Gå til innhold

Blir setefødsel på meg visstnok... men har hørt

Anbefalte innlegg

Skrevet

så mange mørke historier om setefødsler, og er litt småredd. Er førstegangsfødende..

Er det noen der ute som har noen solskinsshistorier og fortelle meg om, ang sine setefødsler? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg spørre hvorfor du ikke skal ha keisersnitt?

Skrevet

Jeg har ikke hatt setefødsel selv, men har to venninner som har hatt det, og det har ikke vært noe problem for noen av dem... Tok kanskje litt lenger tid (enn hva?), men de fikk epidural og ingen varige men. Begge er enige om at de heller ville gjøre det igjen enn å ta keisersnitt, som er en mye større risiko.

Skrevet

Anonym 11.08. Du vet ikke hva du snakker om. Risikoen ved setefødsel er LANGT høyere enn ved keisersnitt. Hilsen jordmorstudent

Skrevet

Beklager, ingen solskinn herfra :)

ikke bli overasket om det ender i keisersnitt. Det er risokofyllt med setefødsel. jeg fikk ikke valget engang om å føde normalt da min lille lå i seteleie, her hvor jeg bor ser de ikke poenget med å risikere fødelsskader på mor og barn når det kan unngås.

lykke til :)

Skrevet

Jeg fikk ikke keisersnitt fordi alt ligger til rette for at det skal gå bra. Jeg spurte om det var et alternativ, men det var det ikke, med mindre det viste seg att de måtte(etter for lang tid, eller komplikasjoner)..

Jeg vil jo helst tro det går fint. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde vært å føde med baby i hodeleie uansett, siden jeg ikke har født før. Men det er alltid ett men. Leser så mye om att det er så risikofylt når det er sete...

Skrevet

Så underlig at de tilrår det hvis ungen er normalvektig, da!

Skrevet

Hei. Det er ikke vanlig praksis i andre vestlige land som England, Frankrike, USA og Australia å la kvinner føde i sete. Det er langt mer risikabelt en et planlagt keisersnitt. I Norge er det ganske vanlig, men det sier ikke så mye da Norge ligger langt bak når det gjelder pasient trygghet.

Skrevet

Hvem er "de"? Jeg baserte mitt utsagn på ren statistikk. Setefødsel er og blir svært risikabelt. Selv om du har venner som det gikk bra med sier ikke det noe som helst om statistikken. Og selv om enkelte leger og jordmødre vil si at det går greit så betyr ikke det at de har rett. Jeg vet ingenting og HI bekkenmål etc, men statistisk sett fører setefødsler til flere skader både for mor og barn enn keisersnitt.

Skrevet

Har en stefødsel bak meg som gikk helt fint. Har ingenting å sammenligne med, da, så vet ikke hvordan det hadde vært om han kom riktig vei. Brukte 13 timer og måtte sy litt, men ikke mye. Var i fin form etterpå begge to.

Linken er til en stor undersøkelse omkring risiko rundt setefødsler. Les den. Forstår ikke helt hva de som har svart deg har forholdt seg til av statistikk (spesielt jordmorstudenten?!), men konklusjonen fra denne undersøkelsen er at det er mindre risikabelt å føde vaginalt i seteleie i Norge, enn med keisersnitt i seteleie i land vi sammenligner oss med.

Lykke til og stor klem.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/fodsel-av-barn-i-seteleie-til-termin-9640.html

Skrevet

Og stefødsel skulle selvfølgelig være setefødsel. :)

Skrevet

Du kommer til å bli en ræva jordmor, studenten! Håper du fikser litt på holdningene dine før du er ferdig uttdannet, sånn at du ikke skremmer vettet av vordende mødre.

Skrevet

moren min fikk 3.mann i setefødsel. hun sier at det ikke var noe annerledes enn å føde i hodeleie, annet enn at hun fikk epidural og at en lege kom i slutten og "rikket" og drog ungen ut etter beina.

ikke noe problem for henne visstnok!

• 4 uker senere...
Skrevet

Jenta mi kom med stumpen først og det gikk FINFINT, hun var ute 5t etter at vannet gikk. Jeg ble klippet noe og sydd, og aldri hatt noe komplikasjoner i etterkant.

"Jordmorstudent" du er anonym, burde kanskje tørre å stå frem m navn? Når du kommer ut i "feltet" kan du ikke skjule deg bak anonymitet vet du!

Jeg tror at det viktigste er at en kjenner godt etter hva som er riktig for seg ifht. fødsel vaginalt eller ks når en er i en slik situasjon. I sammråd med jordmor og lege.

Lykke til!

Skrevet

så nå at detta var et anonym forum.... jaja, kanskje ikke så rart at jordmorstudenten var anonym da!

Skrevet

Jeg hadde en kollega som tok keisersnitt fordi det hadde blitt setefødsel. Hun hadde snakket med sine legevenner, og de anbefalte henne å ta keiserssnitt. Dette fordi det er ca 50-50 i fht de som velger planlagt keisersnitt og vaginalfødsel. Men av de som velger vaginalfødsel er det ca 50% som må ta hastekeisersnitt pga komplikasjoner. Så da blir statistikken 25% vaginalfødsel, 25% hastekeisersnitt og 50% med planlagt keisersnitt. Det var iaf det min kollega fortalte, og hun valgte planlagt keisersnitt. Hvorfor du ikke får valget, vet jeg ikke - men ut fra de tallene min kollega fikk presentert skjønner jeg godt hvorfor hun valgte planlagt keisersnitt... Ikke meningen å skremme deg, men jeg synes ikke det virker som om du har fått så god informasjon som du burde i fht setefødsel. Dessuten synes jeg det er merkelig at du ikke selv får bestemme. Hvis du er utrygg i fht setefødsel må du si det høyt og klart, og få legene/jordmødrene til å overbevise deg om at setefødsel er det lureste.

Skrevet

Det er jo fint at legen tror at det går bra, jeg hadde ikke stolt på det. Det finnes nesten ikke setefødsler i resten av den vestlige verden lengre og det med god grunn. Er jo ikke legen som må leve med et destastrøs resultat av en setefødsel som har gått galt.

Skrevet

La meg gjette. Du skal føde på Haukeland? Aldri i livet jeg hadde født der.

Skrevet

Og du er en som ignorerer fakta. Ille det. Setefødsel ER risikabel og statistikk her lyver ikke. I USA f.eks. er det ikke en gang spørsmål om det blir keisersnitt, da finner du rett og slett ikke lege som er villig å være med på setefødsel. Kan du tenke deg hvorfor?

Hilsen ikke-jm-student.

Skrevet

Trodde dette kom an på bekkenmål, jeg?? At man automatisk fikk pevlimentri for å sjekke om bekkenet er stort nok til å føde vagianlt i seteleie??

Ville i allefall bedt om å få pevlimentri for å få sjekket om bekkenet var stort nok til vaginal setefødsel. På sykehuset jeg skal føde får man velge vaginalt eller ks. Mange velger vaginalt når forholdene ligger til rette for det..

Skrevet

jeg hadde ønsket meg ks hvis jeg var deg.Hadde aldri turt å ta sjansen for vaginal fødsel.Det er veldig risikabelt.Du vil vel ikke risikere deg og babyen din??

Skrevet

Setefødsel påtvinges de som ikke setter seg i mot. Spesielt på Haukeland... da ønsker å ´øve seg´ sånn at kompetansen vedlikeholdes. Men IKKE godta det hvis du ikke er 100% sikker på at det er det du vil!

Jeg søkte om ks med en gang jeg fikk vite at han lå i seteleie (jeg nektet snuforsøk pga risikoer med det også), og er meget glad jeg slapp setefødsel. En førstefødsel i seteleie er visstnok ikke lett.

Så IKKE GI DEG på ønsket om ks hvis du er redd for setefødsel!

Skrevet

MEn en setefødsel er vel ulik alle andre setefødsler? Og til dere som kritiserer pasientsikkerhetne her til lands,- er dere virkelig så naive at dere tror at Norges helsepersonell anbefaler behandlinger/tiltak som mer farlig for pasienten enn andre "for moro skyld"???

I amerika er keisersnitt blitt et vanlig alternativ til fødsel..Det er liksom, hei, du er gravid ja..SKal du ha keisersnitt eller vanlig....Noen leger anbefaler KS uansett mors tilstand, og barnest stilling og størrelse...Fordi et planlagt keisersnitt ALLTID er tryggere enn et hastekeisersnitt. Men keisersnitt er IKKE tryggere enn en fødsel som forløper normalt..GItt at de aller, aller fleste fødselr foregår uten komplikasjoner, så er det jo veldig merkelig. Men i amerika kan man alltid saksøke sykehus og lege for milliardbeløp om noe skulle gå galt, så er det vel best og "ta i litt"; slik at fødselen og sykehusets ansvar blir så lite som mulig, også driter vi i evt senproblem som kan komme grunnet KS:.Astma, pustebesvær, stress,(barn) inkontinens.(hos mor).SOm jeg har hørt kan være vanskeligere og kurere om det skyldes KS.....

Nei, jeg er glad norske leger fortsatt har mulighet til å komme med anbefalinger. Jeg velger og tro at ansatte i norsk helsevesen har mer kompetanse enn meg. I amerika, som glorifiseres så veldig, så må man selv ta mange av valgene ang sin helse og behandling..Om det er noe valg...Rett og slett fordi ingen TØR komme med en anbefaling om det ene eller andre fordi OM det går galt, så mister man jobben sin og hele sin fremtidige inntekt.....Så ja, man får valg om KS i amerika, uansett når man skal føde..Man må som vordende fødende SELV finne ut hva som er best og selv ta "skyld" om noe går galt..FOrdi man valgt selv.....Man har alltid sitt eget, og sine barns liv i sine hender, om det er flere muligheter når skade eller sykdom dukker opp...Hvor fint er det..Man har et sykt barn, legen kommer vi kan gjøre det sånn, sånn, eller sånn..Det er opp til deg og velge..VI kan ikke anbefale noenting, for ingen av måtene er 100% sikkert vil bli vellykket...HEr er noen medisinske fakta, med fordeler og ulemper og hva som KAN skje osv osv..LEs det, og bestem ditt barns skjebne.....VIl vi ha det slik? Jeg mener at det legen min evt kirurgen min eller jordmoren min selv har erfart fra et liv i det yrke gir denne personen en større sannsynlighet for å ta et riktig valg på min (og evt barnets) venge når det kommer til min helsen min(vår).. Men neida, vi vet vel best selv, alltid..Jeg sier ikke at det ikke gjøres feil, og at man skal drite selv i sin magefølelse de gang man føler at man ikke når fremm ed sine symptom, redsler, osv, men stort sett så vet legen og jordmor og kirurg bedre enn oss..:Stort sett vet jeg mer om skatteberegnign enn folk som ikke jobber med regnskap. stort sett er frisører bedre til å klippe hår en ikke-frisører, tannleger kan tenner bedre enn advokater osv osv osv....ALle kan gjøre feil i sine yrker samme hvor gode de er, men kjære vene.Hvrofor skal vi gå rundt og tro at de gjør det med vilje`??????

Skrevet

du hører til haukeland sykehus ikke sant?

hadde min baby komt i sete fødel hadde eg krevd ks uten tvil!

enkelite sykehus som for eksempel haukeland vil føde mest mulig i sete fødsel...eg hadde nektet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...