xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Gir dere ikke bort det? Synes det er så mange som skal selge alt mulig. Jeg gir bort alt jeg ikke har bruk for jeg. Enten det er møbler, parfymer, klær etc. Har jeg ikke bruk for det gir jeg det bort. Skjønner ikke poenget med å tjene penger på ting man ikke trenger selv. Sånn, nå fikk jeg frem hvor gavmild jeg er:p Det er ikke det som er meningen. Men hvorfor kan vi ikke bli litt mer gavmilde og rause med hverandre da?......*og verden blir et godt sted å være*....)
meg & to små vampyrer Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Spørs jo hva det er. Til venner, familie og bekjente gir vi bort. Om det er noe rimelig gir vi ofte bort. Men ting som er verdt noe kan det hende vi selger. Syns forøvig at en del av de som tar kontakt når man legger ut på finn under gis bort er ekstremt useriøse... fordi jeg skulle gi bort så var det ikke så farlig om de ikke kom allikevel osv..? Da gikk jo noen andre glipp av sjansen..
Rampongi Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Er stort sett enig med deg, men kanskje de som selger sakene sine virkelig trenger pengene? Ikke sikkert, men naive meg liker å tro det iallefall
mer enn bare mor Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 klær og sko gir jeg til fretex, men hvis jeg skulle kvittet meg med møbler så ville jeg nok prøvd å selge det. De fleste tjener jo ikke akkurat på å selge møblene sine brukt heller. Jeg ser faktisk på det som bytting. Man bytter noe man ikke trenger (møbler) til noe man trenger (penger).
BlåBlå Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Tja, klær etter minsten sorterer jeg - og gir bort det fineste til ei sporadisk veninne. Resten går til Fretex. Men barneutstyr, sportsutstyr, møbler etc som vi ikke har bruk for , legger jeg som regel ut på finn. Aldri noe problem å bli kvitt, og jeg kjøper gjerne brukt tilbake. På den måten blir det jo en form for bytting. Nå er jo vi de siste blandt familie og venner som får barn, så det er ikke så mange det er naturlig å gi ting bort til. Og selv om vi ikke akutt trenger pengene, er det ikke noe negativt å selge det heller synes jeg. Ja til både kjøp og salg av brukte ting !!!
erteposen + 4 Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Jeg gir stort sett bort det meste, og gidder ikke stresset med finn.no heller. Det kommer jo litt an på hva det gjelder, og om vi kjenner noen som trenger det.
xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2010 Det er jo ikke akkurat sånn at jeg kontakter vilt fremmede mennesker for å få gitt bort ting. Det er stort sett venner og bekjente, eller venner av venner og bekjente osv. Jeg har mange ganger lurt på om det går an å innrede et helt hus av ting som gis bort på finn.no, og om det faktisk kan bli stilfullt. Jeg elsker å pusse opp møbler nemlig. Når det gjelder raushet var jeg ikke sånn før. Men da jeg var 16 år fikk jeg ei venninne som var gavmildheten selv. Hun kunne fint ha gitt bort alt hun eide. Vi hadde felles økonomi og felles garderobe fra vi var 16 til 18. Da var det på tide å begynne å leve sitt eget liv:o) Men jeg merker gleden ved å gi bort og dele sitter igjen enda. Mange år etterpå.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Er ikke alle som har råd til å gi bort ting i hytt og pine vettu. Synes folk må få gjøre som de vil jeg da. Selv både gir jeg bort, låner bort og selger ... alt etter hva som passer best.
meg & to små vampyrer Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Og det er jo forresten veldig flott at mange selger brukt fremfor å kaste ting syns jeg da. For mange er jo det et alternativ, da snakker vi sløsing...
Gjest Sauen og ungene Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Gir bort ting som ikke er så kjempemye verdi i. Sånn sett er finn veldig greit, lå ut et skap på gis bort her i forrige uke, 1 time etter ringte det en og ville ha. Om det er verdt endel selger jeg det, men setter som regel prisen litt lavt. Vil som regel ha det ut av huset fort, hehe... Klær osv skal gis bort til venninne som er gravid, og evt til krisesenter eller asylmottak hvis de vil ha.
xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. mars 2010 Alle har råd til å gi bort. Det er jo snakk om ting som allerede er kjøpt!
meg & to små vampyrer Skrevet 8. mars 2010 #12 Skrevet 8. mars 2010 Nei, det er jo ikke helt sant da. Av og til trenger man jo penger. Man kan ha så dårlig råd at noen hundrelapper teller mye. Og dessuten er det jo varierende hvor mye ting er verdt...
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. mars 2010 #13 Skrevet 8. mars 2010 Spørs litt hva det er og hvor "dyrt" det er. Nå som det er bestemt at vi ikke skal ha flere barn er det jo endel barneutstyr til overs. Vogna er kjøpt med tanke på videresalg så den selger vi, men mesteparten av tøyet går i arv videre akkurat som vi har arvet før. Eller til fretex om det ikke er noen som trenger det. Bilstolen har vært utlånt til venner mellom våre barn, men ble solgt (kunne godt gitt den bort, men ikke aktuelt for noen jeg kjente). En bomkjøpt Reimadress (feil str) blir solgt, mens de som er godt brukt (men fortsatt fullt brukende) blir gitt videre. Jeg føler meg ikke "grisk" eller "ikke-gavmild" som ikke gir bort alt, men jeg har ikke SÅ god økonomi at jeg ikke syns jeg trenger å få noe igjen for de "store" tingene. Sett i et begrenset perspektiv, selvsagt - i forhold til gjennomsnittsinderen er jeg jo sikkert millionær...
xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 8. mars 2010 Yaddaline der tenker jeg helt motsatt! Vi har overhodet ikke god råd, men kan gjerne gi bort dyre ting likevel. De er jo allerede kjøpt!
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #15 Skrevet 8. mars 2010 Tenk deg om en gang til ... tror du alle har råd til å gi bort noe de kunne tjent sårt tiltrengte penger på? Ting kan jo være kjøpt når økonomien var en ganske annen, det kan være ting man har fått en gang i tiden og ikke trenger lenger eller at pengene man kan få for den tingen gjør større nytte enn tingen i seg selv slik at en tenker at "den får vi klare oss uten". Slike uttalelser kommer som oftest fra folk som ikke har hatt nevneverdige økonomiske problemer. For noen er det faktisk slik at å gi bort noe man ikke trenger ikke er et alternativ. Ja, man kan ønske å være snill og grei, men noen ganger må man faktisk være "grei" med egen familie og selge det man ikke trenger før man tenker på å være grei med all verden rundt en og gi bort det en ikke vil ha.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. mars 2010 #16 Skrevet 8. mars 2010 Ja det er sant, men hos oss er enkelte av tingene (som vogn) kjøpt med tanke på at vi skal selge videre, ergo er den ikke så dyr på sikt.
Gjest Skrevet 8. mars 2010 #17 Skrevet 8. mars 2010 Jo, men når det å gi bort f.eks vogna betyr at man ikke har råd til ny vinterdress til ungen, så har man jo ikke råd til å gi den bort, selv om den "allerede er betalt". Da må jo ungen gå uten vinterdress i såfall. Dere har tydeligvis råd til å kjøpe det nødvendigste av nye ting dere har behov for uten å selge unna gamle ting dere ikke trenger mer. De som sliter mest har ikke økonomi til slikt.
xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #18 Skrevet 8. mars 2010 Ok jeg skjønner:o) Jeg ga akkurat bort vogna vår jeg, men det var en 2002 Simo Kombi. Synes ikke det var forsøket verdt å selge. Men jeg har kjøpt brukt selv. En basson lekegrind på Finn. Det var bare fordi jeg ville ha akkurat det designet. Og den var veldig dyr ny! Den skal også gis bort nå. Til nær familie:) Vi er forskjellige, og det er forsåvidt greit nok:o)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 8. mars 2010 #19 Skrevet 8. mars 2010 I nær familie er det annerledes, der kan jeg også gi bort mye jeg ikke hadde gitt til hvem som helst. Men nå har vi ikke så mange av dem da, og de vi har er eldre enn oss og har store barn, så arvingen der går motsatt vei. Og så går det litt på behov. Mange av de vi har rundt oss har grei råd og vil gjerne kjøpe nytt selv, og da tenker jeg som så at jeg liksågodt kan få noe for det jeg har fremfor å gi det til noen som ikke bryr seg så veldig til eller fra.
xxxJulianexxx Skrevet 8. mars 2010 Forfatter #20 Skrevet 8. mars 2010 Jamen tingelig...det er jo også litt av poenget mitt. Hvis de som har mulighet blir flinkere til å gi bort ting fremfor å selge, da hadde du kanskje FÅTT den vinterdressen av noen da!
3xMamma :) Skrevet 8. mars 2010 #21 Skrevet 8. mars 2010 Jeg selger til folk jeg ikke kjenner, og gir bort eller eller låner bort til familie/venner. Syns det er helt greit. Det er jo mine ting. Føler jeg ikke gjerrig om jeg selger dette til fremmede. Hadde jeg hørt om noen jeg ikke kjente som virkelig trengte det, så hadde jeg vurdert å gi det.
meg & to små vampyrer Skrevet 9. mars 2010 #22 Skrevet 9. mars 2010 Kanskje, men så lenge man ikke vet det så er da helt ok å sikre seg så man faktisk har råd til den dressen... istedetfor å ta sjansen på at noen gir bort en som passer.
Anna-10 Skrevet 9. mars 2010 #24 Skrevet 9. mars 2010 Ja det er jo faktisk noen som ikke har så god råd, så hvorfor i all verdene skal ikke de få lov til å selge det de ikke har bruk for. Jeg hadde veldig dårlig råd for en del år tilbake, og jeg solgte en del ting jeg ikke brukte. Det ble redningen for meg den måneden;) Nå gir jeg bort til fretex, klær etc, eller venner og familie. Men er det større, dyrere ting så selger jeg det.
Trollemor75 Skrevet 9. mars 2010 #25 Skrevet 9. mars 2010 Babyklær gir jeg bort på finn.no, liker bedre å ggi til enkeltpersoner enn til Fretex, og har ingen som kan arve etter Trollet. Møbler og babyutstyr varierer litt. Av og til selger vi, av og til gir vi bort, litt avhengig av verdien. Men ofte er salgsverdien ganske symbolsk. F. eks. flytter vi snart, og kommer til å prøve å selge spisestuen fordi den ikke passer der vi skal (for stort). Kunne gitt det bort, men vi trenger jo å kjøpe en ny til den nye boligen, og da synes jeg det er greit med salg. Samme med hvitevarer, mulig vi ikke får plass til nesten nytt kjølesskap i den nye leiligheten, men kjøleskap skal vi tross alt ha. Forøvrig kjøper jeg også brukte møbler på finn, som regel fordi jeg ikke finner det jeg vil nytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå