Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Ser ikke pent ut.. De går jo uten smokk hele dagen i bhg, men foreldrene komme inn med smokken i hånda. Kan da ikke være så vanskelig å slutte?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Dersom det ikke er reelle grunner for smokkbruk, er det heeelt på trynet..Og det ser så dumt ut..
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Det finnes vel ingen som trenger smokk i den alderen, sløvt av foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Ikke heldig med smukk når ungen er så stor.. Kan vel ødelegge tannstillinga.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #6 Skrevet 15. mars 2010 Jeg antar ingen av dere som har svart har så store barn? Det kan faktisk hende at akkurat de barna trenger smokken sin som trøst! Og det er ikke "bare bare" å ta den trøsten fra de... Prøv selv, når dere får så store unger... Selv har jeg nå en 2 åring som er helt avhengig av smokken sin. Jeg tar selvsagt ikke den trøsten og kosen fra henne. Så følelsesløs og rå er jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #7 Skrevet 15. mars 2010 Å joda, jeg har tvillinger på tre å og en gutt på seks år. Stor forskjell på en toåring som du har og en fireåring. Som sagt, hvis det ikke er en reell grunn til at barnet skal ha smokk, og det er det sjelden hos et normalt friskt barn, er det utrolig sløvt av foreldrene..og ser dumt ut.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #8 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har en jente som er 4,5 år - hun sluttet med smokk når hun var 3 år. 4åringer med smokk er en uting.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #9 Skrevet 15. mars 2010 Trist hvis firåringen HI skriver om trenger smokken som trøst når foreldrene kommer, men klarer seg helt fint uten hele dagen i bhg... Tror kanskje noen foreldre legger mer i den smokken enn det ungen gjør.. For ungen kan det like gjerne bare være en vane...
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #10 Skrevet 15. mars 2010 Har en gutt på 4 år, han sluttet da han var 2 år ingen tvang. Kan da umulig trenge trøst i det sekundet de blir hentet? Ser jo at foreldrene kommer inn i bhg med smokken. Hi
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 Er flere 4 åringer dette dreier seg om, ene er snart 5! Hi
Lemonia Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Ja, jøss, og alle foreldre må for all del oppdra barna sine etter hva DU synes ser _pent_ ut. De fleste fireåringer bruker ikke smokk, så jeg går ut fra at de som gjør det har grunn til det og jeg regner dessuten med at dette ikke på noen måte vil gi dem varige mén.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Kan vel heller si at det virker som foreldrene vil de skal være baby lengst mulig. De får jo feil tannstilling også. Var hos tannpleier med sønnen min, og hun sa at han hadde sluttet i tide. Og nevn en god grunn? Hi
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #14 Skrevet 16. mars 2010 4 åringen vår bruker smokk om natta. Og det er bare meg og mannen min sin skyld. Hun er såå avhengig, må nesten sende henne på "avvennening"..hehe Meeen i påska, da er det slutt! Var hos tannlegen for ikke så lenge siden, og da var tannstillingen hennes kjempefin, heldigvis! Venter et barn til nå, og da skal vi ikke la det gå så langt, slutte før h*n 2...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #15 Skrevet 16. mars 2010 Det beste er å la være å begynne med smokk. Smokkbruk er passifisering av barnets hjerne. Og jo lengre det brukes, jo større tid bruker barnet i en passiv tilstand.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #16 Skrevet 16. mars 2010 Det er jeg ikke enig i! Selv om dem ikke trenger smokk til dem er fire så trenger man ikke å la være å begynne med det. Smokk er veldig greit å ha hvis barnet er urolig, og i tillegg har det en positiv effekt i forhold til krybbedød!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #17 Skrevet 16. mars 2010 Jeg kjenner ei som brukte smokk til a var 7 år!!!!!!!! Så det er skikkelig dårlig gjort fra foreldrene sin side!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #18 Skrevet 16. mars 2010 Eldste mi var kjempe glad i smokkene sine. Når hun la seg om natten hadde hun en i munnen og en i hver hånd. Like før hun ble 2 fikk hun ikke bruke smokk på dagtid, kun hvis hun skulle sove. Jeg var også nøye med å begrense smokkebruken hennes. Med en gang hun ville ut av vogna gikk smokken ut av munnen. Lærte henne også at hun skulle ta ut smokken når hun skulle snakke. Det var mest hjemme hun brukte smokk. Da hun ble to sluttet vi med smokk helt. Hun fikk pakke ned alle smokkene selv og vi gikk på posten å sendte pakken til babyene (I realiteten sendte vi de til min mor). Gikk kjempe fint, jeg kjøpte en flott bamse til henne som hun fikk ha i sengen i stedenfor smokk.
