Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min skjønne lillesøster på 14 år og ei venninne av henne som er like gammel, bruker å sitte barnevakt hos noen i gata "vår". De har tre jenter på 1, 3 og 6 år. Lillesøsteren min er ansvarlig og flink med barn.

I går hadde de oppdaget et lite kamera da de hadde lagt barna. Det viser seg så at de blir videoovervåket under hele barnevakten, som totalt varte i 2 timer. Lillesøsteren min har sittet barnevakt der i flere år, og det har aldri skjedd noe som helst "galt".

Moren i huset er en hønemor uten like, men det får da være måte på! Til sitt forsvar, sa foreldrene at det er noe de "alltid pleier å gjøre, spesielt etter at de hadde en nanny som ikke vasket ordentlig".

Moren min klikket naturligvis i vinkel. Så da er spørsmålet mitt, dette er vel høyst unormalt? Synes det grenser mot brudd på personvern...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er vel strengt tatt brudd på personvern, er det ikke? Det ble jo så mye styr med disse automatiske bomstasjonene, fordi man ble overvåket mot sitt samtykke.

Skrevet

Hønemora burde helt klart spurt først om det var greit med kameraovervåkning av barnevakten. Det er nok ikke lov ellers.

Skrevet

Det er ikke så uormalt i utlandet. Nannycam er jo nesten litt utbredt kan en få inntrykk av. Det er jo ikke brudd på personverndet siden de filmer i sitt eget hjem. Uvanlig i Norge og sært.

Skrevet

Ja det er vel ikke lov å overvåke noen uten å informere om det?

Synes det er helt utrolig, stoler man ikke på barnevakten får man klare seg uten da.

Vi har kamera på innbruddsalarmen og jammen må vi ikke informere eventuelle innbruddstyver om det også:-)

Dette er langt over grensen for hva man kan tillate seg.

Skrevet

Er det ikke slik at det kun er ulovlig om man tar opp lyd? Med bare bilde er det lov.

Skrevet

Men man skal alltid informere. Når du går inn i en butikk med kameraovervåkning er det alltid et skilt/klistremerke som informerer om det ved inngangen, så er det opp til deg om du vil inn dit og bli filmet eller ikke ;)

Skrevet

Er både lyd og bilde...

Nå er jo min lillesøster "bare" 14, så samtaletemaene er jo ikke akkurat "ille" sånn sett, men søsteren min ble utrolig lei seg. Og foreldrene presiserte jo at de har 100 % tillit til henne. Synes det er utrolig dårlig gjort.

Gjest irismor
Skrevet

Tror det hadde vært siste gang jeg hadde sittet barnevakt der.

Er som erteposen sier det er veldig vanlig i utlandet, men her i Norge blir det ansett som sært.

Skrevet

Hvorfor i allverden filmet de barnevaktene om det stemmer at de stoler 100% på de?!

Er noe som ikke henger helt sammen her gitt! Jeg hadde aldri vært barnevakt der igjen for å si det sånn og det hadde ingen av barna mine fått lov til heler.

Man skal opplyse om at det filmes, både med og uten lyd!

Gjest mamma til 2 prinsesser:)
Skrevet

Det hadde jeg også reagert på.

Hvorfor skulle hønemor overvåke barnevakten så lenge hun stoler på dem??

Hallo, det er vel sånn typisk nanny i USA tilstander det der...

Skrevet

Hadde min mindreårige datter blitt filmet og overvåket når hun var barnepike hadde jeg anmeldt. Vet ikke hvor langt jeg hadde kommet med en slik anmeldelse, men i hvertfall hadde jeg skapt noen ubehageligheter for de som filmet. Man, skal etter hva jeg mener å huske, opplyses om at man blir filmet.

Skrevet

Klippet og limt:

personvern er å ikke ta bilder eller filme noen uten deres tillatelse, heller ikke sende disse videre eller legge dem ut på nett uten tillatelse. Åndsverkloven sier noe om dette, der det er helt klart at det ikke er lovlig å filme, ta bilder eller på annen måte eksponere andre uten deres tillatelse. Ved brudd på disse bestemmelsene kan du bli anmeldt, eller anmelde andre. Et annet viktig punkt er å ikke legge ut for mye personlige opplysninger om deg selv.

Skrevet

Enig med Prækes. Det er et overtramp.....

Skrevet

Jeg ville aldri hatt en barnevakt som jeg følte jeg måtte bruke Nannycam på...

Skrevet

Dette synes jeg var skikkelig stygt!

Hadde vurdert anmeldelse

Skrevet

Moren min er kjempeirritert... Og søsteren min er veldig lei seg, hun kommer ikke over det.

At "alle" deres barnevakter blir overvåket, gjør jo ting litt bedre ettersom min søster da skjønner at det ikke er henne det er noe "galt" med. Hun kjenner disse barna godt, og de forguder henne over alt på jord. Hadde det vært en vilt fremmed, hadde saken vært annerledes.

Jeg har ikke snakket med min mor siden i går, men jeg vet iallfall at hun sporenstreks ringte denne hønemoren.

Men "bra" folk her inne ikke godtar det! Greit å forhøre seg med andre noen ganger, takk for masse svar!

(PS. Når min datter blir født om kort tid, skal min søster få passe henne alene fra starten av, så nå fokuserer vi heller på det, hehe).

Gjest irismor
Skrevet

Godt dere skal fokusere på noe annet :-)

Men jeg som mor tror jeg hadde tatt en ringerunde rundt til de andre barnevaktene og spurt om de viste at de blir filmet. Tror jeg hadde gjort mitt for at hønemor ikke skulle få det så lett med å skaffe nye barnevakter.

Skrevet

Herregud, jeg hadde blitt rasende om noen hadde filmet meg sånn, ikke bare fordi de tydeligvis ikke hadde stolt på meg, men det er mye rart man gjør når man tror ngen ser. F. eks. piller seg i nesa, klør seg i rompa ol. Jeg hadde blitt dritflau om jeg fant ut at noen hadde spionert påmeg sånn.

Skrevet

Ja, god idé. Er de syke nok til å filme, er det ikke lett å si hva de kan finne på å gjøre med filmene etterpå...

Så vidt jeg fikk med meg, skulle mamma be de om å slette alt av film (det må jo ha blitt noen kassetter på de årene). De andre barnevaktene er 14-17 år... Og jeg vet at flere av de 17-åringene har vært der samtidig (og jeg vet jo selv hva 17-åringer med kjærester snakker om). Rimelig flaut!

Skrevet

Det er ulovlig, og ett tillitsbrudd ovenfor din søster. Jeg skjønner godt at hun er lei seg, og jeg hadde aldri satt min fot i det huset igjen.

Skrevet

Oi... Hærregud, kunne aldri hatt en barnevakt jeg følte at jeg måtte filme jeg altså! Hva feiler det hun hønemora der da? Greit å være redd for barna sine, men når man sier man stoler 100 % på folk, så gjør man bare ikke sånt!

Hadde dette vært meg, hadde jeg nok aaaaaldri mer sittet barnevakt for de mer!

Nei, dette synes jeg ikke noe om..

Skrevet

Det ville jeg ha tatt meget ille opp dersom det var en av mine døtre som ble filmet på den måten. Uansett intensjoner, så er det moralsk forkastelig, og min datter hadde ikke fått være barnevakt der igjen.

Bra hun får ei niese hun får passe snart da;)!

Skrevet

Jo mer jeg tenker over det, jo mer irritert blir jeg. Når de attpåtil sier de stoler 100 % på henne (som de bør gjøre, det hjelper fint lite med et overvåkningskamera dersom det skjer noe, de kan jo ikke gripe inn uansett).

Jeg skal _ikke_ bli hønermor, iallfall! Sikkert lettere sagt enn gjort, men ja... :-P

Skrevet

Video overvåking er kun tillatt dersom det er tydelig og godt informert/varslet om video overvåkingen! Altså det skal være et skilt el lignende om dette! Ellers er det brudd på personvernloven!!!

Skjønner godt at moren dere klikka, det hadde jeg også gjort... BIG time!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...