Gå til innhold

Unnskyld... men har dere tatt vaksinen (SI)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager, det var sikkert vært oppe 100 ganger før og dere er sikkert lei saken, men jeg bare lurte. Jeg var i første trimester da influensaen herjet i kommunen min, mange i barnehagen til jenta mi var syke, også på hennes avdeling. Jeg jobber i helsesektoren og var meget bekymret. Kunne jo ikke få vaksinen da.

Så ble det tomt for vaksine og det var jul og nyttår og så kom jeg over i 2.trimester og kunne tatt vaksinen, men ingen nevnte det og da ble det lett å utsette for jeg er/var så usikker på hva jeg skulle gjøre.

Og nå hører jeg ingen lenger som har svineinfluensa. De sier det vil komme en bølge til,men... er usikker jeg.

Har dere andre vaksinert dere etter den store vaksinasjonsbølgen på senhøsten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vaksinert meg, og kommer ikke til å gjøre det heller.. Jeg var som deg i første trimester, men hadde nok ikke kommet til å tatt den uansett..

Skrevet

Absolutt ingen vaksine på meg :) lever enda :)

Skrevet

Jeg tok den ikke,og skal ikke heller. Jeg stoler mer på kroppen min enn den vaksinen,enkelt og greit :)

Skrevet

Ingen vaksine, og ingen planer om det heller!

Vet ikke hvordan den virker på fosteret, så jeg tar ikke sjansen!

Skrevet

Jeg har heller ikke tatt den, og kommer ikke til å ta den. Ikke nok testet, og ingen vet noe om langtidsvirkningene, + en masse annet :o)

Skrevet

Jeg synes at du skal søke råd hos noen som sitter på kompetanse, og ikke hos gravide her inne. Skepsisen har vært enorm, og diskusjonene utallige. Den siste informasjonen jeg selv har fått (fra spesialist i fostermedisin), er at det er mer bekymringsfullt å få virusinfeksoner under svangerskap, enn å ta denne vaksinen. Forvirringen komplett nå?

Så jeg råder deg til å ta avgjørelsen sammen med noen som har bakgrunnskunnskaper til å uttale seg. Disse hormonelle damene vi er, skal ikke si hva DU skal gjøre. Ønsker deg nå lykke til, jeg ;0)

Skrevet

Jeg bestemte meg før jeg ble hormonell ;-)

Har ikke tatt den, og etter at jeg kom over i 2.tri og KUNNE ta den, så anbefalte legen meg å ikke ta den.

Men jeg ikke en fagperson, så jeg sier ikke hva du andre bør gjøre. Jeg står for mitt valg, så får andre stå for sitt :-)

Skrevet

Eg forta meg å ta før eg blei gravid, nettopp for å sleppa å havna i den situasjonen du er i no. Det som er sagt sidan dess, er jo blant anna at så stor del av befolkningen no har vaksinert seg at det er lite sannsynleg at ein får eit nytt masseutbrudd av svineinfluensa. Så mest sannsynleg går det fint også utan vaksine.

Men støttar ho over som sa at dette er ein ting ein heller bør spørra helsepersonell om enn damene på BIM. Ring fastlegen og høyr!

Skrevet

Nei, har ikke tatt den og har ingen planer om det heller:) Når jeg ble gravid bestemte jeg meg med en gang for at jeg ikke skulle ta den siden jeg var gravid.

Skrevet

NEI.

Men hadde æ ikke vært gravid og jobba innen f.eks helsesektorn ville æ nåkk vurdert den, for å beskytte pasientan mine.

Skrevet

ja, tok den under eggløsning, og flere av mine venniner og bekjente tok den i 2 tri. Ingen fikk bivirkninger av den og barna var friske og fine når de kom ut!

Skrevet

Jeg har ikke vaksinert meg. Både fordi jeg ikke ville(selv om jeg jobbet i barnehage en periode) og fordi at det ikke er noe særlig utbrudd på SI i det hele tatt lenger.

Kommer i det lengste til å være uten den vaksinen.

Skrevet

Jeg har tatt den og har aldri angret på det. Var aldri i tvil om jeg skulle gjøre det, har tillit til legene jeg diskuterte saken med på det tidspunktet som anbefalte meg å ta den, og helsemyndighetene som jo også anbefalte oss det på det sterkeste. Er glad jeg gjorde det da det var mye smitte, for da var valget enkelt. Skjønner godt at du er usikke nå HI, siden det har roet seg såpass ned. Risikoen føles ikke like stor nå, og dermed er det jo vanskelig å avgjøre hvorvidt man behøver å ta den eller ikke. Jeg anbefaler deg å snakke med fagfolk om dette, ikke ta all informasjon du leser på internett for god fisk,og vær kritisk til kildene du får informasjon fra. Og ikke minst, stol på deg selv og magefølelsen din etter at du har innhentet informasjon fra gode kilder. Jeg mener hvertfall at det er bedre å la være dersom du vet at du kommer til å leve med angst for bivirkninger hvis du tar den! Lykke til med valget!! :)

Skrevet

Ikke tatt, og skal ikke. :) Jeg jobber i helsesektoren , og de færreste legene tror på en tredje bølge. Så nå syns jeg ikke det er så mye poeng lengre.

Skrevet

Hei.

Jeg er nå 22+4 og har ikke tatt vaksinen. Det mest kritiske tidspunktet for en gravid å bli smittet på er i 3.trimester da denne influensaen angriper lungene. Så er veldig usikker på om jeg skal ta den før jeg kommer i 3.tri...

Skal sies at jeg jobber i helsesektoren og legen min anbefaler meg og ta dn. Jordmoren min sier jeg bør vurdere d derom d kommer en ny bølge m vineinfluena.

Sååååå vi får se :D

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen, ble anbefalt det av legen min. Tok den i uke 13, nå er jeg i uke 26:) Norge har lang erfaring når det gjelder vaksiner og om hva som er bra og ikke bra så jeg stoler på myndighetene:)

Skrevet

Hei,

Nei, jeg har ikke tatt vaksinen - og kommer ikke til å gjøre det heller.

Legen min anbefalte meg å IKKE ta den etter at jeg kom inn i 2. trimester.

Lykke til med ditt valg :=)

Skrevet

Ja, tok den tid veldig tidlig i graviditeten, før jeg visste at jeg var gravid.

Har et barn i risikogruppen som selv ikke kunne ta vaksinen, så da passet vi rundt han på å ta den.

Skrevet

Slik situasjonen er per i dag, med minimal risiko for å bli smittet, så kommer jeg ikke til å ta den. Behovet for å beskytte seg er ikke tilstede i vesentlig grad lenger, så derfor velger jeg å la være. Dette kan selvfølgelig endre seg, og da vil jeg ta stilling til det på nytt.

Ut i fra tilgjengelig faktainformasjon, så er det ingenting som tyder på at barnet tar skade av at man tar vaksinen, så gjør det du synes blir mest riktig for deg og din situasjon, gjerne etter konsultasjon med kompetent helsepersonell.

Skrevet

Jeg har tatt den! Tok den da jeg var i uke 14 og da sykdommen var på topp. Hadde nok ikke tatt den siden det virker som det hele har roet seg litt...MEN, jeg ville hørt med fagfolk..Hva sier legen din? Lykke til!

Skrevet

Jeg tok den ca en mnd før jeg begynte på prøverørsforsøk, så jeg fikk tatt den før jeg ble gravid. Jeg jobber også i helsevesenet da, så derfor tvilte ikke jeg på å ta den.

Skrevet

Er i uke 28 og har ikke tatt den. Kommer heller ikke til å gjøre det!

Føler ikke det er noe behov lenger.

Hører ikke noe om svineinfluensaen lenger, og frykter heller ikke det kommer en ny bølge. I såfall vurderer jeg det hvis det kommer tilbake.

Skrevet

mann og datter har tatt her, men ikke eg... når d var snakk om d var eg i første trimester, jobber og i helsevesen. kommer ikke til å ta den, er så mange som er vaksinert og har ingen tro på at d kommer for fullt igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...