Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Hørte akkurat om noen som har kalt ungen sin for Atalie! Er det mulig? Sakset fra ordbok: adj. atal ( a1) [ˈɑːtɑːl] ekkel og kranglete, usympatisk en atal holdning/person Lenge leve uvitende damer som på død og liv skal gjøre seg og barna spesielle med hjemmelagede eller utenlandske navn.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Uff, ja, hehe. Det høres ikke bra ut. Faren ved mangelfull utdannelse/dårlig norskkunnskaper er at det kan gi artige utslag for barna, hehe
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Bare å gratulere!!Enda noe gullkorn fra de fordomsfulle ser jeg. For det første:dere har ikke noe med hva andre kaller ungene sine. For det andre:bruk noen av de små grå når dere skriver innlegg som det her. For det tredje:Lite å gjøre om dagen? Får sette dere i skammekroken og tenke over hva dere holder på med...Dere har helt klart stagnert et sted.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Ignorerer 17:34 her, og fortsetter i god ånd.. Atalie, er vel hjemmesnekret av Natalie, men så gidder man ikke ha med føste bokstaven.. Slik som Lexander.. Uff...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 saksa fra dib sin navneguide: "det greske atalos betyr 'munter', men det kan også være et oppfunnet navn i N-Norge uten spes.betydning" Ikke godt å si da om man skal gå for den greske betydningen eller at det er et påfunnet navn.. Kan det være påfunnet når grekerne allerede har funnet det opp.. Det spiller forsåvidt ingen rolle, gjør det vel?
aanonym Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Leander er aldeles ikke "hjemmesnekret". Det er et gammelt navn som er tatt i bruk igjen, i likhet med en masse andre navn. Sjekk f.eks. folketellinga for 1900.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #10 Skrevet 21. mars 2010 LEXANDER, 17:52 ikke Leander Der ser du, trodde det var skrivefeil, hehe.. . Alexander uten A... 17:38
aanonym Skrevet 21. mars 2010 #11 Skrevet 21. mars 2010 OK, leste feil. Spiller ingen rolle, Leander blir stadig nevnt som et "hjemmesnekret" navn.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #12 Skrevet 21. mars 2010 Du kan søren meg ikke ha mye å bedrive fritiden din med, Hi! Og lite opplyst er du og! Hva vet vel du om at foreldrene til denne jenta har "snikret" navnet selv??? Atalie var et flott navn det! Mye bedre enn alle som heter Emma, Lukas eller andre navn som det går 13 av på dusinet... Litt orginalitet er vel ikke å forakte? Dust!!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #13 Skrevet 21. mars 2010 HI: Du vet vel det at Atalie er et vanlig engelsk navn, ikke sant? Så om du reagerer på at folk velger utenlandske navn på barna sine (slik du sier) så burde du også reagere på navn som Alexander, Natalie, Leah og 1 million andre vanlige navn som oprinnelig er utenlandsk... Makan til uvitenhet... Lurer virkelig på hva dine barn heter...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #14 Skrevet 21. mars 2010 *vrrrrr* (sveiver igang hjernene til visse anonyme i denne tråden) Atalie på norsk har en temmelig uheldig betydning! Ville dere kalt ungen deres for Ekkel, kanskje? Kan jo ikke sammenlignes med Alexander og hva som nå ble ramset opp her!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #15 Skrevet 21. mars 2010 Spiller ingen rolle? Du tok feil of dummet deg ut med et lite utbrudd - urkomisk:-D hahaha
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #16 Skrevet 21. mars 2010 Folk får kalle ungene sine hva de vil, men Atalie gir assosiasjoner til atal, som i kryssord ofte er synonym for ekkel. Med årene blir det sikkert et navn vi blir vant til, som mange andre uvanlige navn.
Gjest sug lut Skrevet 21. mars 2010 #17 Skrevet 21. mars 2010 Det er ikke noe formelt i veien med å kalle din nyfødte sønn Dong heller, siden det er mengder av kinesere som heter det. Men det er ikke særlig vits i om du har tenkt å bo her.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #18 Skrevet 21. mars 2010 Skjønner enkelte her bruker mye tid på kryssord... Har ALDRI hørt ordet atal! Må være et utdødd adjektiv som tippoldemødrene våre brukte om så... Og det utklippet du kom med var fra "the free dictionary" som strengt tatt ikke kan taes som en pålitelig kilde. Hvertfall ikke en velbrukt en... Atalie er uansett noe helt annet enn atal. Kan ikke sammenlignes, og hadde jeg kjent til ordet atal hadde det ikke streifet hjernen min at det lignet på Atalie... Er jo det samme som å si at navnet Stig er stygt fordi det assosieres med en stige eller at Espen er helt på jordet fordi det assosieres med pen... Helt alvorlig! Enkelte har tydeligvis mye i mot at noen velger litt utradisjonelle navn til barna sine, da barnet deres ikke vil hete det samme som 3 andre i klassen sin!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #19 Skrevet 21. mars 2010 Jeg ler meg ihjel...du tror faktisk at det ikke er et ord, du. At du ikke har hørt ordet atal før skyldes nok din manglende oppfatningsevne og/eller språklige våkenhet, gitt. Det er et nokså vanlig ord, i hvert fall ikke utdødd. Og nei, det kan ikke sammenlignes med Stig, fordi at om man nå skulle assosiere det navnet med en stige, så er det likevel ikke et negativt ladet ord på samme måte som atal er.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #20 Skrevet 21. mars 2010 At du aldri har hørt ordet atal sier vel det meste om ditt ordforråd :-) Du er ihvertfall ikke flau over å blotte din språklige uvitenhet...
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #21 Skrevet 21. mars 2010 Så du tenker på ordet atal år du hører navnet Natalie også, da? Like sløvt i såfall. Blir for dumt. Finnes i såfall tusenvis av navn man ville koblet opp mot forskjellige ord, negativt ladet eller ei. Da er visst ingen trygg fra dine åndsvake sammenligninger av navn og ord. Igjen: lurer virkelig på hva dine barn heter og lurer og på hvorfor du bryr deg med at noen har kalt ungen sin for noe mer utradisjonelt enn deg. Hilsen anonym litt lenger oppe
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #22 Skrevet 21. mars 2010 Hjelpe meg... Atalie --> atal --> åndssvak sammenligning? Er du helt på jordet, eller? Natalie blir jo noe helt annet. Om jeg skulle assosiere det med noe så måtte det jo bli natal, men igjen - det betyr ikke ekkel, usympatisk eller noe annet negativt. Du har tydeligvis et oppheng i at dette dreier seg om tradisjonelt vs. utradisjonelt, hvor du har fått denne fikseringen fra vet jeg ikke, siden jeg ikke har nevnt temaet med et ord. Mulig du har funnet et eller annet "utradisjonelt" navn til ungen dine som gjør at du nå tar all kritikk mot navn generelt som et angrep på deg som person, men jeg kan nok ikke ta ansvar for din manglende selvtillit på det området, dessverre.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #23 Skrevet 21. mars 2010 Jeg er ikke flau over å si at jeg aldri har hørt ordet atal, nei. Og anser meg (likevel?) som en relativt oppegående person med gode språkkunnskaper. Jaja, føler nå det er bedre å innrømme at jeg tydeligvis mangler et ord i ordboken min enn å mangle fantasi i forhold til å velge navn til et barn :-) Lykke til med å skille ditt barn fra naboens/klassekameratens ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #24 Skrevet 21. mars 2010 Så fordi vi ikke kaller ungene våre for Atalie, så mangler vi fantasi - og kommer til å slite med å skille ungene fra hverandre!?? Hahahahahaha, det er det dummeste jeg har hørt!!! Takk for din idioti, 22:13
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #25 Skrevet 21. mars 2010 Værsågod! Må jo være et problem du har i og med at du ikke takler slike navn som skiller seg ut. Og ja, jeg har to barn som ikke heter det samme som halvparten av alle i bhg og er som sådan opptatt ut av at det er så mange som gir barna sine de samme navnene. Jeg trodde virkelig at et navn var en slags merkelapp som kan være med på å skille folk fra hverandre og identifisere den enkelte i den grad det er mulig. Mulig jeg tok feil... Og alle de navnene som i dag forresten er populære og godtatt for allmennheten var jo gjerne "spesielle" en gang de også... Gjelder å gi folk (navn) en sjanse, u know. Lenge leve mangfoldet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå