Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #1 Skrevet 5. mars 2010 sorry veit dette var litt eller veldig rotete innlegg men må bare lufte tankene mine litt. Vi har 2 skolebarn neste år, å saken er at jeg vil ha begge på sfo (ikke fult,men noen timer hver dag) Slik at jeg kan ha litt( frie tøyler) i forhold til at jeg skal gå hjemme med minste mann som skal komme i juli. Han størrste trenger sfo pga av sosialisering og han har masse energi som han får brukt med kompisene i gymsalen og ute i skogen. De fleste er på sfo etter skolen, men jeg vil hente i tre tiden , seinest halv fire, skal slippe fulle dager altså. Saken er at vi sparer masse penger på å ha begge hjemme , å den saken ser jeg også, men gubben vil at vi skal spare penger på at jeg heler gjør ting med de hjemme her etter skolen. Fikk beskjed om at nr to får 50% rabatt på sfo så da blir det bare 2200 for begge to på sfo, det er vel ikke så ille, jeg går ned i lønn siden jeg tar 80% lønn over et år, men vi sparet jo 3000kr på ikke å ha bhg og ferie på sfo det må vel hjelpe litt, (vi har råd til sfo altså) Men jeg hsker godt at dagen gikk i ett for å ikke snakke om natta, å da er det godt å få slappe av litt når den lille sover. å måte slippe å være hjemme til to hver dag, kan jo hende jeg vil møte andre med små barn på dagen osv. tankene mine her, noen som skjønner hva jeg mener å har noen synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #2 Skrevet 5. mars 2010 Holder med deg i denne saken. Det er helt klart at guttene har behov for å være på SFO, og da skal dere fokusere på deres beste.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #3 Skrevet 5. mars 2010 går de på skolen og du er hjemme trenger de jo ikke sfo?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #5 Skrevet 5. mars 2010 Saken er jo at det blir kjedlig her hjemme med meg når alle komisene er på sfo, og det hadde vært deilig å gå tur osv uten å måte være hjemme til to. de skal jo ikke være der fra halv åtte til halv fem. Å begge vil være dr, henter jeg han som går på sfo før tre så blir han kjempe sur.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #6 Skrevet 5. mars 2010 Holder også med deg i denne saken:) Er de første klassinger så er de ikke mange timer på skolen. Så ja er enig med deg der.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #7 Skrevet 5. mars 2010 Da regner jeg med at ungene ikke skal på sfo når det er hans tur med permisjon? Jeg er hjemme med minstejenta, elstegutten er på sfo... ikke bare for min skyld, men hans egen også... sossialiering, lek med gjevnaldrene osv.... synes avgjørelsen bør være din, når det er du som skal være hjemme...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #8 Skrevet 5. mars 2010 Jeg kan ikke helt forstå deg egentlig. Har selv ei jente som skal begynne på skolen til høsten, og jeg kan ikke se behovet for Sfo når en av foreldrene er hjemme etter skole tid. Jeg synes barna kan komme hjem etter skolen så lenge det er mulig, tid til og slappe av, gjøre lekser og samle litt krefter.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #9 Skrevet 5. mars 2010 Jeg forstår ikke dette med sosialisering som det er så mye snakk om. Hvorfor kan ikke barna komme hjem etter skolen og få litt "alene" tid der lekser blir gjort. Og kobla litt av. Så kan man hele leke med venner etter middag. Og det kan jo hende det er andre som ikke er på Sfo som det går ann og leke med. Hvorfor skal det gå i 100 for barna hele dagen. Merker jo selv at det er godt og slappe litt av.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #10 Skrevet 5. mars 2010 Selvsagt skal barna på SFO! Det er tross alt i SFO-tiden at barna utvikler vennskapsbånd; det er det ikke tid til i skoletiden. Barn som ikke går på SFO havner ofte utenfor rent sosialt, og hvem ønsker vel det for ungene sine - for å spare bare drøye 2.000 kr i mnd?? Dessuten skal det noe til å greie å aktivisere alle barna med en baby til stede - du skal jo også komme deg gjennom dagene med humøret og energien i behold! I tillegg er det masse aktiviteter og lekselesning på SFO, og en hjemmeværende mor vil aldri kunne klare å tilby like mye til barnet sitt... Stå på ditt!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #11 Skrevet 5. mars 2010 Jeg skjønner deg ikke helt. SFO er en "barnehage" om foreldrene er på jobb. Du er jo hjemme, så hvorfor skal ungene dine gå på SFO? Når de kommer hjem fra skolen så hiv i dem en brødskive og send dem ut for å leke frem til middag. Her jeg bor leker til og med ungene på skolen etter skoletid, sammen med dem som er på sfo, men får selvfølgelig ikke være med inn på sfo... De kan fint henge rundt i trær i skogen, sykle, spille fotball eller hva de ellers liker å gjøre uten at du skal betale noen andre over to tusen i mnd for å ta ansvar for dem...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #12 Skrevet 5. mars 2010 Foreslår at du venter med å uttale deg til datteren din faktisk har begynt på skole :-) Tror nok du kommer til å få en liten a-haopplevelse da :-) Hilsen erfaren mor
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #13 Skrevet 5. mars 2010 Han som skal opp i 2 klasse trenger litt ekstra veiledning i forhold til leik med barn (har ikke noen diagnose, men bare litt treig på det felte) å har merka stor forandring på gutten min etter at han begynnte på sfo i fjor (da jobba jeg fult så han måte) å han som skal opp i 1 klasse gleder seg til å spise mat på sfo og leike i gymsalen. de skal jo ikke være der heile dagen, men at jeg kan gå opp å hente de i tre tiden, de er ferdig på skolen klokka halv to , så gjør vi lekser mens jeg lager middag og så går de ut etterpå når de andre har spist middag . De er ingen barn hjemme før 4 tiden. Men er enig at det er mye mas i hverdagen, men da kan jeg jo hente de rett ettr skolen de dagene de vil osv, men det er liksom godt å ikke være så låst på en måte å hente da og da. å alle ferier skal jeg ha de hjemme osv, hadde de ikke likt sfo hadde jeg hatt de hjemme men de vil selv også.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #14 Skrevet 5. mars 2010 SFO er aldeles ingen barnehage! De har jo masse aktiviteter! Kor, skiskole, lekselesing, sjakk-kurs, teaterskole, fiolinkurs, svømmetrening... Listen er lang!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #15 Skrevet 5. mars 2010 Det sosiale er den viktigste fordelen med å gå på SFO. Der knyttes det kontakter og det lekes. Det er ikke så mye tid til lek på skolen (naturlig nok). Skoledagen er ferdig allerede kl.13 og ungene ikke har noen å leke med før de andra barna kommer hjem fra SFO (med unntak av hverandre i dette tilfellet da). Man skal ikke sette økonomi foran barnas beste (dersom man har mulighet) og jeg holder med HI i denne saken. Hun har et tredje barn på vei og vet selv hvor mye krefter det tar med en liten baby for henne. Jeg ville uten tvil valgt å ha barn både på SFO og i barnehage selv om jeg er hjemme i permisjon, dersom dette gagnet barna.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #16 Skrevet 5. mars 2010 Ja og kommer sikket ikke til å sove så mye om nettene heler, hvis det er en som han minste så blir det amming to ganger om natta, hvor mye energi har du da når det kommer to hjem fra skolen som er full av energi osv. Trur også de vil ha det bedre på sfo en time halvannen etter skolen, men selvfølgelig kan jeg hente de tidligere og noen ganger trenger de ikke på sfo etter skolen men det er godt for de og meg at de har det tilbudet. Til eg som sier at de kan leke med barna ute på sfo etter at jeg har henta de, det går nok ikke må gå et stykke og da har ikke jeg kontrolen på de,ser ikke skolen fra her og de må krysse en farlig vei for å komme ditt, så det er ikke aktuelt. Han minste er ikke lett å få ut hvis han er hjemme (ikke at han får velge bestandig altså, men han er en inne type) å da er det lettere å få han ut når han har kompiser og at andre voksne sier at han må ut litt.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #17 Skrevet 5. mars 2010 Du bor sikkert i byen (ikke spydig ment altså, bare litt misunnelse he he he ) bor på landet her og hadde vi hatt fiolin,ski osv så hadde jeg ikke diskutert med gubben da skulle unga på sfo he he he Men bor på landet her , men de er kjempe flinke på sfo her også, de leiker masse,har kose dager på sfo, spier varm mat der hver dag (noe som er heilt topp for min sønn,) Mrn de har kompisene sine der og får leika masse med deog har hytter og masse leik sammen der. Hilsen HI
Gjest Skrevet 5. mars 2010 #18 Skrevet 5. mars 2010 Holder med deg. Når alle vennene er på SFO kan det fort bli kjedelig for skolebarna hjemme hele tiden etter skolen, spesielt om mammaen må bære rundt på en sutrete baby. Bedre for dem å være på SFO en liten time eller to og rase fra seg da :-)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #19 Skrevet 5. mars 2010 Trodde det viktige på sfo i følge denne tråden var den frie sosialiseringen som det ikke blir tid til i skoletiden. Når sfo også er fullpakket med organiserte aktiviteter så slåes jo det argumentet rett i hjel. Skjønner meg ikke på dem som ønsker å gi barna lengre dager på skolen gjennom å ha dem på sfo når de har mulighet til å ha dem hjemme etter skoletid.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #20 Skrevet 5. mars 2010 Ja veit jo ikke hva som er inne i magen om det er en som er rolig eller en kolikk, så trur nok jeg skal holde på med min sak å overtale gubben til å være enig med meg, han kommer vel til å skjønne det bedre når han skal ha pappaperm, med tre unger og ingen mamma som kan komme med puppen når minstemann hyler eter mat he he he
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #21 Skrevet 5. mars 2010 Hei Jeg holder med hi i denne saken. Når barna begynner på skolen og man får info ang sfo står det også er sfo er et bra tilbud for barn som ikke har så mange venner, trenger å sosialisere seg litt osv. Ikke alle som bor i byggefelt og har nabobarn og da er det veldig greit med sfo. De fleste ungene som jeg kjenner vil gjerne gå på sfo fordi de synes det er gøy og "alle" vennene går der. Det første året mitt barn gikk på skolen var jeg hjemme i premisjon og eldste var hjemme. Men det var konstant mas på å gå på sfo. Hun gikk glipp av såååå mye sa hun. Det endte med at vi kjøpte flere og flere dager. Her vi bor er det ingen nabo barn og hun var da for liten til å sykle til venner. Det samme har jeg hørt fra de foreldrene som gjorde det samme som meg. Så dette er vår erfaring og fra det jeg har hørt så er det sånn hos de fleste Men kan også legge til at de barna som er på sfo om morningen, hele skoledagen og så på sfo helt til slutt synes ikke det er så greit men det blir jo noe helt annet en det hi sier. Skjønner deg godt hi
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #22 Skrevet 5. mars 2010 Det er jo det som er saken, på sfo kan barna velge selv hva de vil gjøre, leike i gymsalen,perle,sy, male osv + at alle kompisene er der. Så ser ikke ikke heilt problemet ditt der altså. de får masse frileik der å de kan velge selv hva de vil gjøre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #23 Skrevet 5. mars 2010 Takk skal du ha de er aldri så lenge ikke nå når jeg og min mann jobber fult heler er de der fult, så det kommer ikke til å skje neste år heler. Det er som du sier , det blir mye mer mass en kos for de også, selvf. kan jeg finne på ting med mine barn, har ikke noe problem med å finne på ting med de selv men med en liten så blir det litt begrensa. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #24 Skrevet 5. mars 2010 1) SFO er det morsomste på skolen..Da får man LEKT seg med vennene.. 2) Om man ikke er på SFO, så vil de "hvile seg";(????) gjøre lekser, spise middag og SÅ besøke og leke med venner..Ha..Som DET er mulig..De andre foreldre har jo da netopp kommet hjem fra jobb og henting av barna i SFO og skal spise middag og gjøre lekser også kanskje på en eller annen aktivitet...Det er ikke særlig enkelt og finne noen og besøke på den tiden.. Derfor er SFO en utmerket mulighet til å få leke med venner også kan resten av ettermiddagen gå med til lekser, samvær med mamma og pappa og aktiviteter.. Ærlig talt..Tror dere 6-9 åringene synes det er kulere og leke sammen med mamma og pappa på ettermiddagen, enn å være på SFO og leke med venner? JEG klarer ikke å være substitutt for min datters venner, så hun har minsteplass på SFO, slik at hun noen dager kan være der og leke med venner.. SÅ henter jeg til middag, lekser gjøres også har vi familietid etter det..De dagene det IKKE er SFO er det alltid sprøsmål om å besøke noen..Men vennene er jo på SFO, så hun MÅ være med meg og/eller pappan.... Om det er mange/flere barn som IKKE er på SFO slik at det er et reelt "besøkspotensiale" der man bor, så er det EN ting..Men når 9 av 10 barn går på SFO og alle som IKKE er det er spredt over stort område, så ser jeg ikke mulighet for å dra på besøk.Og OM man da drar på besøk så ser man jo IHVERTFALL ikke noe til ungene den dagen..... ER mer enig i at man bør bruke barnahage mindre, om man kan..Men SFO.....Ikke noe must, for all del...Men tror mange barn setter pris på en lekestund etter skolen,før lekser og aktiviteter MÅ gjøres..LEk er jo avslapning og avkobling for barna..De TRENGER ikke en time foran TV for å komme seg....Tror mange kutter SFO for å spare penger, også settes ungene foran TV i stedet....
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2010 #25 Skrevet 5. mars 2010 da jenta mi begynnte i 1 klasse mente jeg att sfo det trengte hun ikke bare tull for jeg var jo hjemme! men nå går hun i andre klasse å halv sfo å jeg ser utviklinga hennes hvordan den har blitt! hun er mere sosial. uansett om jeg går hjemme har hun så godt av noen timer sfo i uka . lærte seg å svømme osv. jeg var av den oppfattninga att jeg som går hjemme trenger da ikke sfo! til høsten når nestemann kommer skal mellomste halv plass i barnehage og det tror jeg er bare sunt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå