Mamma+2 Skrevet 24. mars 2010 #1 Skrevet 24. mars 2010 Dette med penger er en evig runddans føler jeg...vi har felles økononi- prøver å sette av 1000-1500 i mnd til oss hver, så vi skal ha noe lommepenger...men føler det som regel går med i "sluket"...hvordan gjør dere andre det??
Gulljente+gullgutt Skrevet 24. mars 2010 #2 Skrevet 24. mars 2010 Vi har hver vår brukskonto som lønna kommer inn på. Derfra går det fast trekk til felleskonto som vi har visa kort på begge to. Da har vi til lån,faste utgifter og lagt på litt til gaver etc. Det som er igjen på lønnskontoen er våre egne penger. Dersom vi har større utgifter noen mnd setter vi begge inn litt ekstra på felleskontoen. Det vil si at han sitter igjen med mye mer enn meg da han tjener bedre. Men det går helt fint, for vi er begge fornøyd med dette. Jeg har spart mye mens jeg jobbet, og har fått en god buffer på høyrente. Nå er jeg i ulønnet permisjon, og pengene hans får ben å gå på. Vi klarer oss godt, men skal bli godt å få penger på konto igjen som bare er MINE :-)
mer enn bare mor Skrevet 24. mars 2010 #3 Skrevet 24. mars 2010 har en egen konto hvor vi setter inn et visst beløp hver mnd. Denne kontoen skal brukes til alt som er felles: altså mat, strøm, komm.avgifter, barn, osv. Det resterende som er igjen fra lønningen vår er "egne" penger.
flypapir Skrevet 24. mars 2010 #4 Skrevet 24. mars 2010 Vi bruker til det er tomt, så går vi løs på sparekontoen... Har ingen fast grense på hva som er mitt og ditt. Mener mannen han har behov for en bukse/øks/motorsykkel så tror jeg han på det og da må han få kjøpe seg det. Men når det er sagt så er det ingen av oss som bruker mye penger unødig, så vi har ikke noe problem på dette punktet...
Nagilimia Skrevet 24. mars 2010 #5 Skrevet 24. mars 2010 I vårt budsjett har vi kun satt av 500 kr hver til lommepenger. Disse kan da gå til kino, kafebesøk, hobbyer o.l. Ser at andre rundt oss bruker mye mer penger på dette enn oss. I tilegg setter vi av 1000 kr i mnd til gaver, 1600 til bsu.
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #6 Skrevet 24. mars 2010 Når vi har betalt lån,regninger,mat,,ting til barna,satt av penger til sparing i fond og på bufferkontoen så deler vi det som da er igjen før neste lønning kommer.Og det er lommepengene vi får,av og til mye,andre ganger mindre:)
tomat15 Skrevet 24. mars 2010 #7 Skrevet 24. mars 2010 Vi får også lønninger inn på hver vår personlige konto. Vi setter over et fast beløp hver på regningskonto, på matkonto og på sparekonto. Det vi har igjen på vår egen konto kan vi bruke som vi vil. Mannen skal for eksempel kjøpe snus for de pengen han har igjen. Jeg må bruke egne penger på sminke og lunsj for eksempel. Matkontoen er til mat, husholdningsartikler, gaver og ting til barna. Vi tjener omtrent det samme, så det føles rettferdig. Blir matkontoen tom, bruker vi selvfølgelig av "våre egne" penger på felles ting. Føler vi har en grei ordning som fungerer for oss. Vi har et kort hver til matkontoen.
Fire småtroll Skrevet 24. mars 2010 #8 Skrevet 24. mars 2010 Vi får også pengene inn på hver vår lønnskonto, derfra har vi fast trekk til felleskonto som alle fellesregninger og lån går fra. Mannen setter inn mer enn meg siden han tjener mer, og vi setter inn litt mer enn strengt tatt nødvendig så vi har til en hver tid en buffer på minst 10-15.000,- på denne kontoen. Det som er igjen på lønningskontoen vår har ikke den andre innsyn i egentlig. Vi deler på utgiftene til barna, fyller bensin på hver vår bil og resten bestemmer vi over selv. Om vi sløser de bort, kjøper klær, går til frisøren eller sparer legger ikke den andre seg oppi.
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #9 Skrevet 24. mars 2010 Vi har felles lønnskonto som vi betaler alle regninger fra, som også er brukskonto. Så har vi en felleskonto hvor vi setter av penger til renovering av hus. Har også en sparekonto som vi bruker som bufferkonto, tar ut der en sjelden gang hvis det er krise. Alle kontoene er felles, så vi har ikke noe eget i lommepenger. Er dette som fungerer best for oss. Jeg tjener forøvrig mer enn han, men han har tjent mer enn meg før. Og vi er fornuftige i pengebruken begge to.
Hopptetussa90 Skrevet 24. mars 2010 #10 Skrevet 24. mars 2010 Pr. dags dato har vi bare en inntekt, og det er mannen min sin. Jeg styrer økonomien og mannen min får lommepenger når han ber om det.
Marbella Skrevet 24. mars 2010 #11 Skrevet 24. mars 2010 Lommepenger?????? Det hadde ikke funka hjemme hos oss....hva jeg bruker mine penger på etter at jeg har betalt det jeg skal betale...det må da være revnende likegyldig for samboern min..... Skulle jeg hatt 500-1000 kr i lommepenger- vet ikke helt va slags fritidsysler jeg skulle holdt på med da......
GuttemammaX3 Skrevet 24. mars 2010 #12 Skrevet 24. mars 2010 Vi har kun tre felles kontoer. En som lønningene kommer inn på, og regningene trekkes fra, en brukskonto som begge har visakort til, og en sparekonto. Vi lar penger nok til å dekke huslån, regninger m.m. stå igjen på lønns-/regningskontoen, flytter over et beløp som skal dekke mat / bensin / kafe / klær m.m. til visa-kontoen, og setter det som er igjen over på sparekonto. Trengs det mer på en av kontoene er det fort gjort å flytte på. Vi har ikke en fast sum med lommepenger, men trenger vi noe så kjøper vi det, begge har en fornuftig omgang med penger, så det fungerer veldig fint:) Eneste problemet med at alt er felles er at det er lett å legge merke til overraskelser som gaver/overraskelsestur m.m på konto.... Det løser jeg med å betale sånt med mastercard, og betaler regningen på kredittkortet når den kommer, og etter at overraskelsen er overstått:)
Hopptetussa90 Skrevet 24. mars 2010 #13 Skrevet 24. mars 2010 Ooops:) : Off-topic: Er det bare noe du har funnet på å kalle deg, eller er vet virkelig "ooops", liksom? Om du skjønner hva jeg mener
GuttemammaX3 Skrevet 24. mars 2010 #14 Skrevet 24. mars 2010 Nicket oppstod sammen med en overraskelses-baby, om det var det du mente?
Rååååsa på ball Skrevet 24. mars 2010 #15 Skrevet 24. mars 2010 Vi har ikke noen spesiell ordning egentlig.. Jeg betaler alt av regninger (eller setter penger til de som kommer på regningskontoen) den dagen lønningen kommer på konto. Så sørger jeg for at vi har en sum til å kjøpe mat for, og resten går til moro for oss alle, klær, ting vi har lyst på osv. Vi bruker det kortet det står penger på, og om en av oss har tømt brukskontoen sin og begge skal ut å trenger penger så overfører vi bare mellom kontoene
Gurine Skrevet 24. mars 2010 #16 Skrevet 24. mars 2010 Nei.. sjelden det er noe til overs når måneden er gått, regninger betalt og innkjøp av mat.. Men vi bruker jo litt på klær og slikt, hvis det er nødvendig.
Mia_73 Skrevet 24. mars 2010 #17 Skrevet 24. mars 2010 Vi krangler ikke om penger fordi vi har såpass mye at det er nok til alle utgifter pluss litt til. Jeg pleier å rådføre meg med mannen når jeg kjøper ting som koster mer enn en tusenlapp, men vi er begge ganske flink med penger.
erteposen + 4 Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 Vi har hatt mange ulike ordninger, og ender alltid med at vi setter inn en fast sum hver til en regningskonto, en sum hver til sparing og resten bruker vi. Han handler mat, og jeg handler til barna. Vi kjøper det vi trenger til oss selv, men ser kontoen an før vi gjør større kjøp. Vi bor midt i byen og begge er ganske ofte ute, men vi er billige i drift og ingen har hobbyer som er dyre. Det går liksom opp i opp.
Hopptetussa90 Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Hehe, ja det var det jeg mente. Morsomt da
Gjest Skrevet 24. mars 2010 #20 Skrevet 24. mars 2010 Næ, vi får begge våre lønninger inn på egen konto. Så betaler vi ca likt med regninger, begge handler mat, bensin o.l. etter behov og etter hvem som har mest på konto der og da. Også tar vi noen oppdateringer nå og da på hvor mye hver enkelt har stående. Småting (under 1000-lappen) har vi stort sett råd til at vi kan ta på impuls om vi finner noe vi liker nå og da. Dyrere ting er det greit å avklare med den andre før vi trekker kort. Da ender det opp med at noen ganger handler jeg mest, andre ganger mannen, og noen ganger må vi skru igjen krana en mnds tid, så da blir det bare ting vi må ha ;-) Har ikke lommepenger, men har stort sett fordelt utgiftene slik at begge har såpass på sin konto etter regninger at vi kan bruke litt på oss selv. Tjener forholdsvis likt så da er det jo greit. Og går den ene tom på brukskontoen så flytter bare den andre over litt.
Mille** Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 hehe.....lommepenger sluttet jeg vel å få når jeg var 18 år og flyttet hjemmefra. ;o) Vi har felles konto, alt av penger kommer inn på den og vi bruker av den sånn som vi lyster. )
Berta_78 Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Har ikke felles økonomi, og det er helt vidunderlig. Ikke noe "kan jeg kjøpe ditt og datt" eller lommepenger. Vi betaler hver våre regninger, han mer enn meg fordi han tjener mer. Han betaler stort sett for ferier, restaurantbesøk o.l av samme grunn. Vi er ikke vriene hvis den ene spør om den andre kan betale det ene eller det andre, og har ikke kranglet om penger en eneste gang de fem årene vi har vært sammen. Hadde felles økonomi med tidligere samboer, det var et evig mas.
LilleTrilleMille Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 Vi har helt felles økonomi, alt går inn og ut fra felles kontoer. Egne lommepenger bruker vi det vi har behov for, når jeg vil til frisøren så går jeg til frisøren og når han trenger nye klær så kjøper han det. Ingen av oss er personer som bruker noe særlig penger på oss selv utenom det mest nødvendige så det har aldri vært noe problem. Hvis vi skal kjøpe noe av en betydelig sum (over ca. 500-1000 kroner) som ikke går til nødvendige ting så diskuterer vi det på forhånd (f.eks nye høytalere, pc eller ting til huset).
frk Nilsen Skrevet 24. mars 2010 #24 Skrevet 24. mars 2010 Har akkurat samme løsning som mamman til gulljenta ) Fungerer utmerket!
septbaby09 Skrevet 24. mars 2010 #25 Skrevet 24. mars 2010 Litt sånn de pengene vi har er våre liksom. Får lønn forskjellige steder i mnd, å om han bet alle store regninger kan han godt komme til meg å be om penger til en bukse liksom, og omvendt Føler egentlig det er greit. Syntes det er urettferdig om vi skulle betalt likse stor andel av utgiftene når han tjener flere 1000 mer enn meg i mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå