Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Hvordan tror dere da at de av oss som har flere barn + fulltidsjobb egentlig overlever? I våre familier må jo også alt av husarbeide, matlaging osv gjøres i tillegg til barn og jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Godt poeng, men forskjellen er jo at du har ikke barna samtidig som du er på jobb. Da er barna i barnehage eller skole..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Det er vel ikke så mange som har fulltidsjobb i tilegg til liten baby? Da har man jo oftest permisjon. Og har man fulltidsjobb er man ikke hjemme med barnet, og barnet er da ingen jobb den delen av døgnet. Og de andre barna går gjerne i bhg eller skole?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Jeg jobber etter barna er lagt jeg. 160% stilling. To barn under 2 år. Og har barna på dagen. I tillegg er jeg fulltidsstudent.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Sant som hun over sier. Er man i jobb utenfor hjemmet har man jo ikke barnet med seg, da er det noen annen (som har barn som fulltidsjobb) som tar vare på det. Og når sant skal sies er det vel ikke alle som har et fantastisk liv som fulltidsarbeidende småbarnsforeldre. Morgener er et eneste stress når man skal dusje, kle på seg, smøre matpakke, kjøre i barnehage og så skynde seg på jobb. Åtte timers arbeid, så skal barn hentes, mat handles, middag skal serveres og ryddes opp igjen. Så har man muligens en time eller til og med to med barna før de skal i seng, og så må nødvendigvis husarbeid o.l. gjøres etterpå. Så er det kanskje en lat time foran TV'en før man går i seng. Og neste dag er det på'an igjen. Joda, kanskje man _overlever_, men er dette et godt liv? Nope.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Og så? En vil jo da ha mye mindre tid på å gjøre alt det som må gjøres i et hjem + en har flere barn å ta seg av den tiden en er hjemme. Så om du ikke gjør et slag annet enn å sitte å se på babyen hele dagen og derfor må gjøre unna husarbeidet etter kl 16.30 ca så har du fortsatt mindre å gjøre siden du kun har et barn å ta deg av da.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 En baby er da veldig mye mindre jobb enn et eldre barn.
Tante Gustava Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Tror nok poenget til HI i det innlegget du antagelig er inspirert av er at mannen mener at det ikke er fulltidsjobb å være hjemme i permisjon med babyen. Altså at hun har mer fri enn han kl 8-16 enn han som er på jobb. Så derfor skal han ha fri når han kommer hjem fra jobb, mens hun skal ta babyen 24/7. At det er travelt å ha flere barn + fulltidsjobb er det da ingen som bestrider.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Dusje og smøre matpakker kan man gjøre kvelden i forveien, da har man spart masse tid om morgenen. Handling kan fint gjøres på lørdager, med supplering av ferskvarer kanskje en gang i uken. Vips så har man spart masse tid, og har mer tid med barna!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Selvfølgelig har hun mere fri når hun er hjemme med en baby enn man har når man er på jobb.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Det blir jo ikke riktig. Det er stor forskjell på arbeidsmengde når det gjelder husarbeid når ingen er hjemme på dagtid som når mor og et eller flere barn er hjemme og leker. Flere måltider skal spises, det blir mer oppvask, mer matlaging, det blir mye skitnere og mer rotete og det må derfor ryddes og vaskes oftere. Og som sagt, hva er poenget ditt? Ja, det er sannsynligvis noe mer slitsomt å jobbe fulltid utenfor hjemme samtidig som man har barn, men det er sannelig ikke noe liv å trakte etter eller noe å skryte av. "Jeg må slite meg ut for å ha råd til å leve."
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Og tenk på hvor mye mer tid med barna du ville hatt, og hvor mye mindre stress og tidspress dere som familie ville hatt, hvis en eller begge foreldre hadde jobbet litt mindre?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 Synes det er så merkelig at man uttaler seg som om alle babyer er like. Noen babyer sover mye. Det er selvfølgelig ikke en fulltidsjobb å passe på en sånn baby. Hvis babyen skriker mesteparten av dagen og natten, og i tillegg nesten ikke sover, vil jeg påstå at det er mer enn en fulltidsjobb. Alle babyer er ikke som den babyen man selv har, selv om noen tydeligvis tror det.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 Ikke alle babyer lar mamma får fri. Når jeg var hjemme med baby måtte jeg bære/amme hele tiden, hvis ikke har det hyling. Jeg måtte ha babyen i puppen til og med når jeg var på do, og det var ikke lett å få laget seg noe mat de første ukene. Pappan som var på jobb kune gå på do i fred og ro, hadde en halvtimes lunsjpause midt på dagen og hadde en time egentid i bilen både til og fra jobb. Jeg hadde gladelig byttet!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 "Det er stor forskjell på arbeidsmengde når det gjelder husarbeid når ingen er hjemme på dagtid som når mor og et eller flere barn er hjemme og leker. Flere måltider skal spises, det blir mer oppvask, mer matlaging, det blir mye skitnere og mer rotete og det må derfor ryddes og vaskes oftere. " Hvor mye mener du egentlig mor selv og en BABY greier rote til i løpet av dagen?
Figa Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har en datter på 19 måneder og en sønn på 6 mnd. Når hun er i barnehagen og jeg er hjemme med sønnen min, leser jeg til eksamen på universitetet og det går helt fint. En seks måneder gammel baby er IKKE en fulltidsjobb og de som evt måtte mene det er lat!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 Jobb er vanligvis ikke hektisk på samme måte som å være hjemme. Når en baby trenger mat/bleie/omsorg må det gjøres NÅ; ingen sjef har slike krav og står og skriker deg i øret til du gjør det. Et lite barn kan ikke forlates alene, kanskje noen få minutter i lekegrind mens du springer på do, å få spise lunsj i fred er ikke selvsagt som hjemmeværende. De fleste som jobber har et mer behagelig tempo på jobb enn hjemmeværende har.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 Vi har faktisk ikke så mye press og stress hos oss. Min samboer jobber slik at han er hjemme på dagtid, dog sover han på dagtid, men han henter tidlig i barnehagen og ordner med middag til jeg kommer hjem 16.30. Da har vi 2,5-3 timer hvor vi er sammen alle tre. Nå er det mer, da jeg er sykemeldt, men det er jo ikke den ordinære situasjonen vår da.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 Babyer blir større og beveger seg mer. Men du har kanskje spesielle barn du som ligger rolig i en vugge hele livet.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #21 Skrevet 14. mars 2010 For øvrig, hvis vi skulle jobbet mindre eller en være hjemmeværende måtte vi ofret huset med hage og egne soverom, for en leid leilighet, og det er ikke et valg vi har valgt å ta.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #22 Skrevet 14. mars 2010 Fordi alle 6 mnd gamle babyer er nøyaktig sånn som din baby?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #23 Skrevet 14. mars 2010 Og du synes maks tre timer daglig med barna er nok? Skjønner vi er forskjellige ja. Jeg tror ingen pensjonister tenker tilbake på livet sitt og ønsker at de hadde jobbet mer og tjent mer penger og hatt større hus og flere biler og flere ferier. Men mange tenker nok at de skulle tilbrakt mer tid med barna sine, jeg er glad jeg ikke kommer til å være en av dem som tenker slik om noen år.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2010 #24 Skrevet 14. mars 2010 3-4 barn som kommer veltende inn fra skole/b.hage skaper i hvert fall mere rot på få minutter enn det en baby vil greie i løpet av en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå