Gå til innhold

Utstyrshysteri og pengemas!!

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Unnskyld meg, men 8000,- for en barneseng?!?! Okei, jeg er totalt fersk på dette, men kjære vene, er det slike priser foreldre rundt om i Norge må forholde seg til, så skjønner jeg at "det er dyrt å ha barn". Jeg blir helt fortvilet når jeg tenker på hvor mye penger vi må ut med de nærmeste månedene, for dette er penger vi ikke har. Og når vi i tillegg må flytte og kjøpe møbler (bor ferdigmøblert), og kanskje bytte bil, så skjønner jeg ikke hvordan vi skal klare dette. Og så tenker jeg samtidig "hva i all verden gjorde de for 150 år siden?" De oppfostret 8-10 unger på 50 kvadrat med èn inntekt og kommodeskuffer til senger. Og disse barna vokste opp til å bli våre forfedre, så det kan da ikke ha vært så ille. Men i dag bruker vi barna som statussymboler, ærlig talt! Vi skal ha de flotteste vognene og dyreste stellebag'ene og til og med smekkene er blitt en prestisjesak. HJELP!

Og ja, hadde jeg hatt så mye penger at de tøt ut av ørene på meg og jeg ikke visste hva jeg skulle gjort med dem, så hadde jeg også latt meg rive med, kjøpt alt det "beste" barnet kunne få. Men har det virkelig noe å si for barnet? Er det for vår skyld, eller barnets?

Jeg kommer ikke til å spare på kvaliteten for å si det slik, men jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av å høre enkelte mødre snakke om "de beste merkene" som om navnet i seg selv er et kriterie for at barnet ditt skal overleve. Hadde enkelte fått regjert, ville alle gravide og småbarnsforeldre måttet flytte ut i skogen, så langt bort fra forurensning som mulig, aldri drukket eller spist noe annet enn hyperøkologisk-ikke-allergifremkallende-og-aldeles-ikke-usunn-mat-og-drikke, sovet 10 timer i døgnet, aldri vært stresset eller trist, gått på obligatorisk spa-behandling en gang for dag, og levd i lykkelig uvitenhet om resten av verden. For ikke å snakke om hva barna hadde måttet utstå av pedagogiske "velmenende" opplevelser.

Jeg blir helt svett jeg! Jeg er aldeles ikke av dem som kommer til å handle alt på Fretex og la barnet mitt springe rundt i den samme kjeledressen jeg selv brukte i barnehagen. Men jeg har heller ikke råd til å bruke alle disse pengene det visstnok er meningen vi skal gjøre av med. Babyutstyrsbransjen skor seg godt på oss som bare vil "det beste for barnet". Det er helt rått! FY SKAM for en mentalitet!!!! Og jeg føler at det er blitt nærmest umulig å være gravid, det er jo farlige stoffer i absolutt alt, og nå kan jeg nærmest ikke puste engang uten at barnet tar skade av det, tenk på alle bilene som kjører rundt i nærheten!

Nei nå må jeg bare legge meg ned naken her i lyngen, holde pusten og forsøke ikke å tenke, det må jo være det absolutt beste for barnet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hør hør :-)

er enig her i noe av det, er dyrt å kjøpe inn til barna våre, innrømmer jeg kjøpte dyr seng til jenta mi jeg og.. (stokke sleepi) jeg er nå gravid med nr. to og har jo egentlig alt vi trenger, likevel føler jeg at vi mangler alt når vi er å kikker på babyshop, barnas hus osv.. håpløst som de butikkene snor seg rundt oss.også skal de ha oss til å kjøpe så masse rare dilldall som vi aldri har bruk for egentlig.

blir helt sjokkert når jeg hører og leser om design mammaene som BARE skal ha design klær til babyen, som de trenger det! de nevner god kvalitet, noe så dumt, en baby klarer jo aldri å slite klærne ut, de ligger jo bare der. herregud altså..en joggedress til 1600 kr! what..

jaja du skal se at mine ikke design babyer får et så godt liv atte :-)

Skrevet

Husker da vi var førstegangs, jeg var helt sjokkert! Jeg vegret meg skikkelig for å kjøpe ting til babyen for jeg følte det var så fælt. Det fæle er at man blir revet med og "vant til det" etterhvert, noe som er kjempedumt :( Vi har forresten funnet en del utstyr på finn.no, som ser kjempebra ut fordi det bare har vært brukt i noen mnd.