Trollemor75 Skrevet 16. mars 2010 #19 Skrevet 16. mars 2010 Tror det kan være fordi man venner barnet å bruke smokk hele tiden. Trollet fikk smokk 3 dager gammel på intensiven. Deretter fikk han smokk hjemme, men bare ved innsoving eller i krisesituasjoner (praktisk på flyet, eller ved hyletokt på kafé). Nå er han 1 år, og bruker smokk kun i sengen sin. Men jeg ser at om det ligger en smokk innenfor rekkevidde, tar han den og stapper den i munnen, selv om han ikke spør etter smokk ellers. Da er det enkelt gjrot å bare ikke smokker som slenger andre steder enn i sengen. Vet ikke om det gjelder alle barn, men hos oss var det ikke verre enn det egentlig. Nå skal vi begynne med avvenning om natten også, kan bli vanskeligere, men heller nå enn om 2 år.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Vi var ute å spiste på restaurant i helga og det var ei jente som straks fylte 5 der som lekte med min datter på 4. Foreldrene spurte meg faktisk håpefult om datteren min brukte smokk enda og jeg svarte at nei, hun sluttet da hun var 4 mnd. Da snudde de seg mot sin unge og sa "SE, det er bare babyer som bruker smokk". Uten tanke for at det var deres skyld at hun brukte smokk i en alder av 5 år..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har en på 4 år, og synes faktisk han hadde vært altfor stor for smokk!! Den kvittet vi oss med rett etter 3-årsdagen. Synes det var i seineste laget også. Man så allerede da at tennene begynte å ta form etter smokken (tennene oppe gikk i en bue). Tannstillingen rettet seg opp så fort smokken forsvant. Så for tennene, er det IKKE bra med smokk! Gutten vår var helt avhengig av kosedynen og smokken sin, men vi valgte likevel å venne han av med dette da han ble 3 år...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 08:01... Sto du fælt nærme da det smalt? Det er kanskje kanskje det aller dummeste uttalelsen jeg har sett i min tid her.. Gratulerer! Passifisering av barnets hjerne.. Hahahahahahaha!! Nei, denne må jeg skrive opp. Gud hjelpe meg. Ønsker deg riktig god bedring!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #23 Skrevet 16. mars 2010 Jeg synes en 3 åring med smokk er omtrent akkurat like ille som en 4 åring. Smokk er for babyer.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #24 Skrevet 16. mars 2010 Smokken er vel egentlig bare til hjelp når sugebehovet melder seg. og det skjer kun hos spedbarn som lærer seg sugeteknikk. det forebygger krybbedød også. Men at et barnehagebarn eller på den aldern bruker smokk er ikke barnets behov, men i bunn og grunn foreldrene sitt. om foreldrene kan overhøre skrik og suttring i maks 3 dager, så er det "avhengighetsproblemet" over og borte. jeg har en 2åring og en 4åring. Jeg syntes selv min minste er for stor for smokk. Man avvender vel flaske og bleier også? Barnet må bli sikker på seg selv, og ikke smokken. de begynner jo snart på skolen. Se på store barn som buker mye smokk. de er ofte sjenerte, griper seg til foreldrene når fremmende prater til de, sutrer fortere uten smokk. og er generelt mer babyer enn de uten smokk. det har en sammenheng med at mor og far klarer ikke å "slippe" babyen sin
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #25 Skrevet 16. mars 2010 Jeg tror det er vanligere med store barn med smokk i Norgen enn i mange andre land. Jeg leste i en Amerikansk babybok at godt om lag 95% av barn har sluttet med smokk i løpet av de første 6 måndene. Tviler på at det samme gjelder i Norge. Mine barn mister begge interessen for smokken rundt 4 mnd. Avvenning er myye lettere når de er babyer, da husker det ikke så godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå