Gå til innhold

Noen som kjenner til tilfelle av

Anbefalte innlegg

Skrevet

at det har gått galt under et planlagt keisersnitt?

Etter en diskusjon med ei venninne kommer vi faktisk ikke på noen som har hatt problemer under et planlagt ks annet enn infeksjon i livmor/snittet som problemfritt har blitt behandlet med antibiotika...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om et tilfelle der moren fikk en større blødning og måtte ha blodoverføring, men det endte bra.

Skrevet

Dette var et godt eksempel på at man ikke skal drive med statistikk med utgangspunkt i egne venner og bekjente!

Et KS er en stor operasjon uansett om det gjøres planlagt eller ei, og det blir selvsagt komplikasjoner her også.

En bekjent av meg havnet i respirator, en annen fikk store komplikasjoner pga spinalbedøvelsen, en tredje ruptur på en av arteriene i livmoren - listen er lang, når jeg tenker meg om.

Det er en grunn til at man ikke kan bestille KS i Norge, og at det følgelig må være medisinsk begrunnet.

Skrevet

Ja, det kjenner jeg til. Altså - "galt" som i at det har oppstått komplikasjoner for mor og/eller barn. Ikke som i at noen av dem har tatt varig skade av det.

Skrevet

Oi, du vet ikke mye om ks!

Det er stor forskjell på planlagt og "uplanlagt" ks. Når man har planlagt ks blir operasjonen utført i rolige omgivelser. Man blir nøye observert. Under et hasteks (akutt osv) har det allerede oppstått en komplikasjon og man må få ut babyen så fort det lar seg gjøre!

Skrevet

Vet om ei der livmora ikke trakk seg sammen, og hun mistet flere liter blod og holdt på å stryke med. Kom ikke til seg selv før lenge etterpå og sliter til dels enda, lenge etter fødsel.

Skrevet

Er det meg du sikter til ano 13:13??. For det var det som skjedde meg.

Skrevet

Jeg mistet nesten to liter blod pga livmor som ikke trakk seg sammen ... men ble forloest vaginalt. Det kan nok skje uansett forloesningsmetode dessverre.

Selv kjenner jeg kun noen som opplevde at babyen fikk et lite snitt fordi kirurgen sneiet borti den lille ... men det gikk bra med begge to da.

Skrevet

Det vet jeg ikke, kjenner jeg deg? ;) Hun jeg vet om har en baby på 13 mnd. Men hun sier hun har hørt om flere det har skjedd med, så jeg vet ikke om det er utbredt ved ks?

Skrevet

Ja, jeg kjenner til noen tilfeller. Den mest alvorlige var en på jobben fikk en eller annen komplikasjon (husker ikke akkurat nå) som førte til at hun måtte tilbringe tre uker på hjerteintensiv og noen dager i respirator. En fikk en ganske aggressiv livmorbetennelse som førte til langvarig behandling, og en hadde så kraftige blødninger at det krevde blodoverføring. Til sammenligning kjenner jeg mange mange flere som har hatt en vaginal fødsel, og kun en hadde problemer i ettertid. Hun revnet ganske mye og det krevde noen timer trening hos fysioterapi i ettertid, men det ble bedre etter 5-6 mnd. I tillegg synes jeg det er påfallende at en tredel av barna jeg kjenner som er født med keisersnitt har astma (noe vi vet kan komme av å bli født med keisersnitt), mens ingen av barna født vaginalt har det.

Forøvrig tilsier statistikken fra Folkehelseinstituttet at 20% (en høy andel altså) har komplikasjoner i forbindelse med keisersnitt. Så det er uansett helt uvesentlig hvor få eller mange vi kjenner som har hatt kompliksjoner når tallene sier noe annet.

Skrevet

Vil også påpeke at alle de som hadde komplikasjoner hadde _planlagte_ KS.

Skrevet

Hun du vet om har hun fødd ved SUS?? Vet at det var noen tilfeller etter mitt styr. Min baby er 7 måneder. Hvem er hun du kjenner?? Kan du sende meg PM??? Vil gjerne vite eller kjenne andre som har vært/er i samme situasjon.

Skrevet

Jeg hadde ikke planlagt ks, men det skjedde desverre med meg. Legges skal også til, at hvis ikke det ble tatt ks i mitt tilfelle, så hadde jeg ikke hatt noe barn i dag. At babyen min er frisk og jeg mindre frisk, er en STOR forskjell. Mammahjertet mitt hadde ikke overlevd uten baby.

Skrevet

alle de som hadde komplikasjoner hadde _planlagte_ KS.

--------------

Og hvilke komplikasjoner da?

Jo, alt meldes. Inkl. bagateller.

I følge legene hadde jeg visstnok komplikasjoner.

Jeg spurte hva da?

Fikk til svar at jeg blødde et par dl mer enn normalen, dem måtte stifte et par ekstra stifter og jeg fikk 2cm villkjøtt etterpå.

Jepp, jeg er en i statestikken komplikasjoner.

Men, alvorlig? Nei. Hadde ikke jeg hatt en overivrig lege ved 6 ukers kontroll hadde jeg levd uvitende om dette.

Og som vanlig, så skal man ta slike komplikasjonsrapporter for det dette er, nemlig kun rapporter.

Skal man som menigmann ta dette seriøst, så kom med en rapport som redegjør for hvilke komplikasjoner det gjelder og hver mange av hver enkelt slag.

Og greier dere ikke det, så hold kjeft om prosenter, for da er den rapporten like mye verdt som at 85 av alle fødende må sy.

Skrevet

Du vet jammen ikke mye selv 12:51. Dette kan skje under planlagt og uplanlagte snitt...

Skrevet

Helt enig på det med komplikasjoner.

Jeg fikk infeksjon i snittet etter planlagt ks, men det var ikke verre enn at antibiotika tikset det, og alt er i sin skjønneste orden nå. Jeg vil kalle det en bagatell i forhold til mange vaginale komplikasjoner som f. eks revning og framfall.

Skrevet

Tja, jeg hanglet i mange uker etter at jeg fikk eldstemann og det kunne fort ha godt enda verre. Likevel synes jeg statistikk er spennende.

Forresten er det stor forskjell paa rifter. Jeg har revnet begge ganger jeg har foedt uten at det har plaget meg mer enn et gjennomsnittelig gnagsaar. Andre kan ikke sitte i ukesvis.

Det hadde vaert interessant med statistikk paa fordelingen mellom forskjellige grader av rifter og hvor mange som fremdeles opplever plager type 1 aar eller 6 mnd etter foedselen. Da kan man begynne aa snakke om ks kontra vaginal forloesning.

Skrevet

Så enig kaklehøna!

Skrevet

Du som ikke fant noe på Folkehelseinstituttets sider må ha lett dårlig. Her er linken:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,3278:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:52705::1:5675:1:::0:0

"En av fem opplever komplikasjoner" (Det er det samme som 20% for dere som strøk i matte.) 28% for hastesnitt og 16% for planlagte snitt.

Jada, det er fint å sitte her og le av at de fleste komplikasjonene er bagateller. Fakta er uansett at det er mer risiko med å ta keisersnitt enn ved å føde vaginalt.

Skrevet

Den linken ble ikke helt bra, men søk på "komplikasjoner keisersnitt" på Kvasir, så er det den første linken som kommer opp.

Skrevet

Det er veldig veldig uvanlig å få så store rifter at man har problemer lenge etter fødsel. De aller fleste som revner får små rifter som ikke byr på andre problemer enn litt sviing i noen dager. Av de få som får store rifter blir også de fleste bra av seg selv (deriblandt meg selv).

Skrevet

At det er "fakta" kan du vel først konkludere med når du sammenligner 100% elektive snitt av førstegangsfødende (som altså ikke har en komplisert fødsel bak seg) med vaginale forløsninger av tilsvarende gruppe. Komplikasjonene må selvsagt vurderes etter alvorlighetsgrad. Har du den statistikken for hånden?

Skrevet

Du kan jo faktisk søke selv da. Jeg gidder ikke gjøre jobben for deg hvis du av en eller annen grunn ikke tror meg. Man vil aldri, i noen som helst tilfeller av statistikk, undersøke absolutt alle tilfeller av noe. Det betyr ikke at statistikk ikke er av betydning. Man skal uansett være ganske på jordet hvis man tror at ks er tryggere enn vaginal fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...