Gå til innhold

Hvorfor flere pc-er pr elev i barneskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på hva dere vil oppnå med dette.Og litt på hvilke rammer dere tenker. På den vgs jeg jobber har alle elever egen bærbar, og jeg må si det er vanskelig. Som lærer skal du nå i underholdningsverdi konkurrere med internett.. Og nei vi kan jo ikke si at de skal slå av eller legge ned pc-en, for den er jo verktøyet de har blitt gitt. Jeg er på ingen måte negativ til bruk av pc, men jeg ser at i undervisning så er den ett tveegget sverd. Og jeg vil ikke tro at denne utfordringen er noe mindre i barneskolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil bare ha det, men vet ikke til hva? Nice. Var de andre forslagene deres også like godt gjennomtenkt?

Skrevet

En enkel måte å løse problemet med Internett er å slå nettilgangen på klasserommet av og på ettersom en trenger den eller ikke.

Skrevet

Elever i den videregående skolen pr. 2010 har lov til å sitte med dataen oppe under undervisning??

Skrevet

Det blir jo litt for enkelt da, okatviastar.

Kan jo være at elevene trenger google, bibsys, wiki eller whatever.. I så fall må man vel definere nærmere hvilke nettsider de skal ha tilgang på.

Skrevet

Ja, det gjør vi men hva med NDLA, og alle de andre digitale arenaene som faktisk er elevenes lærebøker?

Skrevet

Ja. Den er jo skriveboka, læreboka og u name it.

Skrevet

For en organisasjon med totalt 19 skoler og mange tusen elever og ansatte så er ikke det bare bare. Jeg lover. Det er prøvd.

Skrevet

Facebook og nettby er blokkert, men via your freedom og proxyprogrammer så har de likevel tilgang til alt.

Skrevet

Du skisserte at problemet var at du måtte konkurrere med nettet. Altså slår du av nettilgangen når du underviser og har den på når de skal bruke læremidlene.

Skrevet

Mom 2Two, om du har en metode som faktisk fungerer i forhold til å sperre adgang til nettsider bør du snarest fortelle resten av verden om det.

Skrevet

Serriøst!? Det er da ikke så forferdelig lenge siden jeg gikk ut av videregående og da var det ikke lov til å gjøre noe annet enn å sitte stille og høre på læreren.

Er dette egentlig en positiv ting? Jeg mener, går det hånd i hånd med undervisningen? Lærerne har nå ansvar for å lære elevene mindre? Har man ikke BØKER lengre!?

Skrevet

Men igjen, hva er gevinsten i barneskolen? Hvorfor skal elever i barneskolen ha flere pc-er pr elev? Det var flere som hadde dette som punkt i "hvordan gjøre skolen bedre"-tråden.

Og helt ærlig, jeg har løst problemet, de tok aldri notater likevel, så jeg ber dem ganske enkelt klappe sammen pcen så lenge jeg snakker.

Skrevet

Er også litt tvilende til at folk egentlig vet hva de mener med det.

Er i ungdomsskolen, og vi har 15 maskiner pr 30 elever (pluss på biblioteket etc), men jeg tror man skal være ganske bevisst når man bruker de. Lett for at halve klassen sitter på Facebook i stedet...

Jeg bruker heller Smartboard ved tavlen ofte.

Skrevet

Kina greier det, hvorfor skulle man ikke greie det her;o)

Skrevet

Skoler og kommuner har ikke råd til å iverksette de tiltakene som kreves for fleksible løsninger for nettregulering. For det er faktisk interessant å bruke FB og nettby i undervisning også.

Skrevet

Nei, si det...

Jeg sier bare av erfaring at det ikke løser alt å fylle klasserommet med maskiner uten en plan ;)

Skrevet

PC er et nyttig verktøy. Det er vi enige om. Men om det fungerer på 17åringer som helst vil være alle andre steder enn på skolen er jeg litt i tvil om. Og forskning viser jo at læreren formidler stadig mindre, og elevene jobber mer alene og oppgaveorientert, fordi de ikke orker eller å fokusere på læreren så lenge av gangen. 20 min slår meg som maks, da har noen falt av.

Skrevet

Helt enig, så derfor lurte jeg på hva de som ville ha fler pcer så for seg, men de har ikke svart.

Skrevet

Pc er jo et utmerket hjelpemiddel i undervisningen, og skal dette hjelpemiddelet brukes effektivt er man jo avhengig av at det er lett tilgjengelig for alle.

I grunnskolen er man heller ikke avhengig av nettilgang hele tiden. En pc kan brukes til veldig mye annet enn å være på nettet.

Synes du at elevene også burde hatt færre lærebøker pr elev slik at de ikke risikerer å bli distrahert av bildene i boka slik at de ikke følger med?

Skrevet

Bare tekst tenker jeg, og da helst i pocketbokformat... alle læremidler kan misbrukes, men det er tross alt større sjanser for misbruk på en pc, enn i en bok. I alle fall for våre elever. Jeg vil faktisk tro at det er enklere på barneskolen.

Jeg ser at pcen har mange bruksområder, men hvor mange trenger man pr elev i barneskolen? Og som alle læremidler må de kjøpes inn med en plan for hvordan de kan brukes. Mange skoler som har pcer som ikke brukes omtrent, fordi det ikke finnes noen plan.

Skrevet

Er formålet altså at elevene skal ha læremidler som er så kjedelige som overhode mulig for at de ikke skal "misbruke" dem?

Om en mangler plan for pcbruk er det jo bare å lage en plan.

Når en skal bruke pc i undervisningen er man i de fleste tilfeller avhengig av en pc pr elev og disse må være enkelt tilgjengelige, slik at de kan brukes som en naturlig del av undervisningen.

Skrevet

Kan ikke egentlig se det negative i at elevene jobber stadig mer selvstendig og sitter mindre som tilhørere med fokus på læreren?

Skrevet

Joda, enig i at skoler burde ha et klassesett eller tre, evt mediatek, eller datalaber, men jeg ser vel ikke poenget med en pc til hver så tidlig? Men ja noen barn vil ha mer utbytte enn andre, derfor kjøper jeg nå bærbar til min sønn på 12 fordi han sliter så vanvittig med å skrive. Han skiver bedre på pc, og bruker mindre tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...