Gå til innhold

Hva kaller man en mulatt hvis man ikke skal bruke ordet ...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hehe.. minner meg om en film, der politiet skulle beskrive en MULATT på korrekt vis.. Som nevnt ovenfor her, gikk det i caffe- latte og creme. moccafarget :)

Synes det er hysteri med hele greia. MULATT- babyer og MULATT- unger er forresten verdens fineste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Je har barn som er halvt norsk og halvt kurdisk, har egentlig aldri plaget meg at jeg ikke har noe eget ord for å uttrykke eksakt blandingsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastard?

Visste ikke at ordet mulatt var fyfy.. Neger har jeg fått med meg, men hva er galt med ordet mulatt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barn: Søt

Hvis voksen:vakker, snill, flink, dyktig

 

Poenget er vel at det å være mulatt ikke er den viktigste egenskapen hos en person. Det er svert få tilfeller man egentlig har behov for å snakke om hvilken "menneske type" (eller hva man nå skal kalle det) foreldrene til en person kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Afrika (portugisisk del)brukes Mulatt om folk av blanidngsopphav.Ikke bare sort/hvit blanding, men blandiger "Innad i afrikanske "typer" også..Og er en betegnelse på en stor del av disse lands innbyggere.:SOm hverken er annenrangs, slaver eller mindre verdt på noen måte..Mulatt er IKKE et negativt ord der..

 

Noen mener det kommer fra Muldyr, men muldyr fikk sitt navn fordi det var en blandingsrase,- av hest og esel..PÅ samme måte som mulatt er blanding,- opprinnelig av arabiske menn og kvinner fra andre kulturer.

 

Mestis er blanig av indianer/hvit, og har samme opphav/betydnign,- blanding av to "raser"......

 

Mulatt er for meg alle osm er tydelig blanding av to "raser" eller fler av mennesket,- og som regel er dette veldig, veldig vakre mennesker. MEn jeg ble nå født som en stor, kraftig og blek type arier, og føler jeg er "malen" på arisk "rase".....Som jeg ikke finner særlig attraktiv i forhold til eksotiske "raser" som f.eks de fleste urbefolkninger....

 

Er man en eller annen type mulatt, har man som også mulighet til å ta del i flere kulturer, har "rett" på det på en måte..Og det må være velidg fint og kunne identifisere seg med det..SKullle ønskejeg hadde minst en litt mer spennende bakgrunn enn norsk bondeslekt helt tilbake til Adam og Eva,- for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med barn født utenfor ekteskap. Jeg har alltid kalt disse barna for "horunger", men det er visst ikke greit. Hva skal jeg kalle dem da? Det tar jo altfor lang tid å si "barn født utenfor ekteskap"- prøv å putte det inn i en setning, liksom!

 

Nei, folk må slutte å være så korrekte og sensitive. Tør jo snart ikke si noenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig! Det tok jeg som så selvfølgelig at jeg ikke nevnte det engang. Overvurderte jeg mottaker? I så tilfelle skal jeg prøve å gjøre meg mer forstått.

 

Politiet vil vite mest mulig om gjerningsmannen. Hvordan han var kledd, hvordan han snakket, hvor høy, hvor lav, hvor tjukk, hvor lav, hvite sko kanskje eller blå? Nylig barbert eller litt skjeggvekst? Her kan du bare fylle på med adjektiver selv og politiet ville skrevet det ned og tatt det til etterretning.

 

Poenget er, og her kommer teskjeen så gap opp, skal man utelate å beskrive personen som blanding mellom sort og hvit / asiatisk og sort osv fordi det støter noen? Er ikke hudfargen en vesentlig del av utseende til en person? Hvis gjerningspersonen har en vorte på nesa så skal man altså ikke nevne det fordi vorteforeningen vil klage på stigmatisering av personer med vorter? Kall det utvekst, virusatributt eller hva pokker du vil, men det må da nevnes eller?

 

Finn gjerne et nytt ord som kan brukes, men ikke nekt for at det er situasjoner der det er vesentlig med adjektiver som beskriver utseende.

Om det er mulatt, eventyrblanding, sort/hvit, hvit, neger, asiatisk, eksemtryne, vortenese eller klovnerød er det samme for meg. Gi meg et politisk korrekt ord, og det er ikke meg imot å bruke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor i all verden trenger du et eget begrep for de som har mor og far med forskjellig hudfarge? Det er da ikke noe problem å si at en person er mørk i huden, omtrent som en fra midtøsten/nord-afrika/sentral-afrika osv.

 

Dere som insisterer på å bruke rasistisk terminologi virker jo helt hjelpesløse og språklig tilbakestående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg insisterer ikke på å bruke rasistisk terminologi. Gi meg et ord, en betegnele eller uttykksmåte som er politisk korrekt så har jeg ingen problemer med å bruke det.

 

Jeg er ikke ute etter å såre noen når jeg snakker, jeg er bare ute etter å kunne beskrive mine tanker, synsinntrykk og opplevelser på best mulig måte slik at mottaker skjønner hva jeg mener.

 

Mulig jeg er språklig tilbakestående, men jeg har i alle fall vett nok til å skjønne at min mottaker her ikke evner til å skjønne hva jeg mener. Om det går på evne eller vilje skal jeg ikke uttale meg om, du trenger heller ikke være enig i det jeg skriver, men når du blander inn begreper som tilbakestående og hjelpeløs om din motstander så plasserer du i alle fall deg selv sammen med en rekke historiske og nålevende personer som etter min mening er like ille som de du prøver å bekjempe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gjentar: du kan rett og slett si at personen er mørkhudet for deretter å følge opp med en passende region eller land for å definere det nærmere.

 

Du trenger ikke et begrep! Bare kutt ut neger, mulatt, guling, pakking, japse ol. Hvor vanskelig kan man gjøre seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Driter i hva dere sier. Bruker mulatt uansett, og er langt fra språklig tilbakestående... Er det kanskje noen mulatter på forumet som kan si litt hva de synes om ordet?? Som regel driter de i det selv. Jeg driter feks i om jeg blir kalt hvit, eller hviting.. Bryr meg midt der solen ikke skinner. Mulatt har vel ingen "historie" å referere til, det blir jo langt i fra brukt til å undertrykke, som feks, neger, svarting, guling osv....

Så jeg sier med goood samvittighet :Mulatt, mulatt, mulatt, mulatt, mulatt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, hadde jeg visst at jeg talte med selveste Dronning Bestemmer Hvordan Ting Skal Være så hadde jeg inntatt en langt mer ydmyk holdning. Jeg har da litt folkeskikk. Beklager om jeg med mine ytringer har krenket ditt kongedømme eller satt Deg i forlegenhet.

 

Nå som jeg har fått ordre om at jeg ikke trenger begrep kan jeg la det synke inn og innordne meg Dine regler.

 

Ærede Führer, jeg ønsker det en fortsatt fortreffelig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere i de site diskusjonene som har sagt at de tar seg nær av bruken av ordene neger og mulatt.

 

Når du sier du driter i det viser du bare at du er nokså ufyselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært slik at man fjernet rasisme, undertrykkelse, urettferdighet og andre misforhold på denne planeten med å påby eller forby språkbruk så hadde jeg kanskje giddet lese hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil da gjerne henvise til tråden her hvor det drøftes. Ikke mange som har uttalt seg her, men Kei 30, som selv er mulatt, sier hun gjerne vil bli kalt navnet sitt.. Men om noen kaller henne noe annet DRITER hun i det!

Hun driter tom i om noen kaller henne neger! Jeg ville aldri kalt noen neger - og mener at man må se på HISTORIEN omkring ordene for å vudere om det er skjellsord eller ikke. Mulatt har som jeg vet ingen særlig undertrykkende historie bak seg. - Det er bare en fellesbetegnelse på mennesker som har foreldre med ulik farge eller etnisitet.

Tror faktisk de som er mulatter driter ganske mye i det. Bryr du deg om du blir kallet hvit da, eller?

Det er jo alltid noen som vil ta seg nær av noe, det kan man jo aldri unngå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulatt henspiller på muldyr. Altså en bastard uten reproduktive egenskaper som er en blanding av to forskjellige raser, hvoran den ene rasen regnes som edlere enn den andre.

 

Men selvsagt, det er toppers å bli kalt mindreverdig bastard.

 

Alle dere kvinner som har fått barn utenfor ekteskapet har lausunger og er tøser. Det var det dere ble kalt fra gammelt av, så jeg og mange med meg vil fortsette å kalle dere det. Det er ikke vår feil at dere er så nærtagende at dere ikke liker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fan er så galt med muldyra da?? Ble ikke de framavla for å gi de beste egenskapene til hest og esel da??

Er DU som sier de er mindreverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...