Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Tenkte starte en ørliten tråd for oss "sete-mammaer" jeg. Det er så lite innlegg på "Seteleiedebatten," og jeg er sikkert ikke alene om å ha barnet i seteleie fortsatt? Kort om meg: Setefødsel med førstemann 2008 som endte i hastesnitt. Mange setefødsler i familien som har vært vellykkede, er selv født i sete. Har seteleie denne gangen også. Termin 26.april, og skal til kontroll på Riksen 8.april for vurdering av leie. Har en snikende følelse om at hun nok ikke snur seg, for hun har sittet slik i minst 5 uker allerede. Spent på om de vil jeg skal forsøke setefødsel på ny, eller om blir det KS. Hadde jo vært greit å vite litt tidligere enn to uker før termin om det blir KS. Det krever jo litt ekstra planlegging, jeg har jo en 1 1/2 åring å ta meg av også. Han kan jeg jo ikke bære rundt på da... Mange tanker og bekymringer. Flere som lurer litt om dagen?
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 babyen her satt en god stund, men snudde seg for lit under to uker sia... ikke noe behagelig når den lå på skjeve men veldig glad for at h¤n snudde seg, jeg har termin 3 april... det er fortsatt tid men vil jo tro at de kanskje prøver å snuppa di, tror du ikke??
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2010 Jo muligens vil de forsøke å snu, men det er jo litt sent mde tanke på at jeg da er nesten uke 38. Sist gang forsøkte de også å snu, men han var for stor. Vet faktisk ikke om jeg vil de skal forsøke å snu, har lest litt om det, og det er ikke bare, bare....
Gravid første gang Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har termin 11.04 og babyen har satt seg godt til rette her. Har sittet sånn lenge. Hun legger seg på tvers flere ganger om dagen, men ender alltid med å legge hodet opp igjen. Rett under ribbeinet. Behagelig!!! Skal til jormor neste uke og så inn på sykehuset for å vurdere videre. Kommer ikke til å godta vending. Godt å høre det er flere som er i samme situasjon.
HMB Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Hei! Samme her..Jeg har termin 27 april og babyen har ligget slik så lenge jeg vet..håper han snur seg snart, hvis ikke skal legen forsøke å snu...om ikke så blir det nok KS på meg...men håper jo så inderlig at hans skal snu seg...Bruker sikkert for mye tid til å bekymre meg for det, er jo fortsatt noen uker igjen som han kan snu seg...men har liksom ikke helt troa på det....
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Her har Lille lagt seg i tverr/seteleie, er nå i uke 36. Har igrunn akkurat blitt oppmerksom på at babyen sitter slik og har ikke fått noe info om fødsel i setelei. Noen som ha linker med nyttig informasjon til meg? Begynner nemlig så smått å ane meg at fødselen nærmer seg enten jeg vil eller ikke.
Plikkert70 Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Hei Har term 27 april etter ul og 17 etter siste mens. hun ligger ni prosent over i vekst så min egen term stemmer nok denne gangen også som det har gjort tidligere. For tre uker siden lå hun i sete, tverleie, tror ikke hun har snudd seg for presset og trykket opp i ribbeina på høyre side er ikke blitt noe bedre. Spent på time til jordmor til uka og ul uka etter. Om hun ikke snur seg selv blir det KS, har lest en del, og når det i 60% av alle seteføtsler ender opp med hastesnitt, går jeg heller for planlagt keisersnitt, men håper jo i det lengste at hun snur seg, da skal nemmelig storesøster på snart 18 bli med på fødselen også. Tvi-tvi til dere andre=)
Gravid første gang Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Skal du føde på et universitetssykehus eller lokalsykehus? Vet Legeforeningen har noen artikler om seteleie. Anbefaler deg å ikke lese altfor mange innlegg fra "synsere". Jeg gjorde nemlig det og det medførte bare mer bekymring og uro. Forhold deg til legene ved ditt sykehus. Du blir sjekket grundig før de evt. tillater setefødsel, sykehusene har forskjellig praksis på hvor lett de tillater keisersnitt. De store universitetssykehusene i Oslo-området foretrekker setefødsel dersom en del kriterier er oppfylt. Jeg er også i uke 36 nå og det er først nå de begynner å sjekke opp meg med tanke på fødsel/keisersnitt. Be om å få time ved sykehuset du skal føde ved dersom du ikke allerede har fått det.
Humlesnurr Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Har termin 18.april, men er nok veldig "romslig":) Tror fortsatt at babyen danser rundt der inne. Hodet er ned, så er det opp. Var slik også med storebroren, men tror egentlig at han hadde roet seg når jeg var kommet til uke 35. Håper inderlig at "litjpia" også legger seg med hodet ned. Tror ikke jeg kommer til å gå for noen setefødsel, til tross for at storebror var ca 4kg når han ble født og det gikk helt fint. Krysser fingrene her...
FrøkenJ Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Er i uke 35 og lille gutt har nok ligget i sete leenge nå. Første mann la seg nedover i uke 30...skal til jordmor i morgen,så spent på hva hun sier. Er vel enda stor mulighet for at han snur seg,men virker som han sitter ganske godt...
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. mars 2010 Oj, vi er visst mange ja! Skjønner dere som sier dere heller vil ta et KS enn at det ender med hastesnitt, (slik som for meg sist fødsel.) Jeg er blitt fast bestemt på å ikke prøve setefødsel igjen, selv om jeg ikke ble skremt sist. Grunnen er at forrige ikke var vellykket. Det gjør meg skeptisk. OG fordi jeg vet at de store sykehusene gjerne ønsker å oprettholde kompetanse på setefødsler, slik at de blir flinkere til å ta imot de fødslene der de ikke forventer seteleie. Jeg liker ikke å være forsøkskanin, det er jo tross alt barnet mitt! Hadde nok ikke prøvd på et lokalsykehus iaf. Var heldig sist da hadde jeg en veldig erfaren lege som hadde tatt imot mange setefødsler. MEN hvordan kompetansen er på helg/kveld/natt aner jeg ikke. Jobber på sykehus selv og vet at det er mye bedre å være pasient mandag til fredag 8-16, enn på kveld, natt og helg. Kan ikke si at dette gjelder føden altså, men tør jeg ta sjansen? Nå skremmer jeg sikkert noen av dere, det er ikke meningen. Statistikken tilsier at det ikke er flere komplikasjoner ved setefødsel enn ved KS. Snarere fler ved KS. Det gjør jo vondt etterpå med KS, barnet har økt risiko for asthma etter KS osv. Så det er ikke noe enkelt valg. Jeg skal forsøke alle kjærringråd for å få snupps til å snu seg. Har noen tenkt å prøve akupunktur? Jeg tenkte prøve noe som heter MOXA-behandling hos akupunktøren. Tror egentlig det er litt hokus-pokus, men er villig til å prøve det jeg! Og ellers "stå på hodet" opp etter veggen. En halv time av gangen var jordmors råd. Jeg bygger opp under rygg/rumpe med puter og ligger slik oppetter veggen. Skal visstnok være veldig effektivt. Hun hadde selv fått sin setebaby til å snu seg på denne måten. Men det er litt slitsomt da, med bekkenløsning, å ligge slik..... Blir spennende å følge dere fremover. Jeg skal til jordmor på tirsdag igjen for å sjekke leiet. Skal oppdatere da! Men så langt kan jeg kjenne hodet hennes oppunder ribbenet selv. Er jo "erfaren" i dette jeg nå ;-) Tvi,tvi jenter, håper de små finner riktig vei ut!
Irmalill Skrevet 15. mars 2010 #12 Skrevet 15. mars 2010 Jeg har termin 12.april, og lille jenta her har vært i seteleie hele tiden. Var til jordmor på fredag, da var det for første gang tverrleie, så jeg håper noe er på gang.... skal på sykehuset for å sjekke leie og evt snuing på fredag. Storebror snudde seg i hodeleie sent, men han satt ikke så pal i seteleie heller, spant mer rundt han. Men han var en stor gutt når han ble født, nesten fire kilo og 38 cm i hodeomkrets, så jeg kommer til å gå for setefødsel om det blir aktuelt. Vet jo at det er god plass i bekkenet. Er livredd for keisersnitt, både for min del og babyens...
Irmalill Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Glemte forresten å si at jeg har prøvd osteopat for å snu babyen. Han sa han fikk snudd i 97%av tilfellene. Var der på torsdag, og babyen skulle snu seg 1-3dager etter jeg var der, og på fredag var det jo for første gang tverrleie, så det kan jo hende hun har snudd seg nå.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 15. mars 2010 #14 Skrevet 15. mars 2010 Har sykehusene noen mulighet til å måle størrelse på bekken i forkant av føsdsel? Har fått time på sykehus drøye to uker før termin til kontroll av leiet. Akkurat nå føles det veldig lenge til.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 15. mars 2010 Hei Kulerunn&sunn! Ja det er enkelt å måle bekkenet ved hjelp av et røntgenbilde. De tok av meg sist i uke 37. De tar bare helt nederst i bkkenet, så det blir minimalt, om noen røntgenstråler på mini inne i magen. De lovet meg det :-) Selv har jeg kontroll 2 1/2 uke før termin denne gangen. Synes det er sent jeg også. Det er jo 1000 fler ting som må ordnes praktisk dersom det blir planlagt KS for min del i hvertfall. Hadde vært greit med en dato for KS nå snart, og så se det som en bonus dersom jenta velger å snu seg riktig vei før denne datoen. Jeg har jo prøvd setefødsel før, og siden dette likner så veldig på leiet til storebror har jeg ikke lyst til å forsøke setefødsel igjen. Jordmor spekulerer på om jeg har FOR gode bekkenmål :-D Trodde ikke det var mulig jeg, er ikke SÅ bred over hoftene. Men det er vel "hullet i midten" som avgjør ;-) Når har du termin? Selv er jeg 34+2 i dag.
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 15. mars 2010 #16 Skrevet 15. mars 2010 Er vel 36+6 i dag så kjenner i grunn at jeg blir litt stresset. Har et hastesnitt med første grunnet manglende framgang av ukjent årsak for knappe to år siden. Hva skjedde med din første fødsel da? Hvordan i all verden får man hverdagen til å gå opp med keisersnitt, toåring og nyfødt baby? Uææ, har jo ikke engang begynt på permisjon fra jobb. Skjønner ikke hvordan jeg skal rekke alt som må ordnes, er ikke akkurat proppfull av energi, og med babyhodet godt under ribbeina blir det fort vondt og ømt når jeg skal gjøre noe.
Molait Skrevet 15. mars 2010 #17 Skrevet 15. mars 2010 er mer tverr. Ligget tverr siden uke 20 denna. Rompa er litt tyngre for tiden så om en fødsel starter nå vil hun nok bli presset i sete. Skal til ul på fredag 19. da er jeg 37+1.
Lunda med lillegutt Skrevet 15. mars 2010 #18 Skrevet 15. mars 2010 Ville bare si at gutten min lå leeenge i seteleie, og jm tipset meg om å ligge med rompa høyt i halvtime (tror jeg det var) en gang om dagen (slik Tjukkemagen også beskriver). Han snudde seg faktisk etter et par uker, men om det var dette jm-trikset som fungerte eller om han ville gjort det uansett vet man jo ikke. Skal til ul igjen nå på onsdag, men tror han fortsatt ligger mest med hodet ned (og litt i sideleie). Mener jeg kjenner hikkinga nedover mot bekkenet nå, samt spark øverst til venstre. Håper babyene deres snur seg rett vei. Gutten til en venninne av meg snudde seg med hodet ned den dagen fødselen startet! Så det er tydeligvis muligheter selv om man har passert 36.uke. Lykke til allesammen!
rsst Skrevet 15. mars 2010 #19 Skrevet 15. mars 2010 Kan vel melde meg inn her jeg også nå..... Akktat fått vite at tappen sitter godt på rumpa... Kan jo hende han snur seg men han er ganske stor allerede.. estimert til 2800 g og jeg er i uke 35++ Skal tilbake til UL om ca 2 uker for å se om han har snudd seg... Jeg har akkurat som deg" tjukkemagen" et barn på 1,5 år og det kompliserer jo endel i forhol til å ta KS.... Men det kan jo godt ene i haste KS allikevel så.....
Gravid første gang Skrevet 16. mars 2010 #20 Skrevet 16. mars 2010 Hei Irmalill Hva gjør osteopaten for at barnet skal snu seg? Vet at de på enkelte sykehus prøver utvendig vending, men det virker å være mye usikkerhet rundt den metoden. Så bare lurer på hva en osteopat faktisk gjør for å få babyen til å snu seg.
Irmalill Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Han legger forholdene til rette for at babyen skal snu seg selv. Vet ikke helt hvordan det fungerer, men han holdt bare på magen. Ikke noe som kan skade babyen iallefall, og ikke smertefult for mor. Jeg syns det var verdt å prøve det, men jeg greier ikke å kjenne om babyen har snudd seg så jeg kan ikke si om det hjalp. Men han har hjulpet med med bekkensmerter tidligere, var nesten ikke i stand til å stå for tre måneder siden, og nå kjenner jeg ingenting.
Gravid første gang Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 Så bra for deg da:) og takk for svar. Kanskje jeg skal prøve å sjekke ut det. Har bekkenplager jeg også, men har aldri tenkt på osteopat.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #23 Skrevet 16. mars 2010 Liten oppdatering fra meg :-) Var hos jordmor i dag for å få sjekket leie. Hun trodde det muligens er slik at hun har snudd seg!!!!! Men det var veldig vanskelig å kjenne skikkelig. Jeg er lang og slank (minus magen nå da!) så det burde ikke by på ekstra problemer å finne ut leie hos meg. Men hun var veldig i tvil siden symfysemålet mitt var flatet ut. Det tydet på seteleie mente hun. Skal tilbake om to uker igjen.... sukk, det er slitsomt å gå slik å lure. Håper jo veldig at det er slik at jenta nå har funnet ut at hodet skal NED :-)
Fifrildi Skrevet 18. mars 2010 #24 Skrevet 18. mars 2010 Jm i går trodde jeg har seteleie så skal inn på kontroll hos Riksen "om ikke så lenge", så venter på time. Jeg har alvorlig bekkenløsning og lurer litt på om det kan være en komplikasjon for å føde i sete, men innbiller meg det. Er viktig for meg å unngå kroniske bekkenløsningsplager så hvis jentungen ikke har vett til å snu seg med hodet ned kommer jeg nok til å gå for planlagt keisersnitt trass i at ks er en av mine store frykter siden jeg *hater* sykehus og tanken på å måtte være der inntil en uke er ganske skremmende. Samt at det er jo ingen som ønsker seg keisersnittsmerter...!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #25 Skrevet 18. mars 2010 Håper du slipper å vente like lenge på timen din som jeg da Fifrildi! De vil gjerne ha sete-mammaer inn i slutten av uke 36 eller i uke 37 for da er det sannsynlig de IKKE snur seg av seg selv, samtidig som de evt kan forsøke å snu. Før den tid gjør de ingenting sa de til meg da jeg forsøkte fremskynde timen min :-( Jeg har også bekkenløsning, men ikke så ille som det du har høres det ut for. Ved KS må du regne 4 netter på Riksen, dersom alt går fint :-) MEN, GLEDELIG NYHET: Jeg var hos akupunktør i går for å ta en evt MOXA-behandling (Setter varme mot lilletåa for å snu setebabyer = gammelt kinesisk triks), og siden akupunktør også er jordmor (familieklinikken på Majorstua i Oslo) så tok hun like godt en UL for å sjekke. OG GJETT HVEM SOM HADDE STUMPEN OPP, OG HODET NED!!!!???? Jeg ble så lykkelig at jeg felte en liten tåre på benken der jeg satt. Ikke merket noe som helst til at hun har snudd trill rundt der inne jeg! Jeg håper bare hun finner ut at det er allright å ligge slik frem mot fødselen også :-) OOOOOOooooo lykke! Så da er det bare til å "grue" seg til fødselen, men det kan jeg ta. Det vet jeg. Mye heller det enn keisersnitt på meg iaf. Jeg har jo tross alt PRØVD å føde før. Men med seteleie-baby hadde jeg valgt KS jeg også. Lykke til alle sammen! Jeg håper flere enn meg får sånne positive overraskelser!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå