Gå til innhold

Reagerer på LEGESEKRETÄRER som tror de er leger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan egentlig en legesekretär om sykdommer! PÅ dette forumet uttrykker de seg som de tror de kan en hel masse om en hel menge forskjellige plager! I dag er det en som har uttalt seg om at UL kan resultere i morkakelösning og at nyere forskning har vist dette, hvor mye forskning leser en legesekretär egentlig? En annen uttalte seg om en föflekk!

Hos min fastlege jobber det også en allvitende legesekretär. Hun stiller diagnoser over telefonen og kan på telefonen si at saker ikke er alvorlig! Hva vet hun om det? Hun har jo ikke akkurat noen voldsom kunnskap mener jeg!

Skjerp dere legesekretärer om dere vil stille diagnoser får dere ta dere en annen utdannelse!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, etter at de har jobbet en stund, vil jeg tro de kan ganske mye som sykdommer de og.

Skrevet

Hva da? Hvorfor skal de, som sitter "i luka", kunne mye om sykdommer. Mer enn oss andre mener jeg!

Skrevet

Jeg er så enig med deg, HI!

Utrolig provoserende med mennesker med NULL utdannelse som uttaler seg om min helse.

Skrevet

De har anatomi, fysiologi og sykdomslære + farmakologi. Hvertfall de som tar en god legesekretærutdanning. Derfor vil de kunne mer om sykdommer enn oss andre. De får også mye erfaring, kursing, litteratur osv.

Skrevet

En legesekretær har utdannelse.

Skrevet

Legeskretærer skal jo kunne en god del om ulike sykdommer og plager, men sitte her og stille diagnoser kan man jo ikke. Men møter jo mennesker med alle slags sykdommer. Og SKAL holde seg opptatert på nyere forskning.

Skrevet

Selvfølgelig må de kunne en del. Det er jo de som gjør vurderingene om hvorvidt folk kan få en akutttime, om dette haster såpass at de putter deg inn selv om det ikke er noen ledige timer osv. De snakker med syke, friske, kravstore, beskjedne, hypokondere og potensielt dødssyke pasienter hver eneste dag, de tar blodprøver, skifter på sår og trøster. Selvfølgelig må de kunne en del om jobben sin! Og godt er det :-)

Skrevet

Men det stilles jo hundrevis av spørsmål her inne hele tiden om "hva tror dere dette kan være, jeg har vondt i vondten og smertene er sånn og sånn".

Da vil jeg faktisk tro at en legesekretær kan mer om dette enn en butikkmedarbeider (for eksempel), nettopp pga kursing og utdannelse.

Om man spør får man svar. Og jeg synes den nevnte legesekretæren svarte godt for seg.

Blir litt som det andre innlegget på skravle, hvem hører man på av fastlege, barnelege, legevakt eller hva det nå var. Ikke vanlige damer på dib ihvrtfall! Men spørsmål stilles her likevel, hele tiden!!!

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Hehe, nå er det faktisk meg du sikter til her=) jeg tar meg ikke nær av hva du sier, for ja- vi kan faktisk mye om sykdommer. Hvem tror du det er som sitter og vurderer om du får komme raskt inn til f.eks. legevakten? Vi kan mye om mye. Når det er sagt, så er det mange legesekretærer som dessverre blir veldg fort høye på pæra i møte med pasienter. Det er synd.. Det er faktisk vi som sitter og skriver i jornalene deres, visste du at vi må kunne mer latinsk enn legene? Legene bruker bare forkortelser, vi må kunne alt. Vi er faktisk utdannet, vi er ikke noen som bare blir tatt inn fra gata:)Sykdommslære er et fag som er med i utdanningen Vi sitter og noterer om sykdommer,så tenk deg litt om da:)Så ja, jeg kan uttale meg om diverse sykdommer. men jeg mener likevel at man burde høre på det lege, jm, annet sykepersonell mer enn dere uvitende know it alls som sitter her inne=)

Skrevet

Tror spørmålene som stilles her ang. helse, besvares best av de som har samme sykdom/plage osv, ikke av en legesekretær som har hørt om sykdommen og tror hun er lege av den grunn.

Skrevet

Mine<3<3<3 :

Du kan bittelitt om mye, jeg kan veldig mye om den ene sykdommen som jeg har hatt i mange år, og er dermed bedre rustet til å svare på spørsmål angående denne sykdommen.

Skrevet

Herregud dere, de har en ettergymnasiell "utdannelse" eller kurs blir et bedre ord! Det er farlig at de uttaler seg som om de hadde mer kunnskap enn de egentlig har! De er legens hjelper, en som skal ta telefonen, sette opp tider ol. De har IKKE medisinsk utdannelse og skal derfor ikke uttale seg som om de har det! BASTA! HI

Skrevet

Det er en selvfølge at legesektertærer kan mer om sykdom enn folk i gata.

Men å si at legesekretærer må kunne mer latin enn leger er idioti. Du skrev et sakelig innlegg til denne kommentaren. Den beviser faktisk at du nok er alt for høy på pæra og mangler selvinnsikt.

Skrevet

Kan mere latin en legene!!! Herre min skaper for et intelligent utsagn! Dere skriver jo for guds skyld bare ut ordet, hva som ligger i begrepet ol vet dere nok ikke bedre enn legene!

Skrevet

Det var da voldsomt da? Tror dere legesekretærer bare lærer å ta blod prøver og skrive på pc? Nei, slettes ikke. De har en grunnutdannelse go er pliktige å holde seg faglig oppdater. Ofte er det faglige samlinger, møter og for ikke å snakke om at legene deler gjerne sin kunnskap for å få bedre medarbeidere!

Dessuten konfererer de med lege dersom det er noe de finner uklart.

Selv jobbet jeg tidligere som sykepleier og er slettes ingen lege. Men i kraft av erfaring og utdannelse kan jeg uttale meg faglig om endel her inne. Det er forskjell på å være rammet av noe og bli ekspert på sin opplevelse av sykdommen og det å kunne lese forskning og relatere det til dagliglivet.

Skrevet

Øhh, Ethienne, er du DUM?

Du tror du er bedre skikket til å svare på spørsmål om en lidelse her inne fordi du har VÆRT sykepleier enn noen som faktisk lider av denne sykdommen selv og har mange års erfaring og er oppdatert på området?

Jaggu meg mange brød her inne ass :)

Skrevet

Ethienne! Det er da en vesensforskjell på en legesekretär og en sykepleier. Vil hevde at en sykepleier kan mer og kan yttre seg med större faglig innsikt i debattene her enn en som sitter i luka på et legekontor.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Kurs ja? =) Hi når du er anonym så tar jeg alt du sier SÅ seriøst...

Og du med sykdom: selvfølgelig kan du mye om sykdommen din:) og jeg er sikker på at du tilslutt kan mer enn legen din og (ikke spydig ment eller noe), det er faktisk helt sant. Og det er sånn det skal være og. Man skal kjenne seg selv og sine plager best. Jeg har selv vært i den posisjonen selv, har hatt hyperparathyiodisme i flere år og man blir spesialist på sykdommen som man selv har.

Jeg kunne ALDRI ha falt meg inn å sitte og kritisere andre når man ikke har noe som helst peiling på hva den andre personen faktisk har av kunnskaper.

Skrevet

Ja Mine, KURS, det er jo det du har! Du har jo verken fagbrev eller höyere utdannelse! Og, for å ha sagt det, jeg synes legesekretärer har en bra og viktig jobb. Min kritikk går til de som tar på seg for stor hatt i forskjellige sammenhenger og uttaler seg om de er eksperter på et område og så viser til at de faktisk er legesekretärer! HI

Skrevet

Man skal alltid være skeptisk til å spørre om medisinske råd på nett og enda mer kritisk til svarene man får. Du har aldri noen garanti for hva svarene du får er tuftet på eller motivene vedkommende som svarer har.

En helsesekretær har kunnskap, men er selvsagt ingen lege.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

Skriver bare ut ordet ja? nei, faktisk ikke. Vi må kunne latinsk og hva det betyr. Du kan nå prøve selv å få forkortelser på spansk for så å skrive hele ordet korrekt da! Herremin...Leger bruker bare forkortelser, det er vi som bruker og skriver aktivt latinsk i journalene deres. Du er klar over det? Å diskutere med uvitendes folk er som å prøve å slå en spiker inn i en murvegg..man vil så gjerne,men veggen er rett og slett for tykk

Skrevet

Nei jeg er ikke dum, men jeg har møtt mange "eksperter" på sin sykdom som det har vært vanskelig å få til å se nyere forskning eller endre behandling basert på dette. Ofte har de vært meget oppdatert fra tabloider osv. Men at det finnes de som reelt setter seg inn i forskning og kan møte rådene på et faglig nivå.

Og vedr det at det er en vesensforskjell på sykepleiere og legesekretærer så ja det er klart. Vi har ulike retninger på utdannelsen. Men jeg har møtt både sykepleiere og legesekretærer hvor MANGE legesekretærer kan mest om allmennlidelsene! Derfor synes jeg det blir feil å undervurdere de.

Selv om jeg ikke har møtt alle lidelser, har jeg vært borte i mange og uttaler meg om de jeg kan noe om. Er det noe jeg ikke føler meg trygg på så sier jeg da heller ikke noe. Det er jo noe av den vurderingen ethvert helsepersoonell skal gjøre.

Det er opp til enhver om de vil høre på noen med utdanning og erfaring eller noen uten, det er selfølgelig valgfritt. Men vi skal vel være glad til at fagfolk uttaler seg om noe her inne så de som ønsker det kan velge de rådene også

Skrevet

Enig med blond. Altfor mange som trekker konklusjoner her inne og brøler ut med det som passer seg. Husker blant annet ei som skreiv til hun med en føflekk som hadde forandra seg at: "Du har nok kreft. Håper det ikke har spredd seg altfor mye". For en drittkommentar, noe så naivt og uempatisk!

Folk kan passe sine egne saker, og uttale seg på områder de har peiling på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...