Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #1 Skrevet 31. mars 2010 Ja, det kan det nok være. Men, er ikke det sykt alvorlig da? Er det ikke noe som skurrer fælt når man er villig til å skade seg selv for å få oppmerksomhet? Jeg syns det er så rart når folk avfeier selvskading med "han/hun er bare ute etter oppmerksomhet" Hvis man er så til de grader trangen på oppmerksomget, så er jo noe alvorlig galt. Man trenger jo hjelp?
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #2 Skrevet 31. mars 2010 Tror ikke folk her inne er representativ for hva flertallet mener. Selvskading er en alvorlig sykdom, uansett om det bunner i mangel på oppmerksomhet. På samme måte som psykiske sykdommer, som folk også avfeier som bl.a. latskap. Lurer på om folk er like empatiske i det virkelige liv...
blond Skrevet 31. mars 2010 #3 Skrevet 31. mars 2010 Selvskading er alvorlig og et sterkt symptom på at noe er galt.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #4 Skrevet 31. mars 2010 Da lurer jeg på hvorfor i all verden la hun ut et innlegg om dette på Anonymforumet? For å få mer oppmerksomhet? Hva forventer hun at vi skal gjøre? Ja, noe skurrer ja!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #5 Skrevet 31. mars 2010 Ikke oppmerksonhetstrang. Et rop om hjelp, kanskje. Trodde folk gjorde det fordi man gjorde den psykiske smerte fysisk, som en defokusering? Mange blir rolige og føler velbehag etter selvskading, smerten er flyttet fra hjertet til kroppen ellers. Dette gjør at det blir kronisk. Føler man ubehag, ma man komme seg unna å få kutte seg litt. Trenger langt ifra ha noe med suicidalitet å gjøre, men man kan kutte feil eller kutte for masse.. Men selvskaderne er flinke i å ha kontrollen. Er vel derfor også de gjør det.. For å gjenvinne kontrollen man har mistet.
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #6 Skrevet 31. mars 2010 Men skjønner du ikke at det er en del av sykdommen? At man har behov for oppmerksomhet? Det gjør en ikke til et dårligere menneske.
Figa Skrevet 31. mars 2010 #7 Skrevet 31. mars 2010 23:11, hva gjør du på anonymforumet da? Hvis noen har lyst til å legge ut et innlegg om sin frustrasjon over helsepersonells mangel på medmenneskelighet, så er det fult lov. Og hun har min fulle støtte!
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #8 Skrevet 31. mars 2010 ...og jeg lar meg stadig imponere over at så enormt mange mener at noe må skurre med en gang man ikke lever et A4 liv. Verden er ikke svart hvitt. Wake up.
Gjest Skrevet 31. mars 2010 #9 Skrevet 31. mars 2010 Om noen lurer på temaet og ønsker å lære mer om dette finnes det en fagbok som heter "Cutting" mye brukt innen for psykiatri som veileder innenfor dette psykiske symptomet.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #10 Skrevet 31. mars 2010 Nei, det er ikke det som stod i det andre innlegget heller. De som har personlighetsforstyrrelser har ofte en stor oppmerksomhets- og konflikttrang. Hvis du ser på det HI skriver i det aktuelle innlegget så ser du hva som menes. Det finnes mange selvskadere som gjør det i det skjulte og er tilbakeholdende.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #11 Skrevet 31. mars 2010 Den skurringa mi misforstod du, men det er greit Monajenten ;-)
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #12 Skrevet 31. mars 2010 Og så finnes det mange som ikke holder det skjult. Noe som føles riktig for én, kan være helt feil for en annen.
Monajenten Skrevet 31. mars 2010 #13 Skrevet 31. mars 2010 Hehe ok:-) Så bra at det er greit da, og at du ikke slenger meg rett til krokodillene:-)
Aliena Skrevet 31. mars 2010 #14 Skrevet 31. mars 2010 Noen gjør det nok for oppmerksomhet, andre for å overdøve psykisk smerte med fysisk.
2 små og en undulat Skrevet 31. mars 2010 #15 Skrevet 31. mars 2010 Støtter blond! Men jeg er ikke enig i at selvskading er noe man alltid gjør for å få oppmerksomhet. Det er mange grunner til at folk skader seg selv med vilje (nå ser jeg bort i fra de som skader seg under psykose). Jeg har vært borti folk som har kuttet seg opp under fotbladet for at andre ikke skal oppdage det. Dette har igjen blitt oppdaget helt tilfeldig. Noen mennesker bruker selvskading for å straffe seg selv og misbrukte barn er gjerne overrepresentert blant selvskadere. Men.. selvskading er helt klart et symptom på at noe er alvorlig galt!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #16 Skrevet 31. mars 2010 Jeg synes det virker som om det er et rop om hjelp, at andre skal komme og hjelpe til med en situasjon som for vedkommende er uholdbar. Var det det var for meg når jeg forsøkte å ta selvmord i en alder av 14 år.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #17 Skrevet 31. mars 2010 Jada, man trenger nok hjelp, men man kan ikke forvente at alle andre vet hva slags hjelp du trenger. Hun i innlegget du sikter til ville jo at folk skulle lese tankene hennes, og samtidig være psykolog. Det er det ikke alle som er og det må selv de med psykiske sykdommer akseptere.... De spurte jo om hun får hjelp eller er under behandling for problemene og hun sa ja. Hva skulle de gjøre da? Trylle det bedre?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #18 Skrevet 31. mars 2010 Jeg tenker, vil hun egentlig ha hjelp? Når hun ikke klarer å være mer klar i sin kommunikasjon, men det er vel som du sier sykdommen som gjør det slik!
blond Skrevet 31. mars 2010 #19 Skrevet 31. mars 2010 Jeg har ikke lest innlegget du sikter til, men vil si generelt at det ikke er gitt at folk skjønner at de trenger hjelp eller hva slags hjelp de trenger.
Figa Skrevet 31. mars 2010 #20 Skrevet 31. mars 2010 23:23, det er helt tydelig at du ikke er klar over hva det vil si å ha en psykisk sykdom og hva det dreier seg om.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #21 Skrevet 31. mars 2010 Figa - 23:11 her: Jeg skrev mine spm slik jeg gjorde fordi jeg kan ikke forstå henne, men det er vel ikke lett for oss som ikke er utdanna på feltet å forstå en som sliter psykisk og fysisk.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #22 Skrevet 31. mars 2010 Det har jo tydeligvis ikke du heller som ikke skriver hvordan i alle dager denne dama forventa at man skulle behandle henne, men i stedet skriver noe så teit som å bekrefte det jeg selv skrev. Du er visst i samme kategori, " Så sjokkerende at noen ikke vet hva jeg tenker at de burde gjøre. Det er DEM det er noe galt med...:"
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2010 #23 Skrevet 31. mars 2010 Figa: Du er tydeligvis ikke klar over at pasienter selv ikke BØR og SKAL ta kontrollen på sin egen behandling! Når man er alvorlig psykisk syk er man ikke i stand til å ta vare på seg selv, og da ihvertfall ikke egnet til å styre over behandlingen!
Gjest Skrevet 31. mars 2010 #24 Skrevet 31. mars 2010 Når man er i en midlertidig psykose ( som man er i når selvskadingen inntreffer. ) Er det SVÆRT vannskelig for dette menneske å be om mer hjelp en det åpenbare. "Se jeg kutter meg selv til blods fordi jeg er redd" etc etc. Når denne personen har "landet" og finner seg selv i samme situasjon som før selve ingrepet på sinnet/kroppen så er det veldig lett å føle seg forbisett av helsepersonell som ikke har rukket hende den hånden hun ønsket. Egositisk i dine øyne? mest sansynelig, JA. I personens øyne, et krav om overlevelse. Om det var ditt barn som du følte ble forbigått.. ville ikke du reagert ? Samme reaksjonsmønster. Men kan være letter for utenforstående å se.
Figa Skrevet 31. mars 2010 #25 Skrevet 31. mars 2010 Hvor har jeg skrevet at psykisk syke skal ta over eller styre sin egen behandling?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå