sykehuset for få få lov til å føde hjemme. Forståelig i tilfelle komplikasjoner. Synes de er priveligerte som får føde hjemme i gode og kjente omgivelser. Det er jo kyndig personell rundt dem. Alt for få jordmødre som er utdannet/ har kompetanse på hjemmefødsler. Burde vært et tilbud til flere Personlig føler jeg meg tryggere på sykehuset, i allefall med nr. 1
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #4 Skrevet 1. april 2010 Jeg tenker at det er tøft gjort. Det må være fantastisk å føde i kjente omgivelser hjemme, og for de som virkelig ønsker dette tror jeg det hjelper for å klare å slappe av og "nyte" fødselen, så godt det er mulig Jeg er stresset for fødselen, så jeg hadde ikke klart det. Men skulle igrunn ønske jeg hadde vært roligere så hadde jeg vurdert hjemmefødsel. Kanskje neste gang hvis alt går bra denne gangen?
b10na&lillegull Skrevet 1. april 2010 #5 Skrevet 1. april 2010 Gale kvinnfolk Man kan aaaldri planlegge en fødsel, derfor syns jeg det er tryggest å være på fødeklinikken.
Gjest Skrevet 1. april 2010 #6 Skrevet 1. april 2010 Jeg vurderte hjemmefødsel med nr 4 i et kvart sekund siden jeg hadde hatt 3 knirkefrie fødsler bak meg. Jeg slo det derimot fra meg fordi man aldri vet hva som kan skje. Og glad er jeg for de siden ungen ikke hadde det bra på slutten. Det gikk bra med både meg og henne, men hadde det tatt lengre tid hadde nok enten jeg eller henne trengt hjelp i en eller annen form på slutten. Det hadde vi jo aldri i verden fått hjemme.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #7 Skrevet 1. april 2010 At de har falt som offer for urkvinne-trenden.... og at de er idealistiske og naive. Fatter de ikke at fødsler fortsatt dreper haugevis av kvinner og barn som ikke er så heldige å ha tilgang til sykehus? Naturlig å føde, jomennsann, naturlig å dø/miste babyen av det også. Kvinnen ville vel alltids overlevd å måtte tilkalle ambulanse hvis en krise oppstår, men det er verre med babyen... At noen tør å risikere å miste babyen er meg ufattelig. Mangel på smertelindring er nå så sin sak, det gjelder bare kvinnen selv. En venninne av meg hadde et perfekt svangerskap, men opplevde at babyen satte seg fast i utdrivingsfasen og fikk navlestrengen i klem og de mistet hjertelyden til babyen. Hadde hun ikke da vært på sykehus... null baby.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #8 Skrevet 1. april 2010 Nå er det jo faktisk slik at du må bo i umiddelbar nærhet til sykehuset. Tror det er max 10 min fra sykehuset du kan bo...
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #10 Skrevet 1. april 2010 Hahah Nederlendere som skal føde på det gamle småbruket de har kjøpt seg i Norge
Lemonia Skrevet 1. april 2010 #11 Skrevet 1. april 2010 Jeg tenker at de er heldige som er friske og har normale svangerskap. Jeg har risikosvangerskap og risikofødsel og må dermed belage meg på å føde på sykehus med god overvåkning..
Anonym bruker Skrevet 1. april 2010 #12 Skrevet 1. april 2010 Nei, nederlendere som føder i nederland der man ikke ser på svangerskap og fødsel som en sykdom... en jeg kjenner har hatt 3 barn , de 2 yngste ble født (planlagt) hjemme. Jeg er bare kjempemisunnelig og skulle ønske jeg hadde hatt så problemfrie fødsler og at jeg hadde kunnet gjøre dette.
Bidleba*4unger Skrevet 1. april 2010 #13 Skrevet 1. april 2010 Jeg tenker at jeg er glad det ikke er meg.
Mortilbarn Skrevet 1. april 2010 #14 Skrevet 1. april 2010 Søskenbarnet til mannen min bor 1,5 time unna sykehuset i Bodø (hun bor på et tettsted), og hun fikk ha hjemmefødsel. Nå ble det komplikasjoner ang dette, så det endte med at hun fødte i ambulansen en halvtime unna sykehuset. Nå bor jeg 5 min unna sykehuset, men føler meg ikke trygg nok på hverken det ene eller det andre til å være noen annen plass enn på et sykehus. I tilfelle noe skjer og man må ta keisersnitt fort som faen.
Mortilbarn Skrevet 1. april 2010 #15 Skrevet 1. april 2010 Søskenbarnet til mannen min bor 1,5 time unna sykehuset i Bodø (hun bor på et tettsted), og hun fikk ha hjemmefødsel. Nå ble det komplikasjoner ang dette, så det endte med at hun fødte i ambulansen en halvtime unna sykehuset. Nå bor jeg 5 min unna sykehuset, men føler meg ikke trygg nok på hverken det ene eller det andre til å være noen annen plass enn på et sykehus. I tilfelle noe skjer og man må ta keisersnitt fort som faen.
Julelita Skrevet 2. april 2010 #16 Skrevet 2. april 2010 Da jeg lå på barsel, var det et par som var inne som egentlig ikke hadde tenkt å føde på sykehus, men som kom dit da ved en tilfeldighet (fikk ikke helt med meg hva årsaken var). Det ble komplikasjoner under fødselen, og hastesnitt. Det var visstnok veldig alvorlig, og de fikk høre i etterkant at barnet hadde dødd dersom de ikke hadde vært på sykehuset. Jeg snakket litt med far etter fødselen, og husker at han var veldig opprørt over at de ikke visste om risikoen for at ting skulle gå galt da de i svangerskapet valgte å ikke føde på sykehus. Jeg forstår godt at han var opprørt. Den samtalen fikk meg virkelig til å tenke over hvilken risiko de tar, de som velger hjemmefødsler og fødestuer (uten kirurg tilgjengelig). For de aller fleste vil det gå bra, men av og til oppstår det komplikasjoner. Og man vet ALDRI om det vil skje med deg. Du risikerer faktisk både barnets liv og ditt eget. Er det verd det for å følge en trend?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #17 Skrevet 2. april 2010 For å være helt ærlig så tenker jeg for noen tullinger, tenk om de eller barnet trenger akutt medisinsk behandling eller kirurgi etter/i forbindelse ved fødsel, og at det kommer til å angre som bare det hvis noe går galt. Jeg hadde ikke vært villig til å ta den sjansen i hvert fall.
Mom2Two Skrevet 2. april 2010 #18 Skrevet 2. april 2010 Jeg tenker at de er egoistiske. Blir ikke på noen måte imponert, man kan føde på sykehus uten smertestillende også, gjorde det selv. Jeg tenker at moren ved hjemmefødsel setter sitt eget behov for en "fantastisk" fødselsopplevelse over barnets behov for den tryggheten det eri å ha hjelp i nærheten om noe skal skje. Det er absolutt ikke alt en jordmor kan hjelpe med om ting blir dramatiske. Det som i utgangspunktet var en naturlig og grei fødsel kan utvikle seg til en dramatisk fødsel som krever personell og ustyr langt utover det man har tilgjengelig ved en hjemmefødsel i løpet av sekunder. Hjemmefødsel er idioti fra ende til annen.
Mom2Two Skrevet 2. april 2010 #19 Skrevet 2. april 2010 Dessuten kan man jo bare dra hjem kort tid etter fødsel da, om det er så viktig å være hjemme. Fødselen ser jeg på som en nødvendig prosess for å få ut barnet. Målet må være at alt går fint, ikke at selve fødselen er så forb... fantastisk.
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #20 Skrevet 2. april 2010 Må bare få lov til å kommentere denne tråden. Jordmødrene som tar på seg hjemmefødsler er velutannede og setter barnet i fokus (akkurat som de på sykehusene). De setter ned foten og sender deg på sykehus så fort de ser at det er nødvendig. Visse ting kan man dessverre ikke forutse, men slik er det med fødsler uansett om de skjer på et sykehus eller hjemme. Jeg ser folk skriver at damer med planlagte hjemmefødsler er naive og egoistiske, men hva med de som f.eks bor nord i Gudbrandsdalen? I overkant av hundre fødsler der tar sted i sykebilen på vei til Lillehammer sykehus. Det er 10% av alle fødsler p der. I sykebilen finnes det ille engang en jordmor, heller ingen som kan utføre et keisersnitt. Og inntil kravet om en utdannelse når sykebiler (idag holder det med et tre ukers kurs, snart må alle to år på skole og to år i lære). Synes dere disse damene også er naive, eller er det greit å ta sjanser pga de bor der de bor?
Anonym bruker Skrevet 2. april 2010 #21 Skrevet 2. april 2010 Ser ikke vitsen i å gjøre det, hadde aldri tatt sjansen..
Gjest ->>- Skrevet 2. april 2010 #22 Skrevet 2. april 2010 At de er kliss gale, men at det ikke nødvendigvis er en statistisk økt risiko så lenge forutsetningene er på plass - i hvert fall om man skal se til Nederland.
brooklyn Skrevet 2. april 2010 #23 Skrevet 2. april 2010 Nabodamen her fødte sine to siste hjemme. Planlagt. De to første kom i privatbilen på vei til sykehuset. Skjønner henne godt, siden det er bedre å føde hjemme enn i bil (hun har kjappe fødsler, for å si det sånn), men de ringer alltid til jordmor og ambulanse, så fraktes de til sykehuset etterpå. Jeg ville aldri ha gjort det selv, men når omstendighetene engang er slik de er, og man ikke legges inn på sykehuset dager i forveien, slik man gjerne gjorde "før i tiden", så får man heller gjøre det beste ut av det. Så ja, hun har kyndig hjelp, men jeg forstår jo godt at hun foretrekker hjemme foran sykebil/privatbil. Jeg hadde ikke klart å føde hjemme, hadde heller aldri planlagt det, spesielt ikke etter første fødsel.
Gjest Nordavind fra sør Skrevet 2. april 2010 #25 Skrevet 2. april 2010 Jeg syntes at det hadde ikke jeg gjort, men det må de jo få lov å gjøre. Det er litt mer risikabelt, men det er jo under kontrolerte former alikevel. De vet nok hva de gjør:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå