Gå til innhold

blir så lei meg for samboeren sin skyld :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk rett og slett vondt inni meg i dag! Samboeren min har hatt jobb i barnehage nå, trivdes kjempe godt og håpet på fast jobb.. men, så kom det jo for en dag; politiatesten!

Han har en dom på seg fra 9 år tilbake, han var ung og "dum", hadde sex uten å tenke så stort over det, før det senere skulle vise seg at jenta var 14 år :-/ jeg kjenner jenta også, hun fortalte ikke noe til sine foreldre selv, men "skrøt" til venner om at hun hadde debutert med han..

Foreldrene fant ut av det, og samboeren min ble jo så klart straffedømt; 16 månder i fengselet..

I dag mistet han jobben på dagen.. Jeg selv jobber i barneskole, så forstår jo barnehagen sitt valg i å "la han gå".. Men han var så lei seg, vært stille og tilbake trukket i hele dag.. Prøvde å muntre han opp med yndlings maten hans, en god film og det hele.. men det var bare et forsiktig smil og "takk"..

I sta sa han "hvor lenge tror du denne hendelsen henger over meg, over oss? hva vil folk tro om meg når jeg får barn?!", brast selv i gråt da, gjør så vondt å se han ha det sånn..

Vet mange av venninnene mine har dumpet meg pga at jeg er sammen med han, men, så kjenner jeg begge sider av saken.. Og han er en herlig mann, som er veldig beskytende mot barn.. Hele min familie vet om dommen hans, men ingen av dem ser ned på det (har selv en søster som lurte en 20 åring til sex når hun bare var 15).. Og vi passer tantebarna mine en del..

Lurer på om noen vet hvor lenge en slik sak står på rullebladet? og om det går ann å "minske" innhodet som er spesefikk mot den dommen?

Ikke at han absolutt må jobbe med barn og unge, men han trivdes så godt i den jobben.. Enda han bare har jobbet der i 3 uker :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hææ? Syns faktisk det var litt strengt.. Hvor gammel var han når han fikk dommen da?

Har selv opplevd at mannen min har mista jobben sin (en annen grunn til det). Han kom hjem og var helt knust. Var helt forferdelig! :( Prøvde så godt jeg kunne å muntre han opp, men ingentng hjalp..

Uff... lykke til med å finne ny jobb!

Skrevet

Foreldrene fant ut av det, og samboeren min ble jo så klart straffedømt; 16 månder i fengselet..

--------------

Han fikk vel ikke så lang tid for et frivillig samleie hvis det ikke lå mere bak??

Var han gammel da det skjedde??

Skrevet

Han var 18 år..

Nei, han fikk fra trekk fra 2 - 2,5 år til 16 månder pga at jenta stilte opp og sa hun hadde vært med på det..

Skrevet

Han var 18 år..

Skrevet

16 mnd var mye... i de sakene jeg har lest om, der det var seksuell omgang mellom en myndig og en person mellom 14 og 16, så har man fått fra 60 dager, og kanskje inntil 6 mnd, i noen tilfeller også ubetinget. Hva var årsaken til at han fikk så streng straff?

Skrevet

Så han fikk jobbe i bhg i 3 uker FØR de sjekka politiatesten hans? Med andre ord kunne han vært dømt for gjentatte overgrep mot barn, men likevel fått jobba i en barnehage i nesten en måned...

Gjest Morn du
Skrevet

Såvidt jeg vet, kan de ikke sjekke politiattest før fast ansettelse finner sted.

Skrevet

Så lenge jenta er 14 eller mindre, kan straffen bli opp til 2- 2,5 år.

Det er opp til hver enkelt dommer hva straffen vil bli. Så, om det som hendte i denne saken, blir sett på av dommeren med noe form for tvil, så vil ikke en persjon få så liten straff som 60 dager eller 6 månder..

For det HI lurer på da: Er ikke helt sikker om dette gjelder slike saker også, men i mange tilfeller, om slikt ikke skjer igjen, så kan atesten reduseres etter 15 år, men den vil nok aldri bli helt borte. Men han kan jo forhøre seg med polititet hvordan det ligger ann.

Forstår din fortvilelse, men som du skriver, du forstår barnehagen også, de kan bare ikke ha en ansatt med en slik dom på seg. Får håpe han finner seg en annen jobb ganske så fort da, så dere begge kan komme dere etter dette :-)

Skrevet

En barnehage får ikke sjekke atest før arbeidskontrakt er undertegnet, og det kan ta litt tid før de får den.. men er rart de ikke i det minste spurte han om hva som sto i atesten hans?

Virker på meg at om de hadde spurt, så ville han vel være helt ærlig på det pungtet?

Skrevet

I så tilfelle er det ulike regler for barnehage og barnevern. Jeg jobber i barnevernet og hos oss får ikke vikarer møte opp på jobb en gang førpolitiattest er levert.

Til HI: Jeg synes dette høres veldig strengt ut. Jeg var selv 15 og var sammen med en gutt som var 6-7 år eldre enn meg, vi hadde selvfølgelig sex før jeg var gammel nok, men ingen var slemme nok til å anmelde ham.

Jeg synes kjæresten din burde sjekke med politijurist eller advokat, det burde være formildende at det kun var 4 års aldersforskjell, at jenta var med på det frivillig m.m. Kanskje dette kan slettes etter hvert, så han kan få jobbe i barnehage eller skole.

Ordningen med politiattest er viktig, for å ha kontroll med hvem som jobber med barna våre, men jeg synes ikke det høres ut som om samboeren din er noen trussel...

Skrevet

HI her igjen..

Min samboer er ingen trussel, han var ung og betatt. Men angret en del når han forsto hva som hadde hendt. Han og jenta prater fortsatt sammen med en grei tone, foreldrene hennes vil jo ganske klart ikke se ansiktet hans en gang.

Som samboeren min sa: han gjorde en feil, og da fikk han jo ta straffa som fulgte med, enda den var lang og tøff.

Han var så redd for å fortelle meg om dette, men siden min søster har gjort så godt som det samme, så så jeg ikke stort på det som noe.. Hvertfall ikke når jeg fant ut at jeg kjente jenta dette hendte med, og hun kan gi akuratt samme forklaring. Hun fortalte meg at hun ikke likte at han fikk straff fordi hun holdt munn om sin alder. Tror hendelsen har forandret dem begge på mange måter..

Håper bare det er noe han kan gjøre med det, han sjemmes så fælt for dette. Men, han skal prate med politiet i dag da, bare for å forhøre seg om hva som kan og ikke kan gjøres.

Han er snill som dagen er lang, trist å se hvordan en feil fra to persjoner, skal ende som evig problem for den ene..

Skrevet

Jobber selv i barnehage og har vært gjennom endel intervjuer oppigjennom. Aldri blitt spurt direkte om politiattesten kommer til å være ren, men har fått spørsmål om jeg har opplysninger som kan være relevante for ansettelsesforholdet.

Samboeren til HI burde ha opplyst om dette da han ble ansatt!

Jeg syns egentlig ikke synd på han for at han mistet jobben, der er reglene så tydelige at det ikke er noen tvil.

Og han var muligens ung og naiv da overgrepet skjedde, men han burde ha satt seg inn i konsekvensene en slik dom ville få for fremtida hans.

Gjest Morn du
Skrevet

Herregud, han visste jo ikke at jenta var 14, jenta holdt kjeft om det.

Ikke vil jeg kalle det overgrep heller. Foreldrene til denne jenta likte tydeligvis ikke at hun hadde sex som 14 åring, men den personen de burde straffe er jo datteren, ikke gutten. Det var tydeligvis en høyst frivillig ting som skjedde.

Skrevet

Han kjente jo til de, men tengte ikke så langt når han ble ansatt, han fikk aldri noe spm om sånnt heller :-/ (vi begge syes selv dette er veldig rart) Men han vil ikke tenke så mye på den delen av fortiden sin, så er ikke alltid like lett.. Men etter hendelsen i går, så har han bestemt seg, at om han noen gang søker jobb innen barn og unge, så vil han fortelle om den dommen, om hanså får spm om slikt, eller ikke.

Han har startet dagen i dag med friskt mot heldigvis <3 Har satt seg ned med en del anonser og startet å søke på ny jobb, vi vil jo helst ha en god økonomi nå, så vi snart kan stifte den familien vi ønsker oss.

Vi begge forstår virkerlig barnehagen sitt valg, var bare så fortvilet over dette i går, han var så stille og lei seg, lurte på hvor lenge denne hendelsen måtte ødelegge alt..

Og Fløtepus&Tigergutt: det var ikke et overgrep, er jo det som er poenget her.. Han viste ikke om jentas alder, for både hun og venner av henne påsto hun var 16, snart 17 da de hadde noe på gang.. Det var ikke "bare" sex i bildet, de holdt på å gå inn i et forhold..

Men da sanheten kom frem, så forsto han jo fortat dette kom til å påvirke resten av livet hans. Men han hadde aldri sett for seg at det var barn og unge han kom til å trives å jobbe med..

Men, nå søker han hvertfall andre jobber, håper han snart får en, så vi kan legge dette bak oss..

HI

Skrevet

Nei, foreldrene likte det ikke i det hele tatt, men, de er nok så kristene av seg, så etter dems mening er sex før ekteskap generelt en synd. Ble kjent med dem og datra dems gjennom familien til ei venninne av meg, og enda de virker snille, så synes jeg de virker veldig strenge :-/

Men, vi får bare prøve å komme oss videre nå, det som hendte i går kan ikke forandres. Så er ikke mer å gjøre med saken. Bare trist å se han ha det sånn :-(

Skrevet

Innenfor jussens verden så defineres dette som et overgrep. Han er tiltalt og dømt for utuktig omgang med mindreårig, og dommeren mente tydligvis at det var et overgrep siden han ble dømt.

At jenta jugde og sa hun var eldre får så være, men rettsikkerheten hennes skulle alikevel ivaretas.

Det var tydeligvis formildende at jenta samtykket, men det er nå engang slik at den seksuelle lav-alder er 16.

Ja, det var nok dumt at dette skjedde med din samboer, men å gjøre han til offer i denne saken blir for dumt!

Skrevet

Gjør han ikke til noe offer da.. Nå får du gi deg!

Jeg bruker forumet som alle andre.. Jeg setter meg fortvila ned og skriver ut følelsene mine som alle andre.. Tror du bør se bere på det jeg skriver, for er ikke meningen å sette han som et offer her, ingen er oferet i saken, bare mye ueigheter ol.

Føler meg bare oppgitt og fortvila..

Skrevet

He he, du gjør jo han til et offer når du i fullt alvor sier at du synes så synd på ham. Fordi han - en sedelighetsdømt - må slutte i en jobb han etter loven ikke kan ha!

Han har fått en usedvanlig lang fengselsstraff her, så jeg tviler på at den historien HI serverer her, er hele sannheten.

Uansett; jeg setter iallefall pris på at loven hindrer sexdømte å jobbe i skoler og barnehager, uansett foranledning!

Skrevet

Synes også det høres vell strengt ut dette, men barnehagen vil vell bare være på den HELT sikre siden, og det er jo bra det også.

Synes du skal varte opp kjæresten din enda lengre, skjønner godt det plager han, og jeg synes jo også det var en veldig streng straff for noe som går så langt tilbake osv osv, men at jeg også forstår bhg litt. Vanskelig sak. Er jo bra at de bare vil være på den helt sikre siden når det gjelder å jobbe med barn... Uff, synes nå veldig synd i han da! :(

Skrevet

Jeg kaller bare en spade for en spade!

Dømt for utuktig omgang med mindreårige gjør ham til en sexovergriper uansett!

At jenta samtykket forandrer ikke det faktum at hun kun var 14, noe som etter loven tolkes slik at hun ikke var moden nok til å ta en slik avgjørelse.

I og med at du forsvarer han og bortforklarer det gjør at du fremstiller han som et offer.

Han hadde sex med mindreårig og ble dømt for det, ferdig med det!

Bryter du loven så så må du ta konsekvensen av det!

Skrevet

Herregud, Fløtepus... Ta deg sammen litt, nå. Og ro deg ned med utropstegnene.

Han er ikke en sexovergriper. Dette skjer hele tiden, jenter er utspekulerte mens gutta tar straffen.

Jeg har sympati med HI og samboer i denne saken, faktisk.

Skrevet

Fløtepus&Tigergutt og HI:

Ro dere ned nå da.. som HI sier dette er et forum, alle har sine meninger om ting..

HI: Han får seg en jobb utenfor det med barn og ungdom, da spiller ikke den delen av atesten stor rolle, så lange han angrer det, og tok sin straff, så ville jeg ikke sett han som en sexovergriper, han gjorde en feil i sin grønne ungdom! På tide å legge det bak seg og fokusere på fremtiden nå vel.

Skrevet

Kjenner et lignende tilfelle der jenta var 14 år og gutten 19. Han fikk 60 dager i fengsel. De var kjærester og jenta støttet ham hele veien. De er sammen ennå, og jenta er blitt "lovlig".

Synes dommen til din samboer høres mer ut som en voldtektsdom. Dommerne dømmer jo ofte ut fra hva som er vanlig i lignende saker. Synes derfor det er rart at han fikk såpass ut fra at de begge var unge og at det som skjedde var frivillig.

Skrevet

Ærlig talt, Fløtepus, kom deg ned fra din høye hest. Du virker særs lite reflektert, livet er ikke svart-hvitt, skjønner du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...