Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Begynte i ny jobb i desember etter og ha vært arbeidsledig i 7 måneder. Er alene med 2 barn på 7 og 9 og til sommeren har jeg jo ikke rett på betalt ferie og dermed så har jeg ikke råd og være hjemme i 4 uker, men nå er jo sfo stengt i juli måned her vi bor og jeg har ingen mulighet og få barnepass i 4 uker og ungene kan ikke være alene i så mange timer mens jeg er på jobb. Besteforeldrene kunne ha de med 1 uke til Sverige, men det er også alt da de vil gjerne ha litt ferie alene uten og måtte være barnevakt i 4 uker noe jeg skjønner utrolig godt. Ikke får jeg stort tilbake på skatten heller og feriepenger blir det nok lite av når jeg begynte i ny jobb i desember. Jeg har funnet ut at jeg bare må gå til legen og juge på meg en sykemelding så jeg kan være hjemme i 4 uker med ungene, ellers vil jeg ikke ha økonomi til og være hjemme med dem. Er det noen som har andre tips til meg hva jeg evnt kan gjøre? Faren gir blaffen og bor på Svalbard så han kommer nok ikke og hjelper til, han kom heller ikke da gutten var innlagt sykehus pga operasjon, sa jeg var en udugelig mor som ikke passet bedre på barna.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Du får vel bidrag, barnetrygd og litt os? Jeg var i samme situasjon som deg i fjor sommer. Ikke noe gøy, det henger igjen lenge etterpå. Men jeg måtte jo bare pent klare meg uten lønn i 4 uker. Jeg var såpass heldig at jeg ikke gikk en helt mnd. uten penger. Men fikk to halve lønninger pga. lønningsdato midt i mnd. Ellers måtte jeg bruke 5000 kr. på kredittkortet. Men vi klarte oss. Får du noe lån i banken? Kan du evt. gå og søke full os for denne mnd. siden du ikke er i jobb? Kan du få ut noe forskudd på noe lønn?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Om du var arbeidsledig i 7 mnd fikk du feriepenger nå nettopp fra dette som du skal spare til sommeren og bruke under ferien eller til barnapass. Hva gjorde du før disse 7 mnd? Du har også mange mnd frem til juli på å spare deg opp ekstra penger i tilegg til feriepengene du allerede har fått fra NAV.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Får ikke Os, men kan jeg søke om og få det mens jeg har ferie?? Får kun minstebidrag for barna og siden eldstemann må ha tannregulering driver jeg og sparer opp penger til dette. Kredittkort bruker jeg aldri i verden, da får jeg vurdere noe annet.
Lunapuna1985 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Uff, skjønner godt du har et problem her. Har ungene noen besteforeldre på pappa'n sin side da? Han burde vel klare å ha dem i alle fall et par uker om sommeren han også. Kan du ikke sende ungene til han på Svalbard da? mot at de har et godt forhold til pappa'n sin vel og merke. Det er jo en mulighet å kontakte NAV og spørre hva du kan gjøre i en så vanskelig situasjon. Kanskje de kan hjelpe...Sommerkurs av forskjellige slag kan jo være et alternativ, dog ikke i alle 4 ukene. Finner du ingen løsning på det så hadde jaggu jeg fått meg en sykemelding, men pass på at du har fast arbeid og ikke er i prøvetid. For 4 uker borte fra jobb i fellesferien er sjelden populært.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Fikk ferie tillegg fra Nav ja på 3700 kroner nå i januar, det holder jo ikke til en ukes ferie engang! Jeg kan ikke spare opp så mye i måneden, sliter med advokatutgifter på 27000 som må betales innen 2 måneder ellers så går de til inkasso!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har ikke penger og sende dem med noe fly opp til Svalbard og foreldrene hans ønsker ikke ha noe særlig kontakt med barnebarna sine, har også hørt at pappaen skal på ferie i juli/august og da skal han visstnok 3 uker til Usa og jeg har i alle fall ikke økonomi til og betale for ferietur dit for barna og ikke kan jeg tvinge han til og ha barna, orker ikke flere turer i retten, jeg blir bare deprimert av dette opplegget og sitte med advokatutgifter på flere titals tusen!
Lunapuna1985 Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Heregud for en far da. Han burde jo i det minste kunne betale flybilletter for å se ungene sine, i alle fall om han har råd til USA tur. Jeg var skilsmisse barn selv og om sommeren var jeg og søsteren min fast 2 uker med pappa. Da sto han for all betaling/utgifter i forbindelse med ferien vi hadde hos han. Da vi hadde ferie med mamma sto hun for utgiftene. Han må jo skjønne at du ikke kan ta deg 4 uker ubetalt ferie. Jeg synes han bør ta ansvar for dem i 2 av de ukene, også bør du finne en løsning på de 2 resterende ukene.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Du har ikke krav på fri rettshjelp?? Du kan nok søke OS i "ferien" for det er jo ikke ferie, men ubetalt permisjon.. Sjekk med NAV. Sett ut annonse i avisen etter "dagmamma" vel, det er mange ungdommer som trenger jobb evt en annen mor som går hjemme med nåenlunde like gamle barn, og ungene er jo såpass store at de ikke trenger mye pass. Eller??
Sebastienne Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Du kan også begrense problemet hvis du finner noen andre som også trenger barnepass de ukene. Da kan dere ta to uker fri hver mens dere passer hverandres barn og så får dere jobbet to uker hver. Helt gratis ordning! Med litt oppsparte penger, klarer du deg da gjennom sommeren.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Kan du ikke få tak i en "dagmamma" da? Er sikkert en skoleungdom (16+) som vil ha en sommerjobb. Og om du blir kjent med personen før sommeren, og vet at denne er til å stole på, så er jo det en fin mulighet. Trenger ikke koste all verden heller. Har ei venninne som gjorde det slik. Hun fikk en jente fra Barne og ungdom til å passe de 2 barna hennes når sfo var stengt. Trenger kanskje ikke være hver dag heller.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Er du nødt til å ta ferie i juli? Hvis du kan ta ferie i juni eller august, kan du sende barna til SFO?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Siden du kun fikk 3700 kr i feriepenger for 7 mnd arbeidsledighet må du ha klart deg på veldig lite penger mens du var arbeidsledig. hvordan klarte du deg da?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 Å lyve på seg en sykmelding er ikke noe godt alternativ. Da kan du like godt begå underslag eller gjøre innbrudd. Du kan godt bli oppdaget og da står du fort uten hverken jobb eller dagpenger. Prøv å skaffe mest mulig barnevakt. Mange steder finnes det ulike sommerleire ol dit en kan sende ungene om sommeren når SFO er stengt. Her er det både sjøleir, idretsleir, teatersportsleir, speiderleir osv. Sjekk ut slike tilbud. Det koster litt, men ikke nødvendig vis så mye mer enn SFO.
Lunapuna1985 Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 poenget var vel at hun ikke hadde mulighet til å ta ferie pga at hun er avhengig av lønningen sin.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 Kjære deg siste som skrev her, kan jo ta ferie når som helst, men problemet er jo hvem som skal ta seg av barna. Vil helst ikke at en 16 åring skal passe barna da eldstemann har nylig fått diagnostisert diabetes type 1 og dermed så er det mye oppfølging og det har sfo f.eks full kontroll på! Sfo er stengt i 4 uker, kan jo ikke bare plassere dem utenfor der og dra på jobb heller, da mister jeg nok barna fort og barnevernet blir koblet inn!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #18 Skrevet 23. februar 2010 Har ikke råd til sommerskole heller, i fjor fikk vi info om dette og det kostet 2000 kroner pr barn pr uke, og det var ingen søskenmoderasjon så da blir det jo 4000 i uken og betale og hvilke penger skal jeg betale det med??
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #19 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde også lyvet på meg en sykemelding om jeg var i DIN situasjon. Hvorfor? Jo fordi barna kommer først!!! Må du så må du... Noe helt annen om du hadde lyvet på deg en sykemelding fordi du skulle på en ferie eller noe annet lureri..men jeg mener du har rett til å lyve på den en sykemelding! Stakkars barna dine, en elendig far og du virker som en god mor, jobber å står i....gjør det du må du, det skal ikke gå utover dine barn:)
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #20 Skrevet 23. februar 2010 Har tidligere vært plaget med ryggen, vil ikke si hva som feilet den da jeg har tenkt og si til legen at den plager meg igjen, men det virker jo litt opplagt om jeg blir sykemeldt 2 dager før sfo stenger før sommeren så jeg har tenkt og bli sykemeldt 1-2 uker før jeg må være hjemme med ungene ellers kan det jo virke mistenkelig.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #21 Skrevet 23. februar 2010 Det vil virke misstenkelig uansett og tror du legen vil sykemelde deg i minst 5 uker uten at du skal ha tilrettelegging på jobben?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #22 Skrevet 23. februar 2010 Arbeidsgiver kan nekte å godta en sykemelding om de føler at den ikke er rett. Hvordan skal du forklare at du ikke klarer jobben, men kan passe to unger?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #23 Skrevet 23. februar 2010 Hva jobber du med HI? Du har ikke mulighet til å ta med barna på jobben da?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #24 Skrevet 23. februar 2010 Går det ikke an å ta opp et lite lån, akkurat for å komme igjennom den sommeren?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #25 Skrevet 23. februar 2010 Hvor bor du??? Sikkert noen her som kan hjelpe kanskje? Jeg bor i Tr.heim og kunne ha hjulpet, er i fødselspermisjon og har et barn på 6 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå