Gå til innhold

Blir setefødsel på meg visstnok... men har hørt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og tre venninner hadde setefødsler med førtste mann i løpet av en høst, og vi hadde alle en flott fødselsopplevelse. Jeg hadde en fin andrefødsel også, men de tre andre hadde tøffere opplevelser andre gang da barnet kom med hodet først. En har jo stor kompetanse på setefødsler, de synes det er spennende og oppfølgingen er så bra. En må være klar mentalt for at sjansene for ks er større, men det er mye bedre for kroppen å ta ks når fødselen er igang. Lykke til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått begge mine to i setefødsel, og det har gått supert begge gangen. Jeg kan ikke sammenligene med hode først fødsel, men det hadde da blitt piece of cake skulle dem vært bedre enn dem jeg har hatt.. :o)

Dem tok røntgen av bekkenet mitt begge gangene, og jeg var inne på ekstra UL for å sjekke str på babyen, ettersom dem ikke ville latt det bli setefødsel hvis det viste seg at knøttene var større enn 4 kg.

Skrevet

Haukeland er jo det sykehuset i landet der de har best kompetanse på setefødsler. Legen som leverte min i Oslo var på kompetanse treff med leger fra Haukeland. Du må nok lese statistikken din før du kritiserer et sykehus, selv om du sikker kjenner noen som har hatt en negativ fødselsopplevelse. Ofte er jo også de som klager mest over fødselen de som har hatt det best.

Skrevet

ei, fysj, vi vil ikke ha jordmødre som er ærlige. Fyll ørene våre med løgner om at alt går bra uansett. Det er lure greier....

Glad jeg har en ærlig jordmor å gå til i hvertfall:)

Skrevet

haha, ja for en jormorstudent som står fra med nick her blir sikkert ikke rent ned av spørsmål og e-poster:)

Skrevet

Norge har mindre fødselsskader på mor og barn enn de landene det visstnok neanderthale Norge blir sammenlignet med.

Selv om andre land ikke ønsker å ta risikoen med setefødsler, så er setefødslene som går bra tryggere enn et ks.

50 % av setefødsler ender i hastesnitt? Det nekter jeg å tro på. Da hadde nok ikke setefødsel vært et alternativ. Så rigide er man selv ikke i Norge. Jeg kjenner en titalls kvinner som har født i seteleie, men jeg kjenner ingen som har opplevd hastesnitt pga. seteleie.

Hvis du er for engstelig til å føde vaginalt må du si klart i fra. Ingen bør tvinges til å føde vaginalt, men heller ikke skremmes fra det på bakgrunn av udokumentert "fakta".

Skrevet

Jeg har to hodefødsler og en i sete bak meg.

Kunne jeg ha valgt hadde jeg uten tvil ville hatt alle tre i seteleie.

Hadde pustet lettet ut jeg hadde jeg hørt at babyen kommer i sete.

Men, ta epidural ikke pga smertene, men må de lirke litt kan de gjøre det om du har epidural.

Skrevet

Oj, så du har vært med på fødslene til disse som klager, du altså? Så du vet at den egentlig var bra? Jeeeez..

Skrevet

Tipper du ble siden på å føde vaginalt av å lese dette... Det er jo mer risiko, ellers ville de jo ikke fulgt deg opp ekstra. Men alle fødsler kan ende i keisersnitt, rupturer, skade på baby osv, selv om alt ser veldig fint ut. Du vil jo bli nøye fulgt opp og terskelen vil bli lavere for å gripe inn. Du bør likevel tenke over hvordan du i fødselsforløpet kan bli hørt om hvordan det er for deg, om du føler det sikkert, og at personalet til stede får det med seg og handler deretter. Når du er i fødsel kan det nemlig bli vanskelig å nå frem med budskapet sitt... Det kan være vanskelig å snakke og du kam trekke deg litt inn i deg selv. Uttrykk som "jeg klarer det ikke", "detter går ikke", "jeg dør" er de så vant til å høre at de sannsynligvis vil prøve å få deg videre dersom apparatene deres viser at alt er greit. Du kan likevel oppleve at dette VIRKELIG ikke går bra, at du er kjemperedd og personalet forstår det ikke. Snakk med den som skal være med deg (barnefar eller hvem det nå er) om hvordan han skal skjønne om du har det ok eller ikke. Vanskelig da, siden det er første gang, men.. Og hvis du er redd og skeptisk nå; SI DET!

Det kan jo gå kjempefint! Det er bare det som er så forbannet med disse fødslene at vi aldri vet forløpet på forhånd; ikke når man har gjort det før heller...

Gjest Tale30
Skrevet

Haukeland er vel så og si det eneste sykehuset hvor det ikke er fritt valg for pasienten mellom vaginal og KS ved setefødsel.

Jeg hadde setebaby, og fødte ved Ullevål. Jeg fikk velge fritt, og etter mange samtaler med familie og venner havnet jeg på KS. Jeg snakket blant annet med min onkel og en annen familiemedlem som begger har assistert ved utallige fødsler. Min onkel var helt klar på at jeg MÅTTE velge KS. Det hadde litt med den personen jeg er, siden han kjenner meg som litt pysete for sånne ting i utgangspnktet. I følge ham så kan en setefødsel gå helt supert, men den kan også bli veldig mye vanskeligere enn en hodefødsel. Men alt dette har vel fødselslegene informert deg om.

Det du bør fokusere på, er jo at ved en setefødsel har man alt man kan drømme om av kompetente leger og jordmødre, siden det ansees som en risikofødsel. De vil helt sikkert ivareta deg på best mulige måte, og sannsynligeten er jo stor for at du blir en av dem som får en god fødselsopplevelse. Det jeg har hørt er at e god setefødsel er mye bedre enn en fødsel i hodeleie, så dersom alt ligger til rette i bekken så får du bare regne med at du er en av dem :)

Masse lykke til!

Skrevet

Hei! Jeg har ikke vært gjennom en setefødsel selv, men kan fortelle at jeg har en venninne som hadde setefødsel på sin første. Nå kan du vel gjette hvor det var? Selvfølgelig Haukeland. Da var ikke keisersnitt et alternativ. Men det gikk veldig fint med henne. Så det er jo en solskinnshistorie- (bortsett fra at hun var "tvunget" til å føde naturlig). Det gikk i hvert fall helt fint.

Skrevet

Ble fulgt opp ekstra da det var tvillingfødsel.

Skrevet

Hva med ytre vending?

Det gjorde de på meg når hun lå i sete, gikk kjempefint :)

Skrevet

Hvis dette er på Haukeland som alle tror og du aller helst vil ha ks bør du dra til Voss. Der får du ks pga sete uten problem og det er i tilegg et superdupert sykehus.

Har fått barn både på Haukeland og Voss og er ikke tvil om hvilket sted jeg foretrekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...