gulda Skrevet 9. mars 2010 #1 Skrevet 9. mars 2010 "Barn er et rent tapsprosjekt. Ingen bør få barn før det er full likestilling" Har ikke hørt det sagt direkte, men dette var sitat Yssen. Jeg er sikker på at det hele er mer nyansert enn det høres ut når det står alene, og at det er sagt med "karriere-briller", men det blir så ensporet! Karriere og penger er vel og bra, men livet inneholder så mye mer. Jeg synes livet uten mini hadde vært så fattig -og flere barn skal det (forhåpentligvis) bli! Jeg var hjemme utover permisjonen, og har ienda kke funnet ut hva jeg skal bli "når jeg blir stor", men jeg angrer ikke et sekund på tiden jeg har hatt hjemme! Vi ble ikke rike av at jeg gikk hjemme, og jeg har ikke drømmejobben -men jeg føler meg så uendelig rik som har en liten krabat som gir kos, forteller fra barnehagen, og sier: "mamma er veldig, veldig skjønn!" Aldri om min lille skatt skal få høre at han hemmer min lykke.
Mom2Two Skrevet 9. mars 2010 #2 Skrevet 9. mars 2010 Je forbeholder meg i hvert fall retten til at ingen andre skal definere hva jeg synes er et rikt liv. Alt kan ikke måles i penger. Marie Simonsen har vel ikke barn en gang, så litt merkelig å uttale seg så bastant når man ikke vet hva som er på den andre siden.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #3 Skrevet 9. mars 2010 Helt enig med deg. Gikk også hjemme utover permisjonen. Har ikke drømmejobben, men er ikke noe karrerekvinne heller. Jeg jobber for å leve, ikke omvendt. Jobber 80% stilling, og det merker vi, men det er så verdt å få litt ekstra tid til lillemann, slippe stress på ettermiddagen, har god tid når jeg leverer og henter i bhg. Jeg har fått barn for å tilbringe mest mulig tid sammen med det barnet. Det er mye viktigere enn penger og karriere.
Anna-10 Skrevet 9. mars 2010 #4 Skrevet 9. mars 2010 Jeg satt nettopp å så på reprise av Aktuelt på Nrk i stad med Yssen og Simonsen som gjester, og det de sier er ikke så ille som det høres ut. Jeg er faktisk enig i en del ting. De tok opp at det er helt tabu for en mor og ikke synes man er lykkelig 24 timer i døgnet nå man har fått barn. På samme måte er det tabu hvis pappa har lyst til å ta seg fri fra jobb et par år å være hjemme med barna. Man skal ikke klusse med mammapermisjonen når man skal gi permisjon til far, for far er ikke den omsorgspersonen som mor er? Sånn som jeg, jeg kjeder meg hjemme nå som jeg har permisjon. Jeg elsker sønnen min over alt på jord, elsker å dulle med han. Men jeg trenger voksne mennesker rundt meg. Jeg er ikke noe husmorsemne, jeg lengter tilbake til jobb. Når folk spør meg: Ja du koser deg nå, svarer jeg: Nei, jeg kjeder meg! Da ser alle rart på meg. Er det virkelig så rart at man kjeder seg av å gå hjemme hver bidige dag, gjøre det samme hver bidige dag?? Er jeg en egoist for at jeg ikke verdsetter hver dag hjemme med barnet mitt? Javel, så er jeg vel det da..
___ Skrevet 9. mars 2010 #5 Skrevet 9. mars 2010 Økonomisk er det jo helt sandt. Det er jo faktisk slik at det å få barn i dag som regel påvirker mannens karriere og økonomi i relativt liten grad, mens det betyr mye for kvinnene. Jeg er enig i at ingen kvinner bør få barn uten å være klar over dette og ta sine forholdsregler. Fornuftige tiltak kan være å bli enige på forhånd om at man hvert år skal gå gjennom økonomien og sørge for at begge får like gode pensjonsrettigheter ol, samt at begge får like mye til personlig forbruk. I dag bruker i gjennomsnitt menn vesentlig mer på seg selv enn kvinner. Retten til fritid er også ting man bør snakke om før barna kommer. Det blir store ekstrautgifter ved å få barn. I tillegg fører det til at kvinnen normalt tjener vesentlig mindre enn hun ellers ville gjort. Det bør alle vite og ta med i beregningen før de skaffer seg barn.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #6 Skrevet 9. mars 2010 Hun sier vel at at en rasjonell kvinne ikke hadde ønsket seg barn, ikke at man ikke bør få barn. Og ja, økonomisk sett er det et regnskap som går i minus med en million eller noe der omkring. Ikke at jeg ikke ble provosert av damen da, men hun skal ha + i boka for at hun klarte å skape debatt omkring fordeling av omsorgsoppgaver Sannheten er jo at de fleste kvinner uansett utdanning og yrke har lyst på barn en eller annen gang. Det er trist at det koster kvinnene (i snitt, gjelder ikke ikke alle) så mye mer enn mennene.
gulda Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 9. mars 2010 Ja, enig. Det er helt greit for meg at for en del er lykken karriere, og å få høye posisjoner. Men det blir feil når det blir fremstilt som "den eneste rette lykke" for alle. Leste et stykke med ei som mente at samfunnet var slik at man følte det rette var å være hjemme med barn. Kvinner trodde det var deres eget valg, noe de ønsket, men det var det altså ikke. Det var hele samfunnsstrukturen. Så hvis noe påstod at de var hjemme etter eget ønske, så var det bare et bevis på hvor lurt de var. (Noe i den duren). Da føler jeg at jeg ikke kan vinne uansett, for når jeg sier at jeg ønsker å bruke tid med mitt barn, så er jeg bare helt hjernevasket.. Vi har ulike ønsker, verdier, talenter og drømmer. Det er kjipt å bli sett på som "mindre intelligent og viktig" når en prioriterer barn.
gulda Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2010 Som sagt så regnet jeg med at det som ble sagt var mer nyansert enn det ble fremstilt. Men det er jo poenget: vi er forskjellige! Noe ønsker det ene, andre det andre. Men mye av fokuset i den offentlige debatten nå er at kvinner må få seg en karriere fremfor å være hjemme. Det er flott for de som ønsker det, men de prioriteringene passer ikke alle -Og om det ikke passer når, så kanskje en annen gang..
___ Skrevet 9. mars 2010 #9 Skrevet 9. mars 2010 I direkte utgifter koster hvert barn som regel en drøy million, i tillegg kommer det mor taper intektsmessig på å få barn og det at en del utgifter også blr høyere for hele fammilien. Det blir for eksempel vanskelig å ta ferie i lavsesong ol.
gulda Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #10 Skrevet 9. mars 2010 Jeg skjønner hva som menes, og jeg vet at man ikke blir økonomisk rik av å få barn. Men for meg er det verdt det.. Jeg forstår og er enig med masse, men det blir lite nyansert å sette penger/karriere som den høyeste verdi for alle. Det er bra å jobbe for likestilling, men man må samtidig ha respekt for de valg hver enkelt kvinne tar.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #11 Skrevet 9. mars 2010 Men syns du ikke det er en smule provoserende at du risikerer å bli minstepensjonist fordi du velger å prioritere barna dine? Og hadde du brydd deg om det Yssen sa om hun ikke gikk inn for en skikkelig spissformulering?
gulda Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 9. mars 2010 Som antydet så har jeg ikke fått med meg mer enn den ene setningen av hva hun sa. Og som sagt så er jeg for likestilling. Men å se på min lille gutt og si at han er et rent tapsprosjekt, det kan jeg ikke! Jeg skjønner det økonomiske aspektet ligger bak, og at det stemmer sådan, men veldig mye i media er unyansert nå -må jeg være minstepensjonist fordi jeg fikk barn, så er det verdt det for meg! Jeg sier ikke med det at det er det jeg ønsker eller at det ikke er urettferdig, men bare at det er andre verdier i livet. Jeg lurer bare på: hvis jeg skulle vente med å få barn til det var full likestilling, hvor lenge må jeg vente da, og hva konkret venter jeg på? Kakledama: Jeg ønsker full likestilling, men hvordan fungerer det i praksis? Hvordan skal man kombinere ønsket om å være hjemme med barnet utover pensjonen med å få full lønn -sånn i praksis? Er det to verdier stilt opp mot hverandre, eller er full likestilling rett til å få betalt for å være hjemme med barn så lenge man måtte ønske? Er full likestilling at far er hjemme? Hva hvis det ikke er ønsket for familien? Er det et verdivalg, eller er det bare skjevhet i samfunnet som må rettes opp?
NostraStoria Skrevet 9. mars 2010 #14 Skrevet 9. mars 2010 Barn er ikke tapsprosjekt..noe av det verste jeg har hørt! At kvinner ikke kommer like høyt på karrierestigen og lønnsmessig som menn har litt å gjøre med at de går hjemme i permisjon i 10-12 mnd'er pr barn. Så det er ikke likestilling i arb livet. Skal alle dermed slutte å få barn?? Det kan jo ikke være gjennomtenkt i det hele tatt. Da må de heller få en bedre ordning for yrkesaktive kvinner? Men det som er viktigst er hvilke verdier en har, hva en prioriterer og ser på som verdifullt. For noen er barn og familie livet, for andre er det jobben. Jeg vet med meg selv at nå når jeg ble gravid, sykemeldt og så ut i perm - så måtte både forfremmelsen og den eventuelle lønnsforhøyelsen vente..men jeg har heller aldri vært lykkeligere enn nå. Har verdens herligste baby! Det er lykke! Dere som har muligheten til å være hjemme med barna en stund er veldig heldige. Skulle ønske jeg hadde den muligheten selv.
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. mars 2010 #15 Skrevet 9. mars 2010 Dette er jo snakk om penger. Regner du på det er barn rene tapsprosjekt. Det handler om penger. Penger. Herregud. Er det så vanskelig å forstå.
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #18 Skrevet 9. mars 2010 Selv synes jeg det er viktig at ordningen med pensjonspoeng for arbeid i hjemmet forsetter og styrkes for dem med barn under skolealder og for dem som velger å pleie sine gamle selv. Det er viktig samfunnsarbeid som burde verdsettes mer. Kanskje flere menn også hadde tatt på seg slike oppgaver hvis de ikke tapte like mye på det?
wirre;o) Skrevet 9. mars 2010 #19 Skrevet 9. mars 2010 Betydelig nydelig : sånn rent samfunnsøkonomisk tviler jeg på at det er et tapsprosjekt... Uten at jeg er doktor i makroøkonomi..
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #20 Skrevet 9. mars 2010 Niks, men for kvinnen er det. Derfor burde utgiftene omfordeles synes jeg. I "gamledager" hadde man jo flere goder med å ha oppdratt mange barn bra. De tok vare på deg som gammel. I dag er det meningen at fellesskapet skal ta vare på oldisene, da er det urettferdig at de som har tatt mesteparten av utgiftene og jobben med barna er de som tjener minst på det.
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. mars 2010 #21 Skrevet 9. mars 2010 Nei Wirre, vi vet vel alle at Norge trenger flere borgere. Men når vi snakker om din personlige økonomi, kan jeg vel antyde at du hadde hatt det bedre økonomisk uten unger. Å få barn er en stor utgiftspost. Det er det disse damene sier. Derfor setter de det på spissen, og sier at det er dumt å få barn før vi har likestilling og likelønn. Har dere glemt at dettte er et utspill i forbindelse med kvinnedagen? Yssen og Simonsen vil oss damer bare godt.
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. mars 2010 #22 Skrevet 9. mars 2010 Gulda: Det du snakker om er jo noe helt annet. Det er vel ingen her som antyder at vi ikke er glad i ungene våre fordi vi har mange utgifter pga ungene. Tunga rett i munnen nå.
___ Skrevet 9. mars 2010 #23 Skrevet 9. mars 2010 Norge trenger ikke flere borgere. Det å bli flere er bare en enkel måte å løse problemet med at vi lever lengre og jobber kortere enn tidligere. Det er allerede for mange mennesker i verden og også i Norge. Pr i dag importerer vi faktisk halvparten av maten vår og forurenser veldig mye mer enn det naturen greier å ordne opp med. Det er en utvikling som ikke kan fortsette. Dette ble helt på siden av diskusjonen, men jeg greide bare ikke å la påstanden om at "alle" skulle vite at vi trenger å bli fler stå uimotsakt.
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. mars 2010 #24 Skrevet 9. mars 2010 Tunga rett i munnen nå, Poamin. Og joda, Norge, slik samfunnet og økonomien er bygd opp i dag, trenger flere folk. For vi snakker enda økonomi her. Jaja, i allefall noen av oss.
gulda Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #25 Skrevet 9. mars 2010 Ikke glad i ungene? Hvor leste du det???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå