Gå til innhold

Se for helv*** å lære unga deres dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg skrev at jeg er enig i budskapet har jeg lært mine unger at de ikke skal kose med hunder uten lov. Dessuten har jeg ingen drittunger, som du så sjarmerende kaller barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal ikke biting aksepteres what so ever, men mange uheldige eller skremmende episoder kunna ha vært unngått hvis foreldre lærte ungene sine hvordan man bør nærme seg hunder, og si til dem at man skal spørre eieren om lov før man klapper den. Er ikke ok at hunder skal måtte bli skremt og redd for unger som kommer rusende mot dem heller. Hunder trenger ikke å være hverken aggressive eller ikke like barn for å bli redd dem, og en redd hund blir usikker, og en usikker hund kan bite. Da får både hunden og barnet en jævlig opplevelse som kunne vært unngått hvis barnet spurt om lov og eieren vært med. Når hunden først har bitt er den lært en uheldig måte å takle redsel på.

Skrevet

Åi Åi, ja, det finnes noen frekke unger, men det er ofte ikke dems feil, men foreldra.

Skrevet

jeg iriiterer meg mest over hundeeiere som går tur med hunden uten band. hundeeiere som ikke plukker om driten etter dem og at de lar barna klappe hunden. jeg lærer mine barn å ikke gå til fremmende hunder, men det er fryktelig vanskelig når de som eier hundene sier til barna at de skal klappe hunden fordi den er snill.

man kan iriitere seg over mye, men det er ditt ansvar å følge med på hva som skjer rundt din hund. barn er barn og ser ikke alltid konsekvensene av det de gjør. dessuten. har du en hund som ikke liker barn og biter da syns jeg du skal holde den unna plasser der det ofte er barn

Skrevet

Helt enig med HI.

Det koster ikke mange kaloriene å lære ungene sine at man spør om å klappe fremmede hunder! Det handler ikke om at alle hunder bør like barn og at hunder er søte.. Det handler om at man aldri kan vite hvordan hunden reagerer. Man bør og lære barna at man ikke skal klappe løse hunder. De kan se snille ut, men man vet aldri.

Og siden jeg er katteeier, så syns jeg dere kan lære barna deres at de ikke skal ta med fremmede katter de finner på skoleveien, eller klappe de.. Rett å slett fordi at da kan faktisk kattene forsvinne fra hjemmet. Ikke alle katter har retningsansen inne. (Den kommer som regel med 9mnds alder) Og katter vil jo selvsagt følge etter om noen gir den kos og roper på den.

Skrevet

Den mamma'n høres bastant ut!

Jeg er enig med deg HI, det er jo ikke akkurat sånn at fremmed bøyer seg nedi vognen å løfter opp en fremmed baby,heller. Eller stryker gravide kvinner på magen, som det diskuteres her inne.For å sette det på spissen.

Selv har jeg en golden retriever. Den begynner riktignok å 'dra på åra' så den er ikke like spennende som en liten, spretten valp lenger, men ungene i nabolaget spør alltid om å klappe/kose, selv om de har vært rundt den i flere år.Det vitner rett og slett om alminnelig folkeskikk. Alle foreldre vil vel vise at barna kommer fra et møblert hjem? ;)

Forstår at du ble paff, det hadde jeg også blitt! Man avliver da ikke hunder så lenge de ikke går til angrep. Om hunden absolutt ikke vil koses med, bjeffer den. Da bør man trekker seg stille og ærbødig vekk. Enkelt og greit.

Lykke til med valpestadie og trening videre, HI!

Skrevet

Ærlig talt, det har da ikke alltid med at hunden er aggressiv! Det har også med respekt å gjøre OG at en hund faktisk er et dyr og man kan aldri vite hva den får for seg! Selv om det er en hund så betyr det da ikke at den er en "allmannseie" som man kan gjøre som man vil med. Dette tar jeg faktisk som en selvfølge at foreldre skal lærer barna sine, å ikke buse bort til fremmede hunder. Synes faktisk ikke at det er bedre å la vær å la ungen sitte på fanget i bilen, enn å ikke lære unga dette!

Skrevet

Det som også var poenget, som jeg ser forsvant litt her, var at jeg forsøker å lære min hund til å ikke hoppe opp på fremmede, ikke trekke som en gal mot unger og andre hunder osv. Når jeg da har satt ned foten og fått hunden til å sette seg for å si at det ikke er greit å hilse denne gangen, føler jeg meg litt tråkket på og oversett som hundeeier.

Jeg sier ikke at folk ikek skal gå på fortauet når jeg trener, det er jo ikke greia, men at de godt kan spørre.

Og joda, det finnes noen som gjør det, og jeg svarer også innimellom at nei, nå passer det ikke. Det gjelder både, unger, voksne og andre hunder.

Poenget mitt var at det er begges ansvar, mitt ansvar å lære hunden å hilse ordentlig, foreldres ansvar å lære barna folkeskikk.

Jeg går med min hund uten bånd når jeg er i skogen, men så unngår jeg å gå i "folkevandringen" på søndagene, og hun får aldri gå langt unna. Det er noe med at om hun aldri får gå fritt, lærer hun seg heller aldri innkalling (og tro meg, det er MYE verre, når enn hund sliter seg fra båndet sitt og ikke kan innkalling).

Men jeg har stort respekt for folk som er redd for hunder, så jeg er alltid ytterst forsiktig, og velger med omhu hvor jeg velger å slippe hunden min.

Skrevet

og 14.01 var HI.. glemmer å signere, starter jo aldri tråder :P

Skrevet

Jeg må trekke litt på smilebåndet av de som mener at dersom hunder ikke er snille mot barn, så bør de avlives. Joda, er de direkte agressive mot barn, så bør de avlives, men de er (utrolig nok) ikke bamser. Dersom de føler seg presset, så kan enhver hund bite.

Det er jo en flott tanke at alle hunder skal elske barn, samtidig som de ikke hopper og ellers finne seg i alt mulig, men er dere virkelig villig til å ofre deres barns helse på dette prinsippet? Verden er nå en gang ikke slik at alle hunder er slik, og da kan det faktisk være deres barn som blir bitt fordi _dere_ ikke har lært de å spørre om lov før de hilser.

Skrevet

Jeg er enig med HI.

Jeg er selv vokst opp med hunder og har en far som har hunder som hobby.

Vi har blitt opplært til å spørre om lov, før vi klapper en hund. Vi ble også opplært til å ikke gå bort til fremmede hunder.

Det kommer jeg til å lære mine barn også.

Skrevet

Må få lov å påpeke at hunder er som mennesker på mange måter, og det finnes mange mennesker som ikke er noe glad i unger (uten at vi avliver de av den grunn :P). Min bestemor feks burde ha blitt avlivet hvis vi skulle følge denne tankegangen..

Skrevet

HI, jeg syns det er FLOTT! att du trener med hunden din! Kjempeflott, faktisk. Det er ikke alle som ville tatt seg bryet med det. Og den innsatsen du legger i der vil sannsynligvis gjøre at barn(og voksne) kan hilse på hunden din uten å sitte igjen med ett dårlig minne. Men det er mange som ikke skjønner det - at treningen må til - ellers får man en ufordragelig hund. En hund som folk kan bli redd for.

Har ett vennepar med en eksemplarisk rottwailer, de har trent med han siden de fikk han. Uheldigvis har de noen skikkelig drittunger i gata der de bor (og foreldrene er ikke det grann bedre) som kaster stein og pinner PÅ han - terger han opp rett og slett. Og så blir foreldrene sinna på eierne siden bikkja er så farlig og bjeffer etter barna. Takke meg til. Kjenner jeg blir skikkelig sinna her jeg sitter. De har måtte bygge 1,5 meter tett gjerde rundt tomta si for å verne hunden mot naboene. Er det mulig! Etter å ha pratet med foreldrene flere ganger - om at barna ikke må plage hunden - får de til svar at den hunden er jo farlig, så det gjør jo ikke noe fra eller til. Usmakelige mennesker!

Skrevet

Datteren min er veldig forvirret rundt dette. Da hun var 3 år, var det en hundeeier som ikke hadde vett til å stramme båndet da vi møttes på gangveien. Hunden var ganske stor og løp på datteren min så hun falt. Var nesten så hun falt i elva midtvinters. Hva gjør hundeeieren? Joda: flirer og sier "han er så glad i barn, skjønner du". Et "unnskyld" og "gikk det bra" hadde vel vært mer på sin plass.

Etter dette har hun vært livredd hunder. Hun tar en stooooor sirkel rundt de og klapper ALDRI en eneste hund. På skoleveien hver dag sier hun at hun møter en hyggelig dame som går tur med en liten hund. Datteren min har fortalt henne at hun er redd og ikke vil hilse på når venninnene har hilst. Denne damen skal da "helbrede" henne og tvinger hunden på henne og forteller om hvor bra det er med hunder og at alle barn kan klappe hunder, for de skal ikke bite osv.

Hvis det er slik at noen hundeeiere oppfordrer barn til å hilse på, så blir jo barn forvirret.

Synes du hadde et kvasst svar, HI. Du kunne jo bare sagt "jeg trener hunden til å ikke hilse på alle når vi går tur, så helst ikke klapp den nå" Det hedde de helt sikkert forstått.

Dessuten er det slik at om en hund angriper andre hunder eller mennesker, kan den som angripes kreve avliving.

Skrevet

Hi

Jeg er helt enig, barn løper rett bort uten å spørre og har ikke alltid begrensinger med hvor de stikker fingerne og hva de drar i, helt vanvittig at man ikke lærer barna til å spørre først.

Mest provoserende er det med småunger hvor foreldrene er rett ved siden av, og lar ungene herje i vei, har måtte sagt fra mange mange ganger til barn hvor foreldrene står der som dumme nek og lar ungene ¨kaste seg over hundene,, å måtte si i fra til en 5 åring at nei du kan ikke stikke fingerene dine i øynene hans, det er ikke noe godt, og ikke dra i halen bla bla bla, skal du klappe må du gjøre sånn og sånn.. det er faktisk foreldrenes jobb, har en nabo med to unger hun ikke har kontroll på, har sagt fra til hun og barna, men det går ikke helt inn, så nå må jeg si i fra hver bidige gang til ungene at ikke gjør slik og sånn.. og unngår de så godt jeg kan, kommer de med faren sin derimot er det full kontroll, og går så bra så...

hjelper ikke at mine hunder er snille som lam, søte og små, om det hadde vært en annen hund kunne det ofte gått værre. Dette må foreldre lære barna sine, er ikke alltid hunden som er slem, men barn og hund kan gå galt, selv med påpasselige eiere og snille hunder.

Barna i ditt tilfelle har nok plukket opp noe fra mor som ikke nødvendigvis stemmer, skjønner du ble paff men hev deg over det.

Det er jo lite typisk for uansvarlige foreldre å tenke at skjer det noe med ungen er det hundens feil, stemmer ikke alltid, akkurat som det er fryktelig provoserende med hundeeiere som ikke har kontroll på hundene sine, spesielt aggresive hunder.. og hunder som løper frie overalt og kan være til ubehag og fare både for andre dyr, barn og voksene..

Når det kommer til irritasjon over å bli forstyrret over trening er det noe man må regne med på allfarsvei.. finn deg et øde sted til trening, eller gjør det på tidspunkt når det ikke er masse skolebarn ute, å forvente at barn skal forstå hundetrening er litt for mye spørr du meg.

Å spørre om lov til å klappe hund er for meg først og fremst for sikkerhet, både for hunden og barn.. og av andre hensyn enn trening, da dette er noe andre ikke kan forutse at man er midt oppi..

Skrevet

Hvordan mener du Annie 15.26 at man kan trene en hund til å ikke bry seg med andre om den skal bli trent et sted det ikke finnes folk?

Skrevet

Til HI:

Jeg har "lært" mine unger å alltid spørre før de klapper en hund, men jeg kan ikke programmere dem til å ikke gi etter for innfall, desverre. Barn er impulsive, man kan aldri garantere at de ikke vil komme til å klappe en hund før de får tenkt seg om. Det finnes unger som er vanskeligere å "lære" ting enn andre, f.eks. ADHD-barn eller generelt vimsete barn.

Det er uansett hundeeierens ansvar å lære HUNDENE å takle slike plutselige hendelser. Klarer de ikke det kan de ikke være ute blant folk.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke gav barna den egentlige begrunnelsen til at du ikke ville at de skulle klappe valpen. Hvorfor måtte du lyve til dem? For å skremme dem?? Vanvittig voksent av deg!!

Hadde du gitt dem den egentlige begrunnelsen hadde det helt sikkert vært ok for dem, og de hadde godtatt det. Når du skremmer barna med at det ikke er alle hunder som liker barn, ville faktisk jeg også tolket det som om din hund faktisk ikke var snill!!

Jeg er for så vidt enig i argumentasjonen din, det er ikke det, men synes ikke du oppførte deg så mye penere enn barna i dette tilfellet!!

Bruken av begrepet ettersluntrere viser at du har satgt disse barna i bås allerede, uten å kjenne dem.

Har også en 10-åring, og det er ikke alltid alt hun gjør er like gjennomtenkt og reflektert selv om hun både har lært høflighet og ordentlig oppførsel hjemmefra.

Har også hund selv og jeg anser at hun kan mye om hundehold, men av den grunn tror jeg også hun kunne funnet på å gjøre det samme som disse "ettersluntrerne" da hun elsker hunder og overhodet ikke er redd dem.

Skrevet

16.06 man kan heller ikke programmere bikkjer! Herregud....

Skrevet

Jeg har lært barna at de ikke skal klappe fremmede hunder.Har hund selv.Men som du sier HI.Kjenner man ikke hunden bør man spørre først,man vet aldri hvordan hunden er.Så jeg er enig at barn bør lære dette.Uten å skremme dem.

Men jeg hadde ikke klikka for det da.Sagt pent ifra iværtfall.

Men nå vet du om at det er barn der selv etter skolen.Finn en plass å trene der det ikke er folk,så lærer hunden det den skal før den møter folk ;-)

Skrevet

Enig med deg H.I. Jeg syntes også det var fryktelig frustrende med alle disse ungene som kom rett på hunden min og begynte å klappe den uten å spørre først. Hun trodde fra da at alle ville hilse. Så hun begynte å trekke mot alle hun så på gata. Alle ville jo hilse når hun var rundt 2-4 mnd. Nå er hun 7 mnd og ganske stor og ikke så ofte noen vil hilse nå. Det tok meg lang tid å få plukket av denne uvanen. Jeg måtte også si nei til mange folk som bøyde seg ned for å klappe, fordi jeg orket ikke en hund som skulle bli klappet av alle på gata.

Folk som passerte oss strøyk på henne mens de gikk forbi.. merkelige greier bare fordi det er en valp..nei jeg vet ikke..

Noen unger spør og det er kjempebra. Tydelig at de har vett i hodet sitt og det er sjeldent jeg sier nei. Mens andre unger løper mot henne og klapper ikke på en ordentlig måte, de tar henne på hodet for så å dra til seg hånden og da tror hun at det er en lek, å da blir de redde fordi hun skal leke, men det skjønner ikke de.

Skrevet

17:38

Jeg vet ikke helt "herregudet" ditt skulle bety, men om ikke unger takle runger må de holdes unna unger. Dvs innendørs eller på et veldig øde område.

Ungers bevegelsesfrihet er LANGT viktigere enn hunders.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...