Rampongi Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er en enkel sjel og skjønner ikke greia med dobbeltnavn, iallefall ikke når det andre navnet sjelden og aldri blir brukt? Why? Opplys meg noen..
It's all about me Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Vi har dobbeltnavn for å gi barna litt valgfrihet. Skulle de ikke like det ene navnet kan de ta det andre i daglig bruk, men mest i tilfelle det er flere i samme klasse el lig. som heter det samme, da har barna flere muligheter med dobbeltnavn.
cherry coke Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Hun er oppkalt etter begge bestemødrene sine, så derfor. Men hva er så galt med dobbeltnavn da? Noen navn er faktisk finere som doble.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Greit for å slippe forvekslinger, og jeg ser ikke problemet. I Sverige er det helt vanlig at man har både tre og fire fornavn. Og bruker ett eller to. Jenta vår har tre, men vi bruker bare ett.
BlåBlå Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Om begge navna har til hensikt å brukes, er det forsåvidt greit. Men det er så mange som sier : Hun skal hete Marie Victoria, men vi kommer bare til å bruke Marie til vanlig. Hva er vitsen da ?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Forresten i klassen min har jeg to Kristian, to Sondre og det er veldig greit at en av de to har et mellomnavn sånn at jeg kan skille på dem. I min manns klasse hadde han i en klasse tre Mari.. uten mellomnavn. Da kan du få mer uheldige saker som Lille-Mari (som plutselig blir en diger bolle) og sånne ting.
skulle så ønske... Skrevet 13. mars 2010 #7 Skrevet 13. mars 2010 Tulla mi har dobbel navn og vi bruker begge. Det er mer irriterende med de som faktisk bare sier det første som det skulle vært en selvfølge at det er kun det som brukes. Men tulla vet hva hun vil og blir ganske sur og retter.... Men har du tenkt på de navnene som virker som ett, men faktisk er to?? Eks marianne, mari anne?? Det er de som velger to navn fordi de liker det, men ikke ønsker å bruke begge i det daglige... Det gir barna valgmuligheter senere....
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 13. mars 2010 #8 Skrevet 13. mars 2010 Enig med deg.. Har dobbeltnavn til storebror, og vi bruker begge.. Ser ikke noe poeng i å ha et navn man ikke bruker.. Men hver sin smak..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mars 2010 #9 Skrevet 13. mars 2010 Min svigermor fikk en periode mange problemer med banken fordi en dame med samme fornavn og etternavn bodde på samme postnummer. Denne damen hadde problemer med penger. Etter det ble hun nøye med å bruke mellomnavn og problemene løste seg.
Rampongi Skrevet 13. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2010 Jeg mente spørsmålet oppriktig og mener ikke at det er et problem, jeg bare undrer meg over det, fordi jeg som sagt er en enkel sjel og har ikke noe forhold til dobbeltnavn. Noen navn gjør seg godt sammen med et til ja, men som noen her er inne på, mange velger å ha med et ekstra som ikke skal brukes.. Da undrer jeg meg enda mer.. Så mye man kan undre på..
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. mars 2010 #11 Skrevet 13. mars 2010 Tror også det kan være litt tradisjon. Både mannen og jeg har dobbeltnavn, og ungene har også fått det. Unnatatt lille som har tre da. Men jeg synes faktisk det er veldig greit å ha ett navn som jeg vet at ikke ørten andre har. Og da må det ofte til dobbeltnavn.
tante grusom master of law Skrevet 13. mars 2010 #12 Skrevet 13. mars 2010 I sverige er det tradisjon med opp til tre navn. Jeg har tre fornavn. Et dobbelnavn, som er tiltalenavnet samt et "stille" navn eller mellomnavn som bare står på papiret. Skaper endel forvirring i Norge da, hehe
BlåBlå Skrevet 13. mars 2010 #13 Skrevet 13. mars 2010 Ja, da ser jeg jo klart problemet. Her har både jeg og sambo veldig sjeldne etternavn - så både våre og ungenes navn har vi for oss selv.
Pysjen Skrevet 13. mars 2010 #14 Skrevet 13. mars 2010 Personlig synes jeg dobbeltnavn er unødvendig og tungvindt- spesielt om man også har to etternavn. Da synes jeg det ser litt Kål ut;-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 13. mars 2010 #15 Skrevet 13. mars 2010 Her er det tradisjon som er styrende. Både pappa`n og jeg har dobbeltnavn, hvor navn 2 ikke brukes i det daglige, men er oppkalling. Derfor har begge ungene fått det samme,
barbalib har to fine gutter Skrevet 13. mars 2010 #16 Skrevet 13. mars 2010 Jeg er for å gjøre ting så enkelt som mulig, men hver sin smak. Jeg ville aldri gitt mine barn dobbeltnavn, jeg har selv vokst opp med et navn ingen kunne uttale eller forstå, og jeg syntes ikke det hjalp så mye med et enklere mellomnavn, som foreldrene mine bare hadde slengt på for å gjøre livet lettere for meg. Hvis flere heter det samme, kan man vel bare slenge på første bokstav i etternavnet? Thomas K, P eller S?
prekæs Skrevet 13. mars 2010 #17 Skrevet 13. mars 2010 Hvorfor ikke? Tipper en verden med ting man bare trenger blir kjedelig.
Gjest ->>- Skrevet 13. mars 2010 #18 Skrevet 13. mars 2010 For vår del oppkalling, tradisjon og det å ha et navn å skille dem på om andre barn heter det samme (heller Per Erik enn Per H. eller lille-Per, liksom).
Brava Skrevet 13. mars 2010 #19 Skrevet 13. mars 2010 har ikke dobbeltnavn på meg eller mine men kan jeg tenke meg 6 følgende forskjellige grunner til at folk velger dobbeltnavn: forfengelighet, oppkalling, tradisjon/vane, radikalitet, helgardering, kjedelig etternavn
Gjest Skrevet 13. mars 2010 #20 Skrevet 13. mars 2010 Jenta vår har det fordi hun er oppkallt etter to oldemødre. Og så blir det mer schwung over kjeftinga med tre navn (med etternavnet) Men det jeg lurer på er hvorfor folk ikke er konsekvente? Nå har første barnet vårt to navn, og da hadde det ikke fallt meg inn å døpe nestemann (om det blir fler) med enkeltnavn. Hvorfor gjør man det?
Gjest Skrevet 13. mars 2010 #21 Skrevet 13. mars 2010 Jenta mi har dobbeltnavn. Hvorfor? Fordi vi synes det var finest! (",) Hun har et enkelt vanlig norsk navn på tre bokstaver (ikke poppis navn, men som var poppis for 40-50 år siden) som vi bruker til vanlig. Mellomnavnet er et nydelig navn som jeg egentlig ville ha som fornavn, men som hun risikerer å dele med to andre jenter i klassen... og det hadde vi ikke lyst til. OG, vi har et kjedelig etternavn - så uten mellomnavnet ville det blitt litt alla Kari Hansen... (",) = Kjedelig! Og hvis hun ikke liker det ene navnet, kan hun velge det andre (",) Jeg tenker også at eventuelle søsken også må få dobbeltnavn, men der har jeg satt meg selv i en liten knipe siden de navnene vi synes er finest både til gutt og jente i grunnen står best alene(",)
Miss Foster Skrevet 13. mars 2010 #22 Skrevet 13. mars 2010 Både jeg og faren har dobbeltnavn - derfor fikk våre 3 det også. Samt at vi begge ville bestemme et navn hver, og at far er latinsk og der er det vanlig med 2 fornavn og 2 etternavn. Men vi bruker kun dobbeltnavnet på nr 1. Navnet til nr 2 blir dritt-tungt hvis vi skal si begge, og på nr. 3 er det litt begge deler.....
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mars 2010 #23 Skrevet 13. mars 2010 Er det bare meg, eller har dobbeltnavn blitt veldig poppis spesielt de siste åra? Var ihvertfall ikke mange i klassen min som hadde dobbeltnavn i oppveksten.. Ergo at mange bruker dobbeltnavn fordi det er "trendy" og føles liksom for simpelt/ dårlig m bare ett? Altså en slags forfengelighet eller kall det hva du vil, som liksom hever navnet opp fra det alminnelige og gjør det mer spesielt/ verdifullt (i foreldrenes øyne)? Ikke vet jeg, jenta vår har ihvertfall bare ett fornavn, og det er fordi jeg er enig med Rema 1000 i at det enkle ofte er det beste:p
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 13. mars 2010 #24 Skrevet 13. mars 2010 Fordi hun er oppkalt etter meg. Jeg syns et navn blir for lite og "enkelt" hvis jeg kan si det sånn. Alle i familien har dobbeltnavn så for meg høres det veldig kort og uvant å bare ha fornavn og etternavn:) Vi bruker begge navnene hennes
ifie Skrevet 13. mars 2010 #25 Skrevet 13. mars 2010 Storebror har to navn der nr to er oppkalling. Pappaen har samme andrenavn, og er selv oppkalt. Vi bruker begge navnene innimellom, men det blir som oftest bare det første. Lillebror har bare ett navn. Oppkallingsnavnet er jo allerede brukt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå