Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #1 Skrevet 8. mars 2010 Jeg synes det høres så slitsomt ut, er det ikke det? Har en propell på 14 mnd snart, og orker ikke tanken på å prøve på en til en enda. Jeg er fortsatt ganske ung da, og føler ikke at det haster for min del. Føler ikke at jeg er klar for å bli gravid igjen, ennå.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #2 Skrevet 8. mars 2010 Om den du har er 14 mnd allerede så vil du jo uansett ikke kunne få spesielt tette barn.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #3 Skrevet 8. mars 2010 Nå har jeg små tvillinger, og tror nå at det er bedre med tvillinger enn to tette. Tvillingene er jo på samme stadie.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #4 Skrevet 8. mars 2010 Jenta vår er straks 1 år, så når jeg nå er ferdig med mens, så skal vi kjøre på, hehe
3småtroll♥ Skrevet 8. mars 2010 #5 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har to tette selv (13 mdn mellom) og det var ikke planlagt.... Etter 6 år så syns jeg det er helt supert, men må jo inrømme at det første året eller to så var det jo klart slitsomt! Kan nok være lettere med tvillinger for de er hvertfall på samme stadiet hele tiden... Med to tette så har du to små som trenger deg hele tiden særlig første året samtidig som de har helt ulike behov! Minste trenger pupp og søvn, mens eldste trenger bæring, mat, søvn og en helt annen form for aktivisering.... Men som sagt så er vi veldig glade for at de eldste er så tette nå og må jo inrømme at jeg har glemt hvor slitsom det var første tiden;)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #6 Skrevet 8. mars 2010 Ja :-) Det er jo travelt når de er små, men vi ser veldig fram når de blir ferdige med småbarnsperioden, og mer "barn": Og da er det greit å slippe å begynne på nytt. I tillegg får de sikkert mer utbytte av å være tette. Både jeg og mannen har 4 og 5 år mellom oss og søsken, og vi syns begge det var litt mye. Men det er jo individuelt!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #7 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har ei på 10 mnd og er snart 3 mnd på vei med nummer to. Så blir 17 mnd mellom mine,noe jeg synes er ganske tett...Men tror og håper at det kommer til å gå bra,men slitsomt blir det. Det er vi forbredt på,men ser det som positivt når barna blir litt større,at de vil ha stor glede av hverandre!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #8 Skrevet 8. mars 2010 Har tre år mellom min og synes det er ideelt... Nr 1 var også en skikkelig propell så da var det veldig godt at han var litt selvstendig før vi fikk nr 2 ( som forøvrig er en veldig bedaglig type stikk motsatt fra nr 1)
lengter daler ned i skjul... Skrevet 8. mars 2010 #9 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har to tette, 14 mnd mellom de, og jeg synes ikke det er ideelt. Eldste er 2 år og 7 mnd, og minste er 17 mnd. Det er veldig slitsomt, minste er veldig aktiv, de krangler masse allerede. Det er slitsomt å ha en liten baby eller en 1 åring mens eldste fortsatt er så liten at han trenger masse hjelp. Slitsomt å ha 2 barn som vil bli bært. Det er mye morro og sånn og, men det er det jo selv om man ikke har to tette. De har jo alltid noen å leke med da, det er en fordel! Og jeg angrer selvfølgelig ikke på lillemann. Men hvis jeg fikk velge igjen hadde jeg ikke hatt to sååå tette.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #10 Skrevet 8. mars 2010 Nei, jeg syns ikke tette barn er noe ideelt. Har også en på 14 mnd, og har også tenkt å vente til han blir nærmere 3 når neste får melde sin ankomst. Vi har slitt med søvnen til gutten vår inntil nylig, og jeg har vært og til dels er ganske utslitt, så det å bli gravid igjen er ikke det som står først på lista nå. Også syns jeg at den utviklingen de har fram til 3 år er noe jeg vil ta del i 100%. Ser for meg at når man får en ny baby så går dette utover søskenene i en eller annen grad. Men når de nærmer seg 3 år, så begynner de å bli såpass "selvstendige" at de kan sysselsette seg selv i perioder, de er også lettere å kommunisere med. Det går selvsagt an å legge til rette for at det skal fungere bra også med yngre barn. Men for oss er ikke dette en løsning nå. Noe mer enn 3 år syns jeg ikke det bør være da. Jeg nærmer meg 35, så har ikke allverden med tid, men 1 år er ikke krise syns jeg.
EleResa Skrevet 8. mars 2010 #11 Skrevet 8. mars 2010 Her blir det nesten 4 år mellom våre 2, og det er kanskje på grensa til å være litt for langt mellom igjen. Men fikk jeg velge på nytt hadde jeg gjort akkurat det samme.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #12 Skrevet 8. mars 2010 Artig med litt synspunkter her Skjønner den der med "at man slipper å starte på nytt" hvis man får to tette. Men det er jo babyperioden som er koslig da! Min på 14 mnd er veldig mammadalt, og jeg kan bare tenke meg hvor slitsomt det er å ligge med svangerskapskvalme, eller å gå høygravid rundt med en tass som henger etter deg.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #13 Skrevet 8. mars 2010 Nei! For foreldre som synes at babytiden var altoverskyggende og oppslukende og parforholdet skranter fordi alt fokus har vært på barnet, så er absolutt ikke tette barn ideelt! Gutten vår trenger glade, avslappede foreldre, ikke skilte foreldre. Vi ofrer ikke forholdet vårt for at alle andre mener at tette barn er best for barna.. Så det spørs hva slags foreldre man er: alle klarer det hektiske småbarnslivet når de står midt oppi det, men ikke alle har like godt av det.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #14 Skrevet 8. mars 2010 'Greit å bli ferdig med det' er det verste jeg hører fra folk som maser om søsken! Dette er tydeligvis folk som ikke verdsetter den magiske babytida og muligheten til å følge opp hvert barn i de første årene. Nei, vi venter fire-fem år før vi begynner på nr. to.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #15 Skrevet 8. mars 2010 Så du mener at vi som har to-tre tette, ikke har muligheten til å verdsette babytida, og ikke følger vi opp barna våre? nehei nei, har nå hørt det å da.
Trollemor75 Skrevet 8. mars 2010 #16 Skrevet 8. mars 2010 Jeg synes ikke det er ideelt, hverken for meg, for mannen, for parforholdet eller for gutten vi allerede har. Særlig for parforholdet og Trollet, i grunn. Gutten skal få all den oppmerksomheten han trenger mens han er liten, og vi skal ha litt tid til å hente oss selv innimellom. Vi får minimalt med hjelp/avlastning og har begge 2 krevende jobber, det ville bare ikke gå opp med 2 babyer. Mitt standpunkt er "ikke mer enn 1 bleiebarn om gangen, takk!". For min del er "kjappen" steng i minst 2 år til, selv om jeg er på feil side av 30. Ang. aldersforskjellen og søskenforholdet, jeg tror det er veldig individuelt, ut fra det jeg ser av venner og familie. Jeg er enebarn og har aldri savnet søsken. Min mann har hhv 8 og 10 års aldersforskjell med sine søsken og synes det er helt greit. Har kusiner som har 2 års forskjell som ikke er særlig gode venniner, og et annet sett kusiner som er bestevenninner. Venner som er enebarn og som savnet søsken, og andre som ikke gjorde det. Finnes ikke noe fasit, tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #17 Skrevet 8. mars 2010 De jeg har sett som har to tette går i ei tåke i flere år... Mange går fra hverandre, og de som ikke gjør det, de har store problemer i forholdet. Alt har sine fordeler og sine ulemper. Synes det blir feil av de som har tette barn å faktisk glorifisere det noe voldsomt. For det er faktisk ikke til å komme fra at det er sykt slitsomt. Og alt for unnskyldningen at de får mer glede av hverandre når de blir eldre.. Nå virker det som om det beste er å få de så tett som mulig, at med en gang den ene er ute skal en til inn.. For 20 år siden var det ideellt med 4 år mellom ungene. Tror ikke de har noe verre forhold til søsknene sine fordi om. Greit å ha den ene ute av bleier og litt mer selvstendig før man peiser på en til. For ungene sin del..
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #18 Skrevet 8. mars 2010 Ja, man snakker som har vett med... Tror ikke det er verd og uttale seg dersom man ikke faktisk selv har to tette. De aller fleste jeg kjenner, holdt på å steile da jeg fortale jeg var gravid med nr 2 da første var 5 måneder gammel. Hørte mere "stakkars" enn "gratulerer". Men for vår del har det gått forbausende bra. Klart slitsomt med barsel, men jeg var minst like sliten da jeg bare hadde en. Og jeg gikk til og med hjemme med begge... de som er så heldige og ha den største i barnehage, har det vel nokså behagelig om dagene. Men selvfølgelig, har man et forhold som i utgangspunktet skranter, så anbefales ikke engang 1 barn, er nå min mening. Nå er den minste snart 1 år, og vi føler oss egentlig ovenpå allerede. Null og niks kjedelig for de ungene hjemme. Men det er såklart forskjell på hvor tett barna kommer. Er det 12 måneder, så har du to babyer, er det 20 måneder, så er det lettere.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #19 Skrevet 8. mars 2010 Ja. jeg har 2 tette og angrer på at jeg ikke ventet 1år ekstra. Det er veldig travelt
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #20 Skrevet 8. mars 2010 Må nok være opp til hver enkelt om dei mener at dei klarer å håndtere 2-3 tette i alder. Mine barn er født med denne avstanden i alder. Mellom 1 og 2 er det 14,5 mnd 2 og 3 14,5 3 og 4 20 4 og 5 33 Mellom 1 og 5 blir det da 7 år og 3 mnd. 5 og 6 8 år og 5 mnd. 1 og 6 = 15 år og 8 mnd. Må seie at jeg kosa meg aldri så mye med mitt første kull som jeg nå gjør med den hærlige "skrapekaka". :-)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #21 Skrevet 8. mars 2010 Altså jeg angrer ikke på at jeg fikk minste. Men jeg hadde ventet om jeg hadde hadde tenkt meg om to ganger:) 24mnd mellom mine
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #22 Skrevet 8. mars 2010 Hei! Vi skal ha nr. to i juli - og har da ei jente på 2år og 2 mnd. Vi VET at dette kommer til å bli tøft i starten (første året?) .. og at det går på bekostning av forholdet og oppemerksomhet til storesøster. Men helt ærlig folkens: Har virkelig storesøster så vondt av å dele litt på oppmerksomheten? Lille baby vil jo heller ALDRI få den type oppmerksomhet som hun har fått - med litt over to år helt alene med oss.... Og når det gjelder forholdet: Man bør jo være klar over at ting vil være annerledes en stund - kanskje en laaang stund! Elsker man hverandre, klarer man å finne tilbake til godfølelsen igjen - når ting har roet seg litt ned :=)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #23 Skrevet 8. mars 2010 Jeg er veldig glad for at jeg ikke har fått barna mine tett. For de jeg kjenner med liten aldersforskjell er trøtte, leie, slitne, sure, grinete og stressa. Det er liksom bare i "aldersforkjell"-tråder på DiB der liten aldersforskjell glorifiseres. Ellers så er det bare klaging på alt mulig rart. Nei, nyt babytiden jenter, den går fort.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #24 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har nesten 4 år mellom mine, og i mine øyne, min hverdag er det helt perfekt.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #25 Skrevet 8. mars 2010 Jeg har 14mnd mellom mine og jeg synes det er perfekt. Merkelig er at alle som svarer her synes sin egen situasjon er perfekt? Men det ideelle er vel kanskje 2,5 til 3 år mellom hvis man tenker på hvor slitne foreldrene er i småbarnstiden, for barna er det jo ikke så artig at aldersforskjellen er for stor heller. De jeg kjenner som har søsken som er 5 år eldre enn seg følte ikke de var på "nett" før de ble voksne. Ingen barn dør av å dele oppmerksomheten med en søsken. Vil tørre og påstå at mine barn får det de trenger og vel så det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå