Gå til innhold

Hvorfor flere pc-er pr elev i barneskolen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden, da jeg enda jobbet delvis i skolen var jeg med på et prosjekt hvor alle elevene i 1. klasse hadde hver sin pc. Etter en innkjøringsperiode for å lære elevene å bruke pc som arbeidsredskap i motsetning til "spillkonsol", som en del av dem var vante med hjemmefra, fungerte dette utmerket.

 

Jo tidligere en begynner å venne elevene til hvordan pc kan brukes som et naturlig redskap skolearbeidet jo lettere er det å få til en fornuftig og nyttig pcbruk i skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker fornuftig. Men det krever at lærerne på skolen er oppdaterte.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest noen av innleggene, men jeg er helt enig med deg. Hva i alle dager skal man med PC i skolen. Vi klarte oss utmerket godt uten det. Hvor blir det av håndskriften? Og man må da ikke notere på en laptop, det funker fint med kladdebøker. Jeg synes det er en utting, den er distraherende og passiifserende i ett og samme åndedrag og har ingenting i et klasserom å gjøre.

Research kan man gjøre på biblioteket, så jeg finner liksom ingen grunner til at den skal være der.

Skrevet

Ja til mer "tavleundervisning", mindre gruppearbeid og PC-bruk sier nå jeg. Greit nok at PCen er et nyttig verktøy og et must i mange situasjoner, men at de absolutt må ha den foran seg i timen skjønner jeg ikke. Er ihvertfall glad det ikke er meg som må stå der foran og prøve å overgå nettets mange fristelser:D

Skrevet

Jeg er kontaktlærer i en 2.klasse. Jeg ville satt stor pris på å ha 5 bærbare i stede for 2 stasjonære pc-er i klasserommet. Derfor vil jeg ha større pc-tetthet i barneskolen.

 

I tilegg et datarom med nok pc-er til en hel klasse. Her har vi 15 stk og i min klasse er det 18 elever. Digital tavle i eget klasserom hadde også vært deilig, men det 4 stk ved skolen og det holder egentlig.

 

Som lærer er det jeg som bestemmer når det er hensiktsmessig med bruk av pc eller blyant.

 

Jeg håper virkelig du forbyr pc i evt. deler av timen din hvis dette ikke er hensiktsmessig. Jeg hadde ikke kunne tatt ansvar for den pedagogiske kvaliteten hvis jeg ikke hadde hatt myndighet til dette.

 

Skrevet

Jeg har ikke deltatt i diskusjonen tidligere, men jeg mener også at det bør være flere pc i barneskolen.

De brukes til stasjonsarbeid, gruppearbeid, finne bakgrunnsinfo osv.

Elevene får ikke sitte på pc uten en lærer tilstede, så det er ikke noe facebokk, youtube eller andre ting som brukes.

 

Allerede fra første klasse skal elevene lære hvordan man bruker en pc. Både rent praktisk (av/på, navigering, skriving), og det å lære nettvett er kjempeviktig!

Det er masse fine sider på nett med matteoppgaver, norskoppgaver, naturfag, kunst og håndtverk osv. Glimrende!

 

De elevene som ligger foran resten av klassen får gå til neste klassetrinn, eller enda lenger opp om de vil. De som henger etter og har vanskelig for å følge kan øve og øve der de er, elelr evt gå ned et trinn og lære det på ny.

 

På vår skole er det et datarom med 10 pc'er. Når da dette datarommet skal deles på 7 klasser er det begrenset hvor ofte hver elev får bruke en pc. Det er jo ofte flere enn 10 elever i en klasse også...

De 3 eldste klassene har 3 pc'er hver i klasserommet. Da blir det laaang ventetid!

 

Pc blir brukt mer og mer, og da bør det være lett tilgjengelig. Ja til mer pc'er i barneskolen!

Skrevet

*kremt*

Facebokk, hahaha!

Skrevet

 

 

 

Har du lest kunnskapsløftet? Hørt om grunnleggende ferdigheter i IKT i alle fag? Hvordan gjennomføre det uten en eneste PC på klasserommet og ett datarom for hele barneskolen?

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...