Gravid første gang Skrevet 18. mars 2010 #26 Skrevet 18. mars 2010 Å så fint for deg tjukkemagen. Jeg venter spent på kontroll i morgen hos jordmor. Håper på samme beskjed, men kjenner fortsatt det jeg tror er hodet opp under ribbeina, så er forsiktig optimist:)
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 18. mars 2010 #27 Skrevet 18. mars 2010 Deilig å høre at småtassene deres har "tatt til vett" og fått hodet ned, gjør det mye lettere å være optimistisk her man sitter å peser med et lite hodet godt plantet under høyre ribbein.
Gravid første gang Skrevet 18. mars 2010 #28 Skrevet 18. mars 2010 He,he, føler det på samme vis, Kulerunn..... Vi får krysse fingrene for at våre har fått såpass med vett de også at de snart skjønner hvilken vei som er best å komme:)
Humlesnurr Skrevet 18. mars 2010 #29 Skrevet 18. mars 2010 Oppdatering herifra også. Skal på kontroll hos lege i morgen. Er da 36+0. Etter å ha ligget tre dager i seteleie, tror jeg hodet er ned i dag. Hum..litt frustrerende at det fortsatt er så varierende. Hvis hodet er ned også på kontroll i morgen er det jo egentlig ikke ny legekontroll før i uke 38, og da er det jo nesten for sent med vendingsforsøk, og terminen nærmer seg med stormskritt. Setefødsel er uaktualt. Håper jo at hodet blir liggende ned nå, men føler meg slett ikke sikker på det, siden det varierer så hyppig. Føler litt som om det er "russiskrullett" der inne. Helt tilfeldig hvilken vei hodet til slutt ender. Det er lite forutsigbart. Litt kjedelig når det er så mye annet man ikke har konroll over når det gjelder fødsel. Vanskelig å forberede seg mentalt. Men fortsatt kryssede fingre for at det går greit her...
ida+ lille i magen *fødeklar* Skrevet 18. mars 2010 #30 Skrevet 18. mars 2010 Ser det er flere i samme situsjon som meg.. Her har tulla mi bestemt selv at det er veldig greit å sitt med hode opp, like under ribbeine mitt.. Begynner å bli tungt å puste.. Hun har vært i tverleie/ seteleie hele tiden, og har sittet siden jul i hvertfall, etter jul har hun vært en tur med hode ned for å teste om at d gikk ann å sparke ribbeina i stede for gni hode opp i det, men fant ut at det var mye mer morsomt å sitte.. Har liten tro på at hun snur seg, og hvis hun gjør det så er det i siste liten... Har begynt å se litt på hva jeg har i vente.. KS er siste utei her, har ikke noe lyst på KS i det hele og store, så hvis jeg blir nøgd ja, men hvis ikke, så ønsker jeg ikke det. Snuing eller setefødsel?? noen erfaringer? Er foresten 35+5 nå..
Fifrildi Skrevet 18. mars 2010 #31 Skrevet 18. mars 2010 Å så bra din snudde seg! Jeg driver og godsnakker med vesla i magen og dytter vennlig på det jeg nå vet er hode og ikke rumpe og forklarer henne at den delen skal ned fordi det er der hun skal ut. Jeg håper hun hører på meg. Selv om de tar meg inn i uke 36/37 er det ikke så lenge å vente da jeg er 35 uker nå. Håper de skviser meg inn på time før påske sånn at hvis-scenarioet seteleie er aktuelt at jeg kan forsøke overtale dem til at det er en finfin ide med ks rett over påske slik at jeg får vekten av ungen av bekkenet mitt og kan bytte litt bekkensmerter mot rekonvalesenstid... (Ja, jeg har ille bekkenløsning. Jeg "vinner" alltid bekkenløsningssmertene både på kurs på sykehus, vanngymmen for damer med bekkensmerter samt hos de jm treffer i løpet av et år. Yey for meg!)
Lunda med lillegutt Skrevet 18. mars 2010 #32 Skrevet 18. mars 2010 Så herlig Tjukkemagen!! Jeg hadde også ul i går, og lillegutt ligger fortsatt hodet pent ned. 37 uker nå, så da håper jeg han holder seg der :-) JM mente det var svært lite sannsynlig at han ville snu seg i sete nå så sent, men slik som han styrer og herjer der inne så kjennes det av og til ut som han snurrer flere ganger om dagen... :-Z
Irmalill Skrevet 19. mars 2010 #33 Skrevet 19. mars 2010 I dag har jeg vært på sykehuset for kontroll av leie, og jepp, snuppa lå godt plassert i seteleie.. Ble gjort et vellykket forsøk på å snu, så nå håper jeg hun holder seg på plass. Legen sa det var 95% sansynlig at hun ikke snudde seg når de først hadde greid å snu henne, så da er det håp om å være optimistisk! Skal tilbake på kontoll neste torsdag. Ellers var det mye god informasjon om fødsel i seteleie, så om hun snur seg tilbake igjen ser jeg ikke noe mørkt på det heller.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #34 Skrevet 20. mars 2010 Godt gjort! Og gratulerer med vellykket snuoperasjon! Jeg stusser bare litt over at du fikk vite at det er 95% sikkert at hun ikke snur seg. Håper jo for din del at det er slik, men jeg fikk vite at 25% snur seg tilbake selv om selve vendingen var vellykket. (Rikshospitalet.) Jeg krysser fingre for at det blir vanlig fødsel på oss :-)
Gravid første gang Skrevet 22. mars 2010 #35 Skrevet 22. mars 2010 Så bra at de små begynner å snu seg etterhvert hos dere. Jeg var på sykehuset i går og min sitter godt. Legen mente det var usannsynlig at hun kom til å snu seg, så her er bare å belage seg på setefødsel. Men, de tar imot mange i sete på sykehuset jeg skal føde ved og har god erfaring og heldigvis er ikke babyen så stor. Venter bare på svar på røntgen av bekken, men blir nok setefødsel her ja. Er optimistisk og regner med at det går helt fint. Lykke til alle sammen!
rsst Skrevet 22. mars 2010 #36 Skrevet 22. mars 2010 mye spennende lesing her.... Jeg skal på UL når jeg er 37+4... synes det er litt sent men... Har tappen i seteleie... Men jeg lurer på en ting: Hvordan kan jeg vite om han fremdeles ligger i seteleie. Han er veldig aktiv og snurrer iallefall slik at han ligger ofte i tverrleie... ( ubehagelig) Men akkurat nå klarer jeg ikke å kjenne hvilken vei han ligger. N0en tips til å kunne merke hvordan han ligger????? Jeg har morkaka framme på magen så det vil ikke bli foretatt forsøk på å snu han....
Lunda med lillegutt Skrevet 22. mars 2010 #37 Skrevet 22. mars 2010 Jeg syntes jeg merket det godt på hvor hikkinga kom fra da han hadde snudd seg. Merket godt forskjell på hikking langt nedover i bekkenet mot tidligere oppe i magen. Men andre jeg har snakket med kjenner hikking i hele magen uansett hvilken vei babyen sitter, så dette er sikkert ikke lett. Nå er det også mer "krafsing" nedover enn spark, fordi armene ligger nedover. Sparkene kommer stort sett i sidene og litt oppover. Men, ikke lett å kjenne det der....
Irmalill Skrevet 22. mars 2010 #38 Skrevet 22. mars 2010 Jeg synes også det er vanskelig å kjenne leie selv, men tror at snuppa har snudd seg tilbake til seteleie. Noen sier at man kjenner hikken der hodet er, men det stemmer ikke denne gangen hos meg, hikken har hele tiden kjentes nede i magen. Ellers ligger snuppa mi med tærne i panna, derfor kan jeg ikke kjenne de kraftige sparkene heller. Men jeg kjenner at bevegelsene kjennes helt like ut etter snuing som før, så derfor tror jeg det blir setefødsel på meg også. Skal på ny kontroll på torsdag, greit å få bekreftet/avkreftet uansett.
Ladybug~N&E Skrevet 22. mars 2010 #39 Skrevet 22. mars 2010 min har snudd seg! snudde seg her om dagen. jordmor den ene dagen sa seteleie og ultralyd dagen etter viste hodeleie;) uke 34. nå kan hun jo i teorien snu seg tilbake til sete for det er visstnok god plass der inne men får nå håpe hun holder seg på plass. 35 uker i dag. vil helst føde normalt og det var ikke mulig mens hun lå i sete fordi hun hadde bena under seg. man får ikke føde vaginalt når de ligger sånn. så om hun snur seg så håper jeg hun legger seg såpass fint at vaginal fødsel er mulig likevel. i mellomtida så satser jeg på at hun holder fast ved hodeleiet;) ny kontroll om en uke så blir spennende å se. skal sjekke vekstavviket da hun er i minste laget.
rsst Skrevet 22. mars 2010 #40 Skrevet 22. mars 2010 Så flott da!! håper hun holder seg i hodeleie... Nei det virker ikke som om det er så lett å kjenne hvordan lille spire ligger. håper bare på at om de snur seg til riktig vei at de blir liggende så en ikke får seg en overraskelse når fødselen starter... vil nødig starte en vaginal fødsel med en unge som er 10% større enn gjennomsnittet... men det er meg da...
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 5. april 2010 Forfatter #41 Skrevet 5. april 2010 Hei! Hvordan går det med dere? Noen som har snudd seg riktig vei???? Min lille knert, for jordmor antar hun er liten, har funnet ut at rumpa ned var best likevel.... Skjedde mandag for en uke siden. Tror hun sitter slik fremdeles. Og hun sparker meg i blæra, slik at det gjør vanvittig vondt! Skal til jordmor i morgen og til Riksen for ekstrasjekk på torsdag. Gru/gleder meg. Spent på hva som skjer nå....
Fifrildi Skrevet 6. april 2010 #42 Skrevet 6. april 2010 Fortsatt seteleie på meg også. Var innom for røntgen av bekken i dag og da gjorde de en kjapp sjekk med ul først (kjapp som i ca 2 minutter fra jeg kom inn på ul-rommet til jeg var ute igjen!) og der sitter jentungen godt plassert på baken. Røntgen av bekkenet var helt greit, får svar om et par dager på om bekkenet mitt er romslig nok for sete og så blir det å sjekke form og størrelse på hun i magen. Har termin om 15 dager så her begynner ting å haste litt...! Hvor lenge til du har termin forresten Tjukkemagen? Har du fått noen tilbakemeldinger om hva de anbefaler at du gjør / hva du ønsker å gjøre selv?
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 6. april 2010 #43 Skrevet 6. april 2010 Her snudde Vesle seg ved inngangen til uke 37 og har siden ligget med hodet ned i ulike varianter. Ligger framdeles høgt, men har hodet over bekkenåpningen ihvertfall. To dager til termin. Lykke til til dere som enda er setemødre.
Irmalill Skrevet 6. april 2010 #44 Skrevet 6. april 2010 Her er det også seteleie, og med bare 6 dager til termin er jeg veldig forberedt på setefødsel. Snuppa i magen har helt normal størrelse, og siden broren var nesten 4kg og hadde 38 i hodeomkrets vet vi at det er god plass i bekkenet. Skal på ny vekstestimering om jeg ikke føder før termin, vet ikke om jeg tørr føde om hun blir mye større enn broren... Så nå krysser jeg fingrene for at det skjer noe snart, så jeg slipper å ta stilling til keiesersnitt eller ikke! Må si jeg gleder meg veldig til å møte snuppa og til fødselen er over nå..
Fifrildi Skrevet 9. april 2010 #45 Skrevet 9. april 2010 Jasså. Barn i seteleie sier du? Stresset sier du? Ja, da lar vi være å sette deg opp på time til oppfølgingssamtale denne uken som du skulle hatt da, men etter at du har ringt og mast tre dager på rad kan du få time på tirsdag 10:30 typ hele 8 dager før termin og dagen før man eventuelt skal ta et planlagt keisersnitt... Sykehusangst som blir verre av dette sier du. Neida, det går så bra så. Vi vet hva vi gjør. Akkurat nå er jeg så stresset at jeg røyter. Første gang jeg er i nabolaget av å være misfronøyd med Riksen. Jeg vet jo at kommer jeg i fødsel før tirsdag så fikser de det og hiver seg rundt fordi de har gjort dette en million ganger før. Men som førstegangsfødende uten noen oppfølgingssamtale om seteleie så er dette litt vel tøft fordi jeg aner ikke hva jeg har å forholde meg til så det ender bare med at jeg sitter og er redd og håper intenst å ikke komme i fødsel med det første. (Bekkenet mitt er forresten stort nok for setefødsel, men barnet er fortsatt uvisst...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå