Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 Inspirert av "aktive barn på besøk"-tråden.. Mange mener at barn skal lære innen de er to år at man ikke skal ta på alt.. Noe som selvsagt strider imot barnet utforskertrang.. Mitt eget barn har alltid vært aktivt og utforsker det hn selv kan.. Istedet for å brøle og remje på ungen har jeg valgt å ta bort pyntetingene for en periode.. Mange mener man skal knipse de på fingrene for å lære de det. Mener du det er ok å knipse? Selvom det går under fysisk avstraffelse mot barn som er forbudt ved norsk lov..
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Om foreldre må ty til fysisk avstraffelse for å oppdra barna sine, så er det vel strengt noe som er galt? Litt morsomt når de samme foreldrene blir SÅ sjokkerte når deres små håpefulle knipser til andre barn ;-) Og så ville de aldri gjort dette med en 4-5-6 åring, bare med en baby og 1-2 åring... Det sier jo også litt.
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Det er virkelig IKKE greit å knipse på fingrene til et lite barn.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #9 Skrevet 22. mars 2010 Hvis du hadde vært på besøk hos et vennepar for eksempel, også oppdager du at venninna di har kjøpt seg en ny lysestake. Begeistret rører du bort i den og kommenterer at du synes den er fin. Venninna di reiser seg brått og bestemt og knipser deg på fingrene dine. Hadde du likt det? Hvorfor kan man ikke behandle barn slik man vil bli behandlet selv? Gjør du noe galt, så vil du kanskje vite om det, men har ikke måten noen forteller det til deg på noe å si synes du?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #12 Skrevet 22. mars 2010 Oh my.. Er jeg virkelig den eneste mammaen i hele Norge som faktisk knipser fingrene til barna mine?? Jeg knipser de når de er frekke i munnen/svarer meg frekt, og når jeg sier ikke røre,bare se for 3 gang på rad, og de ikke hører etter. Er dette virkelig så galt??
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #13 Skrevet 22. mars 2010 Nå er det ti innlegg over her som sier at du ikke skal knipse! Du lærer visst ikke å høre etter du! Skal du ha en omgang juling kanskje?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #14 Skrevet 22. mars 2010 Hadde du likt om noen knipsa deg kanskje? Det er en grunn til at dette faktisk er forbudt. Du begår lovbrudd.. Er du virkelig så underutviklet i kommunikasjonen at du må fysisk skade barna dine for å få frem et poeng?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #15 Skrevet 22. mars 2010 vel..mulig det, men jeg tror nok IKKE at jeg er den eneste moren som gjør dette! Eller jeg VET at jeg ikke er det. Mulig folk rett og slett ikke tør innrømme det. Kom å gi mer juling du:) Gleder meg:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #16 Skrevet 22. mars 2010 fy deg 18.10!! tenk så nedverdigende for barna dine å få knipset fingrene. du kan jo tenke deg selv hvordan du ville syns det var . går du rundt å knipser voksne på handa istedet for å prate med dem/gi beskjed til dem? jeg har en venninne som gjør akkurat som deg og alle som er rundt henne når hun holder på med dette bare sitter å måper. skjerp deg!!!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #17 Skrevet 22. mars 2010 Det er jo lov å håpe at du er den eneste, men jeg er redd det finnes flere som synes det er greit å bruke vold som oppdragermetode.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #18 Skrevet 22. mars 2010 Har ikke lyst til å gi deg juling jeg. Prøvde bare å rette den samme logikken mot deg som du tydligvis bruker mot dine barn. Men den sank visst ikke inn, så forsøket er herved erklært for mislykket!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #19 Skrevet 22. mars 2010 Om jeg ville likt at noen knipset meg? Vel jeg har blitt knipset av mine foreldre når jeg gjorde saker jeg ikke fikk lov til. Og jeg må si at hvis noen gir meg smekk/knips på fingrene i dag hvis jeg gjør noe galt, så er det helt greit, fordi jeg har da gjort noe galt, og fortjener straff. Slipper jeg ev fengsel hvis noen får knipse fingrene mine er jeg jo bare glad til. Så ja, jeg ville likt å om noen knipset meg istede for annen straff.Nei jeg er virkelig ikke så underutviklet i kommunikasjonsteknikken min at jeg fysisk må skade barna. Jeg deljer ikke løs på de, jeg slår ikke,verken med flat eller knyttet hånd, jeg skader de ikke. Barn har ikke vondt av å bli knipset på fingrene. De blir ikke skadet av det.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #20 Skrevet 22. mars 2010 Denne debatten igjen. Ja jeg knipset lillemor av og til. Sa ifra to ganger, 3'dje var et lite knips. Utrolig nok har jeg en normal unge. Dette skjedde i klåfingra tiden, en periode på ca 1 år. Og helt utrolig at jeg selv er normal. Fikk ris på rompa da jeg var liten og "slem".
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #21 Skrevet 22. mars 2010 Det ble forbudt ved lov i sommer å påføre barn noen form for smerte eller utryggehet som straff. Så dere som knipser bara deres bryter norsk lov, uansett hva dere måtte mene om det. Og ja,man kan straffes for det. Neppe med fengsel for å knipse, men man kan få bot eller samfunnstjeneste. Og tvungen kursing i barneoppdragelse. Faktisk.
<3baby i magen<3 Skrevet 22. mars 2010 #22 Skrevet 22. mars 2010 Synes det er galt at en voksen ser seg nødt til å påføre et barn smerte for å sette seg i respekt. For det er jo det som er meningen, at knipset skal gjøre "litt" vondt, og dermed skremme barnet fra å ta på tingene igjen. Men dersom man må knipse fingrene gjentatte ganger er det vel et tegn på at metoden ikke fungerer? Personlig mener jeg det er forkastelig at voksne mennesker føler de må skremme barna sine for å oppnå deres ønsker. Skal man knipse munnen til de barna som dropper enkelte bokstaver når de utvikler språket også da? Eller rise rumpa hvis de tisser på seg? barn er ikke dumme, og trenger ikke å behandles som idioter heller!
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #23 Skrevet 22. mars 2010 Monkey see, monkey do.... Trist at du ikke klarte å bryte ut.. Kjempetrist for ungene dine også. Skal tenne lys for de og andre barn som blir misbrukt på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #24 Skrevet 22. mars 2010 NEI! Aldeles ikke. Fungerer mye bedre å kommunisere med ungene, be dem om å ikke røre/lukke igjen/legge tilbake. Det kan selv en ettåring gjøre. Jeg husker ennå den fornedrende følelsen fra jeg var liten, den ène gangen min ellers så tålmodige og snille far tråkket meg på tærne i sinne.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2010 #25 Skrevet 22. mars 2010 Vel, du er jo ikke normal. Du synes selv det er greit å påføre barnet ditt smerte, slik du opplevde som liten. Vold avler vold. For ja, det at en voksen knipser et barn ER vold, per definisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå