Gå til innhold

Ny boktråd - dine beste boktips?

Anbefalte innlegg

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har fått leselysten over meg igjen... Og trenger tips til gode bøker!

Liker litt forskjellig egentlig... Trenger tips til triste bøker (ja, har lest Idas dans!) om noen har det. Lurte på å lese engel i nylon, noen som har lest den?

Liker også thrillere/spenningsromaner. Er svak for verdens-undergang-bøker, konspirasjonsteorier og psykologiske thrillere. Kan godt være litt makabert og fælt, hehe=)

Er ikke helt i en periode der jeg er klar for altfor dype, deprimerende og abstrakte bøker, ei heller klassikere fra 1800-tallet, men om dere har noen fantastiske tips her kan dere nå slenge dem på allikevel.

På forhånd takk=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle tre bøkene til Frank McCourt,t på norsk tror jeg de heter "engel på syvende trinn", "Det er" og "lærer'n" eller noe i den dur. Fantastiske bøker. Selvbiografier alle tre.

Må tenke litt mer. Alle til Lee Child om Jack Reacher (krim) har gått ned på høykant hos kone og mann, samt alle til Patricia Cornwell om Kay Scarpetta:)

Skrevet

James Patterson sine om Alex Cross, Marian Keyes sine - skikkelige feelgoodbøker som omhandler alvorlige tema... Rachel's holiday er min favoritt....

Camilla Läckberg sine er også vanedannende og Liza Marklund, Jo Nesbø sine, men disse har du nok lest allerede.

signerer også Brooklyn sin anbefaling av patricia Cornwell

Skrevet

Jeg har lest mange fiiine bøker i det siste! Øya og Hjemkomsten av Victoria Hislop, Señor Peregrino og Drømmehjerte av Cecilia Samartin... nå driver jeg med Venstre hånd over høyre skulder. Den ser ut til å være bra den og!

Spenning har du jo Stieg Larsson-triologien hvis du ikke har lest den...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Takk for svar=)

det dere nevnte av krim har jeg for det meste lest, hehe, har hatt et krimår nå, siden jeg egentlig ikke har orket å lese annet siden minste ble født. er klar for litt dypere bøker nå, men ikke noe hamsun og co helt enda=)

Man blir fort avhengig av krim - er jo utrolig spennende, og gjerne ganske lettlest, men nå er jeg litt lei=P

Skrevet

Av "fra virkeligheten" bøker ala Idas dans kan jeg anbefale, På flukt, Aldri mer fri og Mias hemmelighet - virkelig spennende!

Men mamma kom ikke hjem og Hva skal vi med stjerner nå - begge fra flodbølgekatastrofen i 2004.

Sammen til verdens ende, Mamma tar ikke lenger telefonen, Veien til Karlsvogna om kreft.

Skrevet

Johan Thèorin, Nattfokk?? eller var det den som ikkje er kommt ut.. Bok nr 2 i allefall, og gjerne den første også...

Skrevet

Englenes spill og vindens skygge Carlos Ruis Zafron (?) er noe av det beste jeg har lest

Havets Katedral- Ildefonso Falcones

Stormenes tid, triliogi av Ken Follett vanvittig fine bøker

Sara's nøkkel- triiiiist

Gravkammer- Kate Mosse

Øya

Skrevet

Her er noen av mine yndlinger;

Rebecca Wells: Ya-Ya-jentenes hemmelige nedtegnelser

Rohinton Mistry: Balansekunst

Anne Marie McDonald: Understrømmer

Kate Morton: Den glemte hagen

Yann Martell: Historien om Pi

Marge Piercy: Fly hjem til ditt hus

Skrevet

La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson er i hvert fall trist (kanskje litt i overkant for min smak). Lettere litteratur; Anybody out there? av Marian Keyes (trist) og Cecilia Aherns Ps. I love you (også trist).

Ellers kan jeg skrive under på Havets katedral.

Hva med noen klassikere? Trygve Gulbranssen - triologi, med bl.a. Og bakom synger skogene - utrolig fengslende! Hamsuns Victoria og Markens grøde

Det skulle være noe for enhver smak...

Skrevet

Signerer PS: I love you... den er nydelig og fryktelig trist.

La meg synge deg stille sanger fikk jeg aldri taket på og ga opp etter 100 sider eller noe... men har hørt at den skal være så bra!

Shopaholic-bøkene er jo også ganske artige og lettleste... og mange av bøkene til Marian Keyes.

Ellers har jeg lest Brødrne Løvehjerte og Mio min mio nylig - åh, de er jo så fine, men kanskje ikke det du hadde tenkt deg? (",)

Skrevet

bokyven (husker ikke forfatter)

god bok fra en litt uventa synsvinkel

Skrevet

Liker godt krim og familie-sagaer.

Har du lest bøkene om Hulebjørnens klan? Husker ikke forfatteren, men var 4 tjukke bøker skrevet over tre tiår eller noe. Handler om Ayla som lever i steinalderen. Mye tematikk om Homo sapiens vs neandertalere, mye research fra forfatteren om hvordan menneskene levde på den tida. Noen år siden jeg pløyde gjennom bøkene

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Tusen takk igjen!

den "Dødslekene" så jo kjempebra ut, akkurat min type bok! Skal på biblioteket og se etter den i morgen=)

Skrevet

Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug, kåret til tidenes beste norske bok

Drageløperen og 1000 strålende soler av Kahled Hosseini, FANTASTISKE!!!

ARnoldur Indridason, Islands krimforfatter. Har ikke lest bøkene hans enda, men har hørt mye positivt om dem.

Slumdog millionaire. Boken er noe heeeeelt annet enn filmen, så det spiller ingen rolle om du har sett den. (filmen har ødelagt boken etter min mening!)

Shantaram. Helt utrolig bra bok!!!!!

Skrevet

Har du lest "De få utvalgte" av Peter Høeg? Den er både grusom og trist ogbør egentlig leses av alle som har noe med barn å gjøre.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Har ikke lest den, så spennende ut! Skriver den på listen=)

Her var mange tips da, så får sjekke ut hva som ser interessant ut! Godt å få energi til å lese igjen, leste veldig mye før (jeg fikk barn), og savner det egentlig veldig!

Skrevet

Det er du ikke alene m. Før brukte leste jeg et par bøker i uka. Nå er jeg heldig om jeg kommer gjennom en lettlest en i månden :-)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Hehe, sånn er det her også=) Var helt besatt før, kunne lest hele døgnet om jeg ikke hadde hatt andre forpliktelser=P

Skrevet

Anbefaler deg å lese Dennis Lehane - De gales øy. Leste den på en dag, spennende og overraskende!

Skrevet

Har du sett på bokelskere.no? Masse leseinspirasjon der.

Skrevet

Sofi Oksanen som fikk Nordisk Råds Litteraturpris nå, jeg har bare lest den forrige, Stalins kyr, men den var veldig bra.

Alt av Arto Paasilinna - utrolige morsomme bøker.

Skrevet

Begge bøkene til Kate Morton - superkos-lesing :)

Erlend Loe - Stille dager i Mixing Part. Jeg flira så jeg nesten datt ut av senga. Anbefales!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...