Gå til innhold

Nå har vi fordelt permisjonen :)


meg83

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 8 mnd, og han skal ha 5 :) + ferie på begge. Veldig glad for at han har lyst på så mye -er jo hans baby like mye som min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såklart er det like mye hans baby. Men du har ikke barn fra før ettersom jeg har fått med meg, så jeg tror ikke du helt vet hva du gjør her. Håper for all del du ikke angrer deg... Og det er for sent å ombestemme seg når permisjonen først har begynt! Livet blir noe helt annet når du sitter hjemme i sofaen med babyen på fanget. Da vil du ikke på jobb, for å si det sånn:) Her skal jeg ha 10 måneder og han skal ha 10 uker. Basta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det hørtes ut som en helt fin fordeling jeg:) med forrige barn hadde jeg 10mnd totalt med ferie, og min mann hadde 3,5mnd (utenom ferie). Tror både far og sønn hadde godt av mye tid sammen, og han skal ha minst like mye perm nå med barn nr to:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at det har fungert for dere, maritw! Og Anonym: Det er altså ikke hva jeg føler etter x antall måneder som avgjør om faren skal få den tiden med barnet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke helt argumentet ditt her anonym. det kan vel like gjerne være pappan som ikke ønsker å dra på jobb når man endelig har fått babyen.,. det er vel ikke bare mor som opplever det, har vel ikke noe med å ville eller ikke..men at begge skal få tid. kjæresten min skal også bare ha 10 uker, men det må han få være med på å bestemme selv, ville aldri ha nektet han mer tid hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter nr 2 nå og er fortsatt i barselpermisjon med nr 1.. ;-). Nå har jeg 100 % permisjon + ferie, men med nr 2 skal jeg ha 80 % permisjon og 100 % lønn... Begynner jobb i mai og går ut i permisjon 2 uka i juli..

Altså tar sambo ut resterende av begge permisjonene.. Dette ser vi blir det beste for oss og begge barna våre når den tid kommer. Dessuten ser jeg hvor godt det er for sambo og jenta vår å være sammen..så jeg har ingen bekymring med å ta "bare" 80 % permisjon.

 

Synes det er kjempeflott at din samboer skal være så masse hjemme med barnet.. Og det har sikkert du også behov for...Godt å komme tilbake til dagliglivet etter mange mnd hjemme... Du skal være glad for at du har en så engarsjert pappa og at dere har mulighet til å gjøre dette... Barnet tar ingen skade av at du starer på jobb etter 8 mnd.. Det er sammen med sin pappa som elsker det masse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldige dere alle er! Bor i utlandet og får 9 måneder permisjon, men langt i fra fullt betalt. Far får 2 uker med 1000,- per uke... Misunner dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg reagerer også litt på at "man ikke vet hva man gjør" om man lar far få større del av permisjonen enn han må ta ut... Skjønner godt at mange mødre synes det er flott å være hjemme med barna sine. Det gjør jo jeg også... Men det er jo viktig for far å få knyttet bånd til barnet også! Mannen tok en mnd ekstra sist, ikke fordi jeg hadde lyst til å slippe, men fordi han ønsket det selv. Noe jeg selvsagt støttet med tanke på at jeg både vil at de skal ha et tett bånd og at far skal ta ansvar for barna på samme måte som jeg gjør.

 

Og dessuten så skal vi kanskje være litt forsiktige med å skrike etter likelønn (noe jeg selvsagt mener det bør være) hvis vi ikke kan fire noe på de "godene" vi har. Selv om vi ikke ønsker at det er sånn så er det en ulempe at vi kvinner blir borte så lenge i forbindelse med permisjonen, spesielt siden vi konkurrerer med gutter i samme stilling som blir mer forutsigbare (må ikke skaffe vikarer eller omorganisere) og billigere på disse sosiale kostnadene (mange bedrifter har avtale om å dekke lønnen overstigende 6g feks).

 

Jeg mener ikke at det bør være lovbestemt at den skal deles i to. Jeg var utslitt etter fødsel og graviditet sist (og for så vidt nattevåk den første tiden med amming) og det tok en del måneder før jeg i det hele tatt var oppe på 100% av meg selv igjen, noe som taler form at jeg tar noe mer permisjon enn mannen. Men det er ikke sikkert at det er sånn i alle familier. Men det er jo litt drøyt å si at vi skal ha all permisjon uansett. Vi har ikke bestemt oss ennå, men synes absolutt bare det er positivt at menn også er hjemme mer enn det de "må".

 

Lykke til med permisjonen meg83. Sikker på at dere får det kjempefint alle tre. Og husk at du har jo ferie både i år og neste år som kan legges til permisjonen så blir den lengre enn de ukene du har regnet med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha 4 mnd, og far resten. Han er jo like gira på å være hjemme som det jeg er, og for meg er det viktig å komme tilbake til jobben. Blir sikkert tøft, men så lenge jeg vet at pappaen er der for barnet vårt kommer det til å gå greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende dette....vi har ikke begynt å planlegge dette enda, men jeg har også en kjæreste som er veldig interessert i å tilbringe så mye tid som mulig med sønnen sin når han kommer. Regner med at det er jeg som kommer til å ta den første delen av permisjonstiden, og sikkert størst del, men lurer rett og slett litt på hvordan det fungerer med deling av permisjon nå. Hvor mye kan pappaen få ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. dette trenger jeg litt tips på. For jeg vet at sambo skal ha 10 uker... og jeg vil ha 100% lønn, hvor mange uker blir det da på meg?

Tenkte å flette inn ferie og kanskje greie meg med f.eks. en eller to mnd ulønna permisjon. Alt etter hvor langt jeg får det til å strekke seg hvis dere sjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere velger 100% dekningsgrad blir det totalt 46 uker perm. Om far da skal ha fedrekvoten blir det totalt 36 uker på mor.Ferie kommer i tillegg, og evt ulønnet perm, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

anonym 13:40 det er ikke helt riktig. 100 prosent får man i 56 uker og 80 prosent i 46. Og så kommer ferie og pappaens 10 uker på toppen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100% i 46 uker eller 80% i 56 uker. Pappaens uker kommer IKKE i tillegg men er en del av disse ukene, på samme måte som morens 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det har vært en del diskusjoner her i heimen også ang. fordeling av perm. Nå føler jeg at vi har kommet frem til en løsning som passer best for begge og det er at jeg skal ha 8 mnd og samboer skal ha 2 (evt. 4 mnd) alt ettersom vi går for 10 mnd eller 12 mnd permisjon. Tror det kommer til å funke veldig bra! 8 mnd var den korteste permisjonstiden jeg ville akseptere siden dette er vårt første barn og vi er uten erfaring på dette området. Jeg er veldig glad for at samboer ønsker å ta en del permisjon og da også mer ansvar. Har bestemt meg for at jeg ikke skal være altfor kontrollfreak (noe jeg vanligvis er VEDLIG god på!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor har totalt 9 uker permisjon (3 uker før fødsel, og 6 uker etter fødsel), og far har 10 uker permisjon. Utover dette kan man fordele permisjonen akkurat slik man ønsker det selv :)

 

Vi har valgt å ta totalt 56 uker, og far skal ha 16 uker. Han ville egentlig ha mer, men jeg ville ikke tilbake på jobb med en gang våren dukker frem.. Godt med litt tid igjen hjemme når sommeren endlig kommer og man kan være mye ute =) Men med ferie, så får han mye tid med babyen, og jeg synes det er veldig bra at han er så engasjert i å være med barnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har fordelt! Vi har tre barn fra før, og denne gangen skal jeg jobbe 40% , og strekke permisjonen. På den måten får min mann med hjemmekontor mye tid med barnet, og jeg får gleden av å se de knytte bånd! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å komme med en liten opplysning!

 

Hvis dere er interessert i å ta 56 uker, lønner det seg å ta 46 uker med 100 % lønn, for så å ta 10 uker perm uten lønn på arbeidsstedet. Dere vil faktisk havne ca 5000,- i + på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter nr 3 og det har aldri vært noe diskusjon hos oss om pappaen skal være hjemme lenger enn de ukene han skal. (10 uker) så skal vi begge ha masse ferie.Jeg er ikke villig til å gi fra meg noe heller og han ønsker ikke være hjemme lenger. blir jo 15 uker med ferien. Ganske greit egentlig

 

Jeg respekterer de som ønsker å ha en jevn fordeling men jeg blir irritert når staten skal gå inn å bestemme hvor mye hver skal ha.

 

Jeg vet også at det er bra for barnet å knytte nærmere bånd med pappaen, men jeg mener at det er ikke å komme utenom at barna er mye mer knyttet til mammaen sin enn pappaen det første året.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så enkelt regnestykke, man må ta i betraktning om mor og/eller far tjener over 6G, om jobben til en eller begge evt. dekker mellomlegget og ikke minst at man mister sykepengerrettigheter ved 10 ukers ulønnet permisjon.

 

Dersom mor tjener under 6G og far over, og far ikke får dekket mellomlegget i sin pappaperm er jeg enig i at 100% lønn og 10 uker ulønnet permisjon er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det blir når jeg er student og kjæresten er i jobb? Har jeg krav på like mye fra lånekassen dersom vi velger løsningen med 56 ukers permisjon? Eller "må" vi ta 46 uker? Jeg tar jo egentlig ikke permisjon heller, forsøker å fullføre skolen underveis. (Det spiller ingen rolle om man tar permisjon, står på eksamen eller ikke i forhold til støtten fra lånekassen)

 

Vi hadde lyst at jeg skulle ta 10 måneder, slik at pappaen tar 10 uker+5 uker ferie mot slutten. Slik får småen mulighet til å fylle ett år, samt treffe på inntak i barnehage neste august.

 

Egentlig hadde vi lyst å dele permisjonen mer likt, men noen fortalte meg at pappaen da må leve på min lønn fra før svangerskapet, og jeg mister støtten fra lånekassen. Dette er jo desverre ikke aktuelt siden vi ikke kan leve på så minimale midler. (Urettferdig spør du meg!!! Ødelegger for engasjerte fedre!!)

 

Håper jordmor vet masse om dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg synes det er provoserende når folk (les: damer) omtaler det som å måtte "gi fra seg" permisjon dersom mannen skal ta ut mer enn fedrekvoten. Skjønner at det kan oppleves sånn, siden det tradisjonelt har vært damenes domene, men far har da virkelig like mye rett til å få tilbringe tid med barnet sitt som mor..!

 

Er forøvrig enig i at ikke staten bør bestemme mer over fordelingen. Folk klarer fint å bestemme over sitt eget liv!

 

Kan dessverre ikke hjelpe med info om rettigheter som student.. Sorry :) Men skjønner at det er frustrerende at man ikke kan fordele permisjonen som man vil! Engasjerte pappaer bør absolutt settes pris på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg tenker på er ammingen.....

 

Kommer ikke til å slutte fordi far skal være hjemme....Syns pupp er viktigere i starten.

 

Når unger 10 mnd kan jeg mer enn gjerne jobbe fullt, men ser for meg stress og tidsklemme med amming og styr når ungen bare er 8 mnd.

 

Men når det er sagt så "ga" jeg fra meg en mnd permisjon sist fordi jeg var så lei av å være hjemme. (var sykemeldt i svangerskapet) Far syns det var helt glimrende og vil være mest mulig hjemme :)

 

Litt vanskelig å "spå" hva det blir her...... tar det som det kommer, brått vil ikke ungen ha mere pupp heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forresten gjort om litt på planene. Han skal ha en mnd mindre og jeg en mer, sånn at jeg får smake litt mer på våren jeg også =) Han får jo den beste delen av våren og hele sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...