Gå til innhold

Hva kaller man en mulatt hvis man ikke skal bruke ordet ...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan jo ikke kalle dem noe. sikkert galt at jeg skrev "dem" også. blanding er galt, halvt hvit og halvt sort er galt, lys/mørk er galt. må vel bli halvt europeer og halvt afrikaner da!!!!!

herregud, hvor skal det ende??????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si at moren/faren/en av foreldrene er mørkhudet - dersom det er behov for å poengtere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man kaller en mulatt foe en mulatt, em mørk for en mørk, en lys for en lys

 

EN SPADE FOR EN SPADE!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mulatt og liker å bli kalt navnet mitt! ;)

Men om noen betegner meg som neger, mørkhudet eller brun,har det for meg ingen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at mulatt ikke betyr spade, men en dårlig blanding av dyreraser. Da blir spadeargumentet dårlig, synes du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant Jeg tror at det er oss "hvite" som er så grusomt opptatt av å handle pedagogisk rett, det er vi som lager dette til et stort problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg prater om mine barn sier jeg at de er halvt norske og halvt nigerianske. Når jeg prater om andre sine barn som jeg er usikker på så sier jeg f.eks, 'h*n har norsk far og jeg tror moren er fra Fillipinene'.

 

Jeg og flere andre jeg kjenner bruker betegnelsen 'blandingsbarn' når det er snakk om en gruppe.

 

Hvis du ikke vet hvilket land den ene foreldren kommer fra så kan man si at man tror at den personen er afrikaner, asiater, araber, sør-amerikaner o.l.. Verre er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det snakk om alternativer til mulatt.

 

Det eneste det er voldsom grad av enighet om er at "neger" utgår fullstendig. Utover det varierer det veldig innen ulike grupperinger hva man mener er ålreit og ikke.

 

Mest interessant er jo hvorfor man mener man behøver egne ord for akkurat sorte og halvt hvite, halvt sorte barn. Det finnes ikke tilsvarende ord (som er halvveis pk) for f.eks mennesker som ser ut som de gjerne gjør i India, eller i Kambodsja eller på Hawaii. Vi klarer oss utmerket uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle det gått om vi ikke kunne kalle folk det de er? Hva skulle vi da sagt, navnet deres? Er dere gærne?!

 

Nei, navn er for tapere. Jeg kaller folk konsekvent for neger, mulatt, hu feite, han schtøgge, hu utrolig dumme uføretrygda nedi veien med de skitne unga, han jævla homo'n osv. Så veit dere i hvert fall hvem jeg mener. Og jeg kaller jo bare en spade for en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig! Navn er for tapere, men jeg har meg frabedt å kalle folk for dumme, jævla osv... Jeg har feks. Hockeykrølleduden i 1. etasje, -Bolebuksefyren i 3, og Skjele-homoen i 5. Alle vet hvem jeg mener! No problemas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner ikke med at voldtekstmannen som hadde noen ofre på Grünerløkka presenterte seg før han begikk ugjerningene, så ofrene måtte nok dessverre prøve å beskrive mannen så godt de kunne. FY, de burde da skamme seg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo derfor vi har disse evigvarende "hva kan vi kalle dem"-diskusjonene. For at voldtektsofre skal kunne beskrive gjerningsmannen. Sånn var det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke derfor, men fordi vi trenger ord som beskriver hverandre. Har alltid lurt på hvordan en etterlysning i Japan ser ut.

"Gjerningsmannen hadde sort hår med sideskill og mørke øyne" Selvfølgelig satt på spissen, men hvis jeg må overdrive for å få fram poenget mitt så var det et eksmpel.

Uansett om folk kommer fra Japan, Nigeria, Tyskland eller what ever har jeg det med å kalle folk jeg vet navnet på ved navn. Men det er litt vanskelig å kalle folk med navn når man ikke vet navnet. Og det er vel det denne tråden handler om. Hvilke ord skal man kunne bruke når man beskriver folk. Dessverre er en kriminell handling ofte typisk en slik situasjon hvor man må benytte seg av beskrivelser av en gjerningsmann.

 

Glad jeg kunne hjelpe! Sånn var det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror politiet ville slå seg til ro med betegnelsen "mulatt"? Du måtte nok gått atskillg mer i detalj, så i vitneforklaringer ville du harr liten bruk for ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror politet ville satt pris på å vite det hvis offeret mente at gjerningsmannen hadde et "blandingsutseende" ja. Eller jeg må kanskje skrive gjerningspersonen også, det er jo ikke lov med kjønnsrelaterte ord lenger heller.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville ha satt pris på opplysninger om utseendet, ja. Hårfarge, hårfasong, hårlengde, hudfarge, skjeggvekst, ansiktsfasong, øyefasong, øyefarge, tannstilling, føflekker... Et så generelt ord som "mulatt" ville ikke ha vært til mye hjelp, tro meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...