Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #1 Skrevet 28. mars 2010 Min 4 åring har begynt å onanere sånn. Hun ligger på siden på soffaen og gnikker. Veeeeldig tydlig onanering. Blir snint dersom jeg snakker til ho. Sier at dette er en kosemåte osv. Jeg prøver å si at det er heilt ok, men at slik kosing gjør vi når vi er alene. At hun må gå i senga å kose der i steden. Av og til blir hun ordentlig sinna, og begynner gråte, slik som i sta, når hun la seg ned og begynte slik når barnetv begynte- For hva er rett å gjøre da, når hun begynner onanere på soffaen og samtidig vil se barnetv...... ???
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #2 Skrevet 28. mars 2010 Er det i orden at barna skal oppmuntres til å gå på rommet og onanere? Har ikke så store barn enda at vi har vært bort i noe lignende, men tror nok ikke at jeg kommer til å si: "skal du kose, så må du huske å gå og kose i sengen istede vennen". Blir for meg helt fjernt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #3 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er enig med deg i det du har sagt til henne. Viktig at hun ikke føler det er ulovlig og ekkelt, men at man ikke gjør dette foran andre.
Pengetreet Skrevet 28. mars 2010 #4 Skrevet 28. mars 2010 Jeg synes du gjør det helt riktig. Hun skal ha et naturlig forhold til sin egen seksualitet, men må samtidig lære at å kose med seg selv er privat og noe som man ikke gjør foran andre.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #5 Skrevet 28. mars 2010 Hva skal du si da, 18.35? "Sånn må du ikke gjøre"? Eller mener du at barna skal få onanere hvor de vil?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #6 Skrevet 28. mars 2010 Ja jeg kommer nok til å si at det må de ikke gjøre. Merkelig at foreldre oppfordrer barna til å utforske sin egen seksualitet i en alder av 4 år. De er bare barn, ikke voksne.
Gjest Ambivalent Skrevet 28. mars 2010 #7 Skrevet 28. mars 2010 Man gjør onani til noe skambelagt om man ber barna ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #8 Skrevet 28. mars 2010 Barns seksualitet er ikke det samme som den seksualiteten de har senere i livet. Hvorfor tror du små barn gjør det om det ikke er naturlig for dem? De gjør det fordi det kjennes godt, ikke fordi de har et forhold til voksen seksualitet.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #9 Skrevet 28. mars 2010 Jeg er helt enig med deg! Jeg ville fortsatt å si det du gjør og overse det sinne. Si at sånn er det bare.og ikke diskutere det Dette er helt normalt
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #10 Skrevet 28. mars 2010 Det kan godt hende. Men synes det er litt feil at jeg som mor skal oppfordre mine barn som går i barnehagen om å gå på rommet sitt for å onanere og utforske sin egen seksualitet. Det er ikke rett i mine øyne, og det er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Alle lærer seg med tiden på egenhånd hvordan og hvorfor de onanerer, og de kommer nok til å gjøre det som alle andre. Har aldri hørt om noen som har hatt et skammelig forhold til seksualitet fordi de ikke ble fortalt om og fikk fritt spillerom hjemme i en alder av 4 år.
EleResa Skrevet 28. mars 2010 #11 Skrevet 28. mars 2010 Vi har det slik her hos oss også så jeg er helt enig med HI. Når 3-åringen stikker handa nedi trusa for bevisst kosing, sier vi at hun må kose seg ferdig inne på rommet sitt og ber henne gå dit, at det er noe hun skal ha for seg selv. Det ville aldri falt meg inn at hun ikke skulle få lov til å utforske seg selv..
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #13 Skrevet 28. mars 2010 Dersom du mener det, annie 18.44, vil jeg anbefale deg å lese litt om barn og seksuelitet. Du kan komme til å påføre barna dine skamfølelse overfor egen seksualitet, og det er faktisk alvorlig. Det er lenge, lenge siden man gikk bort i fra ideen om at seksualitet er noe som tilhører voksne. Vi er seksuelle vesener, seksuelle følelser er medfødt. Selvsagt ville ikke barn utforsket disse følelsene dersom de ikke hadde dem.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #14 Skrevet 28. mars 2010 18.51, dette vet du tydeligvis ikke nok om. Med den holdningen der kan du komme til å ødelegge mer for barna dine enn du kanskje er klar over. Ikke la det gå prestasjon eller stolthet i dette, men les litt om emnet. Du vil sikkert også barna dine det beste, ikke gjør dem vondt pga uvitenhet Det at du aldri har hørt om noe, betyr ikke at det ikke skjer!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #17 Skrevet 28. mars 2010 Det tviler jeg veldig sterkt på, men her inne så er det jo mennesker som er overbevist om at barnet kan få psykiske skader av å være sammen med sin far en helg. Har ikke barn i den alderen, og har ikke lest om den situasjon siden det ikke er noe jeg har spesilet behov for å sette meg inn i. Men mine barn, og for meg så blir det helt feil å oppfordre barn til å utforske sin egen seksualitet. De er barn, små barn. Hadde barn fått følge alle sine lyster så hadde dette vært en litt annen verden. Det er den voksne som selv skal sette grenser for så små barn, siden de ikke skjønner sel vå sette grenser.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #18 Skrevet 28. mars 2010 du annie, som vil at man skal si fy og nei til at små abrn onanerer! Har du NOE som helst peiling på hva du snakker om? Har du lest NOE om barns seksualitet, psyke og traumer? Eller har du ett personlig syn på sex som er overskygget av at dette er noe ekkelt? Seksuell tilfredstillelse av seg selv, er noe alle gjør, tilogmed babyer kan stimulerer seg selv hvis de får tilgang. Dette er noe som SKAL være akseptert. men man må ha rammer på hvor dette er tillatt, fordi barnet skal vite at dette er noe man gjør for seg selv, ikke for noen andre. HI: jeg synes du gjør rett, overse trassen/hylingen, og si bestemt og rolig, at det er dumt at hun blir sint, men at hun må følge regelen fordi det er slik for alle.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #19 Skrevet 28. mars 2010 til deg som sier at dette ikke er aktuelt for deg fordi du ikke har barn i den alderen vil jeg bare si at selv små barn kan onanere. Vet om babyer på 9-10 mnd som onanerer jeg, det er ikke så unormalt. Det er ikke snakk om å oppmuntre dem til det eller lære små barn å onanere, da har du misforstått. Det handler om at en god del barn oppdager dette helt av seg selv i ung alder.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #20 Skrevet 28. mars 2010 Det er intet mindre enn skremmende å se den tankegangen anonym 19.03 legger frem i flere innlegg her. Det er flere tiår siden man innså skadevirkningene av å gi barn skamfølelser rundt sin egen seksualitet. Det er bevist at det er skadelig, og flere her har fortalt deg det. Du burde prøve å se en smule lenger enn din egen synsing, og innse at du er alvorlig på villspor her.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #21 Skrevet 28. mars 2010 Jeg har også en 4-åring som onanerer.Hun har gjort det i et par år, så nå er hun inneforstått med at det er noe man gjør på rommet. Men det var ikke så enkelt når hun var to. Hun kunne begynne hvor som helst, på besøk på bussen, på stranden osv. Det var veldig vanskelig å vite hvordan en skulle håndtere det. Jeg syns du gjør helt rett jeg. Det er viktig å understreke at det er helt greit, men man gjør det på rommet.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #22 Skrevet 28. mars 2010 Jeg syns du er flink, jeg, HI. Dette er jo ikke et enkelt tema. Men selvfølgelig skal barn få utforske seksualiteten sin og kose seg med kroppen sin, men det er, som du forteller henne, en privat ting som hun må gjøre når hun er alene. Det er ikke til å unngå at barna av og til blir lei seg når de må lære hva som er rett og galt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #23 Skrevet 28. mars 2010 Selv om barnet oppdager det av seg selv, så er det jo oppfordring hvis foreldre ber barna sine om å gå på rommet sitt for å fortsette å onanere, når de oppdager at barna onanerer på upassende steder i hjemmet.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #24 Skrevet 28. mars 2010 Hvis mennesker baserer sin kunnskap på hva anonyme mennesker som man ikke kjenner engang sier, så hadde dette vært en uvitende verden. Du må da være ganske så på villspor selv hvis du tror at noen her vil forandre oppfatning ut fra hva du selv sier og mener. Jeg lar min egen fornuft fare for denne. Har ikke lest meg på temaet, for det har ikke vært aktuelt for oss. Jeg kommer ikke til å nekte barnet mitt å onanere, men jeg kommer heller ikke til å oppfordre det.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2010 #25 Skrevet 28. mars 2010 Veldig viktig at kroppen ikke blir skambelagt. Kan føre til store seksualproblemer i voksen alder. Når det er sagt; at en 4-åring onanerer har INGENTING med sex og gjøre. De har bare ganske enkelt funnet noe som kjennes godt, og der stopper tanken deres. Så HI, du gjør helt riktig. Holdt på det at dette er noe vi gjør på privaten. Kanskje du kan snakke med henne en gang hun IKKE gjør det: "du vet når du bruker å kose deg... jeg vet det er veldig godt, men det er slikt vi gjør når vi har ro og fred for oss selv" el.l. Si også at dersom hun glemmer seg så er det helt greit, men at du da kommer til å stoppe henne. Det er godt mulig hun vil skjønne det. Så når det skjer igjen, så minner du henne på det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå