floweria Skrevet 14. mars 2010 #26 Skrevet 14. mars 2010 Ja jeg gjorde en blemme på utregningen der! Ja akkurat å føde barnet klarer hun helt sikkert like bra om ikke bedre enn mange eldre...det er fortsettelsen jeg er skeptisk til når man er så ung...(og litt småfjern...) som hun er... Greit at man har nok litt instinkt og sikkert en mor som kan hjelpe henne, men livserfaring er noe av det viktigeste! Helt sikkert mange 16årige mødre som har klart seg helt fint med barna sine, er ikke det jeg sier, men jeg mener at det er veldig mange 16åringer som ikke kan gi barna den tryggheten og livskunnskapen som en voksen mor som har levd livet selv kan! Jeg kjenner flere som har fått barn så tidlig og som fortsatt (ti år etter) synes at fredager og lørdager er festdager og aldri har en lørdagskveld hjemme sammen med barna. Mange er ytterst utolmodige med barna og skriker tilbake når barna skriker, sender dem på lekebutikken når mor skal handle klær osv... Jeg synes faktisk ikke at dette er greit.... Og IGJEN jeg sier ikke ALLE 16-åringer...jeg sier mange og de jeg kjenner har oppført seg sånn..
Marcus2006+Jente2010 Skrevet 14. mars 2010 #27 Skrevet 14. mars 2010 Oi her var det mange meninger, å meniger om ting skal man ha:) Men Jeg føler at det nesten er normalt med slik aldersforskjell nå til dags? Vet av Mange som har slik aldersforskjell mellom seg... Og søstra mi var 16 da hun ble sammen med en på da 28 år... Hun ble gravid som 17 åring og da var han 29.. Mine foreldre var selvsagt ikke så begeistret for det, men hva kan man si? De kunne ikke sperre henne inne heller...Så vi alle gjorde det beste ut av det å støttet henne! Jeg var selv 20 Da jeg fikk min første å fikk høre at det var altfor ungt å få unge, men det var hennes mening... Men som noen andre sa her at de på 16 har ikke levd livet og vil ut og feste hver fredag og lørdag, Jeg er enig i at de ikke har levd livet nok på en måte...MEN så finnes det noen som kanskje var 20 eller eldre da de fikk unger som Setter bort ungene sine i hytt å pine for å ut å feste... og da vet jeg av de 16 åringene som er helt motsatt, såå trenger ikke å være noe bedre de som er eldre... Men ja noen er altfor unge så tidlig...Men de bestemmer jo selv da, å om foreldrene godtar at de setter igjen ungen sin til de mens de er ute å fester så er vel ikke det helt bra heller? Ikke at jeg er no bedre mor, men kan telle på 1 hand hvor mange ganger min mor og far har tatt sønnen min på 4 år Men det er min mening, skal man ha unger må man klare å ta seg av de også da:)
FruBoger fødeklar Skrevet 14. mars 2010 #28 Skrevet 14. mars 2010 Først må jeg si at man rynker litt på nesen med en gang, men folk her overreagerer og er svært dømmende(et ekstremt dårlig karaktertrekk). Nå vet vi ikke situasjonen de er i, det kan godt hende det ikke er en så stor mental forskjell, uten at det nødvendigvis sier noe negativt om han. At det også kan oppstå kjærlighet mellom to på den alderen (selv om det er litt utenkelig for meg selv) har jeg ingen problemer å forstå. Normer og lover overalt i verden sier at dette er lov, så jeg ser ikke hvorfor man skal sette seg selv over dette. Føles det rett, så håper jeg de bare gjør det beste ut av det og får et herlig liv med er herlig barn. Kan dog se for meg at det er veldig utfordrende for en 16 år gammel jente som i utgangspunktet hadde fokus på helt andre ting de neste årene, men igjen må jeg si at man kan takle morskap og være i et forhold i denne alderen. Håper de får god støtte i omgangskretsen og av familien, og at de får et godt liv sammen.
mammaløve Skrevet 14. mars 2010 #29 Skrevet 14. mars 2010 Nå hadde det vel ikke så mye med om hun ble en god mor eller ikke. Det er det vel ingen tvil om at en 16 åring kan bli. Spørsmålet er vel heller hva en 27 år gammel mann gjør sammen med en 16 årig jente. Og om hun er her inne og leser er nå heller ikke sikkert. Men rett det; er vel egentlig ingen som har noe med forholdet å gjøre forutenom dem selv.
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 14. mars 2010 #30 Skrevet 14. mars 2010 at noen av dere virkelig kan mene at en 16 åring ikke kan bli en god mor? hva vet vel dere? kanskje DU ikke var så moden som 16-17 åring, men det kan andre være. og man vokser med ansvaret. jeg er nå 19 år, og de jeg var venner med før jeg ble gravid er ikke på det "stadiet" jeg er på nå. jeg merker det ganske godt, og jeg blir faktisk irritert over det på en måte! de er ute hver helg, og liker det. Jeg har vært på byen 3 ganger etter jeg fylte 18 (og nei, jeg har ikke vært på byen FØR det heller), og syns det var helt tragisk! jeg kunne mye heller tenkt meg å sitte hjemme og spise hjemmelagd pizza enn å gå rundt dårlig kveld/natt/morgen. men DETTE syns mine tidligere venner er helt på trynet nå har jeg bare kontakt med de vennene mine som har barn og egen leilighet. de som er kommet på det stadiet i livet som JEG er og jeg trives veldig med det. jeg hadde reagert STERKT på om min søster hadde fortalt meg at hun var sammen med en mann som var 27 år. men det hadde nok aldri skjedd, pappa hadde vel skremt vekk de fleste hehe, og godt er det!
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 14. mars 2010 #31 Skrevet 14. mars 2010 jeg må bare få legge til en ting; jeg kjenner mange som er på min alder som har fått barn. og jeg kjenner til noen (få) som jeg mener burde tenkt seg både to og tre ganger om før de bestemte seg for å få barn. barnet har det ikke vondt på noen måte, og foreldrene elsker jo det over alt i verden. men måten de oppfører seg på er ikke noe voksent i det hele tatt, og det gjør meg passe irritert noen ganger så jeg skjønner godt at noen har denne holdningen til unge mødre, det er lett for! men vær så snill å ikke dra alle under en kam. det er mange modne mammaer der ute som var unge da de ble gravid og jeg blir faktisk såret over at det er noen som har disse holdningene når dere ikke kjenner meg for eksempel! men siden jeg ble gravid tidlig , så er jeg en dårlig mor? (jeg er ikke hun fra unge mødre , men var 16 da jeg ble gravid og 17 da jeg fikk min datter)
Monique8 Skrevet 14. mars 2010 #32 Skrevet 14. mars 2010 Bare sånn for ordens skyld siden det er så mange her som tar fullstendig feil. Det er IKKE pedofili å ha sex med en 16-åring. Denne er over den seksuelle lavalder, og dermed "lovlig". Det er heller ikke pedofili å ha sex med en 15- eller 14-åring. Pedofili er når man er primært tiltrukket av barn under 11-12 år. Når noen er PRIMÆRT tiltrukket av noen mellom 11 og 16 år kalles det hebefili. Pedofili er et av de uttrykkene som blir mest misbrukt. Og det er en skam, for det er få ting som er så ødeleggende for et menneske enn å bli beskyldt for å være pedofil. Sånn ellers om tema her så har jeg 3 "barn" jeg som er over 16 og kan gjøre meg til bestemor når som helst uten at jeg skulle ha noe grunnlag for å reagere negativt pga alderen deres, og evt alder på den andre parten. Selv om jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde ikke vært overvettes begeistret om de kom hjem med en partner som er næmere meg i alder enn dem selv. Ellers så er barna mine vandt med å ta seg av småbarn da de har mange søsken, så jeg ville ikke vært i tvil et øyeblikk om omsorgsevnen deres.
nr 2! <3 Skrevet 14. mars 2010 #33 Skrevet 14. mars 2010 stor forkjell på alder ja, hva gjør en 27 åring m en 16 åring? hva har de tilfelles? lurer mer på mannen...... unge eller gamle mødre, det er både gode og dårlige av begge deler!
Ronja&Odin Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #34 Skrevet 15. mars 2010 jeg sier ikke at hun er en dårlig mor... var ikke det jeg mente eller skrev.. syns bare det er nasty at typen er en gammel ekkel mann... grøss.. var 18 selv da mitt første barn kom og er ikke så stor forskjell på 16 og 18
Ronja&Odin Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #35 Skrevet 15. mars 2010 eig... dømmer henne ikke som en mor. det hsr jeg ingen rett til.. unge mødre er kjempe flinke syns jeg... må si jeg syns det er bedre og få barn som 16 åring en og få barn når man er 50....
Mamma's Magic Skrevet 15. mars 2010 #36 Skrevet 15. mars 2010 Min mamma og pappa var 18 og 27 år da de møttes, og mamma ble gravid. Har aldri sett på det som spesielt perverst... Men foreldrene til mamma ble sikkert ikke happy da hun plutselig var gravid og skulle gifte seg. Heldigvis hadde pappa allerede en utdannelse, og kunne forsørge mamma mens hun gikk på høyskolen. Det tror jeg er det viktigste for unge mødre, å få en utdannelse, slik at de ikke blir hengende etter økonomisk fordi de fikk barn tidlig. Ingen synes vel at 16 år er en ideell alder for førstegangsfødsler, og det var sikkert ikke planlagt heller. At pappan er 27, vel, ikke min sak. Tror man skal være litt forsiktig med å mene ting offentlig dersom det er en sak man strengt tatt ikke har noe med, og dersom "synderen" kan oppleve meningene som sårende. Hun blir sikkert en god mor, og 27 åringen en god far og mann. Ønsker dem lykke til!
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 15. mars 2010 #37 Skrevet 15. mars 2010 Hei HAn er 27, men ja jeg synes det er rart foreldrene hennes har godtatt det. Og hva ser en 27 år gammel mann i en 16-åring? Det synes jeg er det snåleste. Kjenner ingen på 27 som ville sett seriøst på en 16-åring eller kunne tenke seg henne som kjæreste. Min datter hadde ikke fått lov.
Schuppa og Linemor+junibaby Skrevet 15. mars 2010 #38 Skrevet 15. mars 2010 En 16-åring kan godt bli en god mor. Jeg kjenner ei som fikk barn som 16-åring, og hun klarte det fint. Men 16-åringen må bli voksen veldig fort og går glipp av en viktig ungdomstid. Hvis man i tillegg er litt umoden blir det veldig hardt arbeid. Men mange klarer seg veldig fint.
floweria Skrevet 15. mars 2010 #39 Skrevet 15. mars 2010 Hvis dere leser innlegget skikkelig så skjærer jeg ikke alle 16åringer over en kam! Ikke fyr dere opp for dette, jeg snakker om at dette er virkeligheten med mange 16-åringer og absolutt ikke alle!! Jeg har en kompis som måtte ta seg av barnet sitt alene som 17åring fordi mora var ute på fest og reiste overallt (hun var 16) Han var eksemplarisk og voksen, hun var bare et barn. Derfor vet jeg at det finnes ansvarlige folk som er så unge(faren), jeg bare mener at folk må tenke seg goooodt om, om de virkelig er klar til å gi opp ungdomstiden sin, for det må man om man skal ta seg av et barn. Barn trenger foreldrene sine og stabilitet, ikke besteforeldrene og ti forskjellige hjem! Dere som har fått barn så unge og klart dere kjempefint. Det er kjempebra og gratulerer med familien!! Det er ikke dere jeg snakker om her!!!
Gjest Skrevet 15. mars 2010 #40 Skrevet 15. mars 2010 Pedofili er når voksne menn har lyst på barn. Incest er når det gjelder familiemedlemmer.... Så er det oppklart. Og, ja, det er kjempenasty!!! Hadde tatt han med bak låven og gitt ham et nakkeskudd, hadde det vært min datter han hadde vært på. Fykj!
annkamor Skrevet 15. mars 2010 #41 Skrevet 15. mars 2010 mi personlige mening er nå at de fleste får feie for egen dør i stede for å bry sæ om hva andre gjør.jeg ble sammen med mannen min da jeg var 16år å ble mor for første gang da jeg var 18.å jeg takla det fint vi har vært gift i 5år å han e mye eldre enn mæ.alle som e ung blir ikke ei dårlig mor men noen unge takler ikke morsrollen så godt men skal alle straffes for det.det finnes mange gamle kjærringe som e elendige mødre.dårlige mødre finns i alle aldre.jeg venter nr 3 nå å har både jobbet å tatt utdannelse mens jeg har fått barn.men jeg har heller ikke bodd hjemme hos min mor å springer heller ikke på fest slik mange her tror om de som er unge.. men mener at ikke alle burde hatt barn!!!!!
annkamor Skrevet 15. mars 2010 #42 Skrevet 15. mars 2010 helt enig med dæ.flere som burde komme sæ ned av sin høye hest
Tæggen Skrevet 15. mars 2010 #43 Skrevet 15. mars 2010 Er vel egentlig ikke noe mer vits i og fortelle noe mer her,for de fleste har faktisk sagt mye nyttig og noe forteller sprøyt.(i mine øyne) Sånn som ho som laget innlegget formulerte seg veldig feil. Som du selv skriver og nesten korrigerer selv også-så bør du nok til neste gang formulere deg litt mer riktig eller rett og slett la være! Du ser jo selv hva du har dratt igang som diskusjon,og dette er et ganske sårt tema! Det er faktisk ikke de fleste eller veldig mange 16 åringer som er dårlige foreldre. Tror mye av det kommer nok også fra hvilken plass/vennekrets man omgås i. Folk har en tendens til og bli som man omgås! Jeg har endel venninner i 20 åra og de har jo som oftest barnevakt 3/4/5 ganger i måneden- og de som er yngre er faktisk hjemme med barnet sitt! Jeg er mer som ho andre skriver: er heller hjemme og koser meg med pizza eller noe isteden.. Jeg har aldri vært ute og fløyet fra meg,og jeg er 26 år og venter min første. Det vil da gjerne indirekte si at jeg kommer til og bli en dårlig mor... Jeg mener det rett motsatte!!!! Jeg har bare en mening og si jeg: Alle uansett alder forandrer seg når de får barn!!!!!!
Flanella Skrevet 16. mars 2010 #44 Skrevet 16. mars 2010 Du tenker på incest. Pedofili er rettet mot barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå