Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #26 Skrevet 23. mars 2010 For å si det sånn.jeg har mange i omgangskretsen min som ikke knipser/klapser ungene sine.... De bruker det ikke når ungene slår seg vrange, når de ikke vil høre etter eller når de av en ellen annen grunn blir vanskelig og ha med å gjøre...Det gjør heller ikke jeg (NN 0842). Jeg har aldri tatt mine unger i å gjøre noe galt og knipsetde som straff for det..SELV om de har dratt av duken og alt oppå har gått i tusen knas,eller de har trykket på knapper og ødelagt stereon..Da er det skjenn og om ungen er så gammel at den skjønner betydning av straff,så blir det det..F.eksTVnekt den dagen. Er ungen under året,kanskje under2,så vil ikke TV-nekt ha mye for seg....Han vil ikke skjønne at grunnen til at vi ikke slårpå barne-TV er fordi han trakk ned duken på formiddagen. Da må man håpe at streng stemme og fy er nok. For å si det enkelt... Kniper jeg et-åringen i å holde på å dra av duken, og nei ikke gir reaksjon/viser tegn til å la være,kommeret klapp på hånden som drar fulgtav nei.. Og that's it. Ikke gjør det vondt, men det får refleksen til å reagere så de trekker hånda tilbake,- og når de trekker hånda tilbake følges det av..Ja, NÅ vardu flink.. Ros for at de stoppet handling...Selv om klappet "hjalp de"... Klaps på hånda,kinnet, munnen osv som straff har jeg ikke brukt, men sier at jeg klapser/knipser barna alikvel....Og nettopslik situasjon jeg beskrev med duken,VET jeg at folk knipserpå....OGSÅ mange av de som påstår de ALDRI knipser ungene sine....Jeg har tilog med sett det med egne øyne.....Så kom ikke her og tro at jeg er MER fysisk mot barna mine enn dere....Har de gjort noegalt, straffes de...Men jeg legger IKKE fysisk hånd på de da....Jeg VET at mange gjør og har gjort som meg...Men sier de er mot fysisk avstraffelse.. FOr det høres så for jævlig ut...JEG er også mot fysisk avstraffelse. Vil avslutte med og sie meg imponert over alle 2åringer der ute som tar nei for et nei....Og alle foreldre som sitter og ser på at ungene brenner seg på ovnen fremfor å prøve og unngå det. Og som har råd til at servicet blir med duken i fallet flere ang i løpetav det første leveår eller to.. Hva slags straff gir dere en på 8 mndr som drar av duken etter at man gjentatte gang har sagt nei? Og tatt han bortfra situasjonene? Jeg TRENGER ikke straffe min på8 mndr,for han VET at duken drar man ikke av. Og NEI holder etter at knipset en gang utløste refleksen som trakk hånden tilbake og han fikk ros..... På en måte er vi nok enige, slag som straff er feil....Men jeg ser vel ikke på knips som slag. Det er vel heller forekjll på at noen vil bruke "Brent barn skyr ilden", og jeg vil "ta det onde med roten"...Jeg er også for at barn skal lære seg og innrømme at de har tatt feil, at de skal si unnskyld og at de ikke skal lyve,-UANSETT:.Selv om det kan være forferdelig nedverdigende og be om unnskyldning,innrømme at man har gjort feil og fortelle sannheten når sannheten ikke er til fordel for en selvosv....Så er det nødvendig forå lære seg og ta ansvar.....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #27 Skrevet 23. mars 2010 Jeg påstår i høyeste grad at du er mer fysisk mot ditt barn enn jeg er mot mitt. Jeg bruker ikke fysisk avstraffelse, derfor knipser jeg ikke barnet mitt. Jeg synes du har sunket på et lavere nivå enn ungen når du bruker det som metode. Det er uintelligent.
Hufsla Skrevet 23. mars 2010 #28 Skrevet 23. mars 2010 Knipsing er en uting. Det er ikke sikkert det er så galt i seg selv, men har du først begynt med det, er en grense flyttet. Neste gang gjør du det hardere og hardere, så slår du kanskje hånda osv... Men såvidt jeg vet er knipsing og lett klapsing IKKE forbudt ved lov. Det er ikke lov å slå, men tror fremdeles det er lov med knipsing. Det er mulig jeg tar feil, isåfall er loven endret den senere tid....
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #29 Skrevet 23. mars 2010 Jeg er enig i at man ikke bør slå barn, og sansynlig vis heller ikke knipse dem, men jeg vil si du har feilet vesentlig mer som forelder om ungene ikke lærer hvor grensen går enn om man knipser dem på fingrene noen ganger.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #30 Skrevet 23. mars 2010 Jeg må først si at jeg kan forstå at det kan renne over for en hver person... men å forsvare knipsing eller klyping som fenomen kan jeg ikke forstå med den kunnskapen vi har i dag. Jeg har ei venninne som kløyp barnet sitt for at hun skulle forstå hvor vondt det var å klype andre barn. (Godt utdannet dame innen for helse) Jeg sa klart fra hva jeg mente og håper at lite aksept i samfunnet kanskje kan stoppe dette omfattende problemet.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #31 Skrevet 23. mars 2010 Jo, det er forbudt. Og straffbart. Loven ble endret i sommer.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #32 Skrevet 23. mars 2010 INGEN barn TRENGER å få dask på rompa. HI hadde nok vært et bra menneske uten det også!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #33 Skrevet 23. mars 2010 Hvis de gjør noe de ikke skal så tar man dem vekk derifra. Ja, det må gjøres flere ganger før de forstår, men jeg vil heller det enn at de skal være redd for at mammaen deres skal klapse dem.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #34 Skrevet 23. mars 2010 Forstår deg godt. Mamma har aldri slått meg, men eg såg at ho risa bror min då han var ca. fem år. Etter det hengte ho opp eit ris over døra på kjøkenet, og eg var vettskremt. Seinare har eg aldri hatt tillit til mamma, og har slite med det i heile mitt liv. Og nesten det verste av alt er at ho nektar for at ho har slått han. Eg meiner; korleis i alle dagar skal ein kunne ha tillit til eit menneske som slår, og som attpåtil lyg og fornektar det som skjedde?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #35 Skrevet 23. mars 2010 Jeg fikk ris på baken da jeg var liten og har slettes ikke tatt skade av det. Men det er jo som HI sier ikke alle som reagerer på samme måte, og vi kan ikke vite hvilken reaksjon ungene våre får. Er dere villig til å ta sjansen på å gi dem et traume for livet? Jeg kommer aldri til å knipse på mine unger.
Hufsla Skrevet 23. mars 2010 #36 Skrevet 23. mars 2010 ok, da var ikke jeg oppdatert. Men nå er jeg det:-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #37 Skrevet 24. mars 2010 Knippsing er faktisk ikke ulovlig. Jeg påstår ikke at det er noen god metode, men ulovlig er det ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #38 Skrevet 24. mars 2010 Jeg synes det faktisk er ganske merkelig å forsvare fysisk avstraffelse mot barn.. Å skremme disiplin i ungene slik at de er livredde for mor og far. Ja, kjempetopp. Dere får nok flotte barn når de blir voksne..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå