Gå til innhold

Er 3 år en "magisk grense"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om mange som mener at 3 år er en slags grense for mange ting man skal slutte med og forventninger til hva de bør ha lært. er det slik at ved 3 år, så er det en slags magisk grense?

- slutte med bleier

- slutte med smokk

- slutte med flasker

- begynner å kle seg selv og klarer de fleste plagg selv

- kan snakke rent (urenom "r")

- kan vaske seg selv (mer eller mindre)

- forstår mer eller mindre alt foreldre sier

- kan bruke kniv og gaffel og starte å smøre brødskive selv

- motorikken er nesten helt utviklet.

- kan gå opp og ned i trapper alene

- leker på rommet sitt

Listen er sikkert lenger, men dette er noen av tingene jeg ser at mange forventer fra barnet er rundt 3 år. Både fra egne og andres barn.

Jeg her ikke egne barn ennå, men et stebarn som er godt over 4 og tisser på seg om natten (ikke hver natt, men ofte), kan ikke bruke kniv og gaffel, kan ikke smøre egen mat, kan ikke tegne annet enn kluss, kan ikke perle, kan ikke snakke rent (på langt nær), kan ikke gå i trapper uten at det er dobbeltsteg, forstår ikke beskjeder, ved tilsnakk blokkerer voksne ute og lukker på den måten ørene, ikke kle seg selv og kan ikke rekkefølge på klær (sokker inni strømpebukse, strømpebukse utenpå bukse, trøye utenpå genser osv.).

En venninne som var på besøk i går kommenterte dette og sa at dette var da ikke normalt etter at barnet er 3 år. Jeg har ikke tenkt så mye over det og har tenkt at det er interesse som gjør det.

Er 3 år grensen mellom "stor og klare selv" og "liten og trenger hjelp"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier og har overhodet ikke noe inntrykk av at tre år er en magisk grense hvor foreldre begynner å kreve ting de ikke krevde før. Barn utvikler seg gradvis, det er ikke slik at de helt plutselig begynner å kle på seg selv eller få gå i trapper alene, det er noe man lar dem gjøre når man ser at de sakte men sikkert lærer det. Barn utvikler seg i sitt eget tempo. Det er vel visse aldre hvor man burde forvente at de fleste klarer visse ting, men det vil aldri passe for alle.

Skrevet

Godt å vite. Da er det bare venninnen som har litt sære meninger. Jeg mener også at barn utvikler seg hele tiden og at det kommer så lenge man lar de får lov å prøve seg:-)

HI

Skrevet

Vel. Gå i trapper er jo noe barnet burde lære seg før det blir 4 år.

Ellers er lista di korrekt mht hva en 3 åring bør kunne, men den trenger ikke kunne alt. Alt kommer i rykk og napp.

Men hvis ditt stebarn ikke kan noe, så er det jo kanskje grunn til å bekymre seg litt, Det ville ihvertfall jeg ha gjort.

Reagerer ikke de på det i barnehagen?

Hilsen Barnehagetante.

Skrevet

Ja, det kommer og barn er så forskjellige.

Om noen år vil ingen se forskjell på Petter som ikke kunne gå før han var 18 mnd og måtte ha hjelp til å kle på seg til han var 4, og Ida som gikk da hun var 10 mnd og kledde på seg selv fra 2½.

Skrevet

Nå har ikke jeg kontakt med barnehagen, men vet at de har fysiske utfordringer der. Jeg får ikke lov av mor å være med og levere og hente i barnehagen, så det er det mannen som gjør. Jeg har ikke tenkt videre over dette før hun sa dette i går. Har ikke tenkt at 3 år er en alder hvor man setter lista litt høyere. Bare det er i orden til skolestart har jeg tenkt... I sommer blir barnet 5 år og jeg forventer at det forsøker, ikke at det mestrer. Jeg passer også på å rose masse ved mestring slik at barnet blir motivert..

HI

Skrevet

Det du nevner er ting de fleste 3åringer kan, og som man vil jobbe med hvis de IKKE kan det.

Men

- slutte med bleier

- slutte med smokk

- slutte med flasker

- kan gå opp og ned i trapper alene

er punkter som nås allerede rundt 2års alder hvis foreldre er med på det (altså ikke ønsker å forlenge baby-tiden).

Skrevet

Som de andre sier er de tingene du har listet opp ting ungen lærer fra +-2 års alder og som regel mestrer når det er 3 år(ikke alltid).

Nå sier du ungen blir 5 år til sommeren så da er han 4,5 år nå og skulle kunne det meste av det du har skrevet og en rekke flere ting, men en del unger er senere enn andre.

Hadde dette vært min unge ville jeg koblet inn helsestasjonen for lenge siden.

Skrevet

Vi har aldri tenkt på 3 år som en magisk grense, men latt ting skje av seg selv. Vår er 3 1/2 år nå og:

- slutte med bleier - 3 år (da det var naturlig for ham å klare det)

- slutte med smokk - Dagtid: 2 år natt: 3 1/2

- slutte med flasker - 1 år Tutekopp: 2 år

- begynner å kle seg selv og klarer de fleste plagg selv - 3 år (mye flinkere i barnehagen, hjemme gjør han seg fremdeles litt vanskelig)

- kan snakke rent (urenom "r") - 3 år

- kan vaske seg selv (mer eller mindre) - 2 år (Han gjør det når han bader, vi tar stellet ellers)

- forstår mer eller mindre alt foreldre sier - 2 år

- kan bruke kniv og gaffel og starte å smøre brødskive selv - Bruker gaffel fra ca. 1 år, kniv fra ca 2 år (middag), smøre brødskiva selv: Vi har ikke vært flinke nok til å la han slippe til

- motorikken er nesten helt utviklet. - Han var tidlig ute motorisk, men det er kun grovmotorisk. Finmotorisk tar det enda noen år (Barn kan ikke pusse tennene ordentlig selv før rundt 10 år)

- kan gå opp og ned i trapper alene - Skritt for skritt: 2 1/2 år, ellers gikk han opp trapper så fort han kunne gå, med hjelp av kneet nedi.

- leker på rommet sitt - 2 år, men vi har leker på stua også, derfor blir det lekt en del der. Hyggelig synes vi voksne.

Skrevet

Hmm.. Med mange av disse svarene virker det som at stebarnet mitt er litt sent ute med mye. Vet ikke hva som er koblet inn og jeg kan ikke koble noe inn fordi jeg er forelder med ste foran.

Men... (nå høres det vel ut som at jeg ikke vil det skal være at barnet er sent ute) det med å bruke bestikk selv er vel noe de ikke nødvendigvis skal mestre fullt ut i alder av 4 1/2? og det med å snakke rent er vel veldig variabelt?

HI

Skrevet

3 år ikke en magisk grense, men jeg er litt enig med venninnen din i at jeg ville forventet alt dette fra en normal 3 åring, og jeg har 4 barn selv. Min nest yngste blir 3 år til sommeren og bruker smokk om natten fortsatt, ellers kan jeg hake av alt på listen din for ham, mye har han kunnet siden han var under 2 år også. Bortsett fra språklig tror jeg ikke han er noe spesielt tidligere ute enn det som er vanlig, på språk vet jeg han er/var veldig tidlig.

Jeg er ikke noen ekspert, men vil påstå at stebarnet ditt høres veldig tregt ut utifra den erfaringen jeg selv har fra både egne barn og venninners barn. Det er ikke slemt ment, men hadde jeg vært mammaen eller pappaen hadde jeg blitt bekymret om min 4 åring ikke klarte å forstå en beskjed, smøre en skive selv, ikke gå i trappen selv, kle på seg i gal rekkefølge osv. Jeg hadde tatt det opp med HS i hvertfall.

Skrevet

Det kan hende at foreldrene ser på 3 år som grensen for babytiden, men for selve barnet vil det variere veldig.

- Slutte med bleier: der er norske barn siste i OECD, sannsynligvis fordi det er ujevnt oppfølging i barnehagene (ikke alle er like god på det), altfor gode engangsbleier, og travle foreldre. I Frankrike kan barna begynne i (gratis) førskole i stede for (betalende) barnehage når de er 2 år hvis de ikke bruker bleier lenger, og svært mange rekker det.

- Slutte med smokk: varierer veldig fra barn til barn. Her får han ikke smokk hvis han ikke skal sove, og det har vi praktisert fra begynnelsen.

- Slutte med flasker: min sønn er 13 mndr og har ikke brukt flaske i 1 mnd (jippi!).

- Og han kommer seg opp trappene i en blandning av krabbing og gåing. Ned er litt verre med.

Tror mange foreldre har det ikke for travelt med at barna vokser opp. Ser at begge svigerinnene har holdt på "babyene" sine lengst mulig for 3. (og siste) mann, det er nesten komisk.

Skrevet

Å spise med gaffel/skje er noe jeg hadde forventet av en 2 åring, men å bruke kniven sammen med gaffelen for å skjære opp mat og få mat opp på gaffelen ville jeg derimot ikke forventet før ved 5 års alderen. Vil tenke de fleste 4 åringer vil klare dette litt, noen få 3 åringer, men at de fleste 5 åringer bør klare å håndtere kniv og gaffel sammen. Snakke noenlunde rent er forventet på 4 års kontrollen, men det er ikke så uvanlig at barn snakker urent helt opp i skolealder. Var mer de andre tingene du skrev at barnet ikke kunne jeg reagerte på.

Skrevet

Bare for å ha sagt det altså. Vi tok bleieslutt og smokk/flaskeslutt for to somre siden. Barnet bruker bleie hos mor som straff om det kommer uhell, men hverken dag eller nattbleie er brukt her siden sommer 08, altså 3 år. Det eneste var hvis det drakk mye om kvelden eller måtte bæsje de første høstmånedene. Jeg synes 3 år er en #"magisk grense" for å i alle fall forsøke å ha barna tørre og smokkfrie. Det gikk på 2 uker, så var det i orden. Har tisselaken siden det er mange uhell:-)

Skrevet

- slutte med bleier - mine sluttet ved 3,5, den andre 2,5

- slutte med smokk - Mine sluttet ved 4 år, den andre 2

- slutte med flasker - Jeg tok bort alt som het flasker så fort de kunne drikke av tutekopp. Synes det er en uting å drøye det siden de da ikke er babyer lenger i mine øyne. De kan begynne så smått med tutekopp når de begynner med grøt.

- begynner å kle seg selv og klarer de fleste plagg selv - Vil si at det kom mellom 4-6 år...

- kan snakke rent (urenom "r") - den først er usikker enda (13 år) den andre snakket rent med en gang ved 2 år

- kan vaske seg selv (mer eller mindre) Det gjør fortsatt jeg, men minstamann har endelig lært seg å dusje selv. Han var da 6 år

- forstår mer eller mindre alt foreldre sier - Kommer jo an på hvordan man sier ting og hva man snakker om da vel?

- kan bruke kniv og gaffel og starte å smøre brødskive selv - Den ene var 4 år den andre er fortsatt usikker ved 6,5

- motorikken er nesten helt utviklet. - Det er vel ikke helt sant? Finmotorikken er normalt ganske godt utviklet ved 5-6 tror jeg?

- kan gå opp og ned i trapper alene - Begge taklet trappen helt fint når de var litt over et år (men begge gikk når de var 10-11 mnd)

- leker på rommet sitt - pøh!!! Det gjør ingen av dem enda om de får velge..... :)

Jeg har to veldig ulike unger. Den første klarte de tingene hun var tidlig ute med fordi hun SKULLE. Hun er sta som et esel og utrolig flink til å klare seg selv og løse utfordinger og modig. Nr 2 er flink på de tingene han er pga av evner, men også fordi jeg ikke har tillatt ham å henge i skjørtene mine hele tiden. Han er en forsiktig, usikker mammadalt og har ikke tro på egne evner. han trenger et tonn med oppmuntring for å tørre og mestre. Henne har jeg måtte holde igjen, mens han har jeg måttet dytte forran meg.

Det er veldig viktig at barn får utfolde seg, gjøre erfaringer og få lov til å prøve seg frem. Selv om de søler med maten, MÅ de få øve seg på å smøre og spise selv. De MÅ få lov å gå i trappen. Er de ustøe går man bare helt enkelt bak dem og sikrer at de ikke faller...

Skrevet

Nei dette varierer jo veldig fra barn til barn når de er klar for ting. Og enkelte av punktene her bør jo skje lenge før 3-årsalderen som f.eks slutte med flaske og gå alene i trapper. Dette med flaske er jo noe som foreldrene bare bestemmer seg for at det skal sluttes med, og det gir vel ikke noe grunn til bekymring om ovenfor barnet om hun bruker flaske når hun er 3. Da tenker jeg at det er foreldene som er rare. Dette med tissing på natten er nok også fortsatt vanlig selv om man har passert 4, men gir nok litt grunn til å være obs.

Det som hadde bekymret meg her var spesielt det med trapper og det med at hun ikke kan rekkefølgen av klær. Jeg hadde nok også stusset på dette med å smøre sine egne skiver, og det i tillegg til dette med perling, bare tegne kluss osv, gjør jo at jeg hadde stillt meg litt spørsmål tegn ang finmotorikken til denne jenta. Det kan jo ha med å gjøre om hun får lov til slike ting også da. Viss hun aldri har fått smøre på selv, viss hun ikke får kle seg selv, viss hun ikke får bruke kniv og gaffel osv, så er det vl ikke så rart at hun ikke kan det. Men jeg syns jo at dette med trappen og rekkefølge av klær uansett var ganske graverende for en over fire år.

Konklusjonen min her er at det var masse her som i utgangspunktet ikke gir grunn til bekymring for en 4- åring, men enkelte gravende ting i tillegg til summen av alt det andre gjør at jeg reagerer.

Men går ikke dette barnet i barnehage? Det er jo netopp slike ting som dette som skal observeres i barnehage, og er det noe unormalt så skal det jo gis oppfølging. Viss barnehagen forløpig ikke har reagert, går det jo ann å ta det opp med den som er førskolelærer på avdelingen for å høre hvodan de opplever henne.

Skrevet

nattinkontinens er forresten ikke uvanlig for spesiellt gutter helt opp i 6-8 års alderen.

Min er 6,5 har vært bleiefri på dagen siden han var 2,5, men tisser fortsatt på seg om natten - hver natt! vi bruker natttruser på blå resept fordi dette er hypofysen som ikke er utviklet ferdig.

Datteren min hadde samme problemet, men hun sluttet med det før hun bl 6 år og det var ikke så hyppig.

Skrevet

Barnet har gått i barnehage i snart 3 år. To forskjellige. Mor sa opp plassen i den første fordi barnehagen ville ha utredning fordi de ikke følte at de fikk kpontakt med barnet. Jeg kom inn i bildet rett før barnet ble 2 år og da kunne det si mamma, pappa og vann. Ikke mer. Vet barnet har språktrening i barnehagen og ser at det har hjulpet masse fra i sommer til nå. Fra setninger med max 3-4 ord har det økt til at vi kan ha en samtale der jeg forstår (selv om noen ord må tolkes) og barnet forstår det meste jeg sier, men tar ikke dobbeltbeskjeder. Hvis jeg sier vask hender og kom og sett deg ved matbordet så er det bare en av beskjedene som blir fulgt. Når jeg spør opp igjen "hva skulle du etter du hadde vasket hender/før du satte deg til bordet?" så ser barnet på meg og svarer "vet ikke" Men hvis jeg sier nå skal vi spise, men først vasker vi hender, da blir begge beskjeder tatt opp.

Jeg sitter mye sammen med barnet og tegner og maler og lager trolldeig og baker boller/kaker osv og vi perler. (min unnskyldning for å være barnslig... Hehe) og når jeg tegner fyrstikkmennesker ser jeg at barnet forsøker, men det blir bare kluss og så er det en bil:-)

Jobber også mye med at barnet skal slutte med betegnelser som pip-pip, tut-tut, bæ-bu bil, mjauen og vov-vov da vi synes det er på tide å si fugl, bil, brannbil/politibil/sykebil, katt og hund. Dette er uendelig vanskelig, men det er jo bare å fortsette.

Men igjen så ønsker jeg jo ikke at barnet er sent ute og tenker at hvis vi bare jobber med det lenge nok, så kommer det til slutt. Skolestart er om over et år og det er der jeg har den "magiske grensen" og så mye som er kommet de siste 8 mnd, så kan jo et år rette på mye.

Vil legge til at helt siden jeg kom inn i bildet har jeg alltid lagt frem bestikk til barnet ved alle måltider. Gaffel, skje og kniv slik at barnet kan utforske hva det vil bruke. Det bruker skje eller spør om noen kan smøre. Men denne helgen ble jeg stolt og varm i hjertet. Jag la ikke på skjeen ved middag og barnet tok opp både kniv og gaffel og begynte å skjære. Jeg la frem kniv til brødmat og la en skive på tallerknen til barnet slik at alt var tilgjengelig (satte smøret ved siden av) og uten et eneste søprsmål så forsøkte barnet åå smøre selv. Ble et stort hull i skiva, men vi klappet og ga en liten lekebil i gave etter en hel dag med å forsøke selv uten å spørre. Så stolte øyne barnet hadde når det viste mor hva det klarte:-)

Dette var altså i går:-)

Tror forresten ikke at barnehagen får tillatelse av mor til å utrede. De ønsket å utrede for liten grad av autisme og aspberger eller noe...

HI

Skrevet

Jeg tror ogsaa faren skal kunne gi tillatelse til aa utrede. Kanskje mannen din skal ta en prat med barnehagen?

For meg hoeres det ut som at barnet trenger ekstra oppfoelging og hvis mammaen ikke vil det saa er det kanskje best at dere har barnet mesteparten av tiden? Dessuten, bleie som straff ol hoeres heller ikke bra ut.

Skrevet

Nei det kommer gradvis, og i ulikt tempo hos alle barn. Men flaske og smokk bør de vel slutte med lenge før de fyller 3

Skrevet

Barnet er 50/50 hos mor og far. Kommer hit igjen til søndag og skalvære her neste uke, så det er jo her mye (ifht normalt samvær). Tror ikke far vil ha hele omsorgen og mor vil ikke miste stønadene hun får ved at barnet har sdresse hos henne da hun ikke skaffer seg jobb. Far har gitt tillatelse til utredning, men så lenge mor ikke vil, så går det ikke uten at det blir ved tvang (med barnevern i bildet o.l) Dette ønsker jo ikke vi, for vi forsøker å få barn, så vi ønsker ikke at barnevernet skal kobles inn og deretter stille spørmålstegn ved om vi er gode foreldre i og med at et barn er under barnevernet..

HI

Skrevet

Ja, tre år er på mange måter en magisk grense tror jeg. Ihvertfall når det gjelder bleie, smokk, flaske, vogn, seng og slikt noe.

Har et bonusbarn på 2,5 år som er blitt veldig flink til å kle av og på seg, bruker fortsatt bleie, men som ellers er som du beskriver ditt stebarn.

Det er vel ellers slik at graden av de fleste barns utvikling ligger innenfor normalen. Jeg synes bonusbarnet mitt er veeeldig sen i språkutviklingen, sammenlignet med min egen datter som snakket rent da hun var på samme alder. Men bhg sier barnet ligger innenfor normalen, så da stoler vi på det.

Skrevet

Sikker? Jeg mener det er noe nytt med at naa trengs kun den ene foreldrens samtykke for aa gi behandling og lignende til barn. Faa mannen din til aa undersoeke saken.

Og uansett, mannen din maa nesten snakke fornuft inn i skallen til eksen. Hvis hun virkelig motsetter seg utredning ville jeg nesten antatt at hun misbruker barnet eller noe som hun oensker aa holde skjult.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om tre år som noen slik magisk grense, men begge mine har vært omtrent der du skriver i utvikklingen da deble tre år, riktignok med et klart unntak for språket. De snakket langt fra rent da de fullte tre, men ganske bra da de fyllte fire.

Den milepelen som jo er der er at mang flytter fra liten til stor avdeling i barnehagen det året de fyller tre. Slik sett blir det en overgang fra "liten" til "stor".

Skrevet

Mitt stebarn klarer det meste der untatt at språket er ikke helt rent, men han gjør seg for det meste forstått av oss rundt som kjenner han. Han var 3 år for en mnd siden. Eneste som gjenstår er å slutte helt med bleien, det er lettere å gjøre på sommeren med mindre klær og mindre bal. Han er ikke helt klar for det selv heller enda.

Jeg tror det er viktig å huske på at vi alle er forskjellige, alle lærer i forskjellig tempo. En treåring skal klare mye selv, men er også "bare" 3 år. Det er en hårfin balansegang.

Jeg vil kanskje være strengere til mitt stebarn enn samboeren min, og det irriterer meg grønn noen ganger. Men sånn er det bare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...