Når det gjelder seng, tror jeg vi fant en til under tusenlappen på ikea, som man kan heve og senke etter alder, og ta av ene sprinkelsiden når barnet blir større. Kjempefornøyd med den!

Tror det var Anne Lindmo som skrev i sin bok at alt en baby trenger er et teppe. Det er jo egentlig sant, det finnes ikke mye en baby virkelig må ha.

Skrevet

helt enig!!!! det er en jungel der ute og vi blir lurt til å tror vi trenger mer enn det vi gjør. vi vet vel egentlig at vi ikke trenger både det ene og det andre men som førstegangs så er det fryktelig vanskelig å avgjøre dette og da blir man veldig ofte manipulert til å tro at mye er et must...

kvalitet er et godt utgangspunkt men det er ikke så sagt at det eneste stedet man finner kvalitet er i prisen. det er ok å være prisbevist og praktisk anlagt selv om man har romslig økonomi. (de fleste er jo det men man har jo dem som ikke er det også)

senga til storebror var dyr nok. men den skal brukes en god stund enda. den ene siden skal fjernes og sengehest skal monteres. lillesøster som kommer om noen uker må klare seg med en sprinkelseng fra ikea til den dette sum av 395kr. alt annet utstyr har vi og skal gjenbrukes.

jeg blir helt svett jeg når jeg hører om foreldre som kjøper helt nytt selv om de allerede har etter tidligere barn. når de sier at det eneste som funker er det dyreste man kan oppdrive (uten å ha prøvd annet) når de forer barna sine på mat ment til allegikere og når de kjøper joggesko til en på 5mnd til 1000kr...... når de kjøper ny vogn en gang i halvåret bare fordi de er lei av den gamle. ellernår de må ha en vogn for enhver anledning. i forskjellige farger........ jeg ønsker meg ny vogn fordi det har blitt en rift på innsida av kalesja men jeg stryker på et fint strykemerke jeg så er vogna god som ny;)

men nå blir det jo feil å si at det er VI som har rett i alt. andre har ulike oppfatninger om hva som trengs spes mtp livsstil, økonomi o.l. men det er lov å undres litt over hvorfor noen setter merker og design høyere enn det man egentlig har behov for.

Skrevet

Seng til 8000? Det må da isåfall være en multifunksjonsseng som kan brukes hele livet? Den dyreste sengen jeg har sett på kostet såvist 5000,-... det er en seng (junosengen) jeg uten tvil hadde kjøpt om den hadde vært billigere, både pga funksjon og design.. Man har jo da 2 senger i ett.

Tror nå heller ikke det er vanlig å bruke såpass på en seng! Vi har vel også blitt nokså materialistiske i dette landet, så vi har råd til å kjøpe det vi syns er fint uten at det er absolutt nødvendig.

Hos oss er det mye som er arvet, som ellers koster endel. Syns vi er heldige sånn sett. Blir fort nok dyrt med klær og utstyr når de små blir større og mer utsatt for merkepress etc. Håper jo mine egne barn lærer å se verdien av ting og å sette pris på det.

Skrevet

har fått en del og kjøpt en del pent brukt vi:-) Så vi har vært heldig sånn sett:-)

Skrevet

FINN.NO sier jeg bare

Der er det ofte sprinkelsenger, klær og div annet utstyr som gis bort GRATIS!

Vi har kjøpt fine, nesten alt av klær (ja, de eneste nye klærne jenta mi har fått er det hun har fått i gave, ellers så er alt fra finn.no), vogn og div.

Når jeg nå er ferdig med dette svangerskapet regner jeg med å gi bort/ selge alt på finn igjen, til en veldig billig penge.

Det eneste barna mine aldri skal få brukt er sko, men resten av hva barn trenger finner du på finn. Deilig å heller kunne bruke penger på utflukter og ting som skaper minner i stedetfor hotte, trendy plagg....

Skrevet

Her er det bare kjøpt inn etter lommeboka og det fungere helt greit, har seng til mini som kostet meg 100 kr og som er brukt av seks stk. likke fin som ny.

Skrevet

De selger jo babykurver til 5000-6000kr, og de babysengene jeg har sett til 8000kr er ikke slike hele livet senger:)

Skrevet

singlar sprinkelsen på ikea ca 350kr

badestamp med antiskli på ikea under 100kr

jysk stellematte 100kr (legg den oppå vaskemaskina)

vogn: kjøp en brukt god dyp vogn som en kan bygge om til sportsvogn, kan også brukes til seng de første mnd

bilsete kjøp beste merke og nytt

klær, kjøp i 56 det du absolutt trenger, resten får du igaver og 56 holder 2-3 mnd:)

gå en tur på apoteket og ikke spar på pengene:) siluen salve,termometer og stikkpillere,ammeinnlegg,bleier osv

spar kjøp har kluter

på denne måten får dere en billig og trygg start...

er veldig enig med deg:) folk er hysteriske og utstyrslistene er overdrevne....8000kr for en seng???? hallo, det er under den summen eg brukte på alt utstyr til første mann....

Skrevet

Handle etter lommeboka er min mening.

Hvorfor ikke bare kjøpe det man har lust på?

Det man eier viser faktisk hvem du er, enten man liker det eller ikke. Noen liker å viser frem dyre ting mens andre vil vise fram "måtehold" eller sparsomlighet, og andre igjen bryr seg rett og slett ikke.

Å kjøpe noe dyrt når lommeboka egentlig ikke tåler det blir bare for dumt ;) Droppe strømregninga for å kjøpe seng blir uansvarlig, men har man råd så burde det igrun være opptil hver enkelt om man vil bruke 100 kr eller 10 000 kr på en seng (eller anna utstyr for den del).

Noe som er rett for en person kan være helt feil for andre, vi er heldigvis ulike i denne verden :) Viktig å la folk få være ulike også.

Skrevet

<

>: Det er jeg jammen meg helt enig i!

Skrevet

Det er jo helt utrolig at vi klarte å vokse opp med seng og madrass som var arvet etter tre storesøsken, uten ergonomiske smokker og med tåteflasker med parabener og Bpa og gud vet hva....

Jeg fikk første barnet mitt da jeg var student, og måtte være veldig kritisk til hva jeg brukte penger på og ikke. Alt mulig dill hadde vi ikke råd til, og jeg kan ikke si at jeg har savnet det heller. Investeringene ble delt i to, mellom det som det var et poeng å bruke penger på for å få kvalitet, og det som en får like godt billig. Kjøpte bilsete og vogn av god kvalitet, seng og diverse på ikea, og klær på hm. Gjorde mange gode kjøp på finn.no. Og klarte oss greit på studielån. Så det går fint an å overleve økonomisk med baby, en må bare ikke la ammetåka gå inn i en shoppetåke!

Skrevet

Jeg har hatt barn i 10år nå (og my good så gammel jeg følte meg nå!) og sett utviklingen av barn og prestisje.

I starten var vi veldig opptatt av barn. Det å få barn var stort nok i seg selv. Så ble vi veldig opptatt av hva barna kledde på seg og hva de fikk.

Kan huske F&B feks. De har gått fra å nevnte hvilke kjendiser som venter, har fått barn; til hva denne kjendisen har handlet inn av utstyr og hva barna gjør/kler seg i.

Se bare på kongefamilien...... Før var det veldig preget av hva barna gjorde på og hva de kunne. I dag er det omtrent snakk om alle de nye kjolene eller "se de gode varme støvlettene hun har på seg" når de blir avbildet på vei ut fra julegudstjenesten.

Når sidene her kom til for 10år siden var det knapt snakk om utstyr og klær; det gjekk mer på gulping, kolikk og leggerutiner. Vi har det nå også; men for det meste er det preget av debatter om Reimadresser og hvilke nettsider som har de mest spennende tingene til barn. Den ene dyrere enn den andre.

Det har også poppet opp den ene spesialbutikken etter den andre, rettet kun til småbarn. Med klær som er så dyre at jeg kunne handlet en liten garderobe fra en kjedebutikk mot en body der.

Jeg har veldig lett for å la meg rive med! Kjøper naboen seg ny bil, eller nytt pynt i vinduet får jeg også lyst på.

Men når det gjelder barna mine klarer jeg, takk og lov, å begrense meg!

Tror kanskje vi bør stoppe litt opp og tenke over hva dette faktisk gjør med barna?

En ting er jo nå som de er søte små og vi styrer fult ut hva de kler på seg, hva de gjør på og et langt stykke på vei hvordan de oppfører seg.

Men når bør vi sette en strek på det for at det ikke skal ødlegge dem?

Før de startet i 1.klasse, 5 eller 8? Før de blir konfirmanter og forventer at de kan hove inn med pengegaver de kan spre om seg - og som de antagelig ikke evner å se at vil bli brukt opp? Når de er 20år og skal flytte til et annet sted i landet for å gå på skole? Kanskje måtte klare seg selv godt på vei med egne penger?

Vi kan ikke sy puter under armene på dem, vi kan ikke betale på og for dem livet ut. Jeg ønsker det hvertfall ikke. Jeg ønsker meg, og vil jobbe for, å få selvstendige barn som ønsker å klare seg. Gaver og hjelp skal de få om de trenger det; men jeg ønsker ikke at abrna mine skal forvente det fra oss! Enn om det skjer noe med oss, som gjør at vi mister inntekten vår og trenger alt selv.....

Jeg tror veldig mange gjør seg en bjørnetjeneste, og lurer på hvor langt frem de ser. Barn tror jo at verden er akkurat slik de ser den.

At de ikke vet at et plagg koster mer enn et annet i dag, er ikke det samme som at de ikke lærer seg det på et blunk.

En har jo egentlig aldri "mye" penger her i livet.

Skrevet

Jeg synes vår materialistiske verden er trist,-med tanke på at mennesker i verden faktisk ikke ha penger til mat. En dag drukner vi i vårt eget forbruk:(Trist når det du eier, som en over her skriver,definerer hvem du er, og ikke hvem du som menneske faktisk ER. Men det er selvfølgelig, som andre skriver, opp til hver enkelt. Så hvem vil DU være? Og hva slags forbilde vil du være for barna dine?

Har selv 5 barn, som har det helt fint og mer enn trygt nok i vår trygge del av verden, med det meste av utstyret brukt. Den lykken som kan kjøpes for penger tror jeg er meget kortvarig, og stadig trenger mer..Det er jo det vi hele tiden blir bombardert med,-løp og kjøp, fordi du fortjener det hehe... Dagens lille moralpreken,-sorry...Ha en fiiin dag!!

Skrevet

www.billigebarnevogner.no

www.billigabarnvagnar.se

her har de alt billig, den svenske og norske siden samarbeider så finner du noe på svenske siden du liker og sier fra til de i norge så får de det over uten toll og moms. har kjøpt classic vogna og syns den er bedre og finere en emmaljunga... =)

og ikke minst er det billig her

Skrevet

Er enig i mye av det du sier! Jeg er frustrert over ei i familien som er nyetablert som kun handler alt det beste og dyreste til babyen (og til leiligheten for den saks skyld), og de har mye dårligere råd enn oss.. Jeg tipset henne om vogner på salg, seng fra ikea, stellekommode etc. Hun hørte ikke på noe av det jeg sa og kjøpte babycall med kamera, dyreste seng, dyreste vogn, dyreste babycall.. og så ville hun låne brystpumpen min da (noe hun fikk, og jeg har ikke hørt et ord om å få den tilbake).

Jeg er selv oppdratt til at dersom du kan spare inn på noe så gjør du det.. Jeg venter litt, handler på salg og sjekker om det finnes billigere alternativ som har kommet bra ut i test etc. For det dyreste er ikke nødvendigvis det beste, bare se på stellebordtesten, hvor ikeas 198,-kr-stellebord kommer ut som et av de bedre.. Nå venter jeg barn nr. 2 og har alt fra før, denne gangen tenkte jeg at nå skal jeg ikke bruke tid på å undersøke så mye, bare kjøpe det jeg har lyst på (må bl.a. ha søskenvogn og lekegrind) sånn som hun gjorde.. men jeg får det ikke til.. jeg sitter fortsatt og sjekker tester, finn og salgskatalogene.. Ble litt personlig dette, men poenget er iallefall at jeg ser så mange som bare handler det de har lyst på, og det er ikke ut i fra lommeboken heller! Er det varer som er bedre enn de andre, som jeg trenger, ja da kjøper jeg det.. Ok, har du lyst på en stokke seng til rundt 8000,- så kjøp det om du har råd, men må du da ha den beste, nyeste og peneste og dyreste vognen, bæreselen, uroen, babycallen etc. i tillegg! Selv ville jeg ikke spart inn på vogn der vet jeg at det er store forkjeller, men jeg tror faktisk ikke at et barn sover veldig mye bedre i en seng til 8000,- enn en til 400,- fra ikea? Og selv om jeg visste at jeg ville ha flere barn så var det mange ting jeg valgte å kjøpe nytt og dyrere fordi jeg visste at det (minst) skulle brukes av 2 barn..! ;) Men hvorfor jeg kjøpte reima dress i stedet for friends-dress til barnet mitt (som kom bedre ut i test), det er vel reklamens makt?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Takk for tips, høres jo bra ut!

Skrevet

Amen! Siden jeg venter tredjemann sitter jeg igjen med en del erfaringer som ville kommet til nytte når jeg fikk første. Vi hadde aldri brukt over 3000 kr på en stellekommode eller kjøpt bleiebøtte og de hersens dyre refillene f.eks. Jeg trodde oppriktig jeg trengte begge delene. Med nr.2 kjøpte vi søskenvogn i merket Carena, men nå får jeg stadig vekk høre at den ikke er den beste og jeg faller i en dårligere vognkategori enn mange andre som triller rundt i vognene sine til 10 000 kr. Jeg var kjempefornøyd med vogna inntil jeg fikk informasjon fra foreldre med bedre vogner. Når jeg skal trille denne vogna igjen om et par uker med nr.2 og nr.3 oppi vil jeg sikkert sitte igjen med følelsen at jeg kunne gitt barna mine noe bedre. Men jeg tror ikke de bryr seg det døyt om det.

Denne gangen har jeg faktisk nesten ikke kjøpt noe annet enn klær og andre tekstiler siden det blir gutt og jeg har bare jenter fra før. Det blir et nytt lammeskinn og ellers så blir det gjenbruk av det meste selv om det har kommet både nyere og sikkert bedre ting siden vi fikk forrige for 1 1/2 år siden. Jeg opplever at en del foreldre setter merkelapp på hvordan de vil fremstå gjennom barna sine ved å kjøpe f.eks. utelukkende dyre merker på barnas klær og utstyr. Men det jeg synes er verst er hvordan bransjen hele tiden peprer oss med ting vi bare MÅ ha og hvilke overdrevne priser det er på alt.

Skrevet

Ungene dine har det sikkert helt fint i den Carena vognen, Koseklumpen. Jeg er hakket "verre" enn deg - svigermor fant vogn på butikk med opphørssalg til 2.000 kr så da sa vi kjøp-kjøp. Var ikke før for et par uker siden jeg fant ut merke, antar den helt sikkert er fullstendig adekvat!

Jentungen vår får nesten ingen nye klær alt er brukt fra venner og slekt, mesteparten av møblene er ting vi ikke vil ha i stua etc så vi mixer det der inne. Nye møbler er kjøpt på ikea og litt fra babyshop da det feks var viktig for oss med badekar med propp pga utformingen av badet vårt.

Vi har kjøpt mye på salg, og ville nok kjøpt mye på finn.no om vi hadde hatt en bil til å hente ting med. Men uten bil blir man litt mer avhengig av å handle ting i relativt tilgjengelige butikker.

Ting vi ikke har spart på er type ting som madrass, dyner etc samt alle helserelaterte ting og tøybleier. Vi har også prioritert da å bruke litt av de pengene vi har "spart" på å handle på salg og ikea på å kjøpe enkelte dyre ting som vi liker som spesialdesignet mei-tai og en stilig unisex stellebag som passer både mor og fars stil like bra.

Jeg skjønner forresten ikke at noen blir "sure" på babybutikkene som vil "lure" på oss gravide og småbarnsforeldre ting. Det er tross alt jobben deres som butikk :D Man får heller undersøke litt og vise viljestyrke om det trengs! Jeg føler faktisk ikke at noen har mast på meg om utstyr i det hele tatt, hverken fra reklame eller folk jeg snakker med. For meg blir dette det samme som om noen jeg kjenner kjøper jeans til 3.000 kr og jeg handler mine på H&M.

Jeg tror ellers ikke at dyrt nødvendigvis betyr bedre, men at folk må få bruke 40.000-50.000kr på babyutstyr om de vil det og det er innenfor deres økonomiske rammer. (Men det er lov å fnise av folk som kjøper burberryklær til poden og å fnyse foraktelig av det faktum at det eksisterer parfyme for babyer!)

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig!

Jeg er dog litt opptatt av at jeg skal kunne stole på at utstyret holder mål, og da stoler jeg mer på de kjente merkene som man har hørt mye om. Men jeg kjøper det meste brukt, både for å spare pengeboka og miljøet. Bilstol er et unntak, der synes jeg ikke man skal spare, kun det beste er godt nok!

Jeg har sprinkelseng etter datteren min på 10 år, den er helt simpel og ubehandlet. Denne gangen vil jeg ha hvit, så dermed tar jeg fram malekosten.

Kjøpte voksipose brukt for 250 kr. Kjøpte svart tøyfarge og farget trekket på posen og skiftet snorene. Innerdyna hang jeg ute i -15 grader noen dager for så å støvsuge den godt. (Er sjokkert over hva de koster ny!)

Vant en budrunde på QXL i går; En pent brukt philips babycall til 25 kr!! :D

Hadde ikke stellebord til datteren min, men ønsker det denne gangen. Har kjøpt det billige på Ikea til 198 kr og synes det er godt nok i massevis.

Har en Simo-kombivogn etter datteren min. Den er 10 år gammel, men jeg synes den fortsatt er fin og bra. (Den er svart og grå med lufthjul). Må kjøpe nye dekk til 1000 kr, men heller det enn å kjøpe helt ny. Har kjøpt brukt Simo-stelleveske til den nå, kostet 180 kr, så god som ny.

Har ei venninne som har utstyrshysteri... Har ikke tall på hvor mange barnevogner hun har hatt til de to barna sine. Hun kjøper nytt med en gang det kommer noe som er mer moderne. Blir helt svett!

Skrevet

Jeg mener at det må være opp til hver enkelt hva de bruker pengene sine på. Dersom man ha råd til å kjøpe det dyreste av alt, kan man ikke bare gjøre det da? Det handler om moter og hva man er opptatt av.

Jeg syns det er kjempegøy med barneutstyr og barneklær. Jeg har hatt veeeldig mange vogner, og syns det er superstas å prøve ut forskjellige modeller. Jeg elsker å kjøpe barneklær, og kjøper mer enn jeg hadde trengt. Men sengen til snuppa er fra IKEA, og babysengen arvet vi. Jeg bruker masse penger på interiør, både til huset generelt, og til barnerommet. Jeg er interessert i disse tingene, men når jeg finner noe jeg liker så bryr jeg meg ikke om hvor jeg kjøper det. Og jeg vet at barna mine ikke bryr seg en døyt om hva de har på seg, eller hvilke leker de har på rommet sitt! Og om de sover i en vogn til 10.000 eller 2.000 er fullstendig likegyldig for dem. Jeg er opptatt av hvilke klær jeg kjøper til meg selv, og legger noen ganger en del penger i klær og sko. So what! Jeg er ikke en bedre mor pga dette, men er heller ikke en dårligere. Det handler om interesser.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hihi, kjenner til de der....har venninner som har hatt fem-seks vogner til de to barna sine...mulig det bare er meg som er uerfaren (for det er jeg jo) men jeg forstår ikke helt at det skal være nødvendig.

Tror jeg skal ta meg en tur på qxl og finn jeg...men jeg må vente litt, for jeg er jo ikke så langt på vei og jeg er litt redd for å handle inn masse nå, enn om noe skulle skje...overtroisk kanskje, jeg vet ikke...

Jeg har fått tilbud om å låne en voksipose av en god venninne, hun sa at det går an å kjøpe nytt trekk, men hvor gjør jeg det?

Skrevet

Tror debatten først og fremst er om markedskreftene som finnes i babyindustrien og påvirkningen de gir oss til å tro at vi trenger mer enn vi strengt talt må ha. Jeg tror alle er enige at folk må bruke pengene sine på akkurat det de vil og så mye de vil for den saks skyld. Men det er jo ikke noe hemmelighet at det selges masse unødvendig utstyr som man virkelig ikke trenger til en altfor høy pris. Tror alle er interessert i på en eller annen måte å gi barna sine det de trenger og det de synes er fint og passende, men industrien har for stor makt over oss noen ganger og det skapes hysteri over hva man trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...