Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #26 Skrevet 28. mars 2010 Det har aldri vært snakk om å oppfordre til onani, men hva man skal si til et barn som begynner å onanere. Du skrev at du ville si at det måtte det ikke gjøre. Det er å nekte barnet å utforske sin egen seksualitet, og det kan få alvorlige følger senere i livet. Tro det eller ikke, men det er ditt barn det vil gå ut over.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #27 Skrevet 28. mars 2010 Jeg kommer helt klart til å sette grenser. Oppdager jeg at barnet mitt onanerer i stua så kommer jeg til å be det om å slutte med det, og så vasker vi hendene. Jeg kommer ikke, i motsetning til deg,be barnet om å heller gå inn på rommet og fortsette kosingen der. Og jo, det er oppfordring. Noe annet kan du ikke kalle det. Så for at du sier det, så skal jeg tro det? Jeg har ikke lest om temaet, men jeg tror ingenting på at det vil få alvorlige konsekvenser av å ikke oppfordre barn i barnehagealder å utforske sin egen seksualitet. Vil tro barna fint kommer til å vokse opp som lykkelige og helhetlige mennesker, som fint klarer å utforske sin seksualitet i senere tid selv om jeg ikke oppfordret de til å onanere som barn.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #28 Skrevet 28. mars 2010 Mange mennesker tror ikke det er skadelig for barn å få juling heller. Men forskning viser jo noe litt annet. Det er skremmende å se at en mor som blir fortalt at hun tar feil på et så viktig punkt som dette, ikke en gang er villig til å vurdere muligheten for at hun tar feil, og sette seg litt inn i hva dette handler om. Nei, du skal ikek tro det anonyme her inne skriver. Men du kan ta oppfordringen om å lese om temaet på alvor, og dømme selv når du har fått kunnskap.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #29 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har aldri sagt at jeg ikke på noen som helst tidspunkt kommer til å lese meg opp på temaet. Men min mening har jeg lov å ha. Det er mye forskning idag som er helt på jordet, og som mødre vrir og vender på til det helt ekstreme, for så å senere dele det videre med andre.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 28. mars 2010 #30 Skrevet 28. mars 2010 Jeg syns du gjør det riktige HI. Du som er uenig. Ekspertene vil være helt uenig med deg. Barn er seksuelle vesener. Ved å forby slik "oppførsel" kan du i verste fall ødelegge sexlivet til barnet ditt i voksen alder.
Gjest Ambivalent Skrevet 28. mars 2010 #31 Skrevet 28. mars 2010 Istedet for å si at slikt må du ikke gjøre, kan du i det minste da forklare at det er noe hun kan vente med til hun er litt eldre, at det ikke er noe galt i å kose, men at det er en voksenting. Så slipper hun i allefall å tro at det er fullstendig feil å gjøre det. Men jeg mener fortsatt at du gjør en stor feil ovenfor barnet ditt. Jeg har venner som aldri har onanert og har ett heller amputert sexliv fordi de fikk beskjed om at slikt var fysj og æsj.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #32 Skrevet 28. mars 2010 Jeg onanerte også som barn. Mamma ba meg om å gjøre det når jeg var alene, noe jeg gjorde. Det er jo helt normalt at barn tar på seg selv, på en måte som føles godt. Det har ingenting med oppmuntring å gjøre...
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #33 Skrevet 28. mars 2010 Jaha? Og å si nei og vaske hendene er ikke å nekte barnet det samme?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #34 Skrevet 28. mars 2010 Det er jo ikke en voksenting når hun er så liten som 4 år. Hun har jo bare funnet ut at det er noe som er godt å gjøre. Hun gjør det ikke fordi hun er kåt, men rett og slett fordi det kjennes godt. Jeg synes du gjør helt rett i å si at hun heller kan gå på rommet sitt å gjøre det. Er veldig viktig å ikke gjøre det til en "skitten" ting, da det kan føre til usikkerhet og skamfølelse senere i livet. Synes også hun litt over her sa noe lurt, nemlig det at du kanskje kan ta en prat med henne om det, når hun ikke holder på. Nå regner jeg med at det er en liten stund før min datter begynner å gjøre dette, men skjer det, kommer jeg til å gjøre som deg:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #35 Skrevet 28. mars 2010 Helt korrekt av HI. Hva skal man ellers si? Ligg der på sofaen og se på barne-tv, gjør ikke noe om du onanerer også. Det korrekte er å la barna onanere privat. De skal lære seg at dette er noe man ikke gjør foran andre, men at det er helt greit og godt å gjøre det alene.
<3 mine søte små<3 Skrevet 28. mars 2010 #36 Skrevet 28. mars 2010 Barn i seg selv er jo utforskede. er vel naturlig at de vil utforske egen kropp?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #37 Skrevet 28. mars 2010 anonym 19:42 bare provoserer..Til og med en idiot vet at man ikke skal nekte barna dette.Men henvise til til rommet e.l Det er vel noe "alle" vet nå i 2010..
2 små og en undulat Skrevet 28. mars 2010 #38 Skrevet 28. mars 2010 At barn er seksuelle vesener, betyr ikke nødvendigvis at de vil ha sex. De skjønner ikke deres onanering på annet vis enn at det er godt å ta på kjønnsorganet, gnikke osv. Det er veldig normalt og bør ikke skambelegges. Å få vokse opp med et naturlig forhold til kroppen og dens funksjoner, er sunt og bidrar til at de som voksne akseperer sin seksualitet og ikke føler skam over sine lyster. Når det er sagt, må man også som forelder sette grenser for hva som er sosialt akseptert. Et barn som ikke blir satt grenser for når det kommer til onanering (altså at det ikke trenger gå på rommet sitt), kan igjen bli skamfull i senere tid da det vil huske at h*n onanerte foran folk.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #39 Skrevet 28. mars 2010 HI her: Oi da, voldsomt med tilbakemeldinger. Tydeligvis ett engasjerende tema dette. Vel, enkelte får det nesten til å høres ut som om jeg oppfordrer f åringen til å stikke handa ned i trusa og kose med klitorisen..... my Good...... det er da IKKE slik. Men når hun ligger og gjør slike bevegelser og jeg ser hun klemmer sammen låra, forde hun kjenner det er godt, hva skal jeg si da? Fy deg, det er bare voksene som gjør sånn? Nei ærlig talt. Altså, det vokser sikkert opp og blir folk av ungan vårres om vi gjør slik eller sånn, men jeg ønsker ikke skambelegge dette. Ett vanskelig og følsomt tema. Jeg jobber foresten i barnehage. Og vi har flere barn som onanerer før de sovner på kvilinga, barn på 2 og 3 år. Vi har i flere år diskutert dette, internt, med andre bhg, og på foreldremøter. De fleste er komfertable med at man ikke sier så mye om det, men hennviser til at man kan gjøre det hjemme, når man er alene osv. Det er faktisk kjempevanlig at jenter opdager at det gir ett vist velbehag når noe gnis/presses mot underlivet....
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #40 Skrevet 28. mars 2010 Bare en kommentar her: Vi må huske på at barn eier sin egen kropp! De har rett til å kose med seg selv like mye som de rett til å suge på fingeren. Det har ingenting med det vi voksne forbinder med sex å gjøre. Når jeg som voksen koser med meg selv, er det ikke fordi jeg mangler en mann. Vi voksne skal og må respektere barnas behov for å finne ut av, bli kjent med, glede seg over og kose seg med egen kropp så lenge det ikke kan skade dem. Vi må bare fortelle dem på en så fin og forsiktig måte som mulig at akkurat det som har med underlivet å gjøre, er noe vi utforsker når vi er alene. Sånn er det nå engang med oss mennesker,
Gjest eelis+kian Skrevet 28. mars 2010 #41 Skrevet 28. mars 2010 http://www.nrk.no/programmer/tv/kos_og_kaos/1.1615460 Her står det klart og tydelig: "Barn er seksuelle vesener som liker å utforske både egen og andres kropp." http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article478500.ece Anbefaler deg å lese det som står i linkene, du som er uenig. Nyttig kunnskap, dette. Å fortelle barnet at onani er "fy" og deretter vaske hendene, gjør mer skade enn det gjør godt - du lærer barnet at seksualitet er skittent og skambelagt. Jeg håper du leser deg opp på temaet og åpner øynene litt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #42 Skrevet 28. mars 2010 18:35 ; jeg tenkte faktisk sånn selv. før jeg leste og pratet med mange, og det er sånn barn er. jeg fikk sjokk og måtte le. seriøst? men det er sånn. man skal ikke føre skam over barnet når det gjør dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